שתף קטע נבחר

בי"ס בחולון הפריד בין תלמידים לתלמידות: "הבנים לא משתלטים על ההורמונים"

תלמידים בחטיבת הביניים ע"ש זלמן ארן בעיר הופרדו למורת רוחם של ההורים במהלך שיעורי מתמטיקה: "המנהלת אמרה שזה משפר הישגים, ושדעתן של הבנות מוסחת". משרד החינוך בחר שלא להגיב

 

 

 
הורים לתלמידים ותלמידות מחטיבת הביניים ע"ש זלמן ארן בשכונת קרית שרת בחולון נדהמו לגלות לקראת תחילת שנת הלימודים כי לראשונה יופרדו הבנים והבנות במהלך שיעורי המתמטיקה. בית הספר הצטרף למוסד חינוכי אחר ממודיעין שהחליט לפעול כך השנה, ולכיתה הראשונה שהוקצתה לבנות בלבד בבית ספר ממלכתי בירושלים כפי שפורסם לראשונה ב-ynet.

 

הפרדה בנים בנות לימודים (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

הגורמים האחראים טענו כי המניע מאחורי ההחלטה אינו דתי, והסבירו כי לימודים בהפרדה מביאים לשיפור בהישגים. באסיפת ההורים שהתקיימה בסמוך לפתיחת השנה בחטיבת הביניים בחולון בישרה מנהלת המוסד החינוכי על החלטתה להפריד בין התלמידים והתלמידות. "היא אמרה לנו שיש מחקרים שמראים שהישגי התלמידות גבוהים יותר כשהן לומדות בנפרד מהבנים", מספר אחד ההורים. "היא גם אמרה שהבנים לא יכולים לשלוט על ההורמונים שלהם ולכן מוטב שילמדו בנפרד מהבנות".

 

בימים האחרונים, בהתאם להחלטת המנהלת, שעוררה זעם בקרב ההורים, החלו התלמידים והתלמידות ללמוד בכיתות נפרדות. "מדובר על התנהלות כוחנית והיא לא הייתה מוכנה לשמוע שום דעה אחרת בעניין ההפרדה. מה שאנחנו מבינים מההחלטה הזו הוא שדעתן של הבנות מוסחת בגלל הבנים, והבנים לא יכולים לשלוט על היצרים שלהם. כאילו היא קראה לבן שלי סוטה ולחברות בכיתה שלו טיפשות", הוסיף האב.

 

"היא לא הראתה לנו שום מחקר ולדעתי זה שטויות", מספר הורה נוסף לתלמיד בבית הספר. "ההחלטה הזו מתאימה להתנהלות של המנהלת. למה צריך להפריד בין התלמידים והתלמידות? לאף אחד לא ברור מי בדיוק אישר לה לקבל את ההחלטה הזו. היינו מאוד מופתעים לשמוע שהילדים שלנו השנה ילמדו בנפרד בשיעורי מתמטיקה".

 

בית הספר בית ספר קריית שרת ב חולון הפרדה בין בנים ו בנות ב שיעורי מתמטיקה    (צילום: ליהי קרופניק)
"ההפרדה משפרת את ההישגים". חטיבת הביניים ע"ש זלמן ארן בחולון(צילום: ליהי קרופניק)
 

ההחלטה של מנהלת חטיבת הביניים בחולון התקבלה כאמור בהמשך להחלטה דומה שהתקבלה במודיעין ובירושלים. מזה שנים מתקיים שיח במערכת החינוך בעולם באשר ליתרונות הלימודים בהפרדה של תלמידים ותלמידות ממניעים שאינם דתיים. עם זאת, בישראל השיח הזה עדיין בחיתוליו. יעל בוים פיין, מנהלת המרכז הישראלי לשוויון מגדרי בחינוך, שהייתה חברה בצוות ההקמה של הכיתה המופרדת בבירה, טוענת כי הפרדה בין תלמידים ותלמידות בשיעורי מתמטיקה בלבד אינה אפקטיבית ובכל מקרה לימודים בהפרדה מלאה צריכים להתקיים כמוצא אחרון.

 

"בכל מה שקשור להתנהגות התלמידות לעומת התלמידים, מה שאנחנו רואים רלוונטי לא רק לשיעורי מתמטיקה ולכן ההתמודדות לא יכולה להתמקד רק במקצוע הזה", טוענת בוים פיין. "הבעיה, כפי שהמחקר מצביע עליה, היא שבאופן כללי בשיעורים בבית הספר בנות נוטות לדבר ולהשתתף פחות בכיתה באופן משמעותי לעומת הבנים. זה נובע מהחינוך שהן מקבלות ומהחשש שלהן מלתת, למשל, תשובה לא נכונה, זאת בשעה שהבנים יותר מדברים ויותר משתתפים".

 

לדבריה, "נוצר מצב שהלמידה של הבנות היא פחות טובה כי חשוב גם לטעות כדי להתקדם ולהצליח. בנוסף, בהרבה מאוד מחקרים והשוואות שנעשו יש פער בין איך שהבנות תופסות את היכולת שלהן לבין היכולת האמיתית שלהן. כלומר, הן חיות באיזושהי תחושה שהיכולת שלהן נמוכה יותר ממה שהיא באמת". עם זאת, בורים פיין טוענת כאמור, שהפרדה איננה תמיד הפיתרון לכך: "לא צריך להפריד בכל מחיר, ויש להתמודד עם הבעיות הללו בתוך הכיתה המעורבת".

 

מעיריית חולון נמסר בתגובה כי "מערכת החינוך בעיר חולון נותנת בשנים האחרונות דגש מיוחד ללימודי המתמטיקה באמצעים שונים מתוך הבנה שהם מטפחים את תחושת המסוגלות בקרב התלמידים ומגבירים את אפשרות הבחירה שלהם בנוגע לעתידם. בין היתר מתקיים שיתוף פעולה עם קרן טראמפ להעלאת מספר התלמידים הניגשים בהצלחה ל-5 יחידות מתמטיקה, מופעלת בעיר תוכנית 'סודקות את תקרת הזכוכית' להעצמת בנות בלימודי המתמטיקה, נוספו שעות נוספות ללימודי המקצוע ועוד. כחלק מכך, הוחלט בחטיבת ארן שבעיר להפריד את קבוצות הלימוד במתמטיקה בכיתות ח' לבנים ולבנות וזאת כחלק מתוכנית מערכתית כוללת ומתוך רצון לאפשר למידה מיטבית לשני המגדרים. החלטה זו נתמכת במחקרים אקדמיים רבים ובסוף השנה תיבחן הצלחתה באמצעות תוכנית הערכה".

 

משרד החינוך לא הגיב לידיעה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ליהי קרופניק
חטיבת הביניים ע"ש זלמן ארן בחולון
צילום: ליהי קרופניק
מומלצים