שתף קטע נבחר

הסיבה שבגללה איימן עודה נכנס להיסטריה

נראה לכם שמי שהחרים את הלוויית שמעון פרס ומתנגד אפילו לשירות לאומי ייכנס לממשלת ישראל? הוא פשוט מבין שאיבד את החברה הערבית

 

יו
ח"כ איימן עודה (צילום: יאיר שגיא )

ראש הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, הצהיר הבוקר (יום ה') ב"ידיעות אחרונות" - בהודעה היסטורית לכאורה - שהוא מוכן להצטרף לקואליציית מרכז-שמאל בכפוף לרשימת תנאים שהציב. מה בעצם עומד מאחורי ההצהרה הזו, שגררה כל כך הרבה תגובות? האם האדם שהחרים את הלווייתו של שמעון פרס, זה שמתנגד להתנדבות של ערביי ישראל לשירות לאומי-אזרחי, שרק לאחרונה פורסם על ביקורים שערך בשנים האחרונות אצל מחבלים עם דם על הידיים – האם הוא מסוגל באמת לשבת בממשלת ישראל? בוודאי שלא.

 

לטורים נוספים - היכנסו לערוץ הדעות ב-ynet

 

עודה מבין שהסיבה העיקרית לכישלון הרשימות הערביות בבחירות האחרונות הוא הדור הצעיר שמאס במצב הנוכחי ורוצה לקבל ייצוג אמיתי עם יכולת השפעה מעשית. המצב הסוציו-אקונומי בחברה הערבית קשה במיוחד, היא עסוקה בלשרוד את החודש, בלהתמודד מול פשיעה ואלימות, וסובלת מתשתיות לקויות ומתחושה של חוסר עניין ואכפתיות מצד המדינה.

 

ערביי ישראל רוצים תקווה לחיים טובים יותר, לצמצום פערים, למעורבות והשפעה במדינה, וכל זה לא יקרה לעולם כשהנציגים של ערביי ישראל הם חברי הרשימה המשותפת, שעוסקים בענייני חוץ על חשבון הציבור הערבי ישראלי, ומתנגדים בתוקף להיות בכל קואליציה. עודה יודע את זה, והגימיק שלו הבוקר נועד לייצר אשליה למצביעים פוטנציאליים כדי לעורר תקווה ולעודד הצבעה למשותפת.

 

טורים נוספים של יוסף חדאד:

 

אבל די, הציבור הערבי לא עיוור. הוא שבע מהבטחות שווא ומאס בתרגילים על חשבונו. בזמן שעודה עסוק במשחקים פוליטיים, אנחנו עסוקים בחיים עצמם. בעוד ששיעור ההצבעה במגזר הערבי ירד מתחת ל-50%, שיעור העוני במגזר הערבי קרוב מאוד לעבור את ה-50%.

 

כאזרח ערבי ישראלי אני שמח שיש התנגדות לישיבה בקואליציה עם הרשימה המשותפת. זהו צעד לגיטימי ונכון לפסול אותה בשל העמדה העוינת, האנטי-ישראליות, בשל הנזק שהיא גורמת לחברה הערבית והמכשול שהיא מהווה לחיי שותפות.

 

אבל חייבים לדייק ולא לפסול את החברה הערבית כולה. הרשימה המשותפת מורכבת ממפלגות שבבחירות האחרונות הצביעו להן רק שליש מבעלי זכות ההצבעה במגזר הערבי. הן לא מייצגות את הציבור הערבי כולו. אפילו לא את רובו. מי שמכיר מקרוב את החברה הערבית, ועוקב אחר התהליכים שהיא עוברת, יודע שיש בקרב הדור הצעיר תהליך ישראליזציה שמוביל רוח חדשה של השתלבות במדינה, ובעתיד יצמיח גם הנהגה חדשה ולגיטימית שתייצג את ערביי ישראל מתוך אינטרס משותף.

 

אחרי שתי מערכות בחירות שהושפעו מאוד מהקול הערבי - ב-2015 כשערבים יצאו בהמוניהם להצביע, ובאפריל כשבחרו להחרים - עדיין אף מפלגה לא השכילה לפנות אליו, לשריין נציגים ערבים ולהוות אלטרנטיבה לערביי ישראל. בעוד שאחר הקול הרוסי כולם מחזרים, הקול הערבי נשאר מוזנח בצד. אף אחד לא מתייחס ל-20% מתושבי המדינה כקהל יעד, למרות פוטנציאל של מנדטים רבים.

 

אז חשוב לי להגיד גם מילה טובה לאיימן עודה. אני שמח שבזכותו ערביי ישראל עלו לראש סדר היום לרגע, ואולי זאת הזדמנות למפלגות המתמודדות לפנות לציבור הערבי ולהגיד באופן ברור: "אנחנו מתנגדות לרשימה המשותפת, אבל מחבקים אתכם. מגיע לכם משהו אחר. אנחנו מבטיחים להיות בשבילכם ולתת לכם יותר".

 

  • יוסף חדאד הוא פעיל חברתי במגזר הערבי ומנכ"ל עמותת "ביחד - ערבים זה לזה"

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים