שתף קטע נבחר

סגן רמטכ"ל, טייס קרב וסגנית מיס אירופה: הח"כים החדשים

אלוף במיל' יאיר גולן מהמחנה הדמוקרטי, אל"מ במיל' מתן כהנא מהימין החדש ועו"ד לימור מגן תלם מישראל ביתנו הם רק חלק מנבחרי הציבור החדשים שייכנסו לכנסת ה-22 לפי התוצאות הלא-סופיות. זו הרשימה המלאה

הן מהצבא, והן מהרשויות המקומיות: על פי התוצאות מספירת יותר מ-91% מהקולות, ייכנסו למליאה תשעה חברי כנסת חדשים - בהם שלושה מישראל ביתנו ושלושה מהרשימה המשותפת. אלו הח"כים החדשים שהצליחו להתברג לכנסת ה-22 , לפי התוצאות הלא-סופיות.  

 

הימין החדש

מתן כהנא

כהנא (47) הוא קצין צה"ל במילואים בדרגת אלוף-משנה, ששירת כלוחם בסיירת מטכ"ל, כטייס קרב בחיל האוויר הישראלי וכמפקד טייסת. לאחר שפרש מצה"ל הצטרף לפוליטיקה במפלגת הימין החדש והוצב במקום הרביעי ברשימה לכנסת ה-21. המפלגה לא עברה את אחוז החסימה, אבל בבחירות לכנסת ה-22 הוא הוצב כחלק מימינה במקום השביעי - וצפוי להיות בכנסת הבאה.

מתן כהנא בראיון אולפן  (צילום: אורי דוידוביץ' )
מתן כהנא(צילום: אורי דוידוביץ' )

בסופו של דבר כהנא, שמתגורר במושב הדתי בית גמליאל, יהיה חלק מסיעת הימין החדש, לאחר הפיצול אתמול בימינה. כהנא הוא בוגר לימודי תואר ראשון ושני במשפטים באוניברסיטת בר אילן במסלול מצטיינים, ועמית במכון גשר למנהיגות. 

כהנא, נשוי ואב לארבעה ילדים, שירת כטייס במבצעי עופרת יצוקה, עמוד ענן וצוק איתן. שימש כטייס F-16 במלחמת לבנון השנייה ונטל חלק במבצע "משקל סגולי" להשמדת הרקטות ארוכות הטווח של חיזבאללה בתחילת המלחמה.

 

כל העדכונים על בחירות 2019 - במתחם הבחירות של ynet

 

עם סיום תפקידו כמפקד טייסת העמק, הועלה לדרגת אלוף-משנה ומונה לראש מחלקה במטה חיל האוויר. באוגוסט 2018 השתחרר מצה"ל. אחרי שחרורו שימש כהנא כמנהל מיזם התפוצות במרכז לטכנולוגיה חינוכית. 

 

על נתניהו, שאמר ש"יותר חשוב שיהיה ימין גדול משאורית סטרוק תיכנס לכנסת", אמר כהנא: "אם סטרוק לא תיכנס אז נתניהו אולי יקים ממשלה, אבל זו תהיה ממשלת שיתוק לאומי, ממשלת שמאל. אם אנחנו רוצים שזו תהיה ממשלה שגם העמדות של סטרוק הן אלה שישפיעו עליה - כדאי מאוד שתהיה "ימינה" גדולה, אחרת תהיה פה התנתקות. אנשים לא מבינים את זה. אנחנו הולכים אולי לסיטואציה שבה הימין האידיאולוגי יהווה בערך חצי מנציגי המפלגות הערביות. זה יהיה איום ונורא".

 

המחנה הדמוקרטי

יאיר גולן

גולן (57) הוא אלוף (מיל') בצה"ל שכיהן כסגן הרמטכ"ל, מפקד פיקוד העורף ומפקד פיקוד הצפון. הוא בעל תואר ראשון במדע המדינה מאוניברסיטת תל אביב, ותואר שני במדיניות המינהל הציבורי מאוניברסיטת הרווארד שבארצות הברית. הוצב במקום השלישי ברשימת מועמדי המחנה הדמוקרטי לכנסת ה-22.

 

 

בשנים 2003–2005 פיקד על עוצבת הגליל. בעקבות תקרית בה הרגו צלפי חזבאללה שני חיילים במוצב "נורית" - קיבל גולן הערה פיקודית. בשנים 2005–2007 פיקד על אוגדת אזור יהודה ושומרון. ב-2006 ביצעה האוגדה תחת פיקודו את פינוי עמונה בניגוד להוראת הדרג המדיני. הוא ניהל משא ומתן עם מתנחלי חברון על פינוי השוק הסיטונאי בעיר, ועל כך ננזף על ידי הרמטכ"ל דן חלוץ. נזיפה נוספת קיבל מהרמטכ"ל גבי אשכנזי, על כך שכמפקד אוגדת איו"ש אפשר לחייליו להשתמש בנוהל שכן, בניגוד לפסיקת בג"ץ בנושא. קידומו עוכב בתשעה חודשים. ב-2008 הועלה לדרגת אלוף, מונה למפקד פיקוד העורף, ופיקד עליו במהלך מבצע עופרת יצוקה.

 

בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשע"ו במכון משואה אמר, בין היתר: "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה, הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט, אז לפני 70, 80 ו-90 שנה ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום". בעקבות הביקורת שעוררו דבריו הודיע גולן למחרת: "לא הייתה לי שום כוונה להשוות בין צה"ל ומדינת ישראל לתהליכים שהתרחשו בגרמניה לפני 70 שנים". ראש הממשלה, בנימין נתניהו, גינה את אמירתו של גולן, ואמר כי היא גורמת לזילות השואה.

 

באוגוסט 2018, לקראת סיום כהונתו הצפוי של גדי איזנקוט כרמטכ"ל, עלה שמו של גולן כאחד המועמדים להחליפו. כמאה משפחות חללי צה"ל פנו לשר הביטחון ליברמן בדרישה לפסול את מועמדותו על רקע דעותיו. בין היתר טענו שגולן אמר שהוא מעדיף את חיי אוכלוסיית האויב על פני זו של חיילי צה"ל. ליברמן הגיב שהמהלך אינו ראוי ולא ישפיע על הבחירה. לבסוף בחר לתפקיד הרמטכ"ל את האלוף אביב כוכבי, וגולן פרש משירות פעיל.

יאיר גולן, בעת ששימש כסגן הרמטכ"ל (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
יאיר גולן, בעת ששימש כסגן הרמטכ"ל(צילום: מוטי קמחי)

בריאיון בעבר לאולפן ynet תקף גולן את מפלגת כחול לבן על הצהרתה שלפיה תסכים רק לממשלת אחדות ללא חרדים:"זו שגיאה חמורה. ויתור על ניצחון במערכה לפני שהיא החלה. האם למדינת ישראל עדיפה ממשלה שמובלת על ידי המרכז-שמאל ונמצאים בה חרדים, על פני ממשלת אחדות עם הליכוד? אני חושב שחד-משמעית התשובה היא חיובית".

 

ישראל ביתנו

אלכס קושניר

קושניר, (41) נשוי ואב לילדה. הוא פעיל פוליטי שכיהן כמנכ"ל משרד העלייה והקליטה. נולד באוקראינה. בשנת 1992 עלה לישראל עם אמו לאשקלון. התגייס לצה"ל כלוחם בחטיבת גבעתי. בתפקידו האחרון כיהן כמפקד פלוגה בחטיבה. משרת במילואים בדרגת סרן. עם שחרורו מצה"ל התגייס לשירות הביטחון הכללי ומילא מגוון תפקידי שטח. קושניר בוגר תואר ראשון בכלכלה באוניברסיטה העברית ותואר שני במנהל עסקים עם התמחות במימון מהקריה האקדמית אונו.

אלכס קושניר (צילום: דוברות ישראל ביתנו)
קושניר(צילום: דוברות ישראל ביתנו)

לאחר שנתניהו כינה את אביגדור ליברמן "שמאלני" הגיב קושניר במונולוג בדף הפייסבוק שלו. "אז ביבי אמר שליברמן הוא שמאל", נראה קושניר פותח את הסרטון. "איזה ביבי? ביבי שלנו? רגע, אבל ב-2004 הוא הצביע בעד ההתנתקות. טוב, אולי זאת הייתה טעות. אבל ב-2011 הוא שחרר יותר מאלף מחבלים. יכול להיות שהוא גייס את כולם להיות סוכני שב"כ? יכול להיות".

 

מארק איפראימוב

איפראימוב, סגן ראש עיריית שדרות בשש השנים האחרונות, החזיק בתיק הרווחה, הקליטה, שיקום שכונות ונוער. לפני כן מילא תפקידים שונים במשרד לביטחון פנים ובעיריית שדרות. לקראת הבחירות לכנסת אמר כי "הנושא המרכזי שבו ארצה לעסוק הוא קידום הדרום והפריפריה עם דגש על הקהילה והנוער. אני שואף לקדם פיתוח משמעותי של ארגונים וגרעינים קהילתיים תוך חיזוק תחום החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי".

 

לימור מגן תלם

מגן תלם, בת 48, תושבת חיפה ואם לשניים. בשנת 1988 הייתה סגנית מלכת היופי של ישראל והסגנית הרביעית בתחרות מיס אירופה, ומאז השלימה תואר שני במשפטים והיא עורכת דין כבר 20 שנה. את התמחותה עשתה בשלטון המקומי ושימשה כיועצת משפטית בעיריית מגדל העמק ובנוסף כיהנה כדירקטורית חיצונית במספר חברות ציבוריות.

לימור מגן תלם (צילום: דוברות ישראל ביתנו)
לימור מגן תלם(צילום: דוברות ישראל ביתנו)

בראיון שהתפרסם ב"ידיעות אחרונות" אמרה: "אני מאמינה שחייבים שינוי משמעותי, בעיקר בכל הקשור לדת ומדינה. הקמת ממשלת אחדות לאומית, ליברלית, רחבה שמורכבת מישראל ביתנו, הליכוד וכחול לבן ללא חרדים תהיה הממשלה הטובה ביותר למדינת ישראל. אנחנו כמפלגה אוהבים את המסורת, אבל אנחנו נגד כפייה. אני רוצה שתהיה תחבורה ציבורית בשבת, מרכולים פתוחים בשבת — כמובן לא באזורים דתיים וחרדיים אבל כל רשות מקומית תוכל להחליט מה טוב עבורה".

 

הרשימה המשותפת

סעיד אלח'רומי

אלח'רומי (47) הוא פוליטיקאי בדואי-ישראלי שכיהן כחבר הכנסת מטעם הרשימה המשותפת. בעבר כיהן כמזכ"ל התנועה האסלאמית וכראש מועצת שגב שלום. אלח'רומי הוא בן לשבט מסעודין אל-עזאזמה. אביו היה חקלאי ורועה צאן.

 

סעיד אלכרומי  ()
סעיד אלח'רומי

לאלח'רומי שמונה אחים ואחיות. למד באוניברסיטה העברית פיזיקה והיה מורה לפיזיקה. בבחירות לכנסת ה-20 התמודד לכנסת מטעם הרשימה המשותפת - אך הוצב במקום ה-15. ב-2017, עם התפטרותו של ח"כ עבדאללה אבו מערוף במסגרת הסכם הרוטציה, התמנה אלח'רומי לחבר הכנסת במקומו.

 

ג'אבר עסקאלה

עסאקלה, נשוי ואב לשלושה, הוא פוליטיקאי ערבי-ישראלי, יועץ ארגוני, מזכיר תנועת חד"ש במועצה המקומית מע'אר. עסאקלה נולד וגדל בכפר מע'אר שבגליל. לאחר סיום התיכון סירב להתגייס לצה"ל מטעמים אידאולוגיים. למד תואר ראשון בייעוץ חינוכי ושפה וספרות ערבית באוניברסיטה העברית ובמהלך לימודיו שימש כיושב ראש ועד הסטודנטים הערבים ולאחר מכן למד תואר שני באוניברסיטת חיפה, שימש כסמנכ"ל "שתיל" ולאחר מכן שימש כמנכ"ל שותף בעמותת "סיכוי" - לקידום שוויון אזרחי.  

ג'אבר עסאקלה  ()
ג'אבר עסקאלה
 

במסגרת "שבת תרבות" בערבית שהתקיימה בבאקה אל-גרביה במרץ האחרון, אמר: "אני ערבי דרוזי. כן, אני ערבי. זה בלתי נתפס בממשלת ישראל תקבע לי אם לציין את עיד אל-פיטר או לא. עיד אל-אדחא כן ועיד אל-פיטר לא? למה לילדים שלי מופיע בתעודת הבגרות "מתמטיקה לדרוזים"? מה בדיוק ההבדל במתמטיקה?".

סאמי אבו שחאדה  ()
סאמי אבו שחאדה

סאמי אבו שחאדה

אבו שחאדה, תושב יפו, מוכר כאדם שעמד מאחורי מאבקים רבים נגד הריסת בתים ומיגור תופעת האלימות והרציחות במגזר הערבי. אבו שחאדה, חבר בל"ד ומספר 13 ברשימה המשותפת, נחשב גם למתנגד חריף לחוק הלאום ולאחד הפעילים החשובים במפלגה. אבו שחאדה היה בעבר חבר עיריית תל אביב-יפו. בתקופה זו ניסה להיאבק במצוקת הדיור.

 

ש"ס

משה אבוטבול

אבוטבול (54) מתגורר בבית שמש, נשוי ולו שמונה ילדים. שימש כראש עיריית בית שמש בשנים 2008 -2018, היה שדרן בתחנת רדיו פיראטית חרדית ושיחק במספר סרטים שיועדו לציבור החרדי. אבוטבול גדל בבית מסורתי בבאר שבע ולמד בבית ספר חילוני. עם התבגרותו עבר תהליך של חזרה בתשובה ולמד בישיבת איתרי בירושלים.

משה אבוטבול (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
משה אבוטבול(צילום: אלכס קולומויסקי)

את שירותו הצבאי עשה ביחידת גששים וברבנות הצבאית. החל משנת 1993 כיהן כחבר מועצת העיר, ממונה על אגף ההנדסה והבינוי בעירייה, סגן ראש העיר וממלא מקומו מטעם ש"ס והיה מועמד לכנסת ה-21 וה-22. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי, דוברות ישראל ביתנו, ענר גרין
יאיר גולן, לימור מגן תלם ומתן כהנא
צילום: מוטי קמחי, דוברות ישראל ביתנו, ענר גרין
מומלצים