שתף קטע נבחר

כזה עוד לא שמעתם: "אבינו מלכנו" בשופר

הוא בכלל נגן חצוצרה, אבל עושה קסמים עם השופר. אם לא קשה מספיק להפיק את צלילי התקיעות בבית הכנסת, הגדיל עמית סופר לעשות כשניגן את הפיוט "אבינו מלכנו" עם אנסמבל "יובל" ו"סימפונט" רעננה: "זו לא פעולה פשוטה. רבים שינסו להפיק צליל משופר, ייכשלו לחלוטין"

 

 

על בימת היכל התרבות בתל אביב, כשסביבו אנסמבל "יובל" והתזמורת הסימפונית רעננה, הרטיט עמית סופר לבבות כשהפיק מהשופר צלילי תפילה אחרים: במקום תקיעה, שברים, תרועה – ניגן סופר בשופר את "אבינו מלכנו" המזוהה כל כך עם ימים אלה – ימי הסליחות של חודש אלול.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>  

 

"תקיעה בשופר", מספר סופר, מוזיקאי ונגן חצוצרה, "איננה פעולה פשוטה. רבים שינסו להפיק צליל משופר ייכשלו לחלוטין, וגם המנוסים ביותר עלולים 'לזייף'".

 

סוד התקיעה

כיצד ניתן להפיק מהשופר צליל - ומה קובע את גובה הצליל ב"נגינה" בקרן של איל? לדברי סופר, המפתח לשאלות אלו נעוץ בפיזיקה של השופר.

 

עמית סופר בפעולה (צילום: אריאל וייס)
עמית סופר בפעולה(צילום: אריאל וייס)

 

"התנאי הבסיסי הוא שתהיה לשופר פייה גדולה בקוטר. ברגע שיש לי פייה נוחה ומתאימה, אני יכול בעזרת משחק של אוויר ושפתיים להפיק שלושה צלילים בסיסיים, שמהם אני יכול להתחיל לבנות את המנגינה. מה שמאפשר לי לקבל ספקטרום רחב של צלילים, הוא המשחק של יד שמאל (אפקט הטרומבון) שמשנה את הטון".

 

בראשית הקיץ הזמין אותו המאסטרו, אופיר סובול, להשתתף בקונצרט של "יובל" - האנסמבל הישראלי לחזנות ולמוזיקה יהודית, מיסודו של ד"ר מרדכי סובול ז"ל. הוא אף מי שכתב את העיבוד המיוחד לתזמורת "סימפונט רעננה", כך שיתאים למנעד השופר. לדברי סופר, "תוך שילוב אלמנטים מוזיקליים מתוך היכל התפילה - כגון תקיעה, שברים, תרועה – ורגש".

 

עוד תרבות בערוץ היהדות :

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אריאל וייס
עמית סופר
צילום: אריאל וייס
מומלצים