"ימים נוראים" הוא צפיית חובה לכל ישראלי, וזו גם הבעיה שלו
"ימים נוראים" מספק את אחד הדיוקנאות המסויטים והמחרידים של החברה הישראלית שאי פעם נראו בקולנוע המקומי. אבל גם אם מדובר בסרט מאוד חשוב באקלים הנוכחי - מבחינה אמנותית הוא לוקה בחסר, וחוץ מלהזדעזע ולצקצק על המסיתים הוא לא תובע הרבה
אין ספק, שבאקלים הפוליטי הנוכחי קיומו של סרט כמו "ימים נוראים", שזכה בפרס אופיר, הוא בבחינת חובה. העובדה שהסרט עלה לאקרנים בישראל בהקרנות טרום-בכורה ממש לפני הבחירות, אף היא מעידה על חשיבותו – ודאי נוכח השיח הגזעני והמסית שהלך וגאה בישורת האחרונה שלפני פתיחת הקלפיות.
כיוון שחלק לא מבוטל מצופיו, כך אפשר להניח, לא נולד או אינו זוכר את התקופה האלימה והפרועה שקדמה לרצח יצחק רבין, "ימים נוראים", סרטו של ירון זילברמן לפי תסריט שכתב עם רון לשם, מספק רקע הולם, ואף יותר מזה - ירידה אל מעמקי השנאה והרשע שהובילו לאירוע הטראומטי. הסרט מספק את אחד הדיוקנאות המסויטים והמחרידים של החברה הישראלית שאי פעם נראו בקולנוע המקומי.
סרטו של זילברמן (החי ופועל בארצות הברית, שם ביים ב-2012 את הסרט "כלים שלובים" בכיכובו של פיליפ סימור הופמן) לכאורה אינו מקל על הצופה גם מבחינה נוספת. גיבורו הוא יגאל עמיר, והוא נוכח בכל סצינה בסרט. אנו מלווים את הפרספקטיבה שלו – גם אם, כמובן, איננו מתבקשים להזדהות עמה או לחוש כלפיו איזוהי אמפתיה - ועדים לתהליך הבשלתו של רוצח מתועב.
מבחינה זו, ומבחינה זו בלבד, "ימים נוראים" הוא סרט הראוי להערכה. כמעט מתבקש לומר, שזהו סרט שחובה לראות על אף שאין מדובר בסרט טוב או מעניין במיוחד. העובדה שאף לא אחת מהקרנות הגדולות בישראל, קרן הקולנוע הישראלי וקרן רבינוביץ', תמכה בסרט רק מעידה עד כמה מדובר בחומר "נפיץ". יגאל עמיר הוא עדיין האיש הזה שאין להזכיר את שמו.
לפני כארבע שנים פקדה שערורייה את פסטיבל הסרטים בירושלים, כאשר סרטם של הרץ פרנק ומריה קרבצ'נקו, "אל סף הפחד", נבחר להקרנה במסגרת התחרות התיעודית. הסרט, שעוקב אחר חייו של רוצח ראש הממשלה בתוך הכלא, ואחר קשריו עם אשתו ובנו, עורר את חמתה של השרה מירי רגב שאיימה להקפיא את תקצוב הפסטיבל על ידי משרדה אם יוצג במסגרתו. הפשרה (המשונה) עליה הוחלט לבסוף אפשרה את הקרנת הסרט - יום לפני פתיחת הפסטיבל. גם התקרית הזו העידה, ומעידה, על מידת האומץ הדרושה כדי ליצור סרט שמציג את השטן כבן אדם, בשר ודם.
עדיין, "ימים נוראים" הוא בראש ובראשונה סרט, יצירה, וככזה יש לשפוט אותו גם, ובעיקר, בפרמטרים אמנותיים, ואלה, מה לעשות, לא לגמרי מספקים. נקדים ונשיב על שתי שאלות. האם נכון לעשות סרט על יגאל עמיר שיציג אותו באור אנושי? – כן. האם הסרט חוטא באיזושהי יצירת הזדהות או אמפתיה כלפי האיש? – כמובן שלא. אי אפשר שלא להעריך את עבודת התחקיר שמלווה את הסרט, אבל זהו יותר תחקיר עיתונאי – של מי ומה היה, מתי ואיפה – מאשר דיוקן פסיכולוגי מעניין ומורכב של הדמות.
ביציאה מהסרט שאלתי את עצמי שאלה פשוטה: האם הוא מחדש משהו למי שחוו (כמוני) את החודשים והימים שלפני רצח רבין, והיו שם בכיכר ביום הנורא ההוא? התשובה, מבחינתי, היא לא. רבני הימין הקיצוני, ההיסטוריון השנוי במחלוקת אורי מילשטיין, ואפילו דמותו המקראית של פנחס הכהן (שרצח את זמרי, מנשיאי שבט שמעון) – כל אלה "מסומנים" בסרט כטריגרים לרצח, אבל התסריט כושל בהצגת השפעתם על עיצובו של רוצח. האם סצינה שבה נראה עמיר מעיין בדיני רודף ומוסר, ואז כותב בהבלטה על דף את שתי המילים הללו אמורה לפענח בעבורנו את משמעות ועוצמת ההסתה?
יגאל עמיר לא היה ואינו פסיכופט. הסרט מעמיס על דמותו כמה אלמנטים שהשפיעו עליה, אבל לא משכיל לחבר ביניהם. אנו מבינים שאמו הדומיננטית ראתה בבנה מלידתו את מי שיגאל את עמו. מכאן שמו (בסרט נאמר ששמו אמור היה להיות יהודה). יגאל גאולה שלמה – שמות הבן, האם והאב המייצרים שילוש משיחי כמעט. אבל האם די בכך כדי להסביר את הדינמיקה המשפחתית, שמציבה את עמיר בין אם עוצמתית ואב חלש, פשרן, "גלותי" בעיני בנו? האם רצח רבין היה מעשה בעל משמעות אדיפלית? רצח דמות-אב שאמור לאחד סופסוף את הבן עם אמו? סרטם של לשם וזילברמן אינו חוקר לעומק את הקריאה הזו, ודמויות ההורים נותרות לפיכך כלא יותר מאשר אותן תוספות מצוירות שצצות משני צדדיו של הרוצח – האחת מאיצה בו, מבלי לציין זאת מפורשות, לבצע את המעשה, והאחרת משמיעה את קולו של ג'ימיני הצרצר המצפוני.
את המשפט הבא יש לקרוא בזהירות: אין ב"ימים נוראים" דבר שעשוי לערער באמת את הצופה הישראלי. שכן המסיתים, באשר הם, נתפסים כדמויות אפלות, מאיימות, מרמזות. הסרט נענה לאיזה סטריאוטיפ ימני-לאומני שלא באמת מאתגר את השיח הציוני המיינסטרימי. כל הדמויות המקיפות את עמיר מדברות בסיסמאות. הן סטיקרים מהלכים על שתיים. על פי הסרט, הדמות ששימשה מקור השראה לעמיר היא ברוך גולדשטיין, אבל הסרט אינו מספק דיון רציני באותה מרטירולוגיה יהודית מודרנית מעוותת. די לו בכך שהוא מראה את עמיר פוקד את הלווייתו דלת המשתתפים של רוצח ההמונים, באישון לילה גשום, כדי להראות ש"משהו" ממנו דבק בו, בעמיר.
ההיבט המעניין יותר שמציע "ימים נוראים" קשור דווקא בשיח העדתי. פעמיים מושפל עמיר, צעיר תימני משכונת הפועלים נווה עמל שבהרצליה. הפעם האחת היא זו שבה הוא מזמין את נאוה, סטודנטית אשכנזייה המתגוררת בהתנחלות מבוססת, אל ביתו. הדרך שבה היא בוחרת להתחמק ולא להישאר לארוחה, אחרי שהיא מתוודעת לבני משפחתו של עמיר, מכמירת לב. מעין היפוכה הגמור של הפנטזיה שמציע סרט הבורקס "צ'רלי וחצי". הפעם השנייה היא זו שבה מגיע עמיר לבקר בבית משפחתה ונתקל בגילויי התנשאות שאינם מרומזים כלל מצד הוריה וסבתה. עוד קודם לכן הוא מציין באוזניה, בגאווה, כיצד הצליח להתקבל לישיבה אשכנזית, אחד משני תלמידים מזרחים, ולסיים את לימודיו בהצטיינות. בציניות מסוימת ניתן היה לטעון, שרצח רבין היה בעבור עמיר מעין נקמה בממסד האשכנזי שדחה והשפיל אותו.
קל להבין מדוע "ימים נוראים" זוכה לחיבוק מלווה בזעזוע. אחרי הכל, הוא אומר לנו ש"אנחנו" בסדר. זה הם, הימנים-משיחיים שהסיתו (ומסיתים), שעודדו במרומז ובאופן ישיר, את הרצח, ושחוללו את השבר הנורא שחוותה הדמוקרטיה הישראלית המפוארת ב-4 בנובמבר 1995. הוא גם אומר לנו שהסכנה, בישראל של 2019, לא חלפה. במובן זה, זהו לא סרט נועז או מאתגר במיוחד. הוא לא מציג בפנינו דיוקן של יגאל עמיר שאיננו יכולים לשאת אותו, וגם לא פרספקטיבה על הסביבה בה צמח שאיננו יכולים לקבל אותה. האם יגאל עמיר הוא עצמו קורבן של ההסתה או שזו תאמה את הפגיעה הגברית שחווה, ושבאמצעות ההתנקשות הוא ביקש לשקם אותה? הסרט אינו מעלה שום דיון חדש בהקשר זה.
לפני ארבע שנים, במלאת 20 שנה לרצח הנתעב, יצר עמוס גיתאי את "רבין: היום האחרון". באופן משונה, הסרט הזה נמוג מהמסכים ומהזיכרון, וצפו בו פחות מ-3000 איש. גורלו של הסרט הזה אמר, אולי, משהו על האופן שבו הטראומה הלכה ודהתה בקרב הציבור הישראלי. ב"ימים נוראים" יש משהו שמעורר אותה מחדש. קשה להישאר אדיש מול חלקו החותם שמשחזר את הרצח באותה דייקנות ושאיפה לאותנטיות ש"הולדת אומה" הקלאסי של ד.וו. גריפית' מ-1915 שחזר את רצח הנשיא לינקולן שהתרחש 50 שנה קודם לכן. זוהי סצינה שכל מי שחווה את הרגע ההוא בכיכר כמו חווה אותה עתה.
למרבה הצער, "ימים נוראים" לוקה בטריוויאליות. הוא חוזר אל אותה תקופה אפלה רק כדי להגיד לנו עד כמה נורא זה היה. הצבת דמותו של יגאל עמיר במרכז הסרט היא לא יותר מהעמדת פנים של הצבת אתגר בפני הצופה. זהו סרט שרוצה שנרגיש רע עם עצמנו ובה בעת נכריז שחובה על כל ישראלי לצפות בו. נדמה לי שאין הגדרה הולמת יותר של דידקטיות ליברלית. זה "הם", זה לא "אנחנו", ו"עלינו" לעשות הכל כדי ש"זה" לא יקרה שנית. אם יש איזשהו ערך לסרט, מבחינה זו, הרי הוא טמון בקטעי הארכיון שמראים – שוב – את ראש ממשלת ההסתה של היום הולך בראש "מסע ההלוויה" של רבין שבו נישא ארון-דמה ועליו שמו, או נואם מול ההמונים האוחזים בתמונתו של רבין במדי אס.אס. בכיכר ציון.
כמה מילים על העושים במלאכה: יהודה נהרי הלוי טוב בתפקיד עמיר ואמיתי יעיש בן אוזיליו מצוין בתפקיד אביו. את אמו מגלמת ענת רבניצקי שעושה אף היא עבודה טובה. מוצלחים פחות יואב לוי כחגי עמיר, ודניאלה קרטס בתפקיד האהובה נאוה. אין בכך כדי להעיד על כישוריהם כשחקנים, אלא על המעט שמציע להם התסריט. כמה סצינות לוקות בחובבנות של ממש, כמו זו שבה מגיע עמיר אל זירת הפיגוע בצומת עלית ברמת-גן (קומץ אנשים רצים וצועקים "היה פיגוע", כאילו האירוע שכבר דווח עליו בחדשות התרחש זה עתה). "ימים נוראים" הוא סרט שיעורר דיון רחב עת יחלו הקרנותיו השוטפות, וטוב שכך. אבל הוא לא תובע מצופיו יותר מדי. אכן, "חובה על כל ישראלי וכו'".
שום ערך מוסף אין לצפיה בסרט מדובר בסרט שמתאים להיות בטלויזה הלימודית של שנות 80 .אין פיצוח של הדמות והמניעים שלה וזה שהאמא אומרת שוב ושוב "יגאל גאולה שלמה" זה לא פיצוח אלא בדיחה.גם הקטע העדתי נראה קשקוש.במקרה הג'וקר מציג במקביל שם אפשר לראות קולנוע שנעשה כמו קולנוע .דמות שלילית שהולכת על הקצה בשני המקרים אבל איזה הבדלים מג'וקר יוצאים מבולבלים ולא ברור בעד מי הצופה וברור שהיינו במסע בתודעת הדמות ואילו בימים נוראים הדמות נשארת סתומה ואנמית .בימוי חובבני ומשעמם שמפחד ללכת עם הסיפור והתוצאה הפיכת סיפור שיכול היה להיות עוצמתי לסרט חלש ומעייף .
כל המשקיעים והיוצרים חיים בחול בעושר. תפשו טראמפ על הטרגדיה שלנו כדי להתפרסם בחול. שרון הראל מיליארדרית שגרה בלונדון. הבמאי נשוי למיליונרית חי בארהב . תתרמו באמת למי שזקוק אם אכפת לכם לא רק אגו.
הסרט ימים נוראים כמו סרטים אחרים מאותו הז'אנר לא נועדו לעיניים ישראליות כי אנחנו מכירים וזוכרים את האווירה שהייתה פה לפני רצח רבין. ומדוע רבים כל כל מטילים ספק באמינות הסיפור של הרצח עצמו. הסרט נועד לעיניים זרות אמריקנים ואירופיים בעיקר . שם הכסף שם הפרסום והכבוד ושם מעריכים מאד הלקאה יהודית טובה. לא פלא שבהענקת פרס אופיר אמר הבמאי משהו בסגנון הגיע הזמן להחלפת השלטון קרי להעיף את נתניהו מחיינו וזה כל הסיפור. הסרט הוא פוליטי למרות שעדיין לא צפיתי אני מעריך שהוא בא לספר סיפור על הימין. וחלק ממלחמת כוחות 'הצדק והשלום' מול ' כוחות האופל'
המוראלית של ראשי הליכוד... אריאל שרון ובנימין נתניהו בהסתה פרועה נגד יצחק רבין בד בבד עם הפיגועים ההמוניים הרצחנים באותה תקופה. יש לציין, שהרבנים המוצגים בסרט כלל לא עמדו לדין על קביעותיהם ההלכתיות בדבר דין רודף ואף דין מוסר, אשר הואשם בהם יצחק רבין מבחינה הלכתית.
אני בן 22 לא חייתי את התקופה הזאת, ממליץ במיוחד לצעירים לרוץ ולראות את הסר, הוא מדהים. נותן הבנה עמוקה וגם מעניין ומרגש לצעירים ובוגרים כאחד.
השנייה של יצחק רבין עם כל המורכבות שבה מנקודת מבט שונה !
הייתי השבוע סבל רצוף עשוי גרוע קלוזאפ תמידי מעייף ,סאונד גרוע , רצף של שעמום, דגש על טפל ולא עיקר . אני לא מבקר סרטים br/
סרט חובה, מראה מדויקת של הארועים הנוראיים וההסתה שהובילה לרצח -רבנים ומנהיגים. המכחישיםbr/בורחים מהאמת-במקום להפיק לקחים למניעת הישנות.
השמאל(הציוני ורק הציוני)אשם שלא יצא לרחובות להוות משקל נגד לימין המתלהם.
ברגע שהיוצרים החליטו לצייר את ביבי כבעל אשמה כלשהי ברצח, איבדו אותי ויותר מחצי מהעם.
זה ממש לא נכון
אין בסרט הזה שום דבר חדש הסרט הוא תעמולה נטו המציג את הימין באור שלילי לדעתי ההסתה כביכול נגד רבין ז"ל קטנה לעומת הסתת השמאל כיום כנגד הימין הליכוד והדתים
צפיתי בסרט. מדובר ביצירה מגמתית ביותר שבאה להכתים ציבור שלם שמחזיקים בדעות שונות משל היוצרים.
צריך שתמיד תהיה לנגד עינינו תזכורת למה שניגרם, ואולי עלול להיגרם, בגלל הסתה ושיסוי מצד ימין פנאטי.
ברכות לסרט 'ימים נוראים' ימים נוראים - Incitement זוכה פרס אופיר לסרט הטוב ביותר לשנת 2019 שייצג אותנו באוסקר השנה.br/צפיתי בסרט. התקשתי ממש לקום מהכסא בסיומו.
אני קובע (לא חושב, לא מעריך, לא מרגיש, לא מתלבט... קובע !)
מדובר בסרט מדויק מאוד !
--------------------------------
הסרט מציג את העובדות בצורה נכונה ומדויקת, מציג את האוירה נכון ומדויק ומציג בצורה נכונה את חלקו של בנימין נתניהו, אז ראש האופוזציה, באי מניעת ההסתה, בהתעלמות ממנה ואף בעקיפין בשימוש בה לצרכיו הפוליטים (הגם שאין לי ספק שלא רצה שזה יגיע עד לכדי רצח פוליטי חשוב שנזכור כולנו שבאוג 95 ראש השבכ גילון עדכן אותו שיש התרעה אסטרטגית שמעריכה שעלול להתרחש רצח פוליטי לו ההסתה תמשך. עדכן אבל למרות הבקשה לא פעל לריסונה כפי שמצופה ממי שעומד בראש מחנה, שלא לומר מנהיג מחנה).
למרות שיש מעט עובדות חשובות ששונו, כנראה על מנת שלא להאריך את הסרט (למשל העובדה שהרוצח ניסה במהלך 95 לרצוח את רבין 3 פעמים ולא פעם אחת) כאמור הסרט מדויק מאוד ולדעתי מדובר בסרט חובה לכל ישראלי, מי שהיה כאן בוגר כהרצח הנורא קרה וכל צעיר שחובה שילמד, ובעצם כל ישראלי שלא רוצה שרצח כזה יחזור חלילה שוב. סרט חובה !
ניסיונות של השרה רגב או גורמים אחרים לנסות לומר שהסרט אינו מדויק לא יצלחו. סרט מדויק מאוד. צריך לפעמים לעמוד מול המציאות ולהסתכל לה בעינים!
ודבר נוסף חשוב לא פחות - מדינת ישראל לא הפיקה את הלקחים החברתים והחינוכים מרצח רבין, חד וחלק ! ולכן לצערי נראה כי רצח פוליטי נוסף בישראל הוא רק ענין של זמן (לא בהכרח רצח ראש ממשלה). לא אכנס כרגע ללמה לא הופקו הלקחים רק אגיד -
'ימים נוראים' הוא סרט חובה לכל מי שמדינת ישראל חשובה לו. רוצו לראות, קחו איתכם את המשפחה, החברים, התלמידים, קחו את מי ששכח, קחו את מי שלא ידע, קחו את מי שלא למד. לכו כולם לראות.
דביר קריב/
מי שריכז את המודעין בשבכ בחקירת רצח רבין ז'ל
הסרט עשוי טוב השחקן הראשי מצוין והאמירה ברורה למי שיש זכרון קצר, אנחנו חיים עם משיחיסטים בגיבוי המגינה והעם והם שודדים כל חלקה טובה פה.
אני נאלץ לא להסכים כלל עם הכותב.br/כאחד שהיה נוכח ובוגר בתקופת הנדונה, הסרט פתח לי זויות חדשות על התקופה, על יגאל עמיר ועל הרצח. התרגשתי והזדעזעתי כאחד.
לצערי הקונפליקט בין אמונה מוחלטת בדמוקרטיה ושלטון החוק לבין חוקי האמונה הדתית ילווה אותנו עוד שנים רבות.
לא צריך לכתוב או להסריט או להתייחס לרוצח הזה, הוא נמצא בכלא ושם צריך להשאר מבלי שמישהו מציין את קיומו. שימק בכלא.
דוקומטציה חיוורת. עוד סרט מייצור מקומי חלש ושדוף. חבל על הזמן לבזבז לטרוח לצפות בו.
יותר מכל דבר אחר חושף הסרט את העובדה כי האיש הצעיר יגאל עמיר יכול להיות השכן ממול. בחור אידיאולוגי מאוד ומוכשר שלא מצא את מקומו, ובעיקר לא מצא מנוחה לנפשו לנוכח מה שהוא מגדיר 'האסון של הסכמי אוסלו'. היחס המתנשא שחווה מהממסד הדתי-אשכנזי הוא ללא ספק אחד מהגורמים שעיצבו את אישיותו והחלטתו. מה שבולט בתסריט הוא נחישותו להוכיח שהוא יכול לעשות את מה שאף אחד מהחברים 'הסמרטוטים' בציונות הדתית לא היה מעז. אם אפשר ללמוד מכך
לא מעניין אותי לראות סרט שהגיבור שלו הוא פושע, כל סוג של פושע.br/
ולכל מי שעדיין טוען שהשלטון הוחלף על ידי רצח, נתניהו בכל מקרה היה זוכה בבחירות, גם נגד רבין. במקרה כזה היה זוכה ברוב הרבה יותר גדול. אבל תמשיכו לנסות למצוא 'אשם' יהודי למה הימין בדרך כלל מרכיב את הממשלה. מתישהו תבינו שזה בגלל שיש לנו אויב ערבי שיש לו חלום להמשיך לרצוח אותנו, חלום שהוא הרבה יותר משמעותי עבורם מאשר להקים מדינה בחלק מהשטח שיש לערבים.
הסרט בטוח עלוב למדי לא מרגש אין בו דמעות רק מטרה לשנאה ורצון להכשיר את השקר..אגב מעולם לא הצטיינו בתרבות ואומנות הישראלים אלופי הקומבינה והחלטורה יופי תמשיכו....
הסרט עשוי טוב, מבחינה תסריטית יש תסריט טובה, ורואים את כל הסצנות כאילו קרו לפני 25 שנים. התייחסו לכל פרט ופרט (אפילו במשקפיים של השחקנים). מה שהרס את הסרט זה הסוף-br/1. לא היה סוף או נקודה בסיום הסרט
2. בסיום הסרט היוצר מכתיב לנו עובדות כדי להכניס את דעתו הפוליטית, שזה לא במקום ורק הורס את הסרט
ע'י פנטזיות פוסט ציוניות המנוכרות לציבור ולאמת. חבל. br/התקווה שיום אחד תהיה פה גם תרבות של יוצרים לא תועמלנים שיידעו ליצור יצירות המבטאות/מציגות את המציאות על כל מורכבתיה ללא צורך בסילופ ושכתוב האמת - לא נגוזה.
סילוף מה שהיה
הייתי שם אבל זה מזכיר ומשחזר בדייקנות נוראית. כמו גם אומר שזה יכול לגמרי לקרות שוב ושהבעיה במדינה היא דת מול חילוניות.
הרבנים הצבועים. ההרוגים והפצועים ששילמו בגופן על חלום השלוםbr/של רבין פרס לא זכו למילה אחת של ניחומים ושל חשיבה נוספת על הסכמי אוסלו . זה היה מירוץ מטורף של רבין לפרס נובל ממש כפי שאובמה קיבל את הפרס
מבלי לעשות כלום בפועל. רק חבל שכל ההרוגים והפצועים שילמו בחייהם ובגופם.
הסרט הזה הוא סרט לחלוטין לא חשוב כי אין בסופו אמירה ברורה של יוצרי הסרט נגד
רצח פוליטי .להאשים את ביבי שלא ציין את הרצח של רבין בהיבחרו זו חוכמה קטנה מאוד. האחריות של יוצרי סרט כזה - גדולה מאוד.
לפני שראיתי את הסרט!!!
אי אפשר לצפות? הרי יש סרטים שכבר מזמן אינם על המסכים, מדוע לא מעלים אותם לאינטרנט שאפשר יהיה לצפות בהם בחינם? זה יעשה רק טוב לכל המעורבים בעשיית הסרט, הרבה יותר מאשר לצופה שיש לו מבחר ענק של סרטים מכל העולם לראות. צאו מהטמטום של תמלוגים וזכויות יוצרים. הרי ממילא לא תתעשרו מזה. תפרסמו את הסרטים שאתם עושים.
האחד שרצח את ראש הממשלה יצחק רבין ז'לbr/והשני שהביא ילד לעולם, כמה אטימות יש לרוצח הזה. הילד הזה נולד לסבול ולשאת את מעשה אביו השפל לנצח ולדורי דורות.
אז למה חובה לצפות בו? לעזור כלכלית למפיקים? זהו בסה"כ עוד סרט שיוצריו יצרו "מציאות" מסחרית כרצונם, כיוון שבתאכלס גיבור הסרט לא יכול להגיב.
נדמה שלאנשי המקצוע בתחום הסרטים בארץ יש אינטרס להציג במכוון את ישראל באופן רע משום שזה עוזר לשופטים בארץ ובעולם שלא ידועים ברובם כאוהבי ישראל לקבוע שמדובר בסרט טוב וכך זוכים בפרסים תוך השמצת המדינה .
גם כשהוכך והוסבר והדוגם שאין קשר בין האגדה האורבנית למציאות זה לא משנה.br/מה שמשנה זה הסיפור. והאידאולוגיה. זה כמו הסיפור על המסתננים שטובחים בהם במצריים ושוחבה להכניס אותם לישראל. מה שהתברר בסופו של דבר כאגדה. אבל שוב. זה לא משנה. העיקר זה התוצאה. הם כבר כאן. האידאולוגיה חזקה מהכל. ובעתיד אף אחד כבר לא יזכור את השקרים. יהיו כבר עניינים יותר בוערים. רק קומץ נודניקים מבוגרים זוכר את הפרטים. לא הייהת הסטה, ואל היה נתניהו עם ארון קבורה. ומרפסת. היה קומץ קיצוני כמו בכל מקום, והיה את אבישי רביב. וזהוא פחות או יותר.
הרבה מדי מילים על סרט מיותרמספר שוב מה שרובנו יודעים,
מודה שעדיין לא צפיתי, רק בכתבות שנעשו על הסרט, אבל ברור ומוצג גם בגלוי, שהיוצרים מזדהים עם צד אחד באופן מובהק, ומכאן כנראה נובעת התחושה שאין עומק לדמויות ולהתרחשויות.br/מי שמלכתחילה בא ממקום של 'אנחנו והם', ממקום שיפוטי וביקורתי, שגם נגעל מהדמויות ונוטר טינה מן הסתם, לא יכול באמת לרדת לעומק דעתו ותחושותיו של האחר, ולכן זה נשאר בגדר התרחשויות שצופים בהן מן החוץ, בניתוק ולא באמת מתוך תחושת יצירה ובטח שלא מאהבת הדמויות והרצון לחיות אותן בתסריט ובבימוי.
ברור לי למה זה קרה, אבל בעיקרון ככה יוצאים סרטים לא טובים במיוחד. יצירה חייבת לנבוע מבפנים, מהבנת נפש האדם ומאהבת נפתולי הנפש, היא לא יכולה לבוא ממקום קר ומנותק.
הסרט מעוות את מה שקרה ואין בינו לבן ההסטוריה דבר מחבד אולי דמיון בן השחקן ליגאל עמיר br/
מעביר את הנרטיב באופן מרטיט.
שאבישי רביב סוכן השב"כ הגיע אלינו ליישוב ואסף אותנו קהל צעיר ואידאליסט שרק אהב את הארץ הזאת. הוא ניסה לשכנע אותנו להצטרף לארגון נוער תמים למען ארץ ישראל. שם הארגון היה אי"ל. חזרתי הביתה מוטרדת מאוד כי ידעתי שהשם מוכר לי. נזכרתי- דמעות של אש של דבורה עומר! ארגון אי"ל היה ארגון שנלחם בנאצים!!! בערתי מכעס. ילדה בת 16 מנסה להשיג את הרשע אבישי רביב כדי שלא יעיז לרשום אותה לארגון הזה. ברור לכם מה הוא עשה בימים האלה בישובים, כן?! הסית בני נוער נגד הממשלה והיושב בראשה. והכל במימון הממשלה וכספי הציבור. מי שהסית יקירי לא היו הרבנים. אותי ניסה להסית מסית ומדיח בית ראש הממשלה, מבית השב"כ, אבישי רביב. טלו קורה מבין עיניכם ופעם אחת הקשיבו לנו באמת, בני הנוער מהיישובים באותה תקופה, מגיע לנו לדבר, מגיע לנו להשמע. הלוואי שיום אחד מישהו יקשיב.
זו דמוקרטיה
נתניהו והרבנים
נתניהו בהסתה שהובילה לרצח יצחק רבין. ביבי, אנחנו לא שוכחים. הזמן לא מרפא במקרה הזה. לצד זכויותיך הרבות לבטחון ישראל, יש לך אות קלון על המצח על כך.
ראיתי את הסרט אל תלכו חלטורה זולהbr/ליגאל בסרט יש מבטא תימני אמא שלו בסרט היא מעין מרגול ואביו תימני תמים ועילג
נתונים,שניהם מנטה עמל - הרצליה,שניהם תימנים,ההורים שלהם מתפללים יחד,כל זה לא אומר שהוא (דו משמעי שחקן והדמות שהוא משחק) מייצג את השכונה, יש בשכונה הזו אנשים נפלאים עם סטטוס קוו מדהים שהלוואי היה בכל הארץ,סרט נחמד, מגמתי וערוך ולא הכי מדייק בלשון המעטה.
לא אוהב שקובעים לי מה חובה עלי
נתניהו לא רק שלא הסית הוא פעל נגד המסיתים
אין בכנסת ישראל ולו ח"כ אחד שמצדיק את מעשהו של יגאל עמיר!! אבל יש ויש ח"כים המצדיקים בפה מלא מעשי טרור ופגיעה בחיילי צה"ל!!! מתי תכתבו על זה???
......
מה סוכם לגבי זה לפני 24 שנים!!!
לא משנה מאיזה צד פוליטי של המפה אתם! br/ רק חבל שניסו לקשור את ביבי להסתה בכוח.
השחקנים מעולים
חיברו והמציאו מתאים
סרט בזוי
מאכזב
שכל פשעו שמעז לחשוב אחרת מהעדר ההזוי והבולשביקימאז ימי הזוהר של סטאלין שכתוב ההיסטוריה הוא חלק חהותי בארסנל הכלים של השמאל
עשוי באופן ילדותי, דיאלוגים נוראים ולא אמינים. הנושא בודאי חשוב מאד, אבל שילמדו מיוצרי ״הנערים״ משחק ותסריט
יגאל אמיר היה בורג קטן בלבד במכונה שרצחה את רבין.br/
לא ברור על מה ההוראה חובה לראותbr/פשוט חובה לא לראות
זה אירוע חשוב ומצער מאוד שחובה לזכור להזכיר ולהנציח וללמד את הדורות הבאים כדי שלא נעבור חלילה טראומה כזו שוב.. br/אבל מנסים ליצר לנו תודעה אחרת לגבי התקופה וזה פשוט שטיפת מוח...
בתור אזרח חילוני/מסורתי שגם לא הצביע לביבי וחושב שצריך כבר להחליף אותו...
חייב להודות שההסטה שהתקשורת ומפלגות המרכז שמאל עושים היום לחרדים/דתיים לימין ולביבי בפרט זה יותר גרוע פי כמה וכמה ממה שעשו לרבין....
רק כולם כל כך בטוחים בצדקת דרכם ובשנאת ה'יריב' שהם אפילו לא רואים מה הם עושים.. המטרה מקדשת את האמצעים...וחבל מאוד!
הנסיון לצייר את השכונה כמקום נחות ממנו יצא יגאל עמיר הוא שגוי וחוטא לאמת. גם אם תעבוד 20 שנה לא יהיה לך מספיק כסף לקנות את בית הוריו של עמיר, או כל בית אחר בשכונה. חיי הקהילה בה עשירים ואיכותיים לאין שיעור משכונות אחרות בהרצליה ובאזור השרון בכלל.br/
הגיע הזמן ליישם את הוראות החוק ולהעניש את כל מי שמסית ומפלג. רבנים, שרים, חברי כנסת וראשי ממשלה. נראה שאין מספיק מקום בבתי הכלא לכל הפושעים הללו.
שהתפוצצו אוטובוסים , מאות אזרחים נרצחו!
על המהות של המסר בסרט יכול מי שרוצה ( כמו יגאל עמיר והגברת תרבות) לערער הגם שלדבריהם הסברה ולא אמת.br/אבל באשר לערעור הסרט אני שראיתי אותו, חושב שהוא מצוין מותח ומשוחק היטב.
זה מוכח ב30 שנות סרטים פוליטים והציבור לא טיפש.איפה הימים שעשו פה סרטים פופולרים ?כול הסרטים האלו משעממים ומדכאים ומנקודת מבטו של הסמול החולה.
הסרט לא מציג דברים חדשים. הוא מעין תיעוד למה שהיה. מה שמחריד זו ההסתה שהיתה אז אשר מזכירה את ההסתה של ימים אלה. והמסית הראשי אז והיום הוא אותו אדם
סרט מעולה!!! מצמרר! נשען על האמת. ההיסטוריה של מדינת ישראל שכל אחד צריך להכיר. תודה על הסרט
השמאלנים לא מפסיקים להסית. הגמל לא רואה את הדבשת שלו.
שיתפתחו את התיקים, לא יגאל עמיר רצח. שיפסיקו לשקר דורות שלמים.br/אניצלא מסכים עם הרצח! זה דבר שפל!
יחד עם זאת, הסכמי אוסלו היו אסון! זה דבר ידוע!
די כבר לפסטיבל רבין!!!!!
לא הייתי מגדירו כסרט...יותר כתיזכורת דוקומנטרית!
באמת לא למדנו דבר
למבקרים שמחפשים עומק פסיכולוגי - דווקא הפשטנות וחוסר היומרות האמנותיות של הסרט מוסיפים לחוזק שלו בדבר הקלות הבלתי נסבלת של שטיפת המוח, שמתיישבת היטב על תיסכולים אישיים ומובילה למעשים כמו הרצח הנורא הזה. האחריות על ידי הרבנים והפוליטיקאים שקוצרים את פרי ההסתה עד היום ומובילים את כולנו לאבדון.
סרט שמאלני שאינו טורח לדייק בפרטים?br/מנסה להיות דוקומנטרי לכאורה?
אין לקיחת אחריות של גורמים רביםבגוש הימין שהסיתו הסתה נוראהbr/ורבנים שהשתתפו בהסתה זו והוליכו ציבור גדול כעדר הנשמע להם
לפיכך אין גם הכאה על חטא להיפך נשמעות תאוריות קונספירציה או זאב
בודד.
לפיכך הסרט חשוב שיזכיר את האמת על מה שקרה לפני רצח רבין ומי הם
הגורמים האחראים לו
רוצח ,בזמן מלחמת לבנון הראשונה ,כבר בימים הראשונים למלחמה היית הפגנת ענק של שלום עכשיו נגד המלחמה וזה למרות שנפלו קטיושות באיזור הצפון לעיתים קרובות.br/כשהמלחמה נמשכה קראו לבגין ושרון רוצחים והייתה הסתה נוראה נגדם.
דיי מזכיר את תקופת האינתיפדה של רבין
שחררו את גלי. הגיע הזמן ממזמן.
גורלם של הרבה אזרחים פה ניצלו בזכות המוות של רבין . אם שואלים אותי מה עדיף שילדים יתפוצצו באוטובוס או רבין שאגב שזה מה קרהבתקופתו כן ? אז ברור שאת מותו !
עפ'י הקטעים האותנטיים שהיו בסרט נראה שההיסטוריה הועברה במדויק אבל אתה לא מסוגל להתמודד עם האמת כפי שהוצגה ו....ספק אם צפית בסרט
את תמונת רבין במדי ss החזיק סוכן שב'כ, אבל שקר שחוזרים עליו שוב ושוב הופך לאמת
הסרט פונה לפלח אוכלוסיה אחד במטרה להסית נגד פלח אוכלוסיה אחר. br/לא משנה איך נסתכל על זה, זו האמת. הפניית האצבע המאשימה לציבור שלם של אנשי ימין ערכיים, מוסריים, חלוציים, מתיישבים ומיישבים זו הסתה לכל דבר, ואת חשבון הנפש צריכים גם לערוך בשמאל אם כ'כ מעוניינים באיחוי השסעים ולהילחם בפילוג בעם.
אני מאמין שמעטים הם בשמאל מי שבאמת פועלים לאיחוי שסעים, הסיסמה של 'איחוי שסעים' הפכה לכלי פוליטי מהפה לחוץ, בלי כוונה אמיתית. הסיסמה הזו נועדה רק לנגח והיא חסרת תוכן.
והשקר של השמאל בדבר ארון הקבורה - כמה עוד תחזרו על השקר הזה?
כולנו ראינו את הארון, וברור לכל אדם עם טיפת היגיון והגינות שארון הקבורה הוא לא לרבין אלא לכך שרבין ממית את הציונות והארון הוא על הציונות.
לפחות לא לשקר, שמאלנים יקרים, כי השקר יקשה עלינו חבריכם בימין לקחת את הכוונות שלכם ברצינות.
למחרת הרצח הייתי באוניברסיטת בר אילן השמחה שראיתי שם (בקרב רבים) הממה אותי.br/שירתתי שנים באיוש כמו גם ילדי ,לא מעט פעמים נתקלנו ביחס עויין של 'מלח הארץ'
כולל זריקת אבנים.
אה כן הם היו 'קומץ'
ראיתי אתמול את הסרט.br/השקרים של השמאל חוזרים בסרט ובסיקור של שמוליק דובדבני בכתבה כאן.
הסרט מסיט נגד ביבי.
אני השתתפתי בהפגנה המושמצת בכיכר ציון, כמו שאני לא ראיתי את רבין במדי ס.ס, או את רבין בארון קבורה, כך גם נתניהו לא ראה את זה.
רבין במדי ס.ס היה תוצר של איש השב'כ אבישי רביב, שהפיץ את הפוסטרים לתקשורת ולקומץ אנשים שהיו סביבו.
עשרות האלפים שהיו בעצרת לא ראו את המודעות המבישות.
הסרט מציג תפיסת עולם שמאלנית שרחוקה מאוד מהמציאות
גם מבחינה אמנותית הסרט לוקה בחסר ועובדה שכלל לא היה מועמד לבימוי ולתסריט. אבל זה כן סרט מומלץ בגלל הנושא. סוף סוף סרט פוליטי מתחילתו עד סופו.
למה בכלל לעשות עליו סרט ?br/שיישב בכלא כל ימי חייו ושיעשו חוק שלא יוציאו אותו מהכלא.
זה המניע החזק ביותר לא לצפות בו. כתבו שהוא טוב/כתבו שהוא רע, אבל השאירו לנו את שיקול הדעת.
מדהים איך כמעט על כל סרט מעולה ימצאו מבקרי העיתונות מילים רעות כדי להשמע מקצועיים. מה זו החפירה הפילוסופית הזו ? סרט מצוין וחשוב, שמדליק נורת אזהרה לישראל של היום
ביבי לא ניצח על מקהלת 'רבין בוגד' אלא אמר מפורשות לקהל שלו שרבין אינו בוגד אלא יריב פוליטי. זה יותר ממה ש-90% מהפוליטיקאים מימין ומשמאל היו עושים בסיטואציה כזו. למה ממשיכים להנציח את השקר?
לא לתת לו שום הקלות.. ומידי פעם לחשמל אותו בביצים
באמת נטולי בשר
לתקופה לפני 67br/תשאל את הערבים - גם הם לא מחלקים את ההסטוריה להתישבות יהודית מוצדקת והתישבות יהודית מנשלת.
אם אתה מרגיש מנשל - לך תעשה שיעורי בית....
אל תערב אותנו - שמבינים למה ארץ ישראל ועם ישראל הם ישות אחת בלתי נפרדת בתסביכים שלך....
בדיוק לפני שנתיים ,פוקסטרוט מול מכתוב של עמיר וסביון .פוקסטרוט אהוב המבקרים והברנז'ה זכה בפרס אופיר והוציא דיבת צה'ל רעה .נכשל בקופות כי רצה לרצות את המממנים מגרמניה וצרפת.מכתוב ,הרוויח הון והיה הסרט המצליח בעשורים האחרונים עם למעלה משש מאות אלף צופים . עכשיו בדיוק מקרה זהה .מחילה אהוב הצופים ,ימים נוראים אהוב על המבקרים ומחלקי פרס אופיר .מחילה יזכה בכל הקופה .בעתיד כולנו נבין שרבין נרצח על ידי השב'כ בהוראת שותפו לפרס נובל .רבין נרצח כי החליט לסגת מהסכמי אוסלו .
ראיתי , משפט המפתח הכי נכון בכתבה הסרט לא טוב ולא מענייןהדבר היותר גרוע , שהכותב מגיע מפוזיציה -היה בכיכר- ולא מתאר איפה שגה הבמאי, ומשם מבינים שגם הבמאי מגיע מפוזיציהאיך יודעים ? בסוף הסרט שקופית שחורה עם תאריך לידה ומוות של יצחק רבין, זא הסרט היא על הרמח של יצחק רבין יותר מאשר על התהליך של יגאל עמירעכשיו עוד משהו , מראים את ביבי בככר ציון בקטע שהבמאי בחר ולא בקטע שהוא מבקש מהקהל לא לקרוא לרבין בוגד או מוות לרבין, למה כי זה נח לבמאי שמגיע כדי להראות את רבין יש עוד אבל,,
למדתי שם באותה תקופה, הסרט הזכיר לי דברים דיווחתי אז. אבל לא ליד שהרבה. הוא מציג את עמיר כאדם שמנהיג האחרים כשהתחושה שלי היתה שהוא מופנם יותר ונגרר (לא הכרתי אותו אבל זה מה שזוכרת מהפרסומים מאז). הסרט בקושי מראה את אבישי רביב ''שמפניה'' שאותו אני זוכרת היטב מהאוניברסיטה. הוא היה מסתובב הרבה עם נשק, טלפון (כשלא היה לאף אחד) ואישור כניסה לרכב באוניברסיטה ...גם זה היה מיוחד. באגודה לא רצו להכניס אותו...בקיצור לדעתי דמות הרבה יותר משפיעה מאשר מוצגת בסרט.br/כל השאר, עבור מי שחווה את התקופה די נראה דוקומנטרי. הזכיר המון אבל לא חידש הרבה
אנחנו בימין לא תמכנו ולעולם לא נתמוך ברצח ראש ממשלה שלא בקלפי.
העובדה היא שגם עם הרצח, פרס הפסיד בבחירות.br/שטיפת המוח של השמאל נמשכת, לא נשכח ולא נסלח על פשעי אוסלו, רצח רבין מנע העמדה לדין של פושעי אוסלו.
והאם אתה עובר בשוויון לב עם הדברים של עיתונאי מעריב ועם הלייק של ארד ניר.br/לסיכום. רבין נרצח על ידי פסיכופט. את התמ6נה עם מדי ה אס אס הפיץ סוכן שב'כ והשב'כ פעל בשלומיאליות. ניסיון ראשון לרצ6ח ראש ממשלה הצליח וראש השב'כ שהיה מינוי כושל חיכה לוועדת חקירה כדי להתפטר.
אך בוודאי לא יאמרו זאת בפומביbr/עוד כמה שנים לא רבות יהיה הח'כ ראשון שיצדיק בפומבי את הרצח וידרוש יותר מחנינה
יש למוכרו ולתת פיצויים למשפחת רבין!!
כן. ונישול ןשפיכות דמים אינם בנין הארץ..br/והרבנים הם אשכנזים גונבי דעת, רודפי שררה וממון, וחסרי אחריות.
עורו הספרדים.
לבקר ולנהל שיחה, ולראות את הדברים מנקודת מבט אחרת.br/זו לא חוכמה לחרוץ דין כשאתה רגיל רק לסוג אחד של דעה.
מאתגרת אותך.