שתף קטע נבחר

סכנת הסיגריות האלקטרוניות: "מקרי מוות בארץ זו שאלה של זמן"

לאחר דיווח על חמישה מקרי מוות ולמעלה מ-450 מאושפזים בעקבות שימוש בסיגריות אלקטרוניות, גם משרד הבריאות קובע - השימוש בסיגריה אלקטרונית מזיק לבריאות. פרופ' מרדכי קרמר מבילינסון ופרופ' מוטי רביד ממעייני הישועה על הסכנה, שלטענתם כבר בדרך אלינו

בעקבות הדיווחים מארצות-הברית על 5 מקרי מוות מתוך 450 אנשים שחלו עד כה במחלת ריאות מסוכנת וחריגה, לאחר שעשו שימוש בסיגריות אלקטרוניות, מוציא היום (ב') משרד הבריאות הודעה, בה הוא מזהיר את הציבור משימוש במכשירי "וופורייזר" ("עטים" וסוגים נוספים) לצורך אידוי של שמני קנאביס. זאת בנוסף לאזהרות הרגילות של המשרד בנוגע לעישון סיגריות אלקטרוניות.

 

אזהרה זו מגיעה לאחר שלפחות בחלק ממקרי המוות והתחלואה בארצות-הברית, נמצא כי הגורם לכך הוא שמן קנאביס, שהוכנס לסיגריות האיוד האלקטרוניות במקום ניקוטין או בשילוב איתו.

 

קיראו עוד

ארה"ב: תיאסר מכירת סיגריות אלקטרוניות ומוצרי טבק בטעמים

עכשיו זה מוכח: סיגריה אלקטרונית מסרטנת

 

בעקבות כך הזמנו לאולפן ynet את פרופ' מרדכי קרמר, מנהל מכון הריאות בבית החולים בילינסון, ופרופ' מוטי רביד, מומחה לרפואה פנימית בבית החולים מעייני הישועה, שמזהירים - מקרי מוות מסוג זה בארץ - רק שאלה של זמן.

 

צפו בדיון:

 

 

פרופ' קרמר אמר כי למרות שלא ציפה לנתונים כה קשים, זה מחזק את ההרגשה שהאידוי מזיק לגוף. "הדבר המשותף בין כל המקרים האלה, הוא השימוש במכשיר האידוי. אין הסבר אחר, וכנראה שבתוך החומר שנמצא בתוך המכשיר, יש חומר רעיל שגורם לנזק או אלרגיה. איננו יודעים את המנגנון שגורם לחומר לפעול, אבל לפי הצילומים וה-CT שראיתי, יש פגיעה קשה בריאות של הנפטרים, פגיעה שהיא בלתי הפיכה וגרמה למוות".

 

בתגובה לדבריו, אמר פרופ' רביד כי אין ספק שהנתונים מדאיגים, אולם הם דורשים חקירה. "במקרים שנבדקו הייתה לנפטרים דלקת ריאות כימית. כנראה כתוצאה משימוש בשמן בחלק מהמקרים, ובאחרים עדיין לא ברור. הסיגריות שנמצאות בארץ למיטב ידיעתי לא מפעילות שמן. זו הייתה דלקת ריאות כימית כתוצאה מאידויי שמנים שנועדו לבליעה ולא לאידוי.

 

"הדבר שמחזק את הסברה שהיה כאן שימוש לא נכון באמצעי אידוי היא העובדה, שכל המקרים הם באזור מסוים בארה"ב. באירופה, שם שיעור המאדים הוא די גבוה, לא דווחו מקרים כאלה. צריך לבדוק את זה מהר ולראות מה קורה שם, כדי לשמור על בטיחות המעשנים", אומר פרופ' רביד.

 

פרופ' קרמר מסכם ואומר כי בכל מקרה, אסור להשתמש במכשירים הללו עד אשר הבדיקה תסתיים וה-FDA ייצאו בהודעה שמאשרת את השימוש. "לדעתי, האידוי הוא תחליף גרוע, אולי קצת פחות מהסיגריות, אבל בינתיים אסור להשתמש בזה כי זו סכנה. מקרי המוות בארץ יגיעו, זו רק שאלה של זמן".

 

תגובת פורום יצרני ויבואני מוצרי האיוד: "הודעת משרד הבריאות המאשרת כי מקרי המוות בארה"ב נגרמו ככל הנראה בשל שימוש בשמן קנאביס במכשרי אידוי רק מחזקת את מה שנטען על ידינו לאורך כל הזמן.

 

"השימוש במכשירי איוד (סיגריות אלקטרוניות) חייב להתבצע אך ורק על פי הוראות היצרן, וכל שימוש חורג עלול להביא לסכנה. הבהרה זו מחדדת את מה שטוענים יצרני ויבואני מוצרי האיוד לאורך כל הדרך כי מוצרי איוד מיועדים אך ורק לשימוש בגירים, המבקשים למצוא אלטרנטיבה אמיתית לעישון סיגריות טבק מסרטנות ומזהמות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
"קשה בריאות של הנפטרים". הסכנה שבעישון סיגריות אידוי אלקטרוניות
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים