שתף קטע נבחר

הסוד שנסראללה מסתיר וכללי המשחק שהשתנו

ההחלטה של איראן וחיזבאללה להמשיך בשטח לבנון את "פרויקט דיוק הטילים" הקטלני הגבירה את הדאגה בירושלים. במקביל לפעולות בעיראק נגד מאגרי טילים איראניים, הונף לעבר נסראללה כרטיס אדום בוהק: הפסק את הפרויקט או שמישהו אחר יעשה את זה

השאלה אם ואיך יממש חסן נסראללה את איומיו להגיב על התקיפות שהוא מייחס לישראל היא חשובה, אבל טקטית במהותה. לצה"ל יש מודיעין ויכולות מבצעיות שמרתיעים את נסראללה, ולכן מנהיג ארגון הטרור השיעי יזהיר את אנשיו שלא לתכנן ולבצע פיגוע או התגרות בקנה מידה גדול וקטלני, שייתנו לראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו עילה לבצע את מה שהצבא מתכונן אליו כבר זמן רב.

 

אחרי פרסום הטור נחשף: התקיפה בביירות פגעה ברכיבי דיוק טילים

 

האיראנים שרויים כעת במצוקה כלכלית, והם יתקשו לשקם את חיזבאללה ואת לבנון אחרי המערכה הבאה. מה שנסראללה יעשה יהיה יותר בתחום התודעתי: מהלך אלים, קצר ומוגבל במקום ובזמן, שיוכיח כי המזכ"ל וארגונו הם אלו שמגיבים על הפגיעה בריבונות של ארץ הארזים והופכים למעשה למגינים האמיתיים של לבנון, ובנוסף מסוגלים להכאיב לישראל, לגבות ממנה מחיר ובעיקר - מנקודת מבטו של נסראללה - לשקם את ההרתעה מול ישראל.

חסן נסראללה בנאום באל מאנאר ()
נסראללה השבוע. הפגיעה בביירות הייתה כואבת מאוד

צה
סמוך לגבול לבנון, הבוקר(צילום: שאול גולן)

בהקשר זה צריך לציין (עם כל אי הנוחות שבדבר) כי מאז מלחמת לבנון השנייה מתקיים מאזן הרתעה הדדי בין הצדדים: ישראל נמנעת כמעט לחלוטין מתקיפה צה"לית גלויה בלבנון, ומהעבר השני נמנע חיזבאללה - פרט למקרה או שניים חריגים - מתקיפה בשטח ישראל. נסראללה נזעק בנאומו ביום ראשון והפגין עצבנות רבה, מפני שהוא הבין או חושד שישראל שינתה את הכללים, וכי ההרתעה שלדעתו עדיין קיימת כלפי ישראל כבר לא עובדת בשבילו.

 

נתניהו: "שמעתי את נסראללה, מציע לו להירגע"

 

נסראללה חושש מהפיל הגדול שעומד באמצע החדר הלבנוני-ישראלי-איראני, ואף אחד מהגורמים הרשמיים המעורבים לא מדבר עליו: הפיל הזה, כך אפשר להעריך בביטחון, הוא פרויקט שיפור הדיוק של הטילים והרקטות שבידי חיזבאללה. הפרויקט הזה, שמקודם על ידי האיראנים, נועד לגרום לכך שרוב הטילים והרקטות שישוגרו לעבר ישראל יפגעו במטרות איכות צבאיות ואזרחיות או בלב ריכוזים של אוכלוסייה אזרחית.

 

ההנחה בקרב האיראנים היא שאל מול מאות שיגורים מדויקים יהיה מערך היירוט של ישראל חסר אונים, והקטל בעורף הישראלי יהיה גדול. ההערכה בישראל היא שאכן, אם פרויקט דיוק הטילים הזה יצליח, הוא יהפוך לאיום החמור ביותר על מדינת ישראל בשנים הקרובות.

 

משמרות המהפכה האיראניים ניהלו תחילה את הפרויקט בסוריה. צה"ל סיכל את רובו במסגרת המב"מ (המערכה בין המלחמות), תוך שמירה על עמימות. לכן האיראנים וחיזבאללה העבירו את הפרויקט לשטח לבנון. הדבר נעשה מתוך הנחה שצה"ל יורתע, לא ירצה לאתגר את חיזבאללה ולכן לא יסכל את סדנאות הטילים ההולכות ומוקמות בלבנון.

הנזק בביירות (צילום: AFP)
נזקי הרחפן שהתרסק במרכז התקשורת בביירות(צילום: AFP)

הנזק בביירות (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

הנזק בביירות (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

ההערכה של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה קאסם סולימאני ושל נסראללה התבררה כנכונה: נתניהו שיגר אומנם בנאומו בעצרת האו"ם בשנה שעברה אזהרה חמורה ללבנון, ואף הצביע על המקומות שבהם הוקמו סדנאות דיוק טילים בביירות - אבל חיזבאללה והאיראנים המשיכו בפרויקט. חיזבאללה אף טען כי נתניהו שיקר, אבל במקביל סילק את סדנאות דיוק הטילים מהמקומות שעליהם הצביע ראש ממשלת ישראל בנאומו. לפי מקורות זרים והתקשורת הערבית, התברר כי פרויקט דיוק הטילים בלבנון נמשך, ועקב כך הלכה וגברה הדאגה בישראל.

 

במקביל עשו האיראנים מהלך נוסף: הם פתחו במאמץ להעביר את הפעילות הצבאית שלהם נגד ישראל (וגם נגד סעודיה) לשטחה של עיראק. הם האמינו שהמרחק הרב משטח ישראל והמיליציות השיעיות שהם מממנים ומאמנים בעיראק ייתנו להם הגנה (לא מוחלטת אבל טובה מספיק) מפני המב"מ של צה"ל.

כלי הרכב שהושמדו בתקיפה בעיראק ()
נזקי תקיפה של מיליציות הנאמנות לאיראן בשטח עיראק

סולימאני העריך כי בחסות המטרייה הזאת יקימו הוא ואנשיו בשטח עיראק מסדרון לוגיסטי שיזין את מערכי הרקטות והטילים המדויקים המכוונים לישראל משטחן של סוריה ועיראק.

 

שני הפרויקטים האיראניים - זה שבלבנון וזה שבעיראק - הפכו להיות מבצעיים ומסוכנים לישראל בשנה האחרונה, כמעט בו-זמנית. ישראל אותגרה למעשה בשתי הזירות, אך צה"ל והדרג המדיני נותנים כרגע תשומת לב לפרויקט דיוק הטילים בלבנון, שהוא המסוכן יותר מבחינתנו ועלול להפוך למוקד לוגיסטי ומבצעי נגדנו.

 

לפי פרסומים בכלי תקשורת ערביים ובתקשורת העולמית, וכמו כן לפי הצהרות של מנהיגים ערבים, ישראל תקפה באחרונה ארבע פעמים בעיראק מתקנים של המיליציות השיעיות העיראקיות שבהם אוחסנו טילים שהגיעו מאיראן.

 

לא ברור אם הטילים היו בדרכם לסוריה או שנועדו להיות משוגרים משטחה של עיראק, וגם לא ברור מה היו שיטות התקיפה. ישראל שמרה על שתיקה והעיראקים מגששים באפלה, וטוב שכך. עם זאת, אנשי המיליציות השיעיות בעיראק טוענים שתקיפות מאגרי הטילים שבחזקתם בוצעו באמצעות מל"טים ורחפנים ישראליים.

 

הדילמה של חיזבאללה 

ביחס לפרויקט דיוק הטילים שמתנהל ככל הנראה בלבנון, אפשר להניח שישראל ניסתה לפעול גם שם או לפחות להזהיר את הלבנונים - אבל שמרה על אלם תקשורתי כדי לא להתגרות בחיזבאללה ולהכריח אותו לפעול. חיזבאללה נמצא בדילמה מתמדת: מצד אחד נסראללה חייב להוכיח שהוא מגן לבנון; ומצד שני הוא חרד מפני התוצאות החמורות שיהיו לעימות עם ישראל, גם לגבי ארגונו ובראש ובראשונה לגבי אזרחי מדינת לבנון. מזכ"ל חיזבאללה רואה עצמו לבנוני יותר משהוא מרגיש חובה לשרת את איראן. חוץ מזה, גם איראן אינה מעוניינת כעת בהתלקחות מלחמתית בלבנון.

 

מאחר שישראל לא פעלה בלבנון, הבעיה הבוערת בשבועות האחרונים מנקודת ראות איראנית הייתה התקיפות שיוחסו לישראל בעיראק. הן לא רק פגעו פיזית במאמץ הצבאי האיראני, אלא גם השפילו את האיראנים ואת המיליציות השיעיות העיראקיות, שעמדו מולן חסרי אונים.

קאסם סולימאני תוקף את ישראל בטוויטר ()
קאסם סולימאני

זה כנראה מה שהוביל את סולימאני ליזום את מתקפת הרחפנים "המתאבדים" ורחפני המודיעין, שכוח קודס ניסה להוציא משטח סוריה לעבר מטרות צבאיות בישראל. מנקודת מבטם, הרעיון היה בסגנון תנ"כי - עין תחת עין, שן תחת שן. אתם תוקפים בעיראק באמצעות מל"טים ורחפנים - אנחנו תוקפים אתכם בשטח ישראל באמצעות רחפנים, והמבצעות הן אותן מיליציות שיעיות שהותקפו בעיראק.

 

פעולת התגמול שתכנן סולימאני, ואשר סוכלה על ידי צה"ל, די משפילה את האיראנים ומה שחשוב יותר - מראה להם עד כמה הם חדירים מבחינה מודיעינית. ניתן לשער שתסכולם של האיראנים גדול, ואפשר גם להעריך שסולימאני לא יוותר. הוא ינסה שוב להוציא פיגוע, בתקווה שהפעם המודיעין הישראלי לא יעלה עליו.

 

 

ומה בנוגע לפרויקט דיוק הטילים בלבנון? אפשר להעריך שאולי גם בגזרה זו היו התפתחויות. השתיקה המוחלטת שצה"ל ומדינת ישראל התעטפו בה מאז הדיווח בתחילת השבוע על התרסקות הרחפנים ברובע הדאחייה בביירות, והדיסאינפורמציה שנסראללה והתקשורת הלבנונית מפיצים, לא מאפשרות להבין מה קרה. מי שלח רחפנים "מתאבדים" לביירות? למה נשלחו הרחפנים להתפוצץ (אחד נפל) כמה שעות אחרי שצה"ל תקף בטילים את בסיס חוליית הרחפנים שאיראן שלחה לסוריה כדי לפגוע בישראל?

 

אל תנסו לנחש. המציאות מעניינת יותר ממה שדמיונכם היצירתי יכול להמציא. אבל השורה התחתונה דווקא ברורה: מישהו התכוון להוציא כרטיס אדום בוהק לנסראללה, שמטהו הצבאי והפוליטי נמצא בשכונה השיעית בבירת לבנון. זה היה איתות אזהרה, מפני ששני רחפנים שחמושים בחמישה קילוגרמים של חומר נפץ אינם יכולים לעשות נזק רב. לכן, אני מעריך שזה היה כנראה איתות אזהרה אחרון לנסראללה, שנועד להבהיר לו שאם לא יפסיק את "פרויקט הדיוק" - מישהו יעשה זאת עבורו בתוך שטחה הריבוני של לבנון.

 

הראשון שעמד על משמעות האיתות היה נסראללה עצמו. הפגיעה במרכז התקשורת בביירות הייתה אסטרטגית וכואבת מאוד עבורו. הוא הבין כנראה שפג תוקפה של ההרתעה שהשיג מול ישראל, וכי ייתכן שבקרוב הוא ואזרחי לבנון יצטרכו להתמודד עם ההשלכות של "כללי המשחק" בזירה הלבנונית, שעומדים להשתנות. המשמעות היא ששטחה של לבנון לא יעניק יותר חסינות לסדנאות דיוק הטילים והרקטות, שחלקן הגדול, כך טוען כאמור נתניהו, מוקם בלב שכונות אזרחיות.

 

התובנה הזו השתקפה בצורה בולטת בפאניקה שאפיינה את נאומו של נסראללה ביום ראשון. הוא כנראה שכח את מה שאמר ב-2006, אחרי מלחמת לבנון השנייה, שאילו ידע איך תגיב ישראל - הוא לא היה פועל נגדה. באמצעות הנאום המתלהם והאיומים שנלוו אליו, נסראללה ניסה להסתיר את הנזקים בביירות.

 

זה מה שגורם לו, ולפטרוניו האיראנים ששלחו אותו לחזית התקשורתית, לקבל על עצמו את האחריות לנקום על מות אנשים שעובדים אצל סולימאני בסוריה. נסראללה מאיים כי הוא סבור שבגלל הבחירות ישראל לא תפעל נגדו. צריך אולי מבוגר אחראי שיאמר לו כי אם יממש את איומיו - הבחירות לא יעצרו את צה"ל ולא ירסנו אותו. הרמטכ"ל כוכבי יבצע את מה שהוא וקודמו בתפקיד תכננו ולא קיבלו אור ירוק לבצע, וגם נתניהו עשוי להרוויח מכך אלקטורלית.

 

יהיה על נסראללה לקבל שתי החלטות: איך לשקם מחדש את ההרתעה מול ישראל, ומה הוא עושה בעניין פרויקט דיוק הטילים שעלול להמיט שואה עליו, על ארגונו ובעיקר על אזרחי לבנון. ישראל כבר החליטה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים