שתף קטע נבחר

במקרה של אזעקת אמת: 800 אלף איש בצפון בלי ממ"ד

על רקע ההסלמה בצפון: למעלה מ-80% מהדירות בחיפה, בצפת ובקריית ים בלי ממ"ד, והמצב בשאר היישובים בצפון גם הוא לא מזהיר. הבשורה הטובה: שיפור משמעותי במיגון לעומת מלחמת לבנון השנייה

 

 

האירועים האחרונים בגבול הצפון הגבירו את החשש להסלמה מול חיזבאללה. מסקירה שערכה התאחדות הקבלנים בוני הארץ, בהסתמך על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), עולה תמונה מדאיגה לפיה ליותר מ-800 אלף תושבים בצפון אין ממ"ד. אמנם הממשלה אישרה לפני שנה תוכנית מיגון לצפון של חמישה מיליארד שקל, אולם בשטח לא קרה דבר. בעקבות ההתחממות דורשים ראשי הרשויות בצפון מהממשלה להעביר מיידית את התקציבים למיגון.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

חיזבאללה ירה טילי נ"ט אל בסיס וכלי רכב, צה"ל הגיב בירי ללבנון  

ההטעיה נתנה לצה"ל את "שעת הזהב" בעימות עם חיזבאללה  

מפקד פיקוד העורף לשעבר: "בלתי אפשרי למגן את המדינה בשבועיים - זה ייקח שנים"

 

בחיפה, למשל, יש לא פחות מ-96,600 דירות ללא ממ"ד מתוך כ-120,000 דירות בעיר, שהן כ-81% מסך הדירות. בקריית ים יש כ-12,800 דירות ללא ממ"ד, 82% מכלל הדירות. בטבריה יש כ-10,900 דירות לא ממוגנות, בנהריה כ-9,600 דירות ובכרמיאל כ-9,100 דירות ללא ממ"ד.

בנייה בחיפה. 81% מסך הדירות בעיר עדיין ללא ממ"ד (צילום: ג'ורג' גינסברג) (צילום: ג'ורג' גינסברג)
בנייה בחיפה. 81% מסך הדירות בעיר עדיין ללא ממ"ד(צילום: ג'ורג' גינסברג)

ועדיין, המצב טוב לעומת 2006 בתקופת מלחמת לבנון השנייה, אז היו רק 13,578 דירות עם ממ"ד בחיפה, 1,469 דירות עם ממ"ד בקריית ים, 2,943 דירות עם ממ"ד בעפולה ו-2,884 דירות עם ממ"ד בטבריה.

 

   ()

נושא המיגון של בתי מגורים באזורי העימות עולה ויורד מסדר היום של הממשלה אחת לתקופה בשנים האחרונות, בדרך כלל אחרי אירועים ביטחוניים. בספטמבר ‭ ,2014‬בסיום מבצע "צוק איתן", אישרה הממשלה תוכנית שכללה עידוד וסיוע בהקמת ממ"דים. הוטל על משרד הבינוי והשיכון ורשות החירום הלאומית (רח"ל) לגבש תוכנית להסרת חסמים ולקיצור הליכים במטרה להקל על בניית ממ"דים ופתרונות מיגון אחרים בבתי מגורים, תוך התייחסות לאשראי, תכנון ורישוי. נכתב במפורש כי "סעיף זה יחול על כלל הארץ".

 

אלא שכשלושה חודשים לאחר שעברה ההחלטה הוקפאה עבודת הצוות שהופקד על גיבוש התוכנית בשל הבחירות לכנסת ה-‭.20‬

 

בממשלה הקודמת הוקם הצוות מחדש וקבע כי "יש לפעול להגדרת הממ"ד כפתרון המיטבי ולהפעיל מסלול ירוק לרישוי ממ"ד". תוכנית נוספת פורסמה במאי 2018 על ידי שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן, וכללה מיגון יישובי הצפון עד ‭ 45‬ק"מ מהגבול, אך בוטלה בהמשך. ליברמן אמר אתמול בכנס "כלכליסט": "אני מצטער לומר שפרויקט מיגון הצפון שלי בוטל. חיזבאללה דבק בפרויקט הדיוק והוא לא יוותר. לכן, הפרויקט של מיגון הצפון שלא יצא לפועל הוא הפקרת חיי אדם. העובדה שהוקפא היא מטורפת".

ראול סרוגו (צילום: אלעד גרשגורן)
ראול סרוגו, נשיא התאחדות בוני הארץ(צילום: אלעד גרשגורן)

לדברי ראול סרוגו, נשיא התאחדות בוני הארץ, "לפני כשנה הכריזה הממשלה על תוכנית מיגון הצפון אך מאז דבר לא קרה. תוכניות תמ"א 38 ופינוי-בינוי לא יוצאות לפועל בגלל חוסר כדאיות כלכלית". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים