שתף קטע נבחר

הגיל שצריך להתחיל לדבר עם ילדים על מיניות

איך מסבירים לילדים על מיניות בריאה, ומשלבים בשיחה כללי זהירות, מבלי להלחיץ? ומתי להתחיל לדבר איתם? למרות המבוכה, כדאי להתחיל לדבר על הנושא כמה שיותר מוקדם. קיבצנו כמה עצות שיעזרו לכם

הורים רבים תוהים איך אפשר להגן על הילדים מבלי להפחיד אותם. האם להציג את נושא המין כדבר שלילי ומסוכן שצריך להישמר מפניו? הרי בהמשך חייהם היינו רוצים שיידעו ליהנות מזוגיות וממיניות טובה ומעשירה. אז איך מתווכים מיניות בצורה שתעביר יחס חיובי אך גם כללי הגנה וזהירות?

  

שיח חיובי על מיניות - מה אומרים?

 

1. הזמן הנכון: מתי להתחיל לדבר איתם? ובכן, ממש עכשיו. אין גיל צעיר מדי. יש התאמה של תכנים לגילאי הילדים.

 

2. שיחות ראשונות על הנושא: מומלץ להתחיל במסר בריא ולא בהפחדות. כלומר שהשיחה הראשונה לא תהיה על אונס או פגיעות מיניות, אלא על אהבה, על דרכים להראות אהבה (חיבוק, נשיקה, ליטוף), על ההנאה הפשוטה שבמגע ועוד.

 

כך מסבירים לילדים על מיניות בריאה:

 

 

3. אווירה רגועה: כדאי לקיים שיחות על מיניות באווירה טובה, נעימה ורגועה, שמאפשרת פתיחות ויוצרת מרחב לשאילת שאלות ובדיקת עמדות. כך הנושא יוטמע בהקשר חיובי ולא שלילי.

 

שיח נינוח, נעים וחיובי מהווה בסיס להמשך קשר טוב עם ההורה לאורך השנים. ההורים מעבירים את המסר שהם יכולים להיות כתובת עבור הילדים גם בנושאים אלו.

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

4. מניעה וזהירות: לאחר יצירת הבסיס הראשוני, חשוב לדבר גם על הצדדים האפלים של המיניות, על מניעה וזהירות. שיח ביתי פתוח על נושאים קלים וקשים כאחד מקל על הילד/ה לפנות להורה במקרה של פגיעה, ובעיקר נותן כלים כיצד לזהות מצבי סיכון וכיצד להימנע מהם.

  

5. פרופורציות: בשיח על זהירות, ניצול ושמירה על הילדים חשוב לתת פרופורציות. כדאי לומר שרוב האנשים טובים, אבל לצערנו יש כמה שלא. להסביר לילדים שרוב הסיכויים שהם לא ייתקלו באנשים כאלה, אבל כהורים שלהם - אנו רוצים לדאוג ולוודא שהם יודעים להיזהר ולשמור על עצמם בכל מקרה.

 

שיחה (צילום: shutterstock)
אל תלחיצו(צילום: shutterstock)

6. להקשיב לעצמם: חשוב להעביר לילד או לילדה את המסר שיסמכו על על עצמם ועל תחושות הבטן שלהם. אם משהו לא יתאים להם, שיידעו להקשיב לעצמם ולעצור, ובשעת הצורך גם לצעוק ולבקש עזרה.

 

7. מסר חיובי: לסיים את השיחה כפי שהתחלנו, במסר הבריא. להזכיר שרוב האנשים טובים ועם כוונות טובות, מתחשבים, מֵתקשרים, נהנים להיות יחד ולא מנצלים האחד את השני.

 

הגנה ומניעה מפגיעה מינית

זכרו שההגנה הטובה ביותר היא קשר טוב של הילדים עם ההורים. לא תמיד נוכל למנוע פגיעה חד פעמית, אך פגיעה מתמשכת נוכל לעצור בכך שנוודא שילד שנפגע ישתף מבוגר שהוא סומך עליו, ושיוכל בכך להביא לסיום הפגיעה.

 

בארה"ב נערך מחקר בקרב פדופילים שנתפסו, במהלכו נשאלו מה היה גורם להם לא לפגוע בילד מסוים. אחד הדברים הברורים והמובהקים ביותר שעלו במחקר היה שלו הילד בו פגעו היה עומד על שלו, ומשתמש במשפטים כמו "הגוף שלי הוא שלי" או "אני אספר להורים" - זה היה גורם להם להתרחק.

 

קראו עוד:

מחמאות שעלולות להזיק לילדים

"מדברים" עם הילדים בווטסאפ? יש לזה מחיר

למען הילדים: מודלים של הורים אחרי הגירושים

 

מה חשוב ללמד את הילדים?

במישור הרגשי:

1. יש לוודא שהצורך של הילד באהבה ובנחמה נענה.

 

2. חשוב לוודא שלילד/ה יש מערכת יחסים בטוחה ויציבה עם מבוגר אחד או יותר. נמצא שמערכת יחסים בטוחה מצמצמת את הסיכון לפגיעה מתמשכת.

 

3. שימו לב שהילדים יודעים את זכויותיהם וזכויותיהם על גופם, שמותר להם לחלוק ולערער על מה שהמבוגרים אומרים - ועדין להישאר אהובים ומוערכים.

 

4. חשוב להעביר לילד את המסר שדבריו נלקחים ברצינות ובכבוד, ולא מבוטלים.

 

5. עלינו לכבד את המרחב הפיזי של הילד, ולא לאלץ אותו, למשל, לנשק קרובי משפחה.

 

7. חשוב ללמד את הילדים את שמות כל האיברים. כאשר הילדים יודעים את שמות האיברים בגופם, קל להם יותר לדבר עליהם ובמקרה של בעיה - לדווח עליה.

 

במישור המעשי:

8. להיות תקיפים כשצריך, ולדעת לומר "הגוף שלי הוא שלי", "אל תיגע בי" "אני אספר להורים" ודברים מסוג זה.

 

9. לא ליצור קשר ולא להיענות לבקשה ליצירת קשר עם אדם לא מוכר, ולא ללכת אחרי אדם לא מוכר. אם אדם זר מבקש מהילד להראות לו את הדרך - להימנע או להסביר מרחוק. לא ללכת איתו.

 

10. לא להסכים להצעות חברות במדיה מאדם לא מוכר, לא לתת פרטים מזהים כמו מיקום או כתובת מגורים. בכל מקרה של יצירת קשר או בקשה לא רגילה מאדם מבוגר - לדווח להורה או למבוגר אחראי שרוחשים לו אמון.

 

11. על הילדים לדעת שהם יזכו לאמון וליחס רציני - ידיעה זו תעודד אותם לשתף את מה שעובר עליהם.

  

הכותבת היא מרצה ויועצת בנושא יחסים ומיניות מיטיבה. ממארגנות המיזם: "100% אחריות- מדברים עם הילדים על מיניות בריאה"

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מומלץ להתחיל במסר בריא ולא בהפחדות
צילום: shutterstock
מומלצים