שתף קטע נבחר

בגלל החורף הקר: יבול המנגו הישראלי ירד במחצית

נפתחה עונת המנגו, אחד הגידולים הרווחיים מישראל. הבשלת הזן הפופולרי "מאיה" נפגעה ממזג האוויר

עונת המנגו אמנם נפתחת רשמית רק בימים אלה, אך בחלק מהחנויות ניתן כבר להשיג את הפרי הטרופי. מנגו הוא אחד משלושת גידולי היצוא החקלאי הרווחיים ביותר מישראל, אחרי תמרים ואבוקדו, אבל עקב החורף הממושך השנה פחת ב-50% יבול המנגו מהזן המבוקש ביותר, "מאיה".

 

המחסור במזון לבעלי חיים לקראת סיום? רויאל קנין תפיץ עצמאית את מוצריה בארץ

משרד החקלאות נגד החקלאים: מבקש לייבא ירקות ופירות ללא קשר למחסור

מחאת יבואני האבוקדו: לא רק למען הצרכן

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אלקנה בן ישר, יו"ר שולחן מגדלי המנגו במועצת הצמחים, אומר כי "מנגו הוא פרי טרופי שלא מורגל לחורף ישראלי קר, ולכן הבשילו רק 50% מהזן הזה העונה. יתר הזנים נפגעו פחות ויבשילו במועדם".

 

לדברי סטיב קרסן, מנהל המטעים בעין גב, "השנה מורגשת ירידה ביבול המנגו. זן 'מאיה' הוא המבוקש ביותר בשווקים בארץ ובחו"ל מאחר שיש לו מראה טוב, בצבעי אדום וכתום, אין לו סיבים והוא מתוק וטעים מאוד".

מנגו מזן
מנגו. "פרי טרופי שלא מורגל לחורף ישראלי קר"(צילום: יובל כהן)

ישראל היא בעלת שיעור היבול הגבוה ביותר של מנגו בעולם לדונם, 4-3 טון לדונם בממוצע, בעוד ברוב המדינות היחס הוא 1 טון לדונם. זאת מאחר שהיובש והחום הישראלי מיטיבים עם הפרי. בישראל 20 אלף דונם של מטעי מנגו המניבים יבול של כ-40 אלף טון בשנה. 40% מהיבול מיועדים ליצוא והשאר לישראל. מחיר המנגו בשווקים נע בין 12 ל-24 שקל לק"ג.

 

כמחצית מזני המנגו פותחו בתחנות מחקר ופיתוח ישראליות, דבר שמעניק יתרון ליצואנים מול מתחרים ממדינות כמו פרו, ברזיל, ספרד, חוף השנהב ופקיסטן. דפנה הררי, חוקרת מו"פ ערבה תיכונה וצפונית, בשיתוף עם ד"ר יובל כהן, חוקר ממכון וולקני, עורכים מחקר שמטרתו הקדמת עונת המנגו באופן משמעותי ושיווקו כבר באביב, תוך ניצול האקלים החם בערבה, על ידי הקדמת מועד הפריחה של העץ, שלרוב פורח בפברואר-מרץ. זאת בין השאר באמצעות חימום מלאכותי בינואר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים