שתף קטע נבחר

חברה קדישא: מנכ"ל לשעבר יחזיר כ-2 מיליון ש'

סיפורו של שמואל דב שיליץ מעיד על היקף נרחב של פעילות לא חוקית וחלוקת כספי ציבור ללא דיווח. מה קורה בעמותה שאמונה על שירותי הקבורה בירושלים?

בית הדין הארצי לעבודה חייב לאחרונה את המנכ"ל לשעבר של חברה קדישא חסידים, שמואל דב שיליץ, להשיב לעמותה יותר משני מיליון שקל שלקח לכיסו בשיטתיות ובמניפולטיביות לאורך יותר מ-20 שנות כהונה, ושלל ממנו פיצויי פיטורים. לצד הביקורת החריפה על התנהלותו הביע בית המשפט מורת רוח רבה מאי-הסדרים שנחשפו בהתנהלות העמותה עם כספי הציבור. פסק הדין ביטל את החלטת בית הדין האזורי לפטור את שיליץ מחובת ההשבה ולשלול רק שליש מהפיצויים על פיטוריו.

 

שיליץ כיהן בעמותה כמנכ"ל משותף מ-1997. ב-2008 התגלו ממצאים מטרידים על התנהלותו בכספי העמותה והוא פוטר לאחר שסירב להחזיר מזומנים שלקח לכיסו. ב-2010 הגיש שיליץ תביעה בטענה לפיטורים לא חוקיים. העמותה הגיבה בתביעה נגדית שבה דרשה השבה של 1.4 מיליון שקל ששיליץ לקח ב"שחור", כספי ביטוח וגמל שהפריש לעצמו ללא אישור וטובות הנאה נוספות.

 

פסק הדין של בית הדין האזורי כלל ממצאים חמורים על התנהלות שיליץ וחברי ההנהלה והסתיים בחיובים הדדיים. שיליץ חויב להחזיר לעמותה כ-400 אלף שקל, ומנגד חויבה העמותה לשלם לו שני שליש מפיצויי הפיטורים וכן הפרשי שכר וניכויים לא חוקיים, כשלאחר קיזוז יצא בסופו של דבר שהעמותה תשלם לשיליץ כ-6,400 שקל.

 

אלא ששיליץ לא הסתפק בכך והגיש ערעור שבו טען בין היתר כי פעל ביושר ובמקצועיות, וההנהלה היא שכפתה עליו לקבל כספים ב"שחור" בניגוד לדין כנהוג אצלה. בערעור נגדי דרשה העמותה את החזר מלוא הכספים ששיליץ לקח ממנה, ולבטל כליל את זכאותו לפיצויי פיטורים.

 

השופטים רועי פוליאק, חני אופק-גנדלר ומיכאל שפיצר העירו כי חשו "מורת רוח גדולה מההתנהלות בעמותה אשר מטרתה לשרת את הציבור ואשר מקבלת ומנהלת כספים ציבוריים", במיוחד לנוכח השירות החשוב שהיא מספקת.

 

עם זאת, הם לא סברו כי אי-הסדרים בהתנהלות העמותה מצדיקים לפטור את שיליץ מלהחזיר את הכספים ש"חמס מקופתה" שלא כדין ותוך מעילה בתפקידו. בפסק הדין נכתב כי שיליץ "לא פעל כמצופה משליח ציבור, ואין הוא יכול להסתתר מאחורי העמותה בטענה לפיה בעלי תפקידים בעמותה עצמו עיניהם מהתנהלותו שעה שהוא למעשה מאשים את העמותה בפעולות שהוא עצמו עשה תוך הפרה בוטה של חובת הנאמנות המוטלת עליו כנושא משרה בעמותה".

 

בנוסף, ולנוכח התנהלותו החמורה והמניפולטיבית, החליטו השופטים לשלול ממנו את מלוא פיצויים הפיטורים.

 

ם כתבו כי "במקרה שלפנינו קשה להפריז בחומרת המעשים. המערער נטל לכיסו כספים בהיקף של מיליוני שקלים, בשיטתיות ולאורך זמן. תפקידו הבכיר של המערער איפשר לו לעשות בכספי העמותה כבתוך שלו... במעשיו, איפשר המערער גם לאחרים לנהוג בניגוד לדין, ובכך לא רק שחטא אלא גם החטיא אחרים".

 

בסיכומו של עניין חויב שיליץ להחזיר לעמותה 1.4 מיליון שקל בתוספת הפרשי הצמדה וריבית של כ-250 אלף שקל, ובנוסף להשיב את פיצויי הפיטורים שקיבל ולשלם לעמותה הוצאות של 40 אלף שקל. לבסוף, השופטים הורו להעביר את פסק הדין לגורמים המוסמכים לנוכח היקף הפעילות הלא חוקית שנחשפה במסגרת הפרשה.

 

  • לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
  • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ המערער: עו"ד אבנר וינוגרד
  • ב"כ המשיבה: עו"ד יעקב אמסטר
  • עו"ד לילך סנג'רו עוסקת בדיני עבודה
  • הכותבת לא ייצגה בתיק
  • ynet הוא שותף באתר פסקדין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
עו"ד לילך סנג'רו
מומלצים