שתף קטע נבחר

נחשפה התלונה נגד טראמפ: "בבית הלבן ניסו להסתיר"

"אוקראינה גייט": בתלונה שהגיש איש מודיעין אמריקני נגד הנשיא השתמש האלמוני במילים הקשות "ניצול סמכות" ו"פגיעה בביטחון הלאומי". הוא הזהיר כי טראמפ ניסה לשדל את קייב להתערב בבחירות ולפגוע ביריבו ביידן: "בכירי ממשל הבינו שזה חמור, פקידים קיבלו הוראה לחסום גישה לתמליל"

ועדת המודיעין של בית הנבחרים האמריקני פרסמה הערב (יום ג') גרסה ערוכה של מכתב התלונה שהגיש גורם אלמוני בקהילת המודיעין האמריקנית נגד הנשיא דונלד טראמפ, ושהצית השבוע את פרשת אוקראינה-גייט המסבכת את הנשיא. מדובר במכתב תלונה שעסק בשיחת הטלפון המפוקפקת-לכאורה בין טראמפ לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, והוביל שלשום לפתיחת הליך הדחה נגד טראמפ בבית הנבחרים.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

 
ההסתבכות של טראמפ – עוד כותרות:

התלונה על השיחה מנוסחת במילים חריפות מאוד, והמתלונן, שזהותו עדיין נשמרת בסוד, מזהיר בה שטראמפ ניסה בשיחה להביא להתערבות של מדינה זרה – אוקראינה – בבחירות לנשיאות ארה"ב שייערכו בשנה הבאה, על ידי כך שביקש ממנה לחקור עניינים הקשורים לסגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן ולבנו האנטר. המתלונן גם הדגיש בתלונה כי הוא חושש שמדובר באיום על הביטחון הלאומי, וחשף, לדבריו, כי בכירים בבית הלבן ניסו לכסות על מעשיו של טראמפ ולמנוע גישה לרישומי השיחה.

 

בתלונתו – שאותה הגיש באוגוסט למייקל אטקינסון, המפקח הכללי של המודיעין האמריקני – דיווח חושף הפרשה כי קיבל מידע משלל אנשי ממשל אמריקנים ש"נשיא ארה"ב מנצל את סמכותו כדי לשדל מדינה זרה להתערב בבחירות שייערכו בארה"ב ב-2020. ההתערבות הזו כוללת, בין השאר, הפעלת לחץ על מדינה זרה לחקור את אחד מיריביו הפוליטיים המרכזיים של הנשיא. עורך דינו הפרטי של הנשיא, מר רודולף ג'וליאני, הוא דמות מרכזית במאמץ הזה. נראה כי גם התובע הכללי וויליאם באר מעורב".

וולודימיר זלנסקי דונלד טראמפ ג'ו ביידן (צילום: רויטרס, AFP, gettyimages)
במרכז הפרשה האוקראינית: ביידן, זלנסקי וטראמפ(צילום: רויטרס, AFP, gettyimages)

המתלונן מביע בתלונה דאגה שהמעשים המתוארים במכתבו הם עבירה בוטה על החוק, ומוסיף: "אני מודאג גם שהמעשים האלה מסכנים את הביטחון הלאומי של ארה"ב ופוגעים במאמצי הממשל האמריקני להרתיע גורמים ממדינות זרות מהִתערבות בבחירות בארה"ב".

 

"פקידים דאגו: היינו עדים לניצול סמכות?"

בתלונה כותב חושף-השערורייה על השיחה המפוקפקת בין טראמפ לזלנסקי בבוקר ה-25 ביולי: "שלל גורמים רשמיים בבית הלבן עם ידע ישיר על השיחה יידעו אותי שאחרי חילופי ברכות ראשוניים ניצל הנשיא את יתרת השיחה כדי לקדם את ענייניו האישיים, ובראש ובראשונה הוא ניסה ללחוץ על המנהיג האוקראיני לנקוט צעדים כדי לסייע לקמפיין הבחירות של הנשיא ב-2020.

פגישה בין נשיא ארה
טראמפ עם זלנסקי. "אם תוכל לעשות משהו"(צילום: AP)

ארכיון נשיא ארה
נשיא ארה"ב: "הכול ציד מכשפות"(צילום: AP)
 

"לפי גורמים רשמיים בבית הלבן המעורים בפרטי השיחה, הנשיא לחץ על מר זלנסקי בין השאר להתחיל או להמשיך בחקירה בנוגע לפעולות סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן ובנו האנטר; לעזור לחשוף את הטענות שההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016 נעשתה מאוקראינה; ולהיפגש או לדבר עם שני אנשים שהנשיא ציין מפורשות כשליחיו האישיים בסוגיה – ג'וליאני והתובע הכללי באר".

 

המתלונן דיווח גם שטראמפ שיבח בשיחה עם זלנסקי את התובע הכללי לשעבר של אוקראינה יורי לוצנקו – אותו תובע כללי שטראמפ טוען כי ייתכן שהדחתו נועדה לסייע לבנו של ביידן להינצל מהעמדה לדין באוקראינה. מגיש התלונה מסר כי טראמפ העלה בפני זלנסקי את הרעיון שלוצנקו יישאר בתפקיד.

 

"אותם פקידים בבית הלבן שהעבירו לי את המידע הזה היו מוטרדים עמוקות ממה שהתרחש בשיחה", מסר המדווח. "הם סיפרו לי שכבר 'מתנהל דיון' עם עורכי דין בבית הלבן בנוגע לשאלה כיצד לנהוג בשיחה בשל הסבירות, לדעתם, שהם היו עדים לניצול סמכות של הנשיא לצרכיו האישיים".

תמליל שיחה בין נשיא ארה
תמליל השיחה שפורסם אתמול(צילום: AFP)

המתלונן מדגיש כי הוא עצמו לא היה עד לשיחה בין טראמפ לזלנסקי, אבל מבהיר כי הדיווח שלו נשען על עדויות של שלל גורמים הבקיאים בפרטי השיחה – עדויות התואמות לדבריו זו את זו. הוא כותב כי שלל בכירים אמריקנים אמרו לו שמנהיגי אוקראינה קיבלו את הרושם שטראמפ ידבר עם הנשיא זלנסקי רק אם יסכים לשתף איתו פעולה.

 

התמליל נחסם: "התקבלה הוראה"

במכתב התלונה מתאר חושף הפרשה גם מאמצים לכאורה של הבית הלבן למנוע מגורמים אחרים ברשויות גישה לרישומי השיחה: "בימים שלאחר שיחת הטלפון למדתי משלל פקידי ממשל שבכירים בבית הלבן התערבו כדי 'לחסום גישה' לכל רישומי השיחה, במיוחד לתמליל מילה-במילה שלה. המעשים האלה הדגישו לי שבכירים בבית הלבן הבינו את החומרה של מה שאירע בשיחה.

  (צילום: gettyimages)
הנשיא הרביעי שמתמודד עם הליך הדחה. הסערה בארה"ב(צילום: gettyimages)

"גורמים בבית הלבן אמרו לי שהם 'קיבלו הוראה' מעורכי הדין בבית הלבן להסיר את התמליל האלקטרוני של השיחה ממערכת המחשבים שבה תמלילים כאלה מאוחסנים בדרך כלל לצורכי תיאום או הפצה לחברי קבינט. במקום זאת הוכנס התמליל למערכת אלקטרונית נפרדת, שבימים כתיקונם משמשת לאחסון מידע מסווג בעל טבע רגיש מכל סוג שהוא. גורם רשמי בבית הלבן תיאר את המעשה הזה כניצול לרעה של המערכת האלקטרונית, משום שהשיחה לא כללה שום דבר שיש בו משהו רגיש מבחינת הביטחון הלאומי".

 

לדברי המתלונן, הגורמים שמסרו לו את המידע העידו כי אין זו הפעם הראשונה בכהונתו של הממשל הנוכחי שתמליל של שיחה שקיים הנשיא מועבר למערכת המיועדת לחומרים ביטחוניים רגישים – כשבפועל המטרה היא להגן על חומרים רגישים מבחינה פוליטית.

רקע פרשת אוקראינה גייט (צילום: רויטרס, EPA, AP, MCT)
(צילום: רויטרס, EPA, AP, MCT)
 

התלונה שהגיש חושף הפרשה כוללת גם רשימה של עדים, והיא תסבך את מאמציו של טראמפ לשכנע שהיא פרי מוחו הקודח של מתנגד פוליטי בודד בקהילת המודיעין.

 

חברי קונגרס דמוקרטים הפעילו בימים האחרונים לחץ כבד כדי שנוסח התלונה של חושף הפרשה יועבר לידיהם ויפורסם לציבור, כך שהכול יוכלו להתרשם מהתנהלות הנשיא. אתמול כבר פורסם – גם כן רק אחרי לחץ דמוקרטי כבד – תמליל של עיקרי השיחה בין טראמפ לזלנסקי. הפרסום הערב של נוסח התלונה, המתפרשת על פני תשעה עמודים, נעשה זמן קצר לפני מתן העדות של ממלא מקום מנהל המודיעין הלאומי של ארה"ב, ג'וזף מגווייר, בבית הנבחרים. בעדותו אמר מגווייר כי מגיש התלונה נגד טראמפ פעל נכונה.

 

טראמפ: "רפובליקנים, הילחמו!"

אחר הצהריים, זמן קצר אחרי פרסום מכתב התלונה, תקף טראמפ בטוויטר: "הדמוקרטים מנסים להרוס את המפלגה הרפובליקנית ואת כל מה שעליו היא מבוססת. הישארו מאוחדים, שחקו את המשחק שלהם והילחמו היטב, רפובליקנים. גורל המדינה שלנו על הכף!".

 

הבית הלבן מסר בתגובה על פרסום התלונה: "פרסום הנוסח שלה לא שינה דבר – מדובר בלא יותר מאשר אוסף של עדויות עקיפות על אירועים". דוברת הבית הלבן סטפני גרישם הוסיפה: "הבית הלבן ימשיך להדוף את ההיסטריה ואת השקרים שמוכרים הדמוקרטים ורבים בתקשורת המיינסטרים".

תמליל שיחה בין נשיא ארה
טראמפ ביקש "טובה". תמליל השיחה(צילום: AFP)

אחד ממבקריו החריפים ביותר של טראמפ – הדמוקרט ויו"ר ועדת המודיעין של בית הנבחרים אדם שיף – אמר שהמעשים המתוארים במכתב התלונה נשמעים כמו "סחיטה קלאסית של ארגון פשיעה". הוא הוסיף: "חושף הפרשה מפגין מסירות רבה יותר למדינה והבנה טובה יותר של שבועת הנשיא מאשר הנשיא עצמו".

 

לפי תמליל השיחה שפורסם אתמול, נראה כי טראמפ אכן ביקש מנשיא אוקראינה זלנסקי לפתוח בחקירה בעניין ג'ו ביידן ובנו, והזכיר את העזרה שמקבלת קייב מוושינגטון. בשיחה הוא ביקש "טובה" מנשיא אוקראינה – וזאת כמה ימים אחרי שהקפיא סיוע אמריקני בסך 400 מיליון דולר למדינה.

 

טראמפ ביקש מזלנסקי "לבדוק" אם ג'ו ביידן הורה לסגור חקירה בעניין בנו האנטר, שהיה חבר בהנהלת חברת הגז האוקראינית "בוריסמה". התובע הכללי באוקראינה חקר חשד לשחיתות באותה חברת גז. "יש הרבה דיבורים על הבן של ביידן, שביידן מנע את העמדתו לדין", אמר טראמפ בשיחה לפי התמליל. "הרבה אנשים רוצים לדעת על זה, אז מה שתוכל לעשות עם התובע הכללי יהיה נהדר. ביידן הסתובב והשוויץ שהוא מנע את העמדתו לדין אז אם תוכל לבדוק את זה... זה נשמע נורא בעיניי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
טראמפ. ביקש "טובה" מנשיא אוקראינה
צילום: AP
מומלצים