שתף קטע נבחר

חוששים מהונאות נדל"ן? כעת תוכלו לקבל התראות על פעולות בנכס

משרד המשפטים השיק מנגנון למניעת הונאות בעסקאות נדל"ן, שבאמצעותו בעלי נכסים יוכלו לקבל התראה לטלפון על כל פעולה רישומית שמבוצעת בנכס שלהם במטרה לתפוס את ההונאה בזמן אמת. בשלב הראשון השירות יינתן בתל אביב, רמת גן, גבעתיים, קריית אונו ורמת השרון

בשורה רעה לנוכלי נדל"ן: לשכת רישום המקרקעין תל אביב (הטאבו) במשרד המשפטים, פיתחה לאחרונה מנגנון למניעת הונאות בעסקאות נדל"ן, אשר יחל לשרת בימים אלה בעלי נכסים בגוש דן. המנגנון יאפשר לבעלי נכסים לקבל בזמן אמת התראה בהודעת SMS לטלפון הנייד על כל פעולת רישום שמתבצעת בנכס בבעלותם. מהלך זה יאפשר לבעלי נכסים לאתר פעולות הונאה שונות בנכסיהן - בזמן ביצוען. נכון לעכשיו השירות יינתן בערים תל אביב, קריית אונו, רמת גן, גבעתיים ורמת השרון, ובעוד כחודשיים תיבחן הרחבת השירות ללשכות טאבו נוספות בארץ.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

הורשע נוכל הנדל"ן שהונה לקוחות במיליונים

אחרי העוקץ: הכנר שלמה מינץ יקבל דירתו בחזרה

הונאת הנדל"ן: העוקץ בהארלם, הרמאים מישראל

 

מנתונים שמסר משרד המשפטים עולה כי בכל שנה מאותרים בלשכות הטאבו עשרות מקרים של הונאות בעסקאות נדל"ן בזמן אמת, כך שניתן למנוע אותם. יחד עם זאת, במשרד מעריכים כי עשרות מקרים נוספים לא מאותרים בזמן אמת, ועל ההונאות שבוצעו, מגלים בעלי הנכסים בדיעבד - לעיתים לאחר שנים שבוצעו. עד כה, בעלי נכסים שגילו לאחר פרק זמן של חודשים או שנים כי דירתם נמכרה בדרך של הונאה, לא קיבלו התראה על ביצוע הרישום, ועל כן נאלצו לפתוח בהליכים משפטיים שעשויים להימשך שנים.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

כעת, באמצעות המנגנון החדש, יוכל בעל נכס להירשם לשירות באתר משרד המשפטים, ולקבל הודעות על רישומים המתבצעים בנכסים בהם הוא מנוי. בכך יתאפשר מעקב אחר הרישומים המתבצעים בנכסים הללו ותתאפשר תגובה מיידית בשעת הצורך במקרה ומדובר ברישום כוזב.

 

באוקטובר האחרון למשל פסק בית המשפט המחוזי מרכז כי בעל מגרש בנתניה יפוצה בסך של מיליון שקל, לאחר שהמגרש בבעלותו נמכר על ידי מתחזה ללא ידיעתו.

 

באחד המקרים המתוקשרים שהגיע לבית המשפט העליון, נפסק באוגוסט 2014 כי רוכשי דירה שנפלו קורבן לתרמית שבמסגרתה רכשו דירה ברחוב אילת 40 בחולון על סמך מסמכים שזויפו, יפסידו את כספם, והדירה תוחזר לבעליה המקוריים - הכנר שלמה מינץ שירש את הדירה מהוריו. הוא לא התגורר בה, אך גילה בשנת 2004 כי נמכרה ללא ידיעתו לאדם שהזדהה כשלמה מינץ. הרוכש שרכש את הדירה במחיר נמוך משוויה בשוק, מיהר למכור אותה ברווח למשפחה שמצאה את הדירה מתאימה לצרכיה. מינץ הגיש תביעה נגד שני הרוכשים, הראשון והשני, ובית המשפט המחוזי בתל אביב קבע בסוף 2012 כי העסקה מבוטלת וכי הרוכשים ישיבו למינץ את דירתו. המשפחה שרכשה את הדירה בתום לב מהרוכש הראשון הגישה ערעור על פסק הדין לבית המשפט העליון, אך הערעור נדחה.

 

עו"ד חגי אדורם המתמחה בנדל"ן מסר כי "מדובר בשירות מבורך לכלל הציבור. כמו שיש איתורן לרכב, הושקעה מערכת הגנה דיגיטלית למניעת הונאות ומרמה בדירות מגורים שהן הנכס היקר ביותר של הציבור".

 

עו"ד שלומי הייזלר הממונה על המרשם במשרד המשפטים מסר כי "מדובר בשירות בעל חשיבות עליונה לשמירה על הזכויות הקנייניות של הציבור, ויש בו כדי להוות צעד משלים למכלול הפעולות המקוונות שנועדו לטייב את הליכי הרישום ולקדם את זכויות הקניין בקרקע. אבקש להודות לעו"ד תמר שטיינר רשמת תל אביב שקידמה את המהלך, לעובדי לשכת רישום תל אביב שנטלו על עצמם, במסירות רבה, להטמיע את השירות כפיילוט בלשכתם, למחזיק התיק בהסתדרות עובדי המדינה, עו"ד ארז אופינקרו ולוועד העובדים, ששיתוף הפעולה המצוין עימם תרם רבות להטמעת השירות, ולאגף מערכות מידע במשרד המשפטים על פיתוח הטכנולוגיה הנדרשת".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מעמד קניית דירה
צילום: shutterstock
מומלצים