שתף קטע נבחר

הליכוד קיבל את המנדט ה-32 על חודם של 68 קולות: אלו כל הקלפיות שנחשדו בזיופים

סגן יו"ר קלפי שנצפה מאחורי הפרגוד עם מכנסיים מופשלים וערימת מעטפות, "פלישה" של צעירים וזריקת מעטפות לתיבה ופערים במספר המצביעים: תוצאות הבחירות אושרו למרות התנגדות יהדות התורה, יו"ר ועדת הבחירות מלצר קרא ליועמ"ש לשקול לבקש להורות על בחירות חוזרות בקלפיות שנפסלו

 

 

איומים על חברי ועדת קלפי, "פלישת צעירים" וזריקת מעטפות לתיבה ופערים של ממש במספר המצביעים: מליאת ועדת הבחירות אישרה היום (ד') בצהריים את תוצאות הבחירות לכנסת ה-22, אבל בהודעת יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, פורטו הזיופים לכאורה בבחירות. ynet העביר בשידור חי את הגשת התוצאות הסופיות לנשיא המדינה ראובן ריבלין, שעשוי עוד היום להטיל את הרכבת הממשלה על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו.

 

בעקבות הליכי הבדיקה והבקרה של הוועדה עלה הליכוד במנדט אחד ל-32 מנדטים, ואילו יהדות התורה איבדה מנדט - על חודם של 68 קולות בלבד. התוצאות הוגשו בצהריים לנשיא המדינה ראובן ריבלין. נציגי יהדות התורה בוועדת הבחירות סירבו לקבל את התוצאות והצביעו נגד אישורן: "דגל שחור". הם טענו כי הם שוקלים להגיש ערעור על תוצאות הבחירות בעקבות איבוד המנדט.

 

נשיא המדינה ריבלין שיבח את פעולתה של ועדת הבחירות המרכזית ואמר בעת קבלת התוצאות כי "68 קולות זה הדקויות של היכולת, להבין כמה חשובה המערכת הדמוקרטית". יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט מלצר, הגיב: "זה מוכיח שכל קול קובע".

 

הוועדה אישרה את התוצאות ברוב של 19 תומכים מול 2 מתנגדים, שניהם נציגי יהדות התורה. סגן יו"ר ועדת הבחירות המרכזית מטעם יהדות התורה, אברהם ובר, התייחס להחלטה להעביר מנדט מיהדות התורה לליכוד: "ציפיתי מכבוד השופט שיסביר מה קרה ב-24 השעות האחרונות. לא ייתכן שיצאה הודעה לעיתונות בלי מספרים. אני לא יודע על מה הלכו הקולות ואני גם לא מבין איך לפני כמה ימים השרה מירי רגב אמרה שהליכוד יקבל את המנדט ה-32". מלצר הגיב: "לא הייתי מביא ראיה מהשרה מירי רגב, אבל אני עד אתמול ב-22:00 לא ידעתי כי זה היה על חודם של קולות".

 

 

בנימין נתניהו יעקב ליצמן ישיבת ממשלה (צילום: אלכס קולומויסקי)
נתניהו וליצמן. המנדט עבר מיהדות התורה לליכוד(צילום: אלכס קולומויסקי)

 

מלצר, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, אמר כי "הוועדה התעלתה בנושאים המקצועיים מעל השיקולים המפלגתיים. אם בסימן הימים הללו מדברים על אחדות, אז אפשר להגיד שאנחנו הקדמנו את האחדות. ניסו לעשות דה-לגיטימציה גם של התוצאות וגם של הוועדה. ניסו להעצים מקרים שהיו בשולי-השוליים של הפעם הקודמת ולפגוע בלגיטימיות ההליך. הצלחנו להדוף את הדברים וגם העם אמר את דברו. אמרו שבגלל הדה-לגיטימציה אחוז ההצבעה יירד אבל הפלא ופלא - הוא עלה. אני מקווה שלא יהיה סיבוב שלישי, אבל אם הוא יהיה - בזה הרגע אני נפרד מכם".

 

תוצאות לא סופיות ()

תוצאות לא רשמיות ()

בהחלטתו שנשלחה הלילה כתב כי "כתוצאה מהליכי הבקרה, וכן נוכח השגות שהגיעו לוועדה מגורמים שונים (נציגי רשימות שהתמודדו בבחירות ואזרחים) ובדיקות נוספות שעשתה הוועדה מיוזמתה, הועלה בכמה מקרים חשד, שגובה בראיות, כי נעשו ניסיונות לעוות את תוצאות הבחירות בכמה קלפיות. המקרים שהובאו לידיעתנו ושהיו בהם ראיות לכאורה לביצוע עבירות פליליות לא היו רבים, ואולם גם אותן התרחשויות בודדות דורשות טיפול משמעותי – הן בפן המינהלי והן בפן הפלילי".

 

לצד זאת הוא ציין כי "לגבי השאלה אם יש להורות על בחירות חוזרות בקלפיות שלא ראיתי להכלילן בתוצאות הכלליות: הוראה על בחירות חוזרות בקלפי אינה מצויה בגדר סמכותי, אלא בסמכותו של בית המשפט המחוזי בירושלים. היועץ המשפטי לממשלה מתבקש לשקול אם ליזום הליך של ערעור ובקשה להורות על בחירות חוזרות בכל הקלפיות הללו או בחלקן". אלו הקלפיות שבהן עלה חשד לזיופים, לפי ועדת הבחירות.

 

הקלפיות בירכא

לוועדת הבחירות המרכזית הגיעו כמה תלונות על אי-סדרים בארבע קלפיות בירכא, כאשר לגבי אחת הקלפיות, קלפי מספר 9 בירכא, אף נתפסו חשודים בעת ניסיון להכניס מעטפות הצבעה לתיבת הקלפי. עם קבלת התלונות החלטתי כי ההצבעה בקלפיות אלו תיפסק, עד לתום הבירור.

 

קלפי מספר 1: התוצאות מהקלפי, לאחר שחודשה ההצבעה בתיבה נפרדת - נמצאו תקינות. במסמכי ועדת הקלפי המקורית, שההצבעה בה הופסקה, נרשמו 159 בעלי זכות בחירה כמי שהצביעו בבחירות, וכן נמצאו שתי תעודות הצבעה לשוטרים. עם זאת, נמצאו בתיבת הקלפי 262 מעטפות. דהיינו, אותרו 101 מעטפות הצבעה עודפות על מספר הבוחרים שנרשמו כמי שהצביעו בקלפי כדין. יצוין כי לא ניתן להבחין בשוני בין מעטפות ההצבעה שהוצאו מתוך הקלפי ושלא נפתחו, כאמור, או לבודד מהן את המעטפות שאינן כשרות. לכן, מה שנמצא בקלפי טרם חידוש ההצבעה  לא יובא בחשבון.

 

קלפי מספר 2: ברשימת הבוחרים, הצמודה לקלפי, סומנו 391 בוחרים כמי שהצביעו, ובתוספת 10 תעודות הצבעה לשוטרים, שנמצאו בכיס הפרוטוקול, היו צפויות להימצא 401 מעטפות הצבעה בתיבת הקלפי. בספירת המעטפות נמנו 595 מעטפות הצבעה, כאשר לא ניתן להבחין בין כל המעטפות הכשרות לבין המעטפות שאינן כשרות. נוכח העובדה שבקלפי אותרו 194 מעטפות הצבעה עודפות, החליטה ועדת הבחירות האזורית להורות לוועדת הקלפי שלא לפתוח את מעטפות ההצבעה, והקלפי הובאה, כמות שהיא, לוועדת הבחירות המרכזית. בפער זה, בצירוף ההערות שנמצאו בפרוטוקול ועדת הקלפי - יש כדי להעיד על פגמים מהותיים שנפלו באותה קלפי: חשדות להצבעה בשם אחר, מחיקת בוחרים שלא הצביעו, איומים על מזכיר ועדת הקלפי, ועוד. עקב הפגמים שהתגלו, לא ניתן לכלול קלפי זו בתוצאות הבחירות.

 

 

קלפי מספר 7: ברשימת הבוחרים הצמודה לקלפי סומנו 346 בוחרים כמי שהצביעו, ובתוספת שתי תעודות הצבעה לשוטרים שנמצאו בכיס הפרוטוקול, היו צפויות להימצא בקלפי זו 348 מעטפות הצבעה בתיבה. בתיבת הקלפי נמצאו 380 מעטפות הצבעה. יחד עם זאת, ועדת הקלפי מצאה כי 31 מתוכן פסולות ואין להתחשב בהן. ועדת הקלפי החליטה כך, לאחר שתיעדה כי בשעה 21:00 "פלשו לחדר 20-15 צעירים וזרקו מעטפות לתיבה", ומעטפות אלו זוהו על-ידי הוועדה. בנסיבות אלו מצאתי כי שיקול דעתה של ועדת הקלפי היה סביר, וזאת על אף הפער הפעוט שנותר של מעטפה אחת. הוחלט לפסול מעטפות עודפות שזוהו.

 

קלפי מספר 9: התוצאות מהקלפי, לאחר שחודשה ההצבעה בה בתיבה נפרדת, נמצאו תקינות. אך בקלפי המקורית נמצאו 215 מעטפות הצבעה, וכן 42 מעטפות חתומות, פתוחות וריקות שהונחו בתוך התיבה על-ידי השופטת רז-וינברגר טרם שנאטמה

כדי שלא יעשה בהן שימוש. יחד עם זאת, ברשימת הבוחרים סומנו רק 201 בוחרים כמי שהצביעו, וכן אותרו שתי תעודות הצבעה לשוטרים.

 

מעיון במעטפות ההצבעה לא ניתן לאתר את מעטפות ההצבעה שאינן כשרות, כלומר, בקלפי זו ישנן 12 מעטפות הצבעה עודפות על מספר הבוחרים שהצביעו בקלפי, ואת אלו לא ניתן לבודד. יצוין שבקלפי זו מנעו מזכירות ועדת הקלפי, שפעלו בנחישות ובאומץ לב ראויים לציון, הטלת מעטפות עודפות לאחר שסיכלו ניסיון לעשות כן, ואף פנו למשטרה ולגורמי הועדה האזורית עכו והתריעו בפניהן על חשד למעשי עבירה בקלפי ועל חשד שכבר הוטלו לקלפי מעטפות מזויפות, ואכן נמצאו כאלה כאמור, מעבר לאלה שהטלתן נמנעה. הוחלט לכלול רק את התוצאות לאחר חידוש ההצבעה, שנמצאו תקינות, ואילו מה שנמצא בקלפי שנאטמה לא יובא בחשבון,

דיון מיוחד בכנסת בנושא הצבת מצלמות בקלפיות במעמד חנן מלצר (צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר(צילום: אלכס קולומויסקי)

 

קלפי מספר 10: התוצאות מהקלפי, לאחר שחודשה ההצבעה בתיבה נפרדת, נמצאו תקינות. בתיבת הקלפי המקורית נמצאו 290 מעטפות הצבעה, ואולם סומנו ברשימת הבוחרים רק 248 בוחרים כמי שהצביעו, בנוסף לשתי הצבעות שוטרים והצבעה אחת של סדרן שהצביעו ללא מעטפה חיצונית - סה"כ – 251 מצביעים. לאחר עיון מעמיק במעטפות ההצבעה לא ניתן היה לאבחן את המעטפות, כשרות ככשרות ופסולות כפסולות, ולא ניתן הסבר מניח את הדעת ל-49 המעטפות העודפות בקלפי. הוחלט לכלול רק את התוצאות לאחר חידוש ההצבעה, שנמצאו תקינות, ואילו מה שנמצא בקלפי שנאטמה לא יובא בחשבון,

 

קלפי מספר 12: התוצאות מהקלפי, לאחר שחודשה ההצבעה בתיבה נפרדת, נמצאו תקינות. בתיבת הקלפי המקורית נמצאו 224 מעטפות הצבעה, וכן 9 מעטפות ריקות, חתומות ופתוחות, שהוכנסו על-ידי השופטת רז-וינברגר, כדי שלא יעשה בהן שימוש לאחר פתיחתה המחודשת. יחד עם זאת, ברשימת הבוחרים סומנו רק 183 בוחרים כמי שהצביעו, ובצירוף תעודת הצבעה אחת לשוטרים, אמורות היו להימצא בקלפי זו רק 184 מעטפות הצבעה.

 

לאחר עיון מעמיק במעטפות ההצבעה, נמצאו בקלפי זו 40 מעטפות הצבעה שעל גביהן חתימה שונה מחתימתם של חברי ועדת הקלפי. 35 ממעטפות אלה לא הודבק, ובתוך המעטפות נמצאו פתקי הצבעה לרשימה אחת מסוימת. הנה כי כן, בניכוי מעטפות ההצבעה הריקות ומעטפות ההצבעה שהחתימה על גביהן שונה מהחתימות של חברי ועדת הקלפי - נמצאו בקלפי זו 184 מעטפות הצבעה תקינות ו-40 מעטפות הנחשדות כמזויפות. מאחר שניתן היה לבודד מעטפות אלו - יתר המעטפות בקלפי זו נפתחו ונספרו. 40 המעטפות הנחשדות כמזויפות נפסלו.

 

מנכ
מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, עו"ד אורלי עדס(צילום: משה מזרחי)

 

קלפי מספר 14: ברשימת הבוחרים סומנו 467 בוחרים כמי שהצביעו, ובתוספת 7 תעודות הצבעה לשוטרים היו צפויות להימצא 474 מעטפות הצבעה בתיבת הקלפי. בתיבת הקלפי נמצאו 494 מעטפות הצבעה. הנה כי כן, בקלפי זו נמצאו 20 מעטפות הצבעה העודפות על מספר המצביעים שהצביעו בקלפי, ולא ניתן היה לאתר הסבר סביר כלשהו לכך. קלפי זו נפסלה.

 

קלפי מספר 15: ברשימת הבוחרים סומנו 408 בוחרים כמי שהצביעו, ובתוספת 5 תעודות הצבעה לשוטרים היו צפויות להימצא 413 מעטפות הצבעה בתיבת הקלפי - אבל נמצאו 431 מעטפות הצבעה. עקב הפער של 18 מעטפות הצבעה הוחלט על פסילת הקלפי.

 

בהחלטת השופט מלצר נכתב כי "מעיון בכלל הראיות שהובאו בפניי מהישוב ירכא עולה כי אדם כלשהו מצא להפעיל בירכא מעין "שיטה", לפיה יוכנסו מעטפות הצבעה עודפות לקלפיות שונות ברחבי היישוב. ממצא זה עולה מהדפוס האחיד שנהג במספר קלפיות, והוא חוזק על ידי איתור מעטפות ההצבעה הנושאות חתימות זהות במספר קלפיות ביישוב. ראיות וממצאים אלה הועברו במקביל לבדיקת היועץ המשפטי לממשלה ולמ"מ מפכ"ל המשטרה, כדי שישקלו פתיחת חקירה ונקיטת הליכים פליליים נגד החשודים ונגד שולחיהם".

 

קלפי מספר 12 בסכנין

ועדת הקלפי מצאה 30 מעטפות עודפות על מספר הבוחרים שהצביעו, לפי רישומיה, בפרוטוקול. לאחר שחומרי הקלפי נבחנו, נמצא כי אין התאמה בין אף לא אחד ממסמכי ועדת הקלפי בינם לבין עצמם. כך, למשל, מספר הבוחרים שסומן כמי שהצביע בכל אחד מהעותקים של רשימות הבוחרים - שונה; מספר המעטפות שנמצאו בפועל בתיבת הקלפי היה שונה מזה שנרשם בפרוטוקול; מספר הקולות הכשרים בצירוף מספר הקולות הפסולים לא דומה למספר המעטפות שנמצאו בתיבת הקלפי ושיעור ההצבעה חריג ביחס ליתר הקלפיות בישוב, באופן ניכר. הערות מזכיר ועדת הקלפי בפרוטוקול אף הן מעידות על אי סדרים חמורים בקלפי זו, והיא נפסלה.

 

קלפי מספר 9 בפוריידיס

אירוע חריג שאירע שם תואר כך על ידי הוועדה המקומית: "בשעה 20:30 לערך הגיע עובד ועדת הבחירות עם תג, ניגש אלינו ודרש שאני, המזכיר השני, יו"ר הוועדה והמשקיפה של מרץ ניצא בבהילות לקבל עדכון דחוף ובהול מוועדת הבחירות המרכזית. השארנו את הסדרן, את חבר ועדת הקלפי נציג ל' ואת סגן יו"ר הקלפי. עמדנו ליד הדלת. פתאום הבחנו שסגרו את הדלת. ביקשתי מהמשקיפה לפתוח והיא אמרה שלא נפתח, פתחתי בחוזקה אחרי כדקה והבחנתי בסגן יו"ר הקלפי עומד עם מכנסיים מופשלים מאחורי הפרגוד ועל השולחן היו ערימת מעטפות שכנראה שלא נחתמו על ידינו והיו חתומות ומלאות".

 

כמו כן, במהלך יום הבחירות, דיווח מפקח טוהר הבחירות למרכז שליטה של הוועדה על כך שראה בקלפי זו מעטפות הצבעה חתומות, ובהן פתקים, מחוץ לתיבת הקלפי, והמשטרה הוזעקה למקום. בהתאם לרישום ועדת הקלפי, סומנו בקלפי 362 בוחרים כמי שהצביעו, ובנוסף לכך נמצאו שתי תעודות הצבעה לשוטרים (סך הכל 364 מצביעים). על פי רישומיה, מצאה ועדת הקלפי בסיום ההצבעה 437 מעטפות הצבעה בתיבה. עם זאת, בפועל נספרו בוועדה המרכזית 435 מעטפות, שהן 69 מעטפות עודפות, ביחס למספר המצביעים לכאורה.

 

ועדת הקלפי החליטה לבודד מעטפות שאותן איתרה בסמוך לקלפי (אך לא בתוך התיבה), ובתוכן פתקי הצבעה. מעיון בחתימות על מעטפות אלה, נמצאו הממצאים הבאים: 156 מעטפות עם חתימות שנראות זהות – בכולן נמצאו פתקי הצבעה לטובת רשימת "מרצ". כבר כעת, אציין כי נמצאו 31 מעטפות חתומות בדרך זו גם בתוך תיבת הקלפי.  74 מעטפות עם חתימות שנראות זהות אך שונות מהמעטפות הנ"ל בהן נמצאו פתקי הצבעה לרשימת "מרצ" (שבכולן פתקים לרשימת "מחל"). 55 ממעטפות החתומות בדרך נמצאו בתיבת הקלפי. השופט מלצר הורה על הפחתת 25 קולות מרשימות "מחל" ו-31 קולות מרשימת "מרצ".

 

קלפי מספר 11 בעראבה

קלפי זו הועברה לבדיקה בעקבות פניית מפלגת הליכוד. מעיון במסמכי ועדת הקלפי, עלו הממצאים הבאים: בספירת שמות הבוחרים שסומנו ברשימת הבוחרים כי הצביעו נספרו על ידי צוות הבדיקה 441 בוחרים, אך ועדת הקלפי ציינה כי מנתה 472 בוחרים. כמו כן, בפנקס שבו מסומנים הבוחרים שהגיעו להצביע, סומנו 460 מצביעים, ונרשמה המילה "זיוף" לצד חמישה בוחרים שסומנו בפנקס זה. יצוין שמתוכם רק שני בוחרים סומנו כמי שהצביעו בפועל ברשימת הבוחרים השנייה.

 

השופט מלצר ציין כי מי שרשם את ההערות האמורות – לא ניתן היה להשגה בטלפון כדי שיבהיר את הרישום האמור. ועדת הקלפי מצאה בתיבת הקלפי 468 מעטפות (בפועל נספרו בוועדה המרכזית 469 מעטפות). בהערות חברי ועדת הקלפי, העלו סגן יושב הראש מטעם סיעת הליכוד וחבר הוועדה מטעם סיעת חד"ש טענות על אי סדרים, אחד כלפי רעהו. מספר הקולות העודפים בקלפי זו הוא 28 כאשר מסמכי הקלפי אינם תואמים אחד למשנהו. קלפי זו נפסלה.

 

קלפי מספר 34 בשפרעם

מעיון במסמכי ועדת הקלפי, עלו הממצאים הבאים - ועדת הקלפי רשמה כי סומנו 463 בוחרים כמי שהצביעו, ונמנו 464 בוחרים שסומנו בפועל ברשימת הבוחרים. בתיבת הקלפי נמצאו 486 מעטפות, דהיינו 22 מעטפות עודפות, כאשר החתימות על גבי חלק ממעטפות ההצבעה אינן תואמות את חתימות חברי ועדת הקלפי, ודומה שחלקן אינן כשרות. בקלפי זו נמצאו 22 קולות עודפים, יתר על אלה שסומנו כמי שהצביעו. גם קלפי זו נפסלה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית שאבי
מלצר וריבלין
צילום: עמית שאבי
מומלצים