שתף קטע נבחר

טראמפ צייץ: מגדל זהב על שמו בגרינלנד

נשיא ארה"ב, שהודה כי הוא בוחן אפשרות לקנות מדנמרק את האי הגדול בעולם, התבדח בטוויטר: "מבטיח לא לעשות את זה לגרינלנד!"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ניצל לפנות בוקר (יום ג') את עמוד הטוויטר הפָּעיל שלו כדי להתבדח על הדיווח שלפיו הביע עניין של ממש ברכישת האי גרינלנד מידי דנמרק.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

דונלד טראמפ מגדל טראמפ גרינלנד ציוץ מבודח (צילום: AFP)
כזה לא יהיה. טראמפ ובדיחת המגדל בטוויטר(צילום: AFP)

טראמפ, שעשה את הונו בעסקי הנדל"ן, צייץ תמונה ערוכה שבה נראה מגדל טראמפ מוזהב – ברוח המגדל בשם זה השוכן בניו יורק – בלב כפר שכוח אל בגרינלנד. "אני מבטיח לא לעשות את זה לגרינלנד!", כתב הנשיא.

 

ביום ראשון אישר טראמפ את הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" מסוף השבוע שלפיו הביע עניין ברכישת האי. בשיחה עם כתבים הודה כי הוא מעוניין "מבחינה אסטרטגית" בעסקה כזו, אך הדגיש כי לא מדובר בעדיפות עליונה מצד ממשלו.

 

ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן מיהרה בתחילת השבוע להדגיש שגרינלנד, טריטוריה אוטונומית-למחצה, אינה למכירה, ושהרעיון של טראמפ לקנות אותו הוא "דיון אבסורדי".

 

 

"גרינלנד אינה דנית – גרינלנד היא גרינלנדית", אמרה במהלך ביקור באי, שם נועדה לה פגישה עם ראש ממשלת גרינלנד קים קיאלסן. "אני מקווה מאוד שלא מדובר במשהו שיש מאחוריו כוונה רצינית". פרדריקסן גם הזכירה את העובדה שהאזור הארקטי, העשיר במשאבים שרוסיה וגורמים אחרים לוטשים אליהם עיניים כדי לקצור רווח כלכלי, נעשה חשוב יותר ויותר לקהילה הבינלאומית.

 

"תודה לאל, נגמרו הימים שבהם אתה קונה ומוכר מדינות ואוכלוסיות אחרות", אמרה פרדריקסן. "בואו נשאיר את זה שם. ואם נשים את הצחוק בצד, נשמח כמובן להדק עוד יותר את מערכת היחסים האסטרטגית עם ארה"ב".

 

גרינלנד הוא האי הגדול ביותר בעולם, ונסיגה של הקרח בו עשויה לחשוף מרבצי נפט ומינרלים. עם זאת, עד כה לא נמצא בו נפט, ו-80% מהאי מכוסה קרח בעובי של עד שלושה קילומטרים. פירוש הדבר שחיפושים אחר משאבי טבע כאלה אפשר לבצע רק באזורי החוף, אבל גם שם התנאים רחוקים מלהיות אידיאליים בשל החורף הארוך שבו קופאים הנמלים, חשכה של 24 שעות יורדת על האי והטמפרטורות צונחות כדבר שבשגרה אל מתחת למינוס 30 מעלות בחלקים הצפוניים.

גרינלנד, איך גלעיני הקרח ישפיעו על האקלים בעתיד? (צילום: מתוך המחקר)
קרח בעובי של עד שלושה קילומטר. גרינלנד

טראמפ צפוי לבקר בדנמרק ב-3-2 בספטמבר כחלק מביקור שיערוך בכמה מדינות באירופה. אם הוא אכן ינסה לקדם רכישה של האי על-ידי האמריקנים לא תהיה זו הפעם הראשונה שארה"ב מנסה לקנות אותו. ב-1946 הציעה וושינגטון לשלם לדנמרק 100 מיליון דולר כדי לרכוש את גרינלנד, אחרי הרהור ברעיון של חילופי שטחים באלסקה תמורת חלקים באי הארקטי.

 

בהסכם שנחתם ב-1951 התירה דנמרק לארה"ב להקים בסיסים ותחנות מכ"ם בגרינלנד. כיום יש לחיל האוויר האמריקני בסיס אחד בצפון האי, כ-1,200 קילומטרים מדרום לקוטב הצפוני. שדות תעופה צבאיים שהחזיק שם הפכו לשדות תעופה אזרחיים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
טראמפ והמגדל מטוויטר
צילום: AFP
מומלצים