שתף קטע נבחר

הורים רבו: איזה מכון יבדוק אם הבת הותקפה?

אם טענה שאבי בתה פגע מיני בקטנה, וביהמ"ש קבע שהילדה תאובחן במכון "שלם". אבל האימא ערערה בטענה שאין למכון התמחות בגילוי פגיעה מינית

אם שטוענת כי אבי בתה הקטינה פגע בה מינית ערערה על החלטת בית המשפט למשפחה בחדרה למנות את מכון "שלם" לביצוע אבחון בנושא. בעקבות זאת קבע לאחרונה בית המשפט המחוזי בחיפה שאכן לא נערך בירור מעמיק באשר ליכולתו של המכון לבצע את הבדיקה הספציפית. הוא הורה לבית המשפט למשפחה לבדוק את הנושא, ובמידת הצורך למנות מכון מתאים.

 

ההורים מנהלים הליכי אבהות ומשמורת, שבמסגרתם העלתה האם חשד לכך שהאב פגע מינית בילדה. על רקע זה גובשה בין ההורים הסכמה לביצוע אבחון לקטינה ובדיקת מסוכנות מינית לאב.

 

לפני כשלושה חודשים מינה בית המשפט למשפחה את "מכון שלם" לביצוע שני האבחונים, וזאת בתמיכת האב ולמורת רוחה של האם, שביקשה שהאבחון ייערך במכון אל"י, המתמחה ספציפית בבדיקת פגיעות מיניות. היא טענה שמכון שלם עורך אבחון פסיכודיאגנוסטי שכולל גם בחינת מסוגלות להורים, מה שחורג מההחלטה על אבחונים רק לאב ולילדה. היא הוסיפה שלמכון אין יכולת לבצע אבחון לפגיעה מינית.

 

אלא שכאמור, טענתה לא התקבלה ובקשה שהגישה למינוי גורם לבחינת המומחיות של המכון נדחתה אף היא. נקבע כי בדיקת המסוגלות ההורית מתבקשת לנוכח המלצת העובדת הסוציאלית לבחון גם את תפקודה של האם, שאין כל ראיה שתומכת בטענותיה נגד האב.

 

בתגובה הגישה האם בקשת רשות ערעור למחוזי וטענה שבית המשפט למשפחה לא בחן את טענתה בנוגע למומחיותו של המכון על אף מסמכים שהגישה, ולטענתה העלו בבירור כי אין לו את הכלים הדרושים לביצוע אבחון לפגיעה מינית. היא הדגישה כי השלום הורה על אבחון בנושא הספציפי והחלטתו לשלוח את הילדה והוריה לאבחון כללי מנוגדת להחלטתו-שלו.

 

האב התעקש שמעולם לא פגע בבתו בשום צורה, ודאי לא באופן מיני, תוך שהפנה לממצאי חוקרת הילדים שחקרה את הילדה במסגרת התלונה שהגישה נגדו האם, ולכך שהפרקליטות הורתה על סגירת התיק נגדו. לדבריו נראה שהאם חדורת מטרה למנוע את בדיקת המסוגלות ההורית בשל חששותיה מתוצאותיה. לטענתו, לנוכח המלצת העובדת הסוציאלית אין שום סיבה שלא תעבור בדיקה לגבי טיב ההורות שלה.

 

שופט המחוזי חננאל שרעבי ציין כי אינו מתערב בהחלטת בית המשפט למשפחה בנוגע לבדיקת המסוגלות ההורית שתיערך במכון שלם. עם זאת הוא החליט לקבל באופן חלקי את בקשת האם, במובן זה שבית המשפט למשפחה יידרש לבדוק מול מכון "שלם" אם הוא אכן בעל מומחיות ויכולת לבדיקה של פגיעה מינית בילדה.

 

בעניין זה השופט הסכים עם טענת האם כי מהחלטת בית המשפט למשפחה לא ברור אם האבחון הפסיכודיאגנוסטי במכון כולל גם אבחון ספציפי לפגיעה מינית, ועניין זה נותר מעורפל.

 

משכך, השופט הורה לבית המשפט למשפחה לברר את הנושא מול המכון, וככל שיסתבר שהאבחון אצלו אינו מתאים, ימונה מכון או מומחה אחר בעניין המסוים הזה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
עו"ד דורית גלוברמן-קרט
מומלצים