שתף קטע נבחר

עיבוד מחשב: מיכל וולבה

אנגולו קאנטה הבא? אדוארדו קמבינגה משגע את צרפת

הוא רק בן 16 וכבר פותח בקביעות בהרכב של ראן. שחקני פריז סן ז'רמן לא יכלו לעצור אותו והוא הוביל את קבוצתו לניצחון סנסציוני. נדב יעקבי על הסנסציה הצרפתית החדשה

את העונה שעברה בליגה הצרפתית פתחה פריז סן ז'רמן בבליץ מטורף. היא רשמה 14 נצחונות רצופים וקבעה בכך שיא חדש בליגות הבכירות של אירופה. ההפסד הראשון נרשם רק במחזור ה-21. אבל העונה פ.ס.ז' רשמה הפסד בכורה כבר במחזור השני, ומי שהיה חתום עליו הוא ילד בן 16

 

אדוארדו קמבינגה הוא כרגע השם המדובר ביותר בכדורגל הצרפתי. מאז יום ראשון בערב, כאשר הוליך את ראן הצנועה לניצחון סנסציוני 1:2 על האלופה, כולם מדברים על ילד הפלא החדש של צרפת. כל מי שראה את המשחק לא יכול היה שלא להתפעל. זה לא רק הבישול המרשים לשער הניצחון אותו כבש רומן דל קסטילו, אלא היכולת לאורך כל 90 הדקות.

 

אדוארדו קמבינגה מתקל את מרקו וראטי (צילום: AFP)
אדוארדו קמבינגה מתקל את מרקו וראטי. זה ילד זה?(צילום: AFP)

 

הדרך בה הנהיג את המשחק של ראן ממרכז המגרש, המסירות המדוייקות (הוא דייק ב-40 מ-41), הכדרור מלא הביטחון, קריאת המשחק המרשימה, ואפילו העובדה שהוא היה השחקן שהוכשל הכי הרבה במהלך המשחק.

 

מרקיניוס ומרקו וראטי, שני שחקנים בינלאומיים עתירי ניסיון, פשוט לא הצליחו להתמודד עם הנער ומרוב תסכול בעטו בו ברגליים. זה היה מחזה מדהים.

עיתון הספורט הצרפתי "לאקיפ" נתן לקמבינגה את הציון 8, הוא נבחר לאיש המשחק וכמובן נכנס לנבחרת המחזור. וזה היה בסך הכל משחק הליגה העשירי שלו.

 

לשחקנים האחרים בראן אין שום בעיה לשתף פעולה עם ילד בן 16. להפך, הם נהנים מהכישרון האדיר שלו. החלוץ אדריאן הונו אמר: "כולם מעריכים אותו, יש לו את כל מה שצריך כדי להיות שחקן גדול".

 

אדוארדו קמבינגה (צילום: AP)
אדוארדו קמבינגה. שחקני האלופה לא יכלו לעצור אותו(צילום: AP)

 

מקבל השוואות לאמבאפה

ראן יודעת איזה יהלום יש לה בידיים והיא לא תיתן לו לעזוב כל כך מהר, למרות שכבר עתה יש שמועות על התעניינות מצד קבוצות כמו ארסנל וכן, כמובן, גם פ.ס.ז'. למרות שרק לפני כשמונה חודשים קמבינגה חתם על החוזה המקצועני הראשון שלו, בשבוע שעבר ראן האריכה לו את החוזה עד 2022 עם תנאים משופרים. כולם ממתינים לראות מה הוא יעשה במהלך העונה שזה עתה החלה, אבל ברור שמחירו בשוק צפוי להיות אסטרונומי.

 

יש כבר מי שמשווה אותו לקיליאן אמבאפה, אבל כמובן שזו השוואה אבסורדית וגם לא הגונה. הדבר היחיד שדומה הוא הזינוק המטאורי בגיל כל כך צעיר. ולפחות מבחינת הגיל קמבינגה עושה את זה יותר מוקדם אפילו מאמבאפה.

 

כמובן שאין מה להשוות בין השניים באספקטים האחרים. אמבאפה הוא חלוץ שמבקיע שערים, קמבינגה הוא קשר דפנסיבי. עונת הפריצה של אמבאפה במונאקו הסתיימה עם זכייה באליפות והעפלה לחצי גמר ליגת האלופות, מה שהביא את פריז לשלם עבורו, כשהיה בן 18 בלבד, 180 מיליון אירו (למרות שעל הנייר זו הייתה רק השאלה בעונה הראשונה). קמבינגה לא יספק מספרים, זה לא התפקיד שלו וקשה להאמין שראן תיאבק על האליפות. בנוסף היא גם לא משחקת העונה באירופה.

 

אדוארדו קמבינגה עם קיליאן אמבאפה (צילום: AFP)
עם אמבאפה. יהיה מוצלח כמותו?(צילום: AFP)

  

גדל במקום טוב

האתר "טרנספרמרקט" מעריך את ערכו של הקשר הצעיר ב-4 מיליון אירו. אבל זה היה לפני המשחק מול האלופה. אף אחד לא יתפלא אם בסוף העונה ערכו בשוק יוכפל פי עשרה.

 

קמבינגה נולד באנגולה אבל המשפחה עברה לצרפת כשאדוארדו היה בן שנתיים. הוא החל לשחק כדורגל בקבוצה הקטנה דראפו פוז'ר, שידועה כמי שגידלה לא מעט שחקנים שהגיעו בסופו של דבר לראן, 50 ק"מ משם. מאמנו הראשון היה ג'ו בורל שסיפר השבוע: "זו הייתה הפעם הראשונה שראיתי שחקן עם כאלה איכויות. כשהיינו צריכים לשמור על התוצאה, שמנו אותו בהגנה. אם היינו צריכים שער, שמנו אותו בהתקפה. היו לו את היכולות להצטיין בכל תפקיד".

 

כשקמבינגה היה בן 11, וזה היה בסך הכל לפני חמש שנים, הוא הגיע למחלקת הנוער המפורסמת של ראן, שהוציאה מתוכה שחקנים כמו סילבן וילטורד, יואן ז'ורקף ועוסמן דמבלה, היום בברצלונה.

 

דמבלה מול פוליסיק (צילום: רויטרס)
דמבלה. תוצר מחלקת הנוער של ראן(צילום: רויטרס)

 

מי שאימן אותו במחלקת הנוער של ראן, והיום מאמן אותו בקבוצה הבוגרת, הוא ז'וליין סטפן בן ה-38. סטפן, שאביו הוא עוזר מאמן נבחרת צרפת, הבחין למן הרגע הראשון שמדובר בשחקן יוצא דופן. ואין מי שמכיר אותו טוב ממנו.

 

לפני המשחק, סטפן דיבר על קמבינגה, כשהתקשורת רצתה לדעת אם הוא סומך על נער בן 16 שיצליח להתמודד עם כוכבי העל של האלופה. "הוא ילד מוכשר מאוד ואני מכיר אותו מצויין כבר כמה שנים. אבל בגלל גילו הצעיר, צריך עדיין לגונן עליו", אמר. "אסור לנו לשכוח שהוא רק בן 16. תפקידינו לשמור עליו, כי הוא עדיין צריך לעבוד ולהתקדם. הוא עדיין לא סיים את ההתפתחות הגופנית שלו ועדיין לא עבר רצף של משחקים בליגה הראשונה, עם רמת האינטנסיביות שזה דורש".

 

יחד עם זאת המאמן לא התעלם מהצד השני של המטבע. "אבל הוא יהיה גם חשוף, כי אם הוא ימשיך לשחק כמו במחזור הראשון, בניצחון 0:1 על מונפלייה, יהיה לו תפקיד משמעותי יתר בקבוצה". וכעת, אחרי ההופעה האדירה מול אלופת צרפת, ברור שקמבינגה יצטרך להתמודד גם עם הפירסום, ההתעניינות התקשורתית ורף הציפיות.

 

אדוארדו קמבינגה ומאמנו ז'וליאן (צילום: רויטרס)
סטפן עם היהלום שלו: "הוא ילד מוכשר מאוד"(צילום: רויטרס)

 

בעניין הזה ז'וליין סטפן רגוע. "יש לו אישיות בוגרת, למרות גילו. הוא יודע לשאול את עצמו את השאלות הנכונות, הוא יודע מה הדברים שהוא צריך לעשות". אז נכון, בגיל 16 וחצי הוא עדיין לא המוצר המוגמר מבחינה פיזית והוא בחור צנום למדי, אבל למרות זאת ועם גובה של 1.82, הוא מצליח להתמודד מצויין עם

שחקנים בוגרים, מנוסים וחזקים.

 

קאנטה הבא

המסירה לשער הניצחון ביום ראשון הפכה את אדוארדו למבשל הצעיר ביותר בהיסטוריה של הליגה הצרפתית. וזו לא הפעם הראשונה שהוא נכנס לספר השיאים. כאשר עלה בפעם הראשונה בהרכב, במשחק מול מונאקו במאי האחרון, קמבינגה הפך לשחקן הראשון שנולד בשנת 2002 שפותח בהרכב באחת מחמש הליגות הגדולות של אירופה. למרות שנולד באנגולה ועדיין נחשב לשחקן זר, קמבינגה נמצא בהליכי קבלת דרכון צרפתי. הוא הרי חי בצרפת ב-14 השנים האחרונות. לאף אחד אין כמעט ספק שכאשר זה יקרה הוא גם יגיע לסגל הנבחרת הצרפתית.

 

זה באמת קצת מוקדם לנבא, אבל לא מעט פרשני כדורגל בצרפת סבורים שלא רחוק היום שאדוארדו קמבינגה יחליף בנבחרת את אנגלו קאנטה. הקשר הנפלא של צ'לסי רק בן 28 כך שיש לו עוד כמה שנם טובות בנבחרת, אבל אם מביטים שלוש שנים קדימה, זה תסריט לחלוטין אפשרי – ממש בזמן לקראת המונדיאל בקטאר.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים