שתף קטע נבחר

בריטניה: נער התעוור לאחר שניזון רק מצ'יפס וחטיפים

הנער ביסס את תזונתו על חטיפים פריכים וצ'יפס, ונמנע מאכילת פירות, ירקות, ביצים, מוצרי בשר או חלב. התוצאה: המחסור החמור בוויטמין B12 הרס את עצבי הראייה והוא התעוור

אימא ידעה על מה היא מדברת כשהתעקשה שתסיימו את הירקות מהצלחת: נער בריטי התעוור לאחר ש"חי על צ'יפס וחטיפים", וסבל מחוסרים תזונתיים משמעותיים. המקרה מדווח בגיליון החדש של כתב העת Annals of Internal Medicine journal reports.

 

כך משפיע ג'אנק פוד על הבריאות

דירוג הג'אנק-פוד: 10 המאכלים שאתם אוהבים - מה הכי מסוכן?

מה יש בג'אנק פוד שגורם לנו לשנוא אוכל בריא?

 

מדובר בנער בן 17, תושב בריסטול שבבריטניה, שסבל מהידרדרות בראייה עד לעיוורון במרכז שדה הראייה של שתי עיניו. לאחר שסיים את לימודיו בבית הספר היסודי, הנער ביסס את תזונתו על צ'יפס, פרינגלס ולחם לבן, ולעיתים לאלה הוסיף גם פרוסת נקניק חזיר או נקניקייה.

 

הנער ששמו נותר חסוי, ניגש לרופא המשפחה בגיל 14 לאחר שחש בעייפות ותשישות. בדיקות הדם הראו כי הוא סובל ממחסור בוויטמין B12. הרופא החל לטפל בו בתוסף תזונה, שאותו לא הקפיד ליטול, תוך שתזונתו הלקויה נותרה בעינה.

 

צ'יפס (צילום: shutterstock)
צ'יפס. עייפות, תשישות ומחסור בוויטמין B12(צילום: shutterstock)

 

בלי לרדת במשקל, סובל מתת תזונה

שלוש שנים מאוחר יותר, הוא הובהל לבית החולים בבריסטול, שם נמצאו עדיין רמות נמוכות של ויטמין B12, יחד עם מחסור בנחושת, סלניום וגם ויטמין D. הנער אמנם לא סבל ממשקל נמוך, אך אובחן בתת תזונה. רופאיו הגיעו למסקנה שהוא סובל מהפרעת אכילה בשם Avoidant Restrictive food intake disorder, שבה הוא נמנע ממרבית המאכלים וצורך רק תזונה מצומצמת.

 

מצבו היה כה חמור, עד כי לא רק שראייתו נפגעה, אלא שנמצא שהוא סובל גם מאובדן מסת עצם. הרופאים החלו לטפל בו בתוספי תזונה, תוך שהוא מופנה גם לטיפול נפשי. את עיניו לא הצליחו הרופאים להציל, והוא מתקשה בקריאה, צפייה בטלוויזיה, זיהוי פנים. הנער גם כפי הנראה לא יוכל לנהוג, אך כעת מסוגל להתהלך צעדים ספורים בכוחות עצמו, משום שהעיוורון תקף את מרכז שדה הראייה, בעוד ששדה הראייה ההיקפי נותר תקין.

 

  ( )

העיוורון בו לקה, מכונה נוירופתיה ראייתית תזונתית, מצב בר ריפוי כשמתגלה מוקדם, אולם בשלב מתקדם הוא מותיר את הפגיעה בעצבי הראייה ומוביל לעיוורון תמידי.

 

"המקרה אמנם נדיר, אולם ההורים צריכים להיות עירניים לנזקים מאכילה ברירנית של הילד", אמרה ד"ר דניז אטאן שטיפלה בנער, "אין צורך להיכנס לחרדות מאכילה ברירנית. במקום זאת, הייתי מציעה בכל ארוחה של הילד, גם היא כוללת את אותם מאכלים, לנסות ולהוסיף מזון חדש. ניתן להוסיף מולטיוויטמינים אם הילד אינו אוכל כנדרש, אך הם אינם תחליף לאכילה בריאה".

 

לדברי ד"ר אטאן, גם טבעונים נמצאים בסיכון למחסור בוויטמין B12, שגרם לנזק בעצבי הראייה של הנער. לפיכך, עליהם ליטול תוספי ויטמין B12 במקום הבשר ממנו הם נמנעים או מזונות שעשירים או מועשרים בוויטמין B12.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
צ'יפס. תזונה שעלולה להיות מסוכנת
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים