שתף קטע נבחר

בעקבות תחקיר ynet ו"ידיעות אחרונות": התפטר הרופא הבכיר שביקש מזומנים במעטפה

טלטלה בבית החולים הדסה עין כרם בעקבות התיעוד של פרופ' אוריאל אלחלל מבקש להעביר לידיו מעטפה עם 1,500 שקלים בתמורה לבדיקת מי שפיר: מנהל המחלקה הגיש מכתב התפטרות, ההנהלה קיבלה את התפטרותו. הדסה: "עבירה מהסוג שחשף התחקיר לא מאפשרת המשך עבודה"

 

 

 

מנהל המחלקה שתועד בתחקיר ynet ו"ידיעות אחרונות" כשהוא מבקש לקבל 1,500 שקל במעטפה תמורת בדיקת מי שפיר הודיע על התפטרותו: פרופ' אוריאל אלחלל - הרופא הבכיר שתועד במצלמה נסתרת כשהוא מבקש מזומנים במעטפה - התפטר אתמול (ג') מעבודתו בבית החולים הדסה עין כרם. בהודעת המרכז הרפואי הדסה נמסר כי פרופ' אלחלל, מנהל המרפאה להריון בסיכון גבוה וסוכרת בבית החולים, הגיש להנהלת הדסה מכתב התפטרות ובו הודיע כי הוא מסיים את עבודתו בבית החולים באופן מיידי, וההנהלה קיבלה את התפטרותו.

 

בהדסה אמרו כי ההנהלה ביקשה להבהיר כי לפרופ' אלחלל היו גם זכויות רבות בעבודתו רבת השנים בבית החולים, אך ציינה לצד זאת כי "הדסה הוא בית חולים ציבורי, שבו אין תשלומים במעטפות והזמן הציבורי קדוש לכל המטופלים, ללא תשלומים לרופאים המקבלים שכר נאה בגין עבודתם הציבורית והאקדמאית. הנהלת בית החולים הופתעה מהתחקיר וחידדה את נהלי בית החולים ומשרד הבריאות, בהטעימה כי עבירה מהסוג שחשף התחקיר לכאורה לא תאפשר המשך עבודה בהדסה לאף אחד, בלי יוצא מהכלל".

 

בהדסה ציינו כי פרופ׳ יורם וייס, מנהל בית החולים, הוציא אתמול מנשר לכל צוות בית החולים, ובו רענון ההנחיות והנהלים באשר לתשלומים עבור בדיקות וטיפולים רפואיים לרבות ייעוציים, אשפוזים, פרוצדורות וניתוחים. במכתב הודגש כי "כל התשלומים המשולמים בגין השירותים הרפואיים בבית החולים, לרבות שר"פ, משולמים על ידי מקבלי השירות אך ורק באמצעות מערכת הפקידות ולפקודת בית החולים הדסה", ובתמורה לקבלה רשמית של הדסה.

 

 
פרופ' אוריאל אלחלל תחקיר ()
פרופ' אוריאל אלחלל. התפטר

מתחקיר ynet ו"ידיעות אחרונות" עלה שאלחלל - כמו רופאים נוספים - מצא לכאורה דרך להרוויח יותר, גם בימים שבהם הוא אמור לקבל חולים דרך מערכת הבריאות הציבורית. השיטה היא זו: הנשים קובעות את התור למרפאה בבית החולים באמצעות פרופ' אלחלל, והוא מתאם איתן ליום שבו הוא נוכח במערכת הציבורית. את התשלום הן מעבירות לו לבקשתו במזומן, במעטפה. הטיפול מתבצע בשעות הבוקר, שבהן אסור על פי הנהלים לקיים שר"פ (שירות רפואי פרטי).

 

בעקבות התחקיר, שפורסם אתמול, פתחה רשות המסים בבדיקת התנהלותו של פרופ' אלחלל. במקביל, התקבלו מרגע פרסומו עדויות נוספות של נשים בהריון, שהוצע להן לכאורה "דיל" דומה על ידי פרופ' אלחלל. נטע (שם בדוי) סיפרה אתמול ל-ynet: "כשהייתי בהריון עם תאומים לפני שנים, הייתי מטופלת אצל פרופ' אלחלל באופן פרטי. בעקבות פיטוריו של בעלי, נאלצנו ברגע האחרון לוותר על התשלום של אלפי שקלים עבורו, אבל אני זוכרת איך כאישה בהיריון קשה לעמוד מנגד ולהגיד 'לא'. כאישה בהיריון הרופאים הבכירים הם כמו 'הוד מעלתם', בזמן שאת מתמודדת עם דאגה וחרדות".

 

הסערה שהתחוללה בעקבות הפרסומים באה לידי ביטוי גם ברשתות החברתיות, שם גם הופיעו הודעות תמיכה רבות בפרופ' אלחלל, מצד מטופלות שלו בעבר. כך למשל כתבה אחת מהן: "אותי אלחלל הציל. במהלך ההיכרות שלנו גיליתי מלאך בדמות אדם, רופא מהסוג הנדיר והמיוחד ביותר שניתן לפגוש. אני מכירה עשרות סיפורי מופת עליו, ואיתנו הוא מעולם לא דיבר על כסף או רמז על זה"

 

התחקיר: "1,500 שקל במזומן, במעטפה"

ביום שלישי לפני כשבוע וחצי התייצבו תחקירניות ynet ו"ידיעות אחרונות" במרפאה להיריון בסיכון של קופת החולים מכבי בירושלים אצל פרופ' אלחלל, כשאחת מהן בהיריון בסיכון גבוה. במשך קרוב לעשר דקות סרק פרופ' אלחלל את העבר הרפואי שלה, ואז עלתה הסוגיה הכלכלית. בעודו עובר על תוצאות כל הבדיקות שביצעה עד כה, היא שיתפה אותו בדילמה האם כדאי לה לבצע בדיקת מי שפיר.

תקנות משרד הבריאות על טיפולים פרטיים ()
תקנות משרד הבריאות על טיפולים פרטיים

"בת כמה את?" שאל אלחלל. "32, עוד מעט 33", השיבה. "את ילדה", הוא אמר, ומיד המשיך: "הבת שלי עשתה את הבדיקה, אני עשיתי לה". בשלב הזה הוא מתחיל לרמוז, לא ממש בעדינות, למה כדאי גם לה לעשות את הבדיקה: "זה גם שיקול, האם המשפחה שלך מסוגלת לגדל ילד שהוא חריג".

 

כששאלנו על הסיכוי להפלה כתוצאה מהבדיקה, הוא ענה תוך שהוא מדגיש את חשיבות בחירת הרופא: "בידיים טובות יש סיכון של אחד לאלף לאובדן של העובר, אבל יש סיכוי גדול פי שבעה שיהיה משהו לא בסדר (עם ההיריון או העובר), מאשר שתאבדי את ההיריון חס וחלילה".

 

אחרי שנדמה שהשתכנעה לבצע אצלו את הבדיקה, הפתיע פרופ' אלחלל והסביר למה לא כדאי לעשות את הבדיקה אצלו. "אני עושה בעין כרם אבל זה יקר", הסביר, "צריך לשלם גם עבור הבדיקה עצמה 2,000 שקלים, פלוס הרופא. באסותא זה יעלה לך יותר זול".

 

כששאלנו האם לא ניתן לבצע את הבדיקה באופן ציבורי בהדסה, הוא השיב: "הדסה עין כרם זה בית חולים פרטי, יש שם שר"פ... אם את לוקחת אותי בשר"פ יחייבו אותך גם על הביקור וזה יעלה לך קרוב ל־6,000 שקלים. תבררי באסותא ותבקשי שיעשו לך צ'יפ גנטי".

בעקבות תחקיר ynet וידיעות : מגיעים אנשים לזרוק מעטפות על משרד הבריאות בתל אביב (צילום: מוטי קמחי)
המחאה בעקבות התחקיר(צילום: מוטי קמחי)
 

כעבור כמה רגעים הוא חזר לשבח את הדסה ואז הציע את הדיל: "לפעמים אני לוקח מנשים 1,500 שקלים ואז הן לא עוברות דרך השר"פ. אני עושה את זה בציבורי", הוא מבהיר, "הן משלמות את ה־2,000 פלוס 1,500, אבל זה עדיין הרבה כסף". לקראת סיום השיחה הוא הציע לנו שוב לברר את המחירים אצל המתחרים, ואז הודיע בכל זאת שיש לו תור פנוי לעוד פחות משבוע.

 

במקביל, הרמנו טלפון להדסה ובדקנו מה הנהלים וכמה זמן ניאלץ להמתין אם נקבע תור לבדיקת מי שפיר במסגרת מערכת הבריאות הציבורית. "בעוד חודש", נאמר לנו, "זה התור הראשון, בהר הצופים".

 

כשביררנו בהדסה כמה תעלה הבדיקה באופן פרטי, נאמר לנו: "3,000-2,000 שקלים, תלוי ברופא". את הכסף, הבהירו שם, משלמים לבית החולים, בדלפק. כשהקשינו וביקשנו תור ספציפית לפרופ' אלחלל, העבירה לנו הפקידה את מספר הטלפון הסלולרי האישי שלו, והסבירה ש"הוא קובע את התורים של עצמו".

 

למחרת התקשרנו לאלחלל לתאם את התור. "אני אתאם לך", הוא הודיע. "מה לגבי התשלום?" הקשינו, "האם משלמים בדלפק כמו שהסבירו לנו בבית החולים?". אלחלל השיב: "חלק עובר אליהם, וה-1,500 שלי במזומן, את מביאה לי אחר כך במעטפה".


פורסם לראשונה 20/08/2019 22:06

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים