שתף קטע נבחר

15 מיליארד דולר לא מספיקים: איראן דוחה את הצעת צרפת

סגן שר החוץ האיראני אמר כי טהרן צפויה להסכים להצעה לקבל אשראי של 15 מיליארד דולר עד סוף השנה תמורת התחייבות לעמוד מחדש בהסכם הגרעין - אבל אז דווח באיראן כי טהרן תסרב לכך. גורמי מודיעין ל"פוקס ניוז": מכלית הנפט האיראנית ליד חופי סוריה, הקפטן ביקש שיוחלף

 

 

איראן הודיעה על הסכמה עקרונית להצעה הצרפתית - ואז חזרה בה. לאחר שאתמול דווח כי צרפת הציעה לאיראן אשראי של 15 מיליארד דולר עד סוף השנה, בתמורה להתחייבות שאיראן תעמוד בתנאי הסכם הגרעין - אישר גורם איראני כי טהרן צפויה להסכים להתחייב מחדש לתנאי ההסכם במקרה כזה. אבל שעה קלה לאחר מכן דווח ברשת האיראנית Press TV כי טהרן דוחה את ההצעה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

לפי סוכנות הידיעות האיראנית "פארס", לפני כן אישר הבכיר האיראני כי איראן תסכים להתחייב מחדש לתנאי ההסכם רק אם תקבל 15 מיליארד דולר עבור מכירות נפט בארבעת החודשים הקרובים. צרפת הבהירה כי במקרה כזה על איראן לעמוד מחדש בכל תנאי הסכם הגרעין, ובכל מקרה לא היה ברור אם ארצות הברית לא תעצור מהלך שכזה. רק אתמול הטילו האמריקנים סנקציות חדשות על איראן, אבל בשבוע שעבר אישר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי תיתכן פסגה בינו לבין נשיא איראן רוחאני בשבועות הקרובים.

נשיא איראן חסן רוחאני (צילום: AFP)
נשיא איראן רוחאני. בדרך לחזרה להסכם הגרעין?(צילום: AFP)

"החזרה שלנו ליישום מלא של הסכם הגרעין תלויה בקבלת 15 מיליארד דולר לארבעה חודשים", אמר סגן שר החוץ האיראני עבאס אראקצ'י. "אחרת, תהליך הפחתת המחויבויות שלנו להסכם יימשך. או שאירופה תצטרך לקנות נפט מאיראן או לספק לאיראן את המקבילה למכירת נפט כקן אשראי, על מנת להבטיח את רווחי איראן מנפט". בהמשך, כאמור, השתנתה העמדה האיראנית.

 

אחרי פרישת ארצות מהסכם הגרעין בשנה שעברה, החזירו האמריקנים את הסנקציות נגד איראן ופגעו קשות בכלכלתה, ואיראן הפסיקה לעמוד בחלק מתנאי ההסכם. מדינות אירופה מנסות לתווך, אבל עד כה ללא הצלחה. אתמול הגיעה לפריז משלחת איראנית כדי לדון על פרטי התוכנית הצרפתית שתסייע לאיראן מול הסנקציות האמריקניות שפוגעות בכלכלה שלה ובייצוא הנפט.

 

"השאלה היא קודם כל אם אנחנו יכולים להגיע לרמה של 15 מיליארד דולר. השאלה השנייה היא מי יממן את זה, והשלישית היא אם אנחנו צריכים לפחות את ההסכמה השקטה של ארה"ב. אנחנו עדיין לא יודעים מה העמדה האמריקנית", אמר אחד המקורות על המשא ומתן בין הצרפתים לאמריקנים.

  (צילום: רויטרס)
מקרון וטראמפ(צילום: רויטרס)

בינתיים, "אדריאן דריה 1", המכלית האיראנית שנעצרה בגיברלטר בחשד שהיא מובילה נפט לסוריה ולאחר מכן שוחררה - נמצאת כעת במרחק קטן מאוד מחופי סוריה. כך מסרו גורמי מודיעין ל"פוקס ניוז". הגורמים הוסיפו כי רב החובל של הספינה, אקילש קומאר, מסרב לשתף פעולה עם משלוח הנפט המתוכנן וביקש שיפוטר או שיוחלף.

 

הספינה, שעד המעצר בגיברלטר נקראה "גרייס 1", כיבתה ביום שני את מערכות המעקב שלה. כעת היא נמצאת במרחק הקטן מ-10 מייל ימי מחופי סוריה. בכניסה למים הטריטוריאליים של סוריה, הספינה הפרה את ההתחייבות שנתנה לבריטניה, התחייבות שאפשרה את שחרורה ממצרי גיברלטר. הספינה נושאת 2.1 מיליון חביות של נפט איראני, בשווי 130 מיליון דולר.

  (צילום: רויטרס)
המכלית אדריאן דריה 1 (צילום: רויטרס)

ביום שישי הטיל משרד האוצר האמריקני סנקציות על המכלית ועל הקפטן שלה. אמש הטיל ממשל טראמפ סנקציות נוספות על האיראנים, הפעם על סוכנות החלל של המדינה.

 

דובר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן אמר אתמול כי טהרן מסוגלת לחזור ולהעשיר אורניום לרמה של 20% תוך יומיים. "אם נחליט, יכול להיות לנו אורניום ברמה של 20% תוך יום או יומיים", טען הדובר. אתמול איים דובר משרד החוץ האיראני עבאס מוסאווי כי ארצו "מוכנה להפחית עוד מהתחייבויותיה בהסכם הגרעין אם מדינות אירופה לא יפגינו מספיק נחישות".

 

הסכם הגרעין קובע שאיראן יכולה להעשיר אורניום ברמה נמוכה, של 3.67% לכל היותר – רמה שמספיקה לדלק גרעיני בכור. די שאורניום יוכל לשמש לייצור נשק גרעיני הוא צריך להיות מועשר ברמה של כ-90%. עם זאת, מדעני גרעין טוענים כי כאשר מדינה מגיעה לרמת העשרה של 20%, זה אומר שהיא כבר בחצי הדרך לרמה של 90%.


פורסם לראשונה 04/09/2019 07:40

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
המכלית אדריאן דריה 1
צילום: רויטרס
מומלצים