שתף קטע נבחר

יו"ר הארגונים היהודיים באירופה: "אנחנו לא רצויים פה"

"חלק מהמדינות נותנות ליהודים תחושה שהם לא רצויים, שהם סוג-ב'. הפוליטיקאים שהושפעו מלובי פעילי זכויות בעלי החיים - התעלמו מזעקותיה של הקהילה היהודית". לאחר האיסור על שחיטה כשרה השבוע, ראש איגוד הארגונים היהודיים באירופה - בראיון חריף

 

"טרגדיה של ממש לקהילה היהודית כולה": כך מגדיר הרב מנחם מרגולין, יו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה (EJA), את האיסור החדש על שחיטה במחוז ולוניה שבבלגיה – המצטרף לאיסור בפלנדריה, ולמעשה מגביל את השחיטה הכשרה בשני שלישים מהמדינה שבה חיים למעלה מ-40 אלף יהודים, רבים מהם אורתודוכסים. או כלשונו, "הגזירה".

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>  

 

הרב מרגולין עצמו, תושב בלגיה, רואה את הצמצום הזוחל בזכויותיהם של יהודים ביבשת כולה, ולא מקבל את הטיעון ההומניטארי שבו נתלים מצדיקי החקיקה: "צייד עדיין חוקי בבלגיה, והוא לשם הנאה ושעשוע", הוא אומר בראיון לאולפן ynet. "יותר בעלי חיים נהרגים מצייד מאשר משחיטה כשרה. וזה בלי שהזכרנו את בעיות השחיטה המותרת במדינה: בתעבורה של בעלי החיים, במזון, בצפיפות – אין-ספור בעיות הקשורות לצער בעלי חיים. העם היהודי העלה על נס את נושא צער בעלי החיים, והשחיטה היהודית הומנית בהרבה מסוגי שחיטה אחרים".

 

קראו עוד בערוץ היהדות : 

 

על אף האנטישמיות הגוברת ביבשת, הרב מרגולין לא תולה את החקיקה באנטישמיות ישירה, אלא בלובי פוליטי. "אבל הטרגדיה הנוראה פה היא העובדה שאותם הפוליטיקאים שהושפעו מהטון של פעילי זכויות בעלי החיים - התעלמו מזעקותיה של הקהילה היהודית, ומהעובדה שחוק כזה גורם לכלל היהודים בבלגיה להרגיש לא רצויים במדינה, ועל כך הצער הגדול שלנו".

 

"שוב גזירות של ברית מילה וכשרות"

הרב מדגיש כי "הנקודה העיקרית היא לא הבשר הכשר - הרי אפשר לאכול גם דגים ופסטה - אלא האם העם היהודי באירופה בטוח, האם הוא מרגיש רצוי - או שצריך לבחון מקומות אחרים להתגורר בהם. חלק מהמדינות - עם או בלי לשים לב - נותנות תחושה ליהודים שהם לא רצויים, שהם סוג-ב', או שזכויותיהם חשובות פחות, וזו בהחלט טרגדיה נוראה".

 

"זה לא האוכל, זה העיקרון". מסעדה יהודית בבלגיה (צילום: AP) (צילום: AP)
"זה לא האוכל, זה העיקרון". מסעדה יהודית בבלגיה(צילום: AP)

 

"אנחנו חייבים לעבוד קשה מאוד, וגם כעת אנחנו לא מרימים ידיים. כפי שהצלחנו בעבר למנוע איסור שחיטה וברית מילה בהולנד, בפולין ובמדינות נוספות - אני בטוח שגם הפעם בעזרת ה' נצליח".

 

לדברי הרב, "לא מדובר בתחושה מינורית – היהודים באמת מרגישים לא רצויים פה. ויש גם משהו מאוד סימבולי בכל הקשור לשחיטה ולברית מילה, משום שאלה היו החוקים הראשונים שהיטלר חוקק באירופה נגד יהודים". "ככלל", הוא מוסיף, "צרכנות של בשר זה זכויות אדם בסיסיות: שיהודים יכולים לאכול כפי שהם מאמינים שהם צריכים לאכול".

 

האם זה מה שיגרום לעליית יהודי אירופה לארץ? הרב מרגולין ממש לא בטוח: "אנשים לא רצים לעבור דירה עד שהחבל לא מונח על צווארם". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יוני ריקנר
הרב מנחם מרגולין
צילום: יוני ריקנר
מומלצים