שתף קטע נבחר

נבחרתם? לטיפולכם: האתגרים הכלכליים שמחכים לחברי הכנסת

הבחירות הסתיימו, אבל הבעיות במשק לא הלכו לשום מקום: מהמחסור במיטות בבתי החולים, דרך הגירעון הענק בתקציב המדינה ועד הפקקים הבלתי נגמרים בנתיבי איילון. בדקנו מה האתגרים הכלכליים הבוערים שמחכים לחברי הכנסת ביום שאחרי

הגירעון הענק מאיים על התקציב, מערכת הבריאות זקוקה נואשות להחייאה, בעיות התחבורה תקועות כמו כלי הרכב באיילון וגם האינטרנט המהיר זוחל אחרי העולם. אחרי שהבחירות הסתיימו בדקנו מהם האתגרים הכלכליים שמונחים לפתחם של חברי הכנסת החדשים.

 

גל התייקרויות בדרך? נטו הוזלות באי ודאות

הגיע זמן ההכרעה: גיל הפרישה לנשים חייב לעלות ל-64

עמדה ביעדים? תמ"א 38 בנקודת רתיחה

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

אוצר: לצמצם את הגירעון, לבצע רפורמות ולהגדיל את הפריון

צמצום הגירעון

הגירעון בתקציב צפוי לחרוג בשנת 2019 בכ-15 מיליארד שקל מהתוואי שקבעה הממשלה. יש לבצע קיצוץ גדול בתקציב והעלאת מיסים כבר ב-1 בינואר. שר האוצר משה כחלון מנע עד כה בתוקף צעדים כאלה והכריז כי "במשמרת שלי לא יועלו מיסים". כן יש צורך בקביעת יעדי גירעון חדשים לשנים הבאות, לאחר שהגירעון יגיע השנה כנראה לכ-4% תוצר לעומת יעד של 2.9%. הגירעון המקורי לשנה הבאה אמור להיות, לפי התוואי הנוכחי, רק 2.5%, יעד שלא ניתן יהיה כנראה להשיג.

פרויקט מחיר למשתכן של חברת שבירו ביבנה. התוכניות לא תאמו את היתר הבנייה (צילום: עמית שעל)
פרויקט מחיר למשתכן ביבנה. מה יהיה גורלה של התוכנית?(צילום: עמית שעל)

העלאת גיל הפרישה לנשים

הותרת גיל הפרישה לנשים על 62 עלולה לגרום לפגיעה משמעותית בפנסיה שלהן. נדרשת העלאת גיל הפרישה לנשים ל-64, לפי המתווה שהציע משרד האוצר.

 

מחיר למשתכן

שר האוצר הבא יצטרך להחליט אם להמשיך או להפסיק את התוכניות בתחום הדיור, ובראשן תוכנית הדגל של כחלון מחיר למשתכן, ותוכניות תמ"א 38 לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה.

 

רפורמות והשקעות

רפורמות ותוכניות רבות עוכבו שנה שלמה, בגלל מערכות הבחירות, ובעיקר השקעות של מיליארדים בתשתיות הרכבת והכבישים, בשיפור רמת המורים והקטנת הצפיפות במערכת החינוך, ובהוספת מיטות ואמצעים לבתי החולים. למרות הגירעון הענק, על שר האוצר הבא יהיה למצוא מקורות מימון זמינים כדי להוציא לפועל את הרפורמות החשובות.

 

כן נדרשת רפורמת מס חדשה בתחום התחבורה, נוכח המעבר המהיר הצפוי בשנים הקרובות משימוש בדלק לשימוש בחשמל. המיסים על הדלק צפויים להצטמצם מאוד בשנים הבאות, ואחת ההצעות היא לגבות את המס בהתאם להיקף הנסיעה ברכב במשך השנה.

 

קצבאות קשישים

קצבאות הקשישים נשחקו מאוד בשנים האחרונות. באוצר כבר הוכנה תוכנית להעלאת הקצבאות הללו, אולם עלותה מיליארדי שקלים וגם לכך יהיה צורך למצוא מקורות מימון מיידיים, גם אם ההעלאה תיעשה בפריסה לכמה שנים.

 

הגדלת הפריון

בנק ישראל כבר קבע שללא הגדלת הפריון המשק ייפגע משמעותית כבר בעוד כמה שנים. נדרשת השקעת משאבים בהגדלת הפריון, באמצעות שילובם בשוק העבודה של עשרות אלפים מהמגזר החרדי ובני מיעוטים.

 

התייעלות בביטחון

על הממשלה לגבש תוכנית כלכלית רחבה ובניית תקציב חדש למדינה, ככל הנראה שוב דו-שנתי, לשנים 2021-2020, ולאשרם בממשלה ובכנסת עד 31 במרץ 2020. על הפרק גם התייעלות תקציבית במערכת הביטחון, נוכח הדרישה להגדיל את תקציבה בכ-4-3 מיליארד שקל מעבר לתוספות שעליהן כבר הוחלט בשנה שעברה.

באוצר ובמשרד הביטחון כבר התקיימו דיונים בעניין.

 

צרכנות ותקשורת: להוזיל מוצרים ללא גלוטן, להגביל שימוש בפלסטיק

שימוש בפלסטיק

כדי לצמצם את בזבוז המזון החליט משרד החקלאות לצאת במכרז לרשתות השיווק למכירת פירות וירקות מסוימים באריזות פלסטיק ולא בתפזורת. במשרד להגנת הסביבה מתנגדים.

הצרכנים בישראל מגלים לאחרונה יותר מודעות לזיהום הסביבתי שנגרם מפלסטיק. במקום לעטוף פירות וירקות בפלסטיק, יש לקבוע מגבלות על השימוש בו.

  (צילום: מירב קריסטל)
ירקות ופירות ארוזים בפלסטיק. במשרד להגנת הסביבה מתנגדים(צילום: מירב קריסטל)

יבוא אישי פטור ממע"מ

ב-2012 החליטה הממשלה לאפשר יבוא אישי ללא מע"מ בקניות מתחת ל-75 דולר. מאז מספר הצרכנים שקונים אונליין מחו"ל נמצא בעלייה מתמדת. לכך נוספו הקלות כמו הפטור ממס קנייה שאישר משה כחלון על יבוא מכשירי סלולר. היבואנים מנסים להביא לביטול הפטור ממע"מ, אבל מה שבאמת נדרש זו הפחתת מע"מ על פריטי אופנה, שתעודד אותנו לקנות בחנויות מקומיות.

 

מחירי מזון בריא

בשבוע שעבר יצאו רשתות השיווק במבצע על מוצרים ללא גלוטן. חולי הצליאק רוקנו את המדפים בזכות מחירים נמוכים שהתפוגגו כעבור יום וחצי. הצליאקים ינצרו את הקבלות למזכרת, כדי שמדי פעם יוכלו לשלוף אותן מהארנק ולהתרפק על המחירים שהיו ואינם עוד מאחר שהמענקים שהבטיחה הממשלה להקמה ולהרחבה של מפעלים חדשים לייצור מזון ללא גלוטן עדיין לא הועברו.

 

ומה לגבי מוצרים בריאים במחיר סביר? בעוד לחם אחיד מפוקח נמכר ב-7.11 שקלים, לחם מקמח מלא עולה 16.90 שקל, במקרה הטוב. גביע גיל 200 מ"ל נמכר במחיר מפוקח ב-1.44 שקלים ואילו יוגורט עולה לפחות פי 2. יש צורך בהטלת פיקוח על מחירי מוצרי מזון בריאים ולהכין תוכנית להוזלה של מוצרים ללא גלוטן.

 

הונאות צרכנים

פרשת איקיוטק פרצה ב-2013 ועדיין משפיעה על עשרות אלפי צרכנים, שנטען שהם חייבים כסף לחברה שסיפקה להם שירותים בסמס. מאז תחום הגבייה דרך סמסים שיווקיים הוסדר פחות או יותר, אבל נוכלויות רחבות היקף יש פה בשפע. לדוגמה: עשרות חברות שמשווקות מוצרים לקשישים וחשודות בעושק. נדרשת החמרה בחקיקה כך שמבצעי מעשי נוכלות מוכחים ייקנסו בהיקף ההונאה שלהם או ייכנסו לכלא.

 

פיתוח תשתיות 5G וסיבים אופטיים

ב-2010 הכריזה חברת החשמל על פרויקט רישות ישראל בסיבים אופטיים, מאז גם סלקום ופרטנר נכנסו למרוץ, אבל המסע לאינטרנט מהיר במיוחד (גיגה ומעלה) נשרך בקצב איטי במיוחד, עם שיעור חדירה זניח. גם בניית תשתיות 5G (הדור החמישי), שנחשבת לפרויקט לאומי בארה"ב, מתעכבת בישראל. העולם צועד קדימה וישראל נותרת מאחור.

 

אחת הסיבות לאיטיות של ישראל בתחום התשתיות היא התחרות העזה בסלולר, שלא מאפשרת לחברות כסף פנוי להשקעה בתשתיות. חברות התקשורת לא יכולות להשקיע בתשתיות? המדינה חייבת לעשות זאת במקומן.

 

מערכת הבריאות: להגדיל את ההוצאה הלאומית, להוסיף אחיות

הוצאה לאומית לבריאות

רק לאחרונה פורסם דו"ח עולמי, ולפיו ההוצאה הלאומית לבריאות בישראל היא מהנמוכות ב-OECD. לפי פורום החירום הלאומי - קואליציה של 60 ארגוני חולים, ארגון רופאי המדינה, הסתדרות האחים והאחיות וארגונים אזרחיים נוספים - נדרשת תוספת תקציב של חמישה מיליארד שקל לתקציב משרד הבריאות לשנת 2020.

 

סל התרופות

במסיבת עיתונאים בעיצומה של מערכת הבחירות הנוכחית הכריזו שרי הבריאות והאוצר כי גובה סל התרופות לא יגדל בינתיים ויעמוד על 500 מיליון שקל, כפי שהיה בשלוש השנים האחרונות. זאת על אף ההבטחות להעלות את גובה הסל ל-750 מיליון שקל, סכום שהיה מאפשר כניסת תרופות וטכנולוגיות חדשות לאלפי חולים נוספים. יש לעדכן את סל התרופות הממלכתי באופן אוטומטי ב-1.65% לעומת הסל שקדם לו, בכל שנה.

 

מחסור באחיות

לפני כחודשיים הושבתה מערכת הבריאות ליומיים בעקבות שביתת האחים והאחיות שהלינו על עומס העבודה המוטל עליהם. מאז עוד לא נפתר סכסוך העבודה בין הסתדרות האחיות לבין משרד הבריאות. נדרשת תוספת תקנים לאחיות וצוותי כוח עזר סיעודי בבתי החולים, בקהילה ובמרפאות בריאות הציבור.

 

המתנה ארוכה לרופאים מומחים

בחלק מתחומי המומחיות נאלצים מטופלים להמתין חודשים רבים עד שיפגשו רופא מומחה. בין התחומים שנמצאים במצוקה: נוירולוגים מומחים, פסיכיאטריה לילדים, קלינאי תקשורת ומטפלים פרא-רפואיים. יש לפעול לחיזוק רפואת הקהילה באמצעות תוספת תקציבית, עידוד מתמחים לרפואה לבחור בתחומים שבהם יש מחסור.

 

החולים במסדרון

מצוקת המחלקות הפנימיות גורמת לכך שחולים מאושפזים במסדרונות ובמחלקות עם יותר מ-100% אחוזי תפוסה, ולא רק בחורף. על הממשלה לפעול להוספת מיטות אשפוז בהתאם לגידול והזדקנות האוכלוסייה, קביעת מנגנון תקצוב ראוי לבתי החולים ועדכון סל קופות החולים בהתאם לגודל האוכלוסייה וליוקר הוצאות הבריאות.

בית חולים וולפסון (צילום: איתי שיקמן)
על הממשלה לפעול להוספת מיטות אשפוז(צילום: איתי שיקמן)

אלימות במחלקות הפסיכיאטריות

לפי מומחי פסיכיאטריה, יש מחסור קריטי בכוח אדם שגורם לתורים בלתי נסבלים בהמתנה לטיפול בקהילה, ואף לתורים ביחידות האשפוז של בתי החולים הציבוריים. יש גם הזנחה של המבנים שמשמשים כמחלקות פסיכיאטריות. מצוקת כוח האדם מובילה לאלימות במחלקות בין המטופלים ולעיתים גם נגד הצוות הרפואי. גם הסטיגמה על הסובלים ממחלות נפשיות לא נעלמת. נדרשת תוספת משאבים וכוח אדם לתחום הפסיכיאטריה, וכן פעילות תודעתית לשינוי הסטיגמה על הסובלים ממחלות נפשיות.

 

תחבורה: להוסיף נתיבי תחבורה ציבורית, ללקדם את הרכבת הקלה

משבר התחבורה של ישראל מוכר לכל מי שתקוע כאן בפקקים, נמעך ברכבות צפופות, או מחכה לשווא בתחנה לאוטובוס שלא מגיע או שנהגו כלל לא טורח לעצור. אבל ההשפעות הרבה יותר גדולות: בגלל התחבורה הציבורית המקרטעת אנחנו נאלצים לגור קרוב יותר לעבודה בדירות יקרות יותר, או לקנות רכב נוסף כי לכו תסמכו על האוטובוסים ועל הרכבות. משבר התחבורה הוא אחד הגורמים הראשיים למשבר הדיור וליוקר המחיה פה. אז מה אפשר וצריך לעשות?

 

רכבת ישראל

הממשלה הבאה חייבת לעשות את מה שנכשלו קודמותיה: להבטיח שלרכבת יהיה מספיק ציוד נייד כדי לענות על הביקושים, מספיק תקציבים כדי לספק שירות ראוי בתחנות, ולזרז את בניית המסילה הרביעית באיילון והמסילה המזרחית שיפחיתו את העומסים. גם חריש ראויה סוף סוף לתחנת רכבת, תחנה מרכזית ומחלף בכביש 6, שיתקנו את מחדלי הקמתה ללא תשתית תחבורה ראויה.

 

אוטובוסים

על הממשלה הבאה לפתור את המחסור בנהגי תחבורה ציבורית ולנקוט צעדים נגד ראשי ערים שמונעים סלילת נתיבי תחבורה ציבורית בעירם, ובכך פוגעים בתושביהם ובתושבי ערים בסביבה. הוספת נהגים ונת"צים תבטיח שירות יעיל ומהיר, שיעביר אליו נהגי רכב פרטי.

פקק חסימה ירושלים  (צילום: אלכס קולומויסקי)
פקק. לנקוט צעדים נגד ראשי ערים שמונעים סלילת נתיבי תחבורה ציבורית בעירם(צילום: אלכס קולומויסקי)

רכבות קלות

שר התחבורה לשעבר ישראל כץ עוד הספיק למנות את רם בלינקוב ליו"ר נת"ע, מהלך שמזעזע מאז את הגוף שאחראי על הרכבת הקלה במרכז, ואמור לטפל גם בפרויקט המטרו היקר והדחוף לא פחות. הממשלה הבאה חייבת לנהל בשכל את בניית קווי הרכבת הקלה ואת פרויקט המטרו, שהיו צריכים להתבצע לפני עשור, ובלעדיהם יסבלו תושבי המרכז מפקקים הרבה יותר קשים מהיום.

 

אגרות גודש

הממשלה הבאה צריכה לקדם ולעודד מעבר מרכב פרטי לתחבורה ציבורית, רכב דו-גלגלי ואופניים, אבל תוך הבטחה לאלטרנטיבות ראויות ולא סתם הטלת מיסים על הנהגים, שכבר משלמים מספיק מהם.

 

תחבורה ציבורית בשבת

ממשלה שתגלגל את תפוח האדמה הלוהט הזה הלאה רק תגרום לאזרחיה, בעיקר החיילים והצעירים שבהם, לשלם יותר על נסיעות בסופי שבוע לטיולים, לבילויים ולים, ולהיפגע יותר בתאונות דרכים בגלל עייפות ושכרות. תחבורה ציבורית שתותאם לביקושים המופחתים ושלא תעבור בריכוזים חרדיים היא מהלך אפשרי ומתבקש.

 

תאונות דרכים

מתחילת השנה נהרגו בכבישים 231 אנשים, עלייה של 13% לעומת התקופה המקבילה. הממשלה הבאה תהיה חייבת לעצור יבוא של מכוניות ללא מערכת בטיחות אקטיבית, להעניק את המעמד ואת הסמכויות הדרושים לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, להפסיק לגבות מהנהגים מיסים באמצעות מצלמות המהירות, ולהעביר את התקציב המיועד להן להוספת שוטרים, ניידות ואכיפה שבאמת מפחיתים תאונות.

 

תיירות: לבטל את דירוג המלונות, לפקח על AIRBNB

קזינו ומרכז כנסים באילת

השר היוצא יריב לוין לא קידם את הפרויקט שתקוע כבר 4 שנים. צריך לאשר את הפרויקט שיהווה חלק ממרכז כנסים ועוגן למשיכת תיירות כנסים לעיר הדרומית.

 

דירוג המלונות

אחרי 4 שנים כשני שלישים מהמלונות בישראל טרם דורגו. הגיע הזמן לבטל את הדירוג, בטח כשאתרי אינטרנט רבים כבר עושים זאת.

 

יוקר הלינה

יקר לנפוש כאן. לכן תיירים רבים לנים בשטחי הרשות הפלסטינית, או עוברים את הגבול לעקבה ומצרים. משרד התיירות אמנם לא יכול להשפיע על המחירים, אבל בהחלט יכול לפעול להגדלת היצע המלונות, דבר שיביא להורדת מחירים. נדרשת גם בנייה מואצת של מלונות עממיים.

 

הסדרת פעילות AIRBNB

משרד התיירות עודד את החברות שמשכירות דירות לתיירים בטענה כי דירות להשכרה מגדילות את מספר התיירים שמגיעים לישראל. התוצאה: נוצר שוק פרוץ ללא פיקוח. בארצות רבות כבר מגבילים את השכרת הדירות היומית, והגיע הזמן לרגולציה דומה גם פה.

 

עוד שדה תעופה

כשני עשורים מדברים על בניית שדה תעופה משלים לנתב"ג: רמת דוד או נבטים. בשטח כלום לא זז. נתב"ג בדרך לשיא הקיבולת שלו. אם לא יחליטו מיד על מיקום ותחילת עבודות על שדה חדש, ייעצר הגידול בתעבורה האווירית מישראל ואליה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית שעל
פרויקט מחיר למשתכן בהרצליה. האם התוכנית תבוטל?
צילום: עמית שעל
מומלצים