שתף קטע נבחר

מדריך: כך תגנו על הילדים במרחב הדיגיטלי

לא מעט סכנות אורבות לילדים ברשת - בריונות, פורנוגרפיה, הונאות פישינג ועוד. איך שומרים עליהם? רגע לפני פתיחת שנת הלימודים, אלה העצות של המומחים

הילדים חוזרים לספסל הלימודים ואיתם המכשירים שלהם: סמארטפונים, טאבלטים, לפעמים גם מחשבים ניידים. וזה אומר גם חזרה לדואר האלקטרוני, לקבוצות הוואטסאפ הכיתתיות ולרשתות החברתיות. מה שמזכיר לנו את הסכנות האורבות לילדים ואת הצורך לעזור להם להתמודד איתן.

 

נערה עם לפטופ (צילום: shutterstock)
איך שומרים על הילדים?(צילום: shutterstock)

 

טאפאן גוהל, המנהל האזורי של חברת אבטחת המידע הבריטית סופוס, אומר שסכנות הרשת הופכות חמורות יותר כשמדובר בילדים: "ילדים ממהרים לשתף מידע ומתקשים לזהות הודעות מזויפות, הם מהירים יותר להקליק על קישורים מסוכנים או לנסות להוריד משחקים פופולריים מזויפים. בנוסף, הם חשופים לסכנות כגון פורנוגרפיה, אלימות, סמים, בריונות דיגיטלית או תכנים פוגעניים אחרים. ואם לא די בזה, אז עבריינים למדו לפתות ילדים למסור את פרטי האשראי של ההורים".

 

לדברי אורנה היילינגר, מנהלת "נטיקה - כלים להתנהלות חברתית ברשת" של איגוד האינטרנט הישראלי, "הדרך הטובה ביותר היא שילוב בין תקשורת טובה עם הילדים והדרכה כיצד להיזהר. ניתן להסתייע באמצעי בקרת הורים, אולם אלה לא יכולים להחליף את החינוך והשיח הפתוח עם הילד, ולא יכולים להגן על הילד בכל אחת מהסיטואציות".

 

"הילדים ישמחו לשתף אתכם" 

יריב פאר, מנכ"ל חברת סינון התכנים אינטרנט רימון, מדבר על נוכחות הורית במרחב הדיגיטלי: "יש לנו, ההורים, חשיבות גבוהה ביותר להיות נוכחים גם בעולם הווירטואלי של הילדים, גם אם אנחנו לא שולטים בכל האפליקציות והתוכנות. זה בסדר ואפילו הכרחי לדבר עם הילדים איפה הם גולשים, לבקש מהם להראות לנו את האפליקציות ולא לפחד מהפער הטכנולוגי. הילדים ישמחו לשתף אתכם ולהראות לכם מה הם עושים".

 

בחברת אבטחת המידע ESET ישראל מזהירים במיוחד מפני נסיונות הדיוג (phishing) שמציפים את הרשת. בהרבה מקרים מדובר בהודעה שנראית רשמית, במטרה לאמת פרטים כביכול, אבל לחיצה על הקישור מובילה למלכודת של גניבת פרטי זיהוי במקרה הטוב או השתלטות על הטלפון במקרה הרע. ילדים ומבוגרים גם יחד עלולים ליפול בפח.

 

לפני שאתם תופסים את הילדים לשיחה, הנה רשימת העצות המלאה:

 

תרבות רשת

זמני מסך: הגדירו מראש שעות ללא מסך, למשל לפני שהולכים לישון, ומקומות ללא מסך, למשל שולחן האוכל. זכרו - הגבלת השעות ללא מסך חלות גם עלינו. בזמנים האלה כל הטלפונים מונחים בפינת הטעינה המשפחתית.

 

לא פוגעים ולא נפגעים: בכל הפעילות הקבוצתית והחברתית ברשת, לעולם לא אומרים דברים פוגעים כלפי חברים ושותפי שיח. אם מישהו פוגע בהם, מתנתקים ממנו. הרשת היא מקום שאינו מתאים לסגירת חשבונות.

 

בלי מסכים בשולחן האוכל (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
בלי מסכים בשולחן האוכל(צילום: shutterstock)

 

• רק דברים טובים: ילדים מרגישים היטב כשמשהו לא מתאים קורה, למשל כשהם מקבלים פניות שגורמות להם חוסר נוחות. במקרים כאלה הם צריכים להרגיש בטוחים לנתק מגע וגם לעדכן את ההורים.

 

• הסכם תקשורת משפחתי: איגוד האינטרנט הישראלי ממליץ להורים וילדים לחתום על הסכם שכזה והוא אף הכין נוסח שמותאם לגילים שונים.

 

לא לוקחים סיכון

• חשוב לא להפחיד את הילדים, אבל כן להגיד להם שעלולים להיות כאלה שיבקשו לפגוע בהם ולכן הם צריכים להיות זהירים מאוד. ההורים הם הכתובת הראשונה לכל חשש. אנחנו רוצים לעזור ולא להעניש על התנהגות לא נכונה.

 

• רק חברים בחיים הם חברים ברשת. את מי שלא מכירים באמת, לא מאשרים כחבר ברשת, גם אם יש כביכול חברים משותפים. הנחו את הילדים לעבור על רשימת החברים שלהם כדי לוודא שהם מכירים את כולם. את מי שלא מכירים - למחוק מיד.

 

• לא עוזבים את המחשב או את הסמארטפון לבד. יש חברים שעלולים לנצל את זה למתיחות לא מצחיקות, אבל מישהו עלול לעשות בזה שימוש ממש רע. אם חייבים להתרחק, נועלים את המסך ומבטיחים שהופעלה סיסמה ו/או אמצעי אחר לצורך כניסה מחדש.

 

כללי שתף ואל תשתף

• הנחו את הילדים להגביל את הפוסטים שלהם לחברים בלבד, כך גם עם רשימת אנשי הקשר והתמונות. בין "החברים של החברים" שלהם עלולים להיות אנשים שהם לא רוצים שיראו את זה.

 

• אנשים אוהבים לשתף ולכן כל מה שאתם משתפים עלול להגיע בסופו של דבר לאנשים שלא רציתם, גם אם שלחתם רק לחבר מסוים או לקבוצה סגורה. אז גם לא ניתן למחוק את זה יותר. חשבו לפני כל שיתוף אם מדובר בתמונה או אמירה שאתם רוצים שתישאר לנצח ברשת.

 

אפליקציית פייסבוק (צילום: shutterstock)
רק חברים בחיים הם חברים ברשת(צילום: shutterstock)

 

• הנחו את הילדים לא לשתף אף פעם מספרי טלפון, שם של בית הספר, כתובת מגורים, כתובת דואר אלקטרוני וגם לא פרטי כרטיסי אשראי של ההורים, שמות משתמש וסיסמאות לספוטיפיי, נטפליקס וכדומה. מישהו עלול לעשות באלה שימוש לרעה.

 

• בקשו מילדיכם לא לתייג אנשים אחרים ולא להסכים שיתייגו אותם. התיוג מאפשר הרבה פעמים לעקוף הגבלות פרטיות ברשת ולהגיע למידע פרטי.

 

המגן הטכנולוגי שלכם

• לא להקליק על קישורים, פשוט לא. גם קישורים שנראים תמימים עלולים להוביל לנסיונות דיוג או ריגול. אם השולח הוא חבר – צריך לוודא איתו קודם מה הוא שלח. אם השולח הוא חברה או אתר – נכנסים לאתר כדי לברר במה מדובר. לינקים מצ'אטים של משחקים הם מסוכנים במיוחד.

 

• סיסמאות הן לא משחק ילדים. החליפו את הסיסמאות לסיסמאות קשות. צרו סיסמה נפרדת לכל אפליקציה או אתר. אל תשתפו סיסמאות עם איש. יש אפליקציות שעוזרות לנהל ולזכור את הסיסמאות.

 

• בטלפון לא מספיקה סיסמה: כדאי להשתמש ביכולות נעילה נוספות שמציע המכשיר, למשל באמצעות טביעת אצבע או זיהוי פנים.

 

סיסמה בסמארטפון (צילום: shutterstock)
אל תסתפקו רק בסיסמה לסמארטפון(צילום: shutterstock)

 

• הורדות עלולות להיות מסוכנות: יש להוריד אפליקציות ותוכנות רק מאתרים רשמיים ומוכרים. הורדה ממקומות אחרים עלולה להוביל לסכנות, וירוסים, אפליקציות ריגול והשתלטות על החשבונות שלכם. יש להיזהר במיוחד בניסיונות הורדת גרסאות חדשות או בטא של משחקי מחשב, שם אורבות סכנות.

 

• לפעמים בעת הצטרפות לקבוצה הילדים יתבקשו להוריד קובץ למחשב. אז לא - לא להסכים להוריד שום דבר.

 

• כדי להיות בטוחים ששום דבר לא חודר לטלפון או המחשב של הילדים, אפשר להתקין תוכנת אבטחה.

 

עם היד על הטכנולוגיה

• התקינו תוכנת סינון על מספר הטלפון של הילדים (באמצעות חברת הסלולר), הגדירו בקרת הורים ביוטיוב ובחנות האפליקציות.

 

• הגבילו את זמן המחשב של הילדים עם טיימר שמכבה את פעילות המחשב לאחר פרק זמן שקבעתם ביחד עם הילדים. הזמן המומלץ: שעה עד שעה וחצי ביום.

 

• המחשבים בבית הספר משותפים לכולם ולכן אינם בטוחים. הילדים צריכים להימנע מלמלא באמצעותם פרטים אישיים וגם לא להשתמש בהם לשימוש ברשתות חברתיות. ביציאה מהמחשב עליהם למחוק כל מידע שנשאר שם.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
כך תגנו על הילדים במרחב הדיגיטלי
צילום: shutterstock
מומלצים