שתף קטע נבחר

מאזדה 3 החדשה במבחן מקומי ראשון - למכורים בלבד

דור חדש למלכת המכירות של שוק הרכב המקומי לפני שנים, נחת בישראל כשהוא מעודכן ומעוצב למשעי והגיע לידינו למבחן מקומי ראשון

 

 

אתם מכירים את כל דורותיה. מאזדה 3 הייתה בדור הראשון (מ-2003) ובשני שבא בעקבותיו (ב-2009) מהמכוניות הנפוצות על הכביש הישראלי. למעשה, היא הפכה לממשיכה הישירה של "מכוניות העם" ההיסטוריות - סובארו לאונה, מיצובישי לאנסר, מאזדה לאנטיס אותה החליפה. אלא שהיא הייתה בכל זאת משהו אחר. שלוש היפניות שקדמו לה כבשו את לב וכיס הנהג הישראלי בעזרת חבילה אטרקטיבית של תמורה גבוהה למחיר, אמינות טובה וסחירות גבוהה גם בשוק היד השניה.

 

ה-3 הייתה הרבה יותר מכך. שכן היא אכן הציעה את המתכון המנצח ההוא, אבל הוסיפה לו מספר אלמנטים שבעבר לא צלחו את רף המיינסטרים הישראלי. עיצוב מרשים למשל, תא נוסעים איכותי והפלא ופלא, אפילו איכויות דינמיות גבוהות. וההצלחה הפנומנלית שלה ממש לא הפתיעה.

 

מאזדה 3 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

אלא שזמנים משתנים. מאזדה של היום אינה היצרנית של אז ובהתאם, מיקומו של המותג במפת המוטוריקה הישראלית, אף הוא שונה. נותיר את ניתוח מצבה של מאזדה בשוק הרכב העולמי להזדמנות אחרת, אבל בשוק המקומי השינוי ברור. היצרנית שפועלת מספר שנים למתג עצמה גבוה יותר, אם תרצו, פחות באזורים עממיים-פלוס ויותר יוקרתיים-מינוס, נאלצת לוותר על חלק ניכר מנתח השוק עקב מחירים שונים (ע"ע גבוהים יותר) כמו-גם אסטרטגיית מוצר אחרת.

 

תוצאת ההתייקרות הברורה, גם אם אינה קיצונית, היא משחק במגרש אחר בו חברות גרסאות קצה מאובזרות של מתחרות ישירות החמושות במנועים מתקדמים, אבל גם רכבי פנאי מעוצבים שכובשים עוד ועוד נתחים מהשוק על חשבון משפחתיות. וכך, כשנה לאחר שנחשפה 3 החדשה בדור רביעי ומודרני, היא מופיעה לראשונה במבחן דרכים מקומי.

 

מחיר: 145 אלף שקל

מתחרים: טויוטה קורולה, סקודה אוקטביה, יונדאי איוניק

 

מאזדה 3 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

טוב: מראה חיצוני, איכות תא נוסעים, יכולת דינמית

בסדר: אבזור, נוחות נסיעה, מנוע-גיר

טעון שיפור: מרחב פנים מאחור, מחיר

ציון:

 

איך נראית

מאזדה 3, מהמשפחתיות הנאות על הכביש בעבר, הפכה לנאה עוד יותר בדור הנוכחי. עם עיצוב השומר על קווי הדגם היוצא אך מספר שינויים קלים - שהפכו לכמעט הכרח בשנים האחרונות אצל מרבית היצרניות. סבכה דומיננטית יותר מלפנים, יחידות תאורה צרות מבעבר, דלת תא מטען מתרוממת בקצה ושני מפלטים. והיא נראית ממש טוב, נאה משמעותית ממתחרותיה. עם זאת כדאי לציין כי לא כל אחד יזהה את השינויים ואין ספק שהיא לא תהנה מאפקט ה"וואוו" לו זכתה ה-3 הקודמת.

 

תא הנוסעים לעומת זאת מציג התקדמות משמעותית הרבה יותר. הן מבחינת איכות החומרים - לרבות שילוב דיפוני עור ודמוי-מתכת - והן מראה. הבחירה במוטיבים אופקיים ומעין שכבות-גובה, עושה מצוין לקונסולה הקדמית שנראית לא רק טוב אלא גם מקורית ומעניינת. נדיר בכל רמת מחיר. ויתור על בלם חניה ידני לטובת מתג חשמלי לצד סילוק מתגים מיותרים, רק משפר את המצב הטוב ממילא.

 

יש גם מסך תצוגה גדול מבעבר ("8.8 במקום "7, עם צימוד Apple CarPlay) המופעל על-ידי חוגה, עם רזולוציה גבוהה ומראה "נקי". עם זאת, היינו מעדיפים שילוב גוונים מעט פחות קודר מהשחור-שחור ברכב המבחן ואם אפשר, מתגי הפעלת בקרת אקלים פחות נוצצים. חבל גם שהתצוגה העלית הייחודית שהוצעה ב-3 היוצאת, נעלמה שלא הייתה. לוח המחוונים דיגיטאלי בחלקו אך בניגוד לאפשרויות האינסופיות הטמונות במערכת שכזו, מציע רק צמד אפשרויות תצוגה "נוספת. ונשמח גם לקבל הסבר מדוע זקוק הנהג לשלושה מחוונים שונים המתייחסים לצריכת הדלק.

 

מחמאות למושבים מצוינים ותנוחת נהיגה מעולה, מהטובות שפגשנו. אל אלה מצטרף הגה שלוש צלעות בשרני, נעים למגע וממוקם מצוין. שטח חלונות הצד פחות משכנע והוא צנוע מדי, ופוגע בשדה הראיה.

 

מאזדה 3 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

בסיס הגלגלים גדל ב-2.5 ס"מ (272.5 ס"מ), והצבת הספסל מאחור גבוה יותר, משפרת את המרחב לרגלי הנוסעים שם. אך במפתיע, החלל לנוסעים מאחור צפוף ביחס למתחרות הישירות דוגמת טויוטה קורולה או סקודה אוקטביה, וכמו בעבר יהיה נקודת תורפה עבור בעלי משפחות. כן נוספו פתחי מיזוג ליושבים מאחור ותא המטען גדל ב-30 ליטר (444 ליטר).

 

ה-3 מוצעת אצלנו ברמת אבזור אחת בלבד ועשירה למדי הכוללת בין היתר מצלמת נסיעה לאחור, בקרת אקלים מפוצלת, מנופי העברת הילוכים מההגה, מפתח חכם, מראות מתקפלות חשמלית, חלון שמש וחישוקי "18 קלים. אבזור הבטיחות: שבע כריות אוויר, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תאורה דינמית, התראת שטחים מתים (כולל תנועה חוצה מאחור) וערנות נהג.

 

יש לציין כי מערכת שמירת נתיב (המכונה בפי היצרנית Lane-Keep Assist System) בה היא מצוידת, אינה שומרת את המכונית במרכז הנתיב ורק מתקנת סטייה משמעותית ממנו, באופן גס וברוטאלי מדי - רחוק מאוד מהסיוע הנינוח והרך המקובל כיום בתעשייה.

 

מאזדה 3 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

איך נוסעת

ביחידת ההנעה אין חדש והיא עוברת בירושה מה-3 היוצאת – 2.0 ליטר בנזין (אטמוספרי) עם 165 כ"ס ותיבת שישה הילוכים אוטומטית - עם יחסי העברה שונים מעט. אז נכון, היא מזנקת כעת מהר יותר (ב-0.4 שניות) מעמידה ל-100 קמ"ש (8.5 שניות), אבל שם פחות או יותר מסתיימות המחמאות. יחידת המנוע במכונית המבחן הרגישה עסוקה מדי, ובדומה למנועי בנזין ותיקים ולא מוגדשים סובלת מרצועת כוח צרה יחסית, עם שיא מומנט ב-4,000 סל"ד מאוד גבוהים ביחס לרכב משפחתי מודרני.

 

התוצאה: תיבת ההילוכים שגם כך אינה רהוטה במיוחד, נדרשת לעבוד במרץ אפילו בעקיפות נינוחות בכביש מהיר, בעיקר כשהיא מגיעה להילוך הגבוה בו היא ממש מתקשה להשאר ונדרשת להורדת הילוך תכופה כדי לשמור את המנוע בתחום החי. יש לציין כי מצב "ספורט" בתיבה משפר את המצב, עם הורדת הילוכים תוך כדי בלימה ונטרול הצורך לתפעול ידנית באמצעות מנופים מאחורי ההגה. צריכת הדלק בממוצע המבחן: 11.5 ק"מ לליטר גבוהים יחסית למקובל כיום במשפחתיות, בוודאי היברידיות.

 

ויש עוד שאלות. ה-3 החדשה הלכה דווקא מעט לאחור בכל הנוגע למערך המתלים, עם קורת מתח מאחור לעומת רב-חיבורי בדגם היוצא. לדברי מאזדה, כך ניתן להגדיל את מרחב המחיה מאחור ונפח תא המטען. ובכן, ההגדלה צנועה במיוחד אבל נוחות הנסיעה אינה יוצאת נשכרת. על כבישים משובשים ובתנועה עירונית נאבקת ה-3 לא תמיד בהצלחה עם אספלט מקומי, מקומות בהם קודמתה הסתדרה טוב יותר. החלק האחורי מרגיש בפירוש פחות נינוח ומאוזן מהציר הקדמי, עם קפיצות מיותרות. אין ספק גם שבחירה בצמיגים נמוכי-חתך שנראים טוב יותר, אינה מסייעת.

 

מאזדה 3 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

במהירויות אחרות ונהיגה שונה, מאפשר כיול המתלים המוצק של ה-3 יכולת דינמית גבוהה, כזו הממקמת אותה בצמרת הקטגוריה. זוויות הגלגול צנועות, היציבות הכיוונית טובה והאחיזה גבוהה אפילו מבעבר, למרות שהיא מרגישה מעט בוגרת יותר, פחות חדה-תזזיתית מהדגם היוצא. נקודת ביקורת אחת בהקשר זה - המתלה האחורי עשוי להפתיע בתגובה לא מהוקצעת לשבר באספלט באמצע פניה מהירה. שימו לב.

 

להגה משקל טוב והוא חד ומדויק מבעבר, אך תפקוד מערכת הבלימה במכונית המבחן הפתיע בחולשה בלתי מוסברת, עם חוסר תחושה כמעט בכל שלבי מהלך הדוושה ומחסור מפתיע בכוח האטה משמעותי, למעט בעת דריכה מסיבית הפוגעת בביטחון. בעיה לא אופיינית העשויה להיות ייחודית למכונית המבחן בה נהגנו.

 

מאזדה 3 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

איך בסוף

מאזדה 3 החדשה נראית מצוין מבחוץ ועוד יותר טוב מבפנים. היא שומרת ואף משפרת את האיכויות הדינמיות של קודמתה. מאידך, היא סובלת מספסל אחורי צפוף במפתיע למרות גידול בממדים ופחות נוחה מבעבר. וחשוב לא פחות, היא נושאת כעת תג-מחיר גבוה משמעותית מהמקובל בקטגוריה, ו-145 אלף השקלים ממקמים אותה הרחק מעל מתחרותיה המסורתיות ומציבים אותה מול דגמי פנאי פופולאריים - תחרות קשה בהרבה כיום.

 

בדלק מבטיחים אמנם כי בעתיד תוצע גם גרסת בסיס זולה יותר, אך לא נוקבים בתאריך הגעה ארצה או מפרטים על רמת האבזור - הצנועה יותר - שתציע. מאידך, בחצי פה מודים שם כי הם לא מצפים מה-3 החדשה להפוך ללהיט מכירות, תואר אותו הם שומרים לגרסת פנאי נחשקת יותר בקרב קהל היעד. עד אז, מרבית הלקוחות יתקשו לשלם את האקסטרה עבור ה-3 הנוכחית, והיא צפויה לכן לקסום בעיקר למכורי המותג. לשמחת היבואנית, המעמד המיתולוגי של ה-3 עליו סיפרנו בתחילה יסדר מספיק מאלה.

 


מאזדה 3

מאזדה 3
מנוע 4 צילינדרים
נפח / סוג דלק 1,998 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 165 כ"ס ב-6,000 סל"ד
מומנט מרבי 21.7 קג"מ ב-4,000 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / אוטומטית, 6 הילוכים
אורך 466 ס"מ
רוחב 179.5 ס"מ
גובה 144 ס"מ
בסיס גלגלים

272.5 ס"מ

משקל 1,454 ק"ג
נפח תא מטען 444 ליטר
100-0 קמ"ש 8.5 שניות
מהירות מרבית 208 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 16.4 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 138 גרם לק"מ
מחיר 145 אלף שקל
כריות אוויר 7
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות (Euro NCAP) 5 כוכבים

 

 


פורסם לראשונה 14/09/2019 23:47

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים