שתף קטע נבחר

בואו נדבר על עברייני מין: המומחה שמלמד ילדים להתגונן

מתי וכסלר, תלמיד לשעבר של הרבנים מוטי אלון וזאב קופולוביץ' - שניהם עברייני מין מורשעים - החליט לפתח שיטת התגוננות המשלבת אלמנטים מהתורה. "אל תחנכו את הילדים להיות יס-מנים והפסיקו להתבטל בפני הרב", הוא מכריז ומבקש: דברו עם הילדים על הכל

"כאשר נחשפים בתדירות גבוהה מקרים בהם רבנים הטרידו מינית תלמידים, המסקנה היא כי אין לנו את הלוקסוס של לא לדבר עם הילדים שלנו על הכל כולל הכל", אומר מתי וכסלר (46).

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>  

 

וכסלר הוא מומחה להתפתחות אישית בגישה יהודית. בעבר למד אצל הרב מוטי אלון ו הרב זאב קופלוביץ', שניהם, כזכור עברייני מין מורשעים. "יש לי משחק שהמצאנו במשפחה שלי. נותנים לילד לבחור פסוק מפרשת השבוע ומדברים עליה. הבת הקטנה שלי בחרה בפסוק 'ערוות אשת אביך לא תגלה - ערוות אביך היא'", הוא מספר ללא שמץ מבוכה.

 

קראו עוד בערוץ היהדות : 

  

וכסלר סובר כי אין מה לעשות, צריך ללמוד לדבר עם הילדים בפתיחות וכנות. על התקופה בה למד בישיבת "נתיב מאיר", אצל עבריין המין הרב קופולוביץ, מספר המומחה, "באופן אישי הוא דחה אותי כבר אז. כולם ידעו שהוא נותן יחס אישי אם אתה מהיפים או מהעשירים בחבורה. הוא היה לוקח אותך לשיחות ארוכות ו'טיולים' ברחובות צדדים. אני לא הייתי יפה או עשיר ולכן לא הייתי מועמד לטיולים".

 

  (באדיבות המצולם)
מתי וכסלר(באדיבות המצולם)

 

לדבריו, רק בהמשך הבין לאן זה התדרדר. "רוב הילדים התקשו להתנגד לו, חוץ מחבר כיתה שלי, מתן כהנא (אל"מ במיל., י"ט). קופלוביץ' התגנב מאחור וצבט אותו, אז כהנא עשה את עצמו כאילו הוא לא יודע מי מאחוריו ונתן לו חבטה".

 

"הרב אלון לא הפך לסוטה ביום אחד"

וכסלר שלמד אצל הרב מוטי אלון מספר כי כי באותה תקופה הוא רק התחיל להיות "מפורסם" במעשיו.

 

 

"אתה בעמדת כח וזה יכול לבלבל אותך. כשבאה אליי תלמידה ומול הכיתה פותחת את סגור ליבה - מאוד כיף לצאת המושיע הגדול החכם וזה מאוד משכר. הרב אלון לא הפך לסוטה ביום אחד. הוא היה שילוב של סמכותי מאוד ואוהב מאוד. אני זוכר איך סיפרתי בדיחה בשיעור 'משנה' הרב לא כעס, אלא צחק. הוא כמובן גם מאוד ידען וכריזמטי. אנשים כמוהו נכנסים לאנשים לקישקע, אומרים להן 'תסמכו עלי, תורידו הגנות' ולאט לאט יש התדרדרות", מסביר המומחה להתגוננות.

 

מודל ההתגוננות: מבוסס על מקורות יהודיים

דווקא כאדם שהכשיר אלפי תלמידים לאורך השנים, וכסלר מזהיר שלא לנהור אחרי גורואים או רבנים כריזמטיים ויש לו ביקורת חריפה על מחנכים והורים שמעודדים הערצה עיוורת לרבנים.

 

  (באדיבות המצולם)
אל תנהרו אחרי הרבנים(באדיבות המצולם)

 

"חלק מהבעיה של החינוך הדתי היא שאין כנות. לא נוח להורים ולמחנכים עם שאלות נוקבות. לכן, הדבר הראשון שצריך להקנות לילדים הוא חינוך לעצמאות. כהורים דתיים זה קשה אבל צריך לחנך את הילדים לא להיות יס-מנים", הוא אומר.

 

ראוי לכבד את הרב, להתבטל בפניו - לא, טוען וכסלר, "הרב קוק טבע את המושג 'שלילת ההשפעה הזרה': באופן אידיאלי כל אדם הוא אוטונומי. אני טוען שאם אתה מלמד את הילד ללכת עם הכוחות שלו, לא צריך מישהו שיסחוף אותו כדי שיישאר דתי".

 

הרב קוק הוא השראה לא קטנה ()
הרב קוק הוא השראה לא קטנה

 

 

המודל שאותו מציע וכסלר הוא פשוט למדי."אנחנו עובדים לפי מודל המבוסס על מקורות יהודיים, כמו 'עבודת המידות' אבל בשפה מקצועית". לדבריו, המיקוד הוא לא רק התוצאה הסופית אלא אילו מידות נפש נדרש  לפתח בכדי להגיע לתוצאות המתאימות.

 

"העולם הוא מגרש משחקים שה' ברא, במגרש הזה יש אמנם נקודות על הישגים אבל המטרה של המשחק היא ההתפתחות האישית של כל שחקן. אני מרגיש בטוח יותר כשאני נשען על המקורות היהודיים מאשר על פסיכולוגיה".

 

אל תהיו יס מנים

וכסלר גורס כי רגולציה היא לא פתרון לכל הבעיות. "יש תחומים רגישים שקשה להסדיר ולא בטוח שזה תפקיד המדינה. אם אתה מאמין בשוק חופשי  - הטבע עושה את שלו. אי אפשר לרמות את כולם כל הזמן, אנשים הם חכמים ויודעים לבחור את מה שעוזר להם".

 

  (צילום: מתי וכסלר)
בדרך לשינוי חברתי(צילום: מתי וכסלר)

 

לדברי המומחה להתפתחות בגישה היהודית, הוא גדל בדור שלם שבו הרבנים לימדו גמרא כהלכתה, ללא התעכבות על המסרים הקשים. "המסרים התורניים ריחפו מעלינו ולא היה יחס אישי. הבנתי את זה שנים אחרי זה, כשלימדתי ילדים בכיתה ה' הלכות שנראות מוזרות במבט ראשון".

 

הוא נותן כדוגמא את האיסור לטפס על עץ בשבת מחשש לקטיפת עלים ובכך לבצע אב מלאכה אסור. "התלמידים 'הצדיקים' יקבלו את כל מה שאומרים להם, יוותרו על שיקול הדעת שלהם וייעשו טמבלים. אני התחברתי לילדים שאומרים 'איזה שטויות', כי  רק עם כנות אפשר ללמוד תורה".

 

מסע למציאת משמעות

המומחה עבד כמנהל גרעין תורני בלוד לאחר תקופה של חוסר סיפוק מעבודתו במכירת דירות. מאוחר יותר, עבד כסגן מנהל בית ספר בירושלים, אליו הגיעו ילדים ממשפחות שאינן מתפקדות. ב-2004 הוא גילה את עולם האימון האישי וזו לאחר שהגיע לסדנה ב"אימושיין", מקום המגדיר את עצמו כ"בית הספר להוויה, הקשבה וטרנספורמציה".

 

"מכיוון שלמדתי חסידות, הרגשתי חיבור עם המדיטציה והרוחניות", הוא מנמק, "אבל כשהגעתי לשלב של לימוד 'ספר המתים והחיים הטיבטי' ולעשות מדיטציה מול פסל בודהה, הבנתי שאני צריך לקחת על עצמי כלים מהעולם היהודי".

 

מאז וכסלר הספיק לבנות תורת אימון שלמה ותוכנית הכשרה ל'מכוונים" וכיום לא רק שיש לו בוגרים רבים לקורסים, כבר יש לו תלמידים שבברכתו, מתחילים לאמן בדרך שלו המכונה "שיטת כוונה".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים