שתף קטע נבחר

איראן על האוהדת שהציתה עצמה: "הודתה בטעות"

סהר חודייארי נעצרה כשניסתה להיכנס לאצטדיון כדורגל באיראן, למרות האיסור על נשים לצפות במשחקים. היא חששה ממאסר, הציתה את עצמה ומתה מפצעיה. אחרי מותה קראו אזרחים לחרם ספורטיבי על איראן. דובר מערכת המשפט: "בחקירה היא הודתה בטעות שלה והביעה חרטה"

באיראן זעמו השבוע בעקבות מותה של סהר חודייארי, אוהדת כדורגל שהציתה את עצמה מחוץ לבית המשפט. חודייארי בת ה-30 נעצרה כשניסתה להיכנס לאצטדיון כדורגל, למרות האיסור על נשים לצפות במשחקים, וחששה מעונש מאסר.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

במערכת המשפט האיראנית אמרו היום (שבת) שבחקירתה חודייארי "הודתה בטעות שלה". דובר מערכת המשפט האיראנית, גולאמחוסיין איסמאעילי, מסר לתקשורת: "חודייארי הודתה בפירוש בטעות שעשתה במהלך החקירה, קיבלה זאת על עצמה והביעה חרטה".

טהרן איראן מתה אוהדת ה כדורגל הנערה הכחולה  ()
"הנערה הכחולה" הלכה לעולמה
 

איסמאעילי אמר שלא נגזר עונש מאסר על האוהדת הצעירה, מכיוון שהיא כלל לא הועמדה לדין. הוא דחה את הדיווחים שבהם נאמר שחודייארי עמדה להישלח למאסר. לפי איסמאעילי מדובר בשמועות ודיווחים כוזבים, "שמלהיטים את דעת הקהל" ומספקים חומרים ל"זרים ולאויבים" של איראן.

 

בעקבות מותה של חודייארי קראו איראנים ברשתות החברתיות להחרים את מגרשי הכדורגל. חלקם גם קראו לגופים בינלאומיים להטיל חרם על ספורטיבי על איראן. למרות הקריאות לחרם אביה של חודייארי אמר לסוכנות הידיעות האיראנית "מהר" שבתו לא "הקריבה" את עצמה למען מטרה כלשהי.

 

חודייארי נעצרה בשנה שעברה כשניסתה להיכנס למגרש הכדורגל מחופשת לגבר. היא רצתה לצפות במשחק של קבוצתה האהודה, אסתקלאל טהרן. האיראנים כינו אותה "הנערה הכחולה", בגלל צבע המדים של קבוצתה האהודה. לפי התקשורת האיראנית היא החליטה להצית עצמה אחרי ששמעה מגורם בבית המשפט שהיא תישלח לכלא לחצי שנה.

אוהדות כדורגל ב משחק של נבחרת איראן נגד בוליביה אצטדיון ב טהרן (צילום: EPA)
אוהדות כדורגל שקיבלו אישור לצפות בנבחרת איראן(צילום: EPA)
איראן אוסרת על נשים לצפות במשחקי כדורגל ואירועי ספורט אחרים מאז 1981, שנתיים אחרי המהפכה האיסלאמית. אנשי הדת השמרנים קבעו שחייבים "להגן על הנשים" מהאווירה הגברית, ושאסור להן לצפות בגברים בלבוש חשוף. האיסור לא קבוע בחוק, אך לפי ארגון Human Rights Watch איראן אוכפת "באכזריות" את האיסור. "זו הפרה ברורה של תקנות פיפ"א", מסר ארגון זכויות האדם.

 

בהצהרה שפורסמה לפני הדיווחים על מותה של חודייארי מסר Human Rights Watch שסיפורה של "הנערה הכחולה" מדגיש "את הצורך לשים סוף לאיסור על נשים להיכנס לאצטדיונים, ואת הדחיפות שגופים רגולטוריים כמו פיפ"א יאכפו את תקנות זכויות האדם שלהם".

נשים במשחק כדורגל באיראן (מתוך טוויטר)
נשים מחופשות לגברים באצטדיון(מתוך טוויטר)
 

בפיפ"א לוחצים על איראן לאפשר לנשים לצפות במשחקי הנבחרת במוקדמות מונדיאל 2022, והציבו לה תאריך יעד לעמוד בדרישה הזאת - 31 באוגוסט. בחודש שעבר הודיע משרד החוץ של טהרן שנשים יוכלו להיכנס לאצטדיון במשחק הקרוב של הנבחרת במוקדמות גביע העולם. "נשים יוכלו להיות באצטדיון אזאדי ב-10 באוקטובר 2019 ולצפות במשחק בין הנבחרת האיראנית הלאומית לקמבודיה", נמסר ממשרד הספורט האיראני.

 

הרשויות באיראן אפשרו בעבר לנשים זרות לצפות במשחקי כדורגל במדינה. במקרים ספורים מספר קטן של אוהדות כדורגל איראניות קיבלו אישור לצפות במשחקים בינלאומיים, אך בדרך כלל הנשים שמגיעות לצפות בנבחרת מסתכנות במעצר והעמדה לדין. חלקן, כמו "הנערה הכחולה", מנסות להיכנס למגרש בתחפושת של גבר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"הנערה הכחולה" הלכה לעולמה
מומלצים