שתף קטע נבחר

נעמה יששכר בביקור אמה בכלא: מודה על כל התמיכה

אמה של נעמה, יפה יששכר, ביקרה אותה בכלא ליד מוסקבה: "היא מותשת ורוצה כבר להשתחרר". בקרמלין הודו שפוטין מודע לפנייה הישראלית לגבי הצעירה, שנידונה ל-7.5 שנות מאסר, אך יבחן אותה רק כשהבקשה תוגש בערוצים המקובלים. פרקליטה של נעמה: "סימן טוב, יש אופטימיות זהירה"

 


אמה של נעמה יששכר, הצעירה הישראלית שנידונה ברוסיה לשבע שנות מאסר וחצי בגין החזקת 9.5 גרם קנאביס, ביקרה אותה היום (שני) בכלא שבו היא מוחזקת, וסיפרה כי נעמה מודה על התמיכה והמאמצים הרבים בארץ למען שחרורה. "היא רק רוצה לצאת כבר מהכלא", סיפרה יפה יששכר עם צאתה מבית הכלא, שנמצא ליד מוסקבה.

 

כליאת הישראלית ברוסיה - סיקור נרחב:

האם: "אלחם כמו לביאה"

"תוציאו אותי מהר": יומן הכלא של נעמה

"תחושה של חיית אדם": הצצה לכלא הרוסי

"פסק הדין יהפוך כל אחד למבריח"

 

יפה אמרה כי נעמה סיפרה לה במפגש: "אני עייפה, אני מותשת, אני לא יכולה יותר". נעמה, לדברי האם, מסתדרת עם שאר האסירות בתא המעצר. "היא אומרת שהיא בבועה אבל היא מחליטה להפוך אותה לדבר טוב, ולהכניס לבועה הזאת דברים טובים, לחשוב דברים טובים. היא אומרת 'אם אני חושבת על מישהו, על אחת מהבנות משהו רע - אז אני מיד חושבת שלושה דברים טובים, כדי שזה יעשה לי את היום יותר טוב'".

נעמה יששכר ואמה (באדיבות המשפחה)
"היא מותשת, רק רוצה לצאת מהכלא". יפה ובתה נעמה בזמנים טובים יותר(באדיבות המשפחה)

יפה יששכר קונה לנעמה אוכל לכלא (צילום: נועה לביא)
האם הזדרזה לאחר הביקור לקנות מזון לבתה(צילום: נועה לביא)

האם ניסתה להציג לבתה, דרך חלון הזכוכית בכלא, גיליון של עיתון "ידיעות אחרונות" - על מנת להראות לה את הסיקור והעניין הנרחב בארץ בנוגע למצבה, אך לדבריה הסוהרת "קפצה עליה" ומנעה ממנה לעשות כן. "היא אמרה שאני לא יכולה להראות לה עיתונות כתובה לא ברוסית". לאחר צאתה מבית הכלא הזדרזה האם למכולת סמוכה, על מנת לקנות לבתה מזון. לדבריה נתנו לה חצי שעה בלבד להביא את המצרכים לבתה.

 

בזמן שהאם עוד נפגשה עם בתה בכלא, הודיע הקרמלין כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עדיין לא קיבל פנייה מהדיפלומטים הישראלים בנוגע לנעמה. בערוץ RT המזוהה עם הקרמלין דווח כי אכן התקבלה פנייה מראש הממשלה בנימין נתניהו שפוטין מודע אליה - אך הדבר עדיין לא נעשה בצינורות המקובלים.

נעמה יששכר ולדימיר פוטין בנימין נתניהו (צילום: AP ,MCT)
"כשהבקשה מישראל תתקבל - נשקול". פוטין, נעמה יששכר ונתניהו(צילום: AP ,MCT)

 

"לאחר שהפנייה הישראלית תתקבל בערוצים דיפלומטיים - הנשיא יבחן את הבקשה וישקול את עמדתו", מסר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב. במשרד החוץ בחרו לפי שעה שלא להתייחס לדברים. אמה של נעמה, יפה, התייחסה לכך בצאתה מהכלא, והביעה תקווה שההודעה הרוסית מסמלת כוונה לקדם את שחרורה. "זה משמח מאוד", היא אמרה.

 

אלכסנדר טייץ, פרקליטה של יששכר ברוסיה, אמר ל-ynet כי בעיניו ההודעה של הקרמלין היא דווקא סימן טוב. "כעת ניתן לצפות לתגובה הרשמית מהצד הרוסי לבקשת נתניהו, וזה נותן מקום לאופטימיות זהירה", אמר.

עו
"הודעת הקרלמין - סימן טוב". עורך הדין אלכסנדר טייץ, שמייצג את נעמה ברוסיה

יוזכר כי פוטין קיבל פנייה בנושא לא רק מנתניהו, אלא גם מהנשיא ראובן ריבלין. אתמול פנה אליו ריבלין בבקשה לחון את נעמה. "אני פונה אליך ומבקש את התערבותך האישית כדי שהיא תזכה לחנינה מתוך חמלה ולפנים משורת הדין", כתב לו ריבלין.

 

לביקור בכלא הגיעה יפה יששכר בשעות הצהריים, אחרי שקיבלה אישור מבית המשפט לבקר את בתה. יששכר כתבה לבתה מכתב שבו היא הסבירה לה למה לא הצליחו לשחרר אותה מהכלא, ולמה נגזר עליה מאסר כל כך ארוך. בין היתר, הבטיחה לבתה כי היא "תילחם כמו לביאה" על מנת להביא לשחרורה.

 

במכתב, כתבה יפה יששכר לבתה: "נעמה שלי, כשנכנסת לאולם בית המשפט באזיקים, מתיישבת בתוך תא סורגים וסביבך שוטרים שמונעים ממני לתת לך יד, אלה היו רגעי השבר הכי קשים שלי. כל אמא רוצה להגן על הבת שלה, זה יצר בסיסי שטמון בנו. היכולת הזו נקלחה ממני באכזריות. בגלל שהפכת להיות קלף מיקוח.

 

   

"נעמה, אי אפשר לתאר לך כמה קשה היה עבורי להסתכל לך בעיניים ולראות את הבהלה שלך. זה עינוי שקשה לתאר. לא להיות מסוגלת לחבק אותך חזק ולהגיד לך תחזיקי מעמד עוד קצת. אני אעשה הכל כדי להוציא אותך מזה, יש מדינה שדואגת לך.

 

"נעמה, כולם ידעו למה את סובלת. רק את ואני היחידות שלא ידענו ולא הבנו ולא קיבלנו תשובות. לא הבנו מדוע שבועיים אחרי שהחליטו להאשים אותך על שימוש עצמי בגראס שנשכח בתרמיל ולהטיל עלייך קנס כספי, פתאום שינו את החשדות נגדך להברחה ולסחר בסמים.

 

"לא הבנו כשרצו להעביר אותך לבית מעצר מרוחק ומבודד. לא הבנו כשסירב השופט הרוסי פעם אחר פעם לחלופת מעצר בית עם אזיק אלקטרוני ומכתבי ערבות של בכירים בקהילה היהודית. לא ידענו וכעסנו מאוד כשהגבילו ממך שיחות טלפון וקבלת מכתבים, לא ידענו מדוע מסרבים להכניס לך אוכל כשר, לא ידענו מה עומד מאחורי הסירוב להעביר אלייך סידורי תפילה לראש השנה ויום הכיפורים. לא הבנו מדוע דיונים גורליים עבורך בבית המשפט נקבעו דווקא בערב ראש השנה ובוקר יום הכיפורים, היום הקדוש לעם ישראל, ואת מגיעה אליהם חיוורת ומותשת מהצום.

 

  

"אני מצטערת נעמה, שלא ידענו מדוע צוות ההגנה שלך טען טענות והעלה אותך לדוכן העדים, ובאותו הזמן השופט הרוסי שיחק בטלפון שלו וזילזל. מסתבר שלא ידענו, וכולם ידעו. עכשיו הכול ברור. אני מבטיחה לך, יפתי, שאלחם כלביאה יחד עם כל חברייך המדהימים בישראל להוציא אותך משם בזמן קצר.

 

"נעמה, לקחו ממני את האפשרות לחבק אותך", סיכמה האם במכתב. "הצלחנו להחזיק ידיים דרך הסורגים לכמה שניות, ניסיתי להעביר לך אנרגיה, רוגע וביטחון - ובעיקר הבטחה שנעשה כל מאמץ להחזיר אותך הביתה".

 

נעמה יששכר, בת 26, נעצרה בחודש אפריל האחרון במהלך עצירת ביניים במוסקבה, בטיסה חזרה מהודו לישראל. אנשי ביטחון בשדה התעופה בבירת רוסיה עיכבו אותה שם אחרי שנמצאו 9.5 גרם קנאביס במזוודה ששלחה בבטן המטוס. כעבור 24 שעות היא נלקחה משם לחקירה, ומאז נותרה במעצר. ביום שישי האחרון גזר עליה בית המשפט במדינה עונש מאסר חמור ביותר - וחריג - של 7.5 שנים בגין הברחת סמים.

 אלכסיי בורקוב רוסיה ישראל כלא ()
נעמה היא מנוף לחץ על ישראל למנוע הסגרתו לארה"ב? ההאקר אלכסיי בורקוב

היחס הקשוח כלפי נעמה - בין היתר ההחלטה להאשימה בהברחת סמים ולא בהחזקת סמים, שהינה עבירה פחותה הרבה יותר - הוא לפי ההערכות של גורמים בישראל חלק ממנוף לחץ של רוסיה, על מנת שישראל תשחרר את ההאקר אלכסיי בורקוב.

 

ההאקר הרוסי נעצר בנמל התעופה בן גוריון בדצמבר 2015, רגע לפני שחזר עם בת הזוג שלו מחופשה בישראל, בחשד להונאה ועבירות סייבר בארצות ברית. לפני חודשיים קבע בית המשפט העליון בארץ כי אין מניעה להסגיר את בורקוב בחזרה לארה"ב.

 

איתמר אייכנר השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות המשפחה
נעמה יששכר
באדיבות המשפחה
מומלצים