שתף קטע נבחר

סמי הכבאי בפתח פסק דין בבית המשפט העליון

"סמי בא לעזור, הוא הכבאי הגיבור". כך פתח שופט בית המשפט העליון יצחק עמית פסק דין שבו ביטל את ההחלטה לחייב את רשות הכבאות לפצות בעלי מפעל ב-15 מיליון שקל בשל רשלנות

 

סמי הכבאי, יצחק עמית (צילום: shutterstock  ואלכס קולומויסקי)
השופט יצחק עמית וסמי הכבאי(צילום: shutterstock ואלכס קולומויסקי)

 

כל ילד כמעט מכיר את שיר הפתיחה של תוכנית הטלוויזיה המצוירת סמי הכבאי, אך בהחלט מפתיע לקרוא את מילותיו בפסק דין של בית המשפט העליון. בפתח פסק דין בחר השופט יצחק עמית במילים המוכרות: "תמיד נותן שירות, הכבאי, הוא מגיע במהירות, הכבאי, סמי בא לעזור, הוא הכבאי הגיבור".

 

פסק הדין עסק במידת האחריות של רשות הכבאות על כיבוי שריפה במפעל "דנבר" לחומרים מסוכנים, שאירעה לפני עשור באופקים. השופט עמית ביטל את החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים שחייב את הרשות הארצית לכבאות והצלה לפצות את בעלי המפעל בכ-15 מיליוני שקלים בשל רשלנות הכבאים שהיו יכולים לכבות את השריפה עוד בתחילתה ולמנוע את התפשטות האש. 

פסק דין סמי הכבאי יצחק עמית כבאי כבאים ()
פסק הדין

 

"הכבאי אינו מכונה. אין הוא מבצע פעולה טכנית גרידא. פעמים רבות עליו להפעיל שיקול דעת ולבחור באפיק הפעולה המתאים ביותר", התייחס בפסק הדין השופט עמית לזהירות הנדרשת מצד בית המשפט בניתוח פעולותיו של הכבאי.

 

"לא אחת, נדרש הכבאי לקבל החלטות הרות גורל בתוך שניות, בשעה שהוא ואחרים ניצבים אל מול סכנת חיים. לשם כך מוקנה לו מתחם של שיקול דעת, ובבוא בית המשפט להעביר את התנהלותו של הכבאי תחת שבט ביקורתו, חובה עליו ליתן דעתו על הנסיבות שבהן נאלץ הכבאי לקבל החלטות ולבצע את מלאכתו.

מפעל "דנבר" שנשרף. ארכיון (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
מפעל "דנבר" שנשרף. ארכיון(צילום: שאול גולן)

"על בית המשפט לקחת בחשבון את מכלול התנאים שבהם נאלץ הכבאי לפעול, בכללם הסיכון שעמד מנגד, הזמן שעמד לרשות הכבאי לשקול את הדברים ולקבל החלטה, ותנאי חוסר הוודאות שאפפו את הזירה".

 

זו אינה הפעם הראשונה שהשופט עמית משלב ציטוטים והתייחסויות לסדרות טלוויזיה בפסקי הדין שלו. כך למשל הוא התייחס לסדרה בית הקלפים בנוגע ליחסי עיתונאי-מקור: "האם כמו בסדרה בית הקלפים המקור הוא פוליטיקאי רם דרג ובעל השפעה, או שהמקור הוא הצד החלש בעליל", כתב. 

 

השריפה במפעל הצבעים פרצה ב-3 ביולי 2009, וצוות כיבוי הגיע למפעל תוך מספר דקות, אלא שהכבאים לא החלו מיד בפעולות כיבוי האש. הכבאים ביקשו להיכנס אל תוך המפעל עצמו אך לשומר לא היה מפתח, ובעודם נערכים להפעיל את התותח שיזרים מים וקצף מעכב בעירה על הלהבות, התפשטה האש והציתה את רכב הכיבוי.

 

באמצעות משרד עורכי הדין אטיאס-נוה-כהן, הגישו בעלי מפעל "דנבר" תביעת נזיקין נגד הרשות הארצית לכבאות והצלה בטענה שמחדלי הכבאים הביאו להשמדתו של המפעל.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock  ואלכס קולומויסקי
השופט יצחק עמית וסמי הכבאי
צילום: shutterstock ואלכס קולומויסקי
מומלצים