שתף קטע נבחר

"צילמו ללא אישור": בלוגרים אוסטרלים שוחררו מהכלא האיראני

מרק פירקין וג'ולי קינג, זוג בלוגרים שתיעדו את מסעם בעולם, נעצרו ליד טהרן לאחר שלכאורה הטיסו רחפן ללא אישור כדי לצלם תמונות ליד מתקן צבאי. הם שוחררו לאחר שלושה חודשים בכלא שנחשב לקשה ביותר במדינה. באוסטרליה אמרו כי הם "במצב בריאותי טוב"

 

 

מרק פירקין ו ג'ולי קינג בלוגרים מ אוסטרליה עצורים ב איראן ()
חזרו הביתה. מרק פירקין ו ג'ולי קינג

 

מרק פירקין וג'ולי קינג, זוג בלוגרים אוסטרלים שנעצרו באיראן לפני שלושה חודשים, שוחררו לביתם והם במצב טוב, כך מסרה היום (שבת) שרת החוץ של אוסטרליה מאריס פיין. אוסטרלית נוספת, קיילי מור-גילברט, אקדמאית בעלת אזרחות בריטית, נמצאת כבר למעלה משנה בכלא האיראני.

 

השניים נעצרו לפני שלושה חודשים ליד טהרן על כך שלכאורה הטיסו רחפן, על מנת לצלם תמונות לבלוג שלהם, ליד מתקן צבאי. לאחר מכן הושמו בכלא אווין שבצפון מערב איראן, בית סוהר בעל רמת אבטחה מרבית שמיועד לאסירים מסוכנים ולאסירים פוליטיים. הוא נחשב לקשה ביותר במדינה בכל הקשור לתנאי המחיה בו וביחס כלפי האסירים. 

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

שרת החוץ האוסטרלית אמרה לעיתונאים: "אני מודיעה בהקלה עצומה כי פירקין וקינג שוחררו ושבו לביתם". לדבריה, ממשלת אוסטרליה ניהלה משא ומתן "רגיש מאוד" על שחרורם של השניים ואף סייעה להבטיח כי הם טופלו כראוי בזמן שהיו במעצר. לדבריה, "עשינו זאת בדיסקרטיות, והייתי מציינת כי כל מקרה של אוסטרלי שעצור מעבר לים הוא שונה ומצריך תגובה שונה. עבור ג'ולי ומארק החוויה הקשה שעברו הסתיימה, והם מתאחדים עם יקיריהם". פיין אמרה כי קינג ופירקין במצב בריאותי טוב ובמצב רוח טוב, וביקשו פרטיות. עוד הוסיפה כי כל ההאשמות נגד השניים בוטלו.

 

פירקין וקינג, שמחזיקה גם בדרכון בריטי, מתעדים בשנתיים האחרונות ברשת את המסע שלהם מהעיר פרת באוסטרליה ללונדון. העדכון האחרון שלהם לפני שנעצרו היה מקירגיזסטן ופקיסטן. לפני שיצא לדרך הזוג כתב בבלוג שהוא "לא יכול לחכות לשתף בכל החוויות והיופי מכל היעדים השונים ומהארצות שנבקר בהם".

 

קיילי מור גילברט אוסטרלית בריטית עצורה ב איראן אוסטרליה (צילום: AFP)
למעלה משנה בכלא האיראני. האוסטרלית קיילי מור-גילברט (צילום: AFP)

שימוש ברחפן עם היתר מותר באיראן, אך ישנם תנאים נוקשים לכך. אסור להטיס רחפן מעל אנשים וקהל גדול, ואסור להטיס אותו מעל טהרן או מעל מקומות רגישים. הטסת רחפן ללא אישור גוררת איתה עונש של שישה חודשי מאסר ואחריו גירוש מידי מהמדינה. פיין הדגישה כי ההמלצה לאזרחים אוסטרלים היא "לשקול היטב" נסיעה לאיראן, כולל אזהרת מסע חמורה לחלק מאזורי המדינה.

 

פיין התייחסה לקיילי מור-גילברט, אוסטרלית אקדמאית בעלת אזרחות בריטית שנמצאת למעלה משנה בכלא האיראני. היא תיארה את מצבה כ"מורכב מאוד". לדבריה, "היא נעצרה לזמן ארוך יותר, הורשעה ונשלחה למאסר במסגרת מערכת המשפט האיראנית. אנו ממשיכים בדיונים עם ממשלת איראן ולא מקבלים את ההאשמות שבעקבותיהן הורשעה. היינו רוצים להחזירה לאוסטרליה".

 

כלי תקשורת אוסטרליים ובריטיים דיווחו בעבר שאיראן גזרה על מור-גילברט 10 שנות מאסר. לא פורסם במה היא הואשמה. בדרך כלל נוהגת איראן לשלוח זרים למאסר של 10 שנים על עבירות ריגול.

 

מור-גילברט עובדת באוניברסיטת מלבורן, ומתמחה בפוליטיקה של המזרח התיכון ובמדינות המפרץ הפרסי. היא מרצה ללימודים איסלאמיים, וכתבה ספרים על האביב הערבי ועל משטרים אוטוריטריים. משפחתה של מור-גילברט אמרה בחודש שעבר שהיא נמצאת בקשר הדוק עם הממשלה האוסטרלית ומודה לה ולאוניברסיטת מלבורן על התמיכה. "אנחנו מאמינים שהסיכוי הטוב ביותר להבטיח את חזרתה הבטוחה של קיילי הוא דרך ערוצים דיפלומטיים", אמרה המשפחה בהודעה.

 

  

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים