שתף קטע נבחר

נחשף פרויקט דיוק הטילים של איראן וחיזבאללה | צה"ל מסמן את האחראים

דרך הים, מהאוויר ובחסות איראן: צה"ל חושף פרטים על מיזם דיוק הטילים של ארגון הטרור השיעי בלבנון, כמו גם את ניסיונות ההתחמשות ואת האישים האחראים לפרויקט. רה"מ נתניהו במסר ישיר לאיראן וחיזבאללה: "לא ניתן לאויבינו להתחמש בנשק קטלני נגדנו. דיר באלק"

 

על רקע המתיחות בין ישראל ללבנון ואיומיו של מזכ"ל חיזבאללה לנקום בישראל על הפיצוץ "המסתורי" שאירע ביום ראשון לפנות בוקר במתקן צבאי-איראני סמוך לביירות, חושף היום (ה') צה"ל את פרויקט דיוק הטילים של ארגון הטרור השיעי, שפועל בשנים האחרונות על אדמת לבנון. גורמי צבא טענו כי הפרויקט, שבוצע "מתחת לאף" של ההנהגה בלבנון, מוכיח שחיזבאללה פועל בחסות איראן ללא כל הפרעה.
 
הסוד שנסראללה מסתיר וכללי המשחק שהשתנו / הטור של רון בן ישי על פרויקט הדיוק
 
 
ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו אמר בהתייחסו לנושא: "היום חשפנו חלק מפרויקט הטילים המדויקים של איראן וחיזבאללה. אנחנו נחושים לסכל את הפרויקט המסוכן הזה. מטרת הפרסום היום היא להבהיר שלא נשב בצד ולא ניתן לאויבינו להתחמש בנשק קטלני נגדנו".
 
נתניהו הוסיף: "כבר אמרתי לאויבים שלנו השבוע היזהרו במעשיכם. והיום אני אומר להם - דיר באלק".

 

כחלק מהתחמשות ארגון הטרור חיזבאללה בלבנון וההכנות לעימות עתידי עם ישראל, מנסה ארגון הטרור השיעי לשפר בצורה דרמטית את ארסנל הנשק שלו. על פי ההערכות, לארגון יש כמה עשרות אלפי טילים, רובם סטטיסטיים, כך שהנהגת הארגון רצתה למצוא פתרונות לשיפור הדיוק שיאפשר פגיעה מדויקת באתרים ומתקנים אסטרטגים במרכזה של מדינת ישראל.
חשיפת פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה בהובלת איראן (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל )
טיל מדויק, שנורה למרחק של מעל 100 ק"מ ועליו מערכות ניהוג והכוונה, מסוגל לפגוע במטרה עם סטייה של 10 מטרים בלבד. בין השנים 2013 ל-2015, בחסות מלחמת האזרחים בסוריה, החלה איראן להעביר לסוריה טילים מדויקים ומשם על פי התוכנית היו אמורים הטילים לעבור ללבנון אולם חלק מאותם ניסיונות סוכלו בתקיפות מהאוויר שיוחסו על פי דיווחים זרים לישראל.

 

כחלק מהערכת מצב בארגון הטרור השיעי ובמשמרות המהפכה, הוחלט בשנת 2016 למצוא דרכים אחרות להגעת טילים מדויקים לאדמת לבנון. בארגון הטרור השיעי החלו לפעול בכדי להשביח טילים סטטיסטיים שכבר נמצאים במחסני חיזבאללה על אדמת לבנון באמצעות התקנת מערכות ניהוג והנחייה שהובאו מסוריה. חלק מאותם ניסיונות להעברת ציוד להשבחת טילים מסוריה ללבנון סוכלו על פי דיווחים זרים על ידי ישראל.
 
 
בספטמבר 2018 חשף ראש הממשלה נתניהו בנאום באו"ם שלושה מבנים ששימשו את חיזבאללה לפרויקט דיוק הטילים סמוך לשדה התעופה בביירות. כתוצאה מהחשיפה ובעקבות תקיפות מסתוריות בשיירות בסוריה ללבנון, חלקן יוחסו לישראל, החליטו בציר איראן-חיזבאללה להקים מפעלי טילים מדויקים בבנייה עצמית בלבנון בכדי לצמצם קשיים לוגיסטיים בהעברה מסוריה וכדי להעלות בצורה דרמטית את כמות הטילים המדויקים שבידי הארגון.
 
חומרי הגלם לייצור הטילים המדויקים על אדמת לבנון נעשה בשלושה צירים מקבילים: ציר יבשתי דרך מעבר מצנע בגבול סוריה לבנון, ציר ימי בשימוש אוניות שפורקות מטען בנמל בבירות וציר אווירי עם מטוסים אזרחיים שמובילים משלוח צבאי מטהרן בנמל התעופה הבינלאומי חרירי בבירות.

 

בצה"ל אומרים כי אף על פי שבחיזבאללה מנסים להניע את הפרויקט משנת 2016, ארגון הטרור השיעי נתקל בקשיים רבים - וכיום אין מקום בלבנון שבו מייצרים טילים מדויקים. יחד עם זאת, בחיזבאללה עדיין ממשיכים בניסיונות להקים מפעלי טילים מדויקים על אדמת לבנון מתחת לאף של השלטון והמשטר.
 
בחודשים האחרונים מזהים בצה"ל עלייה חדה בניסיונות להקים אתרים בניית טילים על אדמת לבנון. התהליך הקשה ביותר בהסבת טיל סטטיסטי לטיל מדויק, לוקחים חומרי גלם ומערבבים אותו במערבל ייחודי, שיוצר יציקה שמשמשת למעטפת המנוע ההווה חלק מרכזי בטיל. מדובר במכשיר ייעודי לייצור טילים שמיוצר באיראן. בצה"ל מזהים אתרים שבהם חיזבאללה מנסה בסביבה אזרחית, בכל מקום שבו הוא פועל, להקים מפעלים מוגנים לצורך הסבה וייצור של טילים מדויקים.
 
שלושה איראנים ובכיר בחיזבאללה מובילים את פרויקט דיוק הטילים:
 
מחמד חסין-זאדה חג'אזי - אחראי פרויקט דיוק הטילים ומפקד גיס לבנון במשמרות המפכה בדרגה המקבילה לתת אלוף. הוא מקבל הוראות ישירות ממפקד כוח קדס של משמרות המהפכה קאסם סולימאני ונציגו הישיר מול חיזבאללה. חג'אזי מתגורר בביירות בלבנון יחד עם בני משפחתו.

חשיפת פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה בהובלת איראן (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל )

עלי אצע'ר נורוזי - ראש אגף הלוגיסטיקה במשמרות המהפכה בדרגה המקבילה לתת אלוף. אחראי על העברת הציוד והרכיבים לדיוק הטילים מאיראן ולסוריה ומשם לאתרי הפרויקט על אדמת לבנון.

חשיפת פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה בהובלת איראן (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל )

מג'יד נואב - אחראי טכנולוגי בפרויקט דיוק הטילים בדרגה המקבילה לאלוף משנה. נחשב למדען בכיר במשמרות המהפכה שפועל ישירות מול כוח קודס סולימאני. מהנדס מומחה בתחום טילי הקרקע- קרקע ואחראי על היבטים טכלוגיים בפרויקט. מגיע לביקורים שגרתיים באתרי הפרויקט בלבנון.
חשיפת פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה בהובלת איראן (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל )
פואד שכר - מפקד פרויקט הדיוק מטעם חיזבאללה. מבכירי המפקדים של ארגון הטרור השיעי המשמש יועץ בכיר למזכ"ל נסראללה. הוא חבר בגוף הבכיר בארגון, מועצת הג'יהאד. היה חלק ממתכנני הפיגוע נגד כוחות המארינס בביירות בשנת 1983 ומבוקש על ידי מחלקת המדינה האמריקנית.
חשיפת פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה בהובלת איראן (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל )

הנזק בביירות (צילום: AP)
(צילום: AP)

תקיפת רחפנים ()
זירת התרסקות הרחפנים

במוצאי שבת הפציצו מטוסי קרב של חיל האוויר וילה בכפר עקרבא שמדרום-מזרח לדמשק, שבה שכנו חברי מיליציה שיעית שתכננו לשגר רחפני נפץ כדי לתקוף יעדים בצפון הארץ. הרמטכ"ל כוכבי טען שמפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים, קאסם סולימאני, הוא זה שהוביל את הפיגוע שסוכל ופיקד עליו באופן אישי.

 

כארבע שעות לאחר מכן, בלילה שבין יום שבת לראשון, התרסקו שני רחפנים ברובע הדאחייה, מעוז חיזבאללה בביירות. לפי הדיווחים בלבנון, הרחפן הראשון התפוצץ, ובחלוף 45 דקות הגיע רחפן נוסף שהתרסק. בלבנון האשימו כי מדובר במל"טים שהפעילה ישראל. שלשום דיווח ה"טיימס" הבריטי כי מטרת התקיפה ברובע הדאחייה הייתה פגיעה באתר שבו אוחסנו אמצעים מתוצרת איראן לדיוק טילים. לפי הדיווח, צילומים שפרסמו תושבים מביירות מעידים על כך שנזק משמעותי נגרם לשני רכיבים.

 

חיזבאללה טען שהרחפנים שהתרסקו ברובע הדאחייה שבדרום בירת לבנון הכילו חומרי נפץ ופגעו במרכז תקשורת של הארגון השיעי. עם זאת, גורמי מודיעין מערביים טענו שלא סביר שזה היה יעד התקיפה - אלא אותם רכיבים המשמשים לפרויקט דיוק הטילים.

 

למחרת התקרית בביירות התייחס אליה מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה בנאום שנשא. הוא האשים את ישראל בשיגור הרחפנים, איים בתגובה ואמר כי "עשתה דבר מאוד מאוד מסוכן". הוא טען כי "מדובר בהתקפה הישראלית הראשונה מאז 2006", ואיים: "נגמרה התקופה שבה ישראל יכלה לתקוף בלבנון ולהישאר בטוחה".

 

 


פורסם לראשונה 29/08/2019 16:28

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
פרויקט דיוק הטילים נחשף
צילום: דובר צה"ל
מומלצים