שתף קטע נבחר

מתה הפרה המשובטת הראשונה

דולי, מאחורייך: הפרה קאגה המליטה עגלים בריאים, האריכה ימים והייתה לרוב בריאה - עד שמתה, שנה אחרי התאומה שלה

 

פרה משובטת קאגה ()
הפרה קאגה

היא אולי לא הייתה מפורסמת כמו הכבשה דולי , אבל הפרה המשובטת הראשונה חיה חיים בריאים והאריכה ימים: קאגה, הפרה המשובטת הראשונה בעולם, מתה בגיל 21 במרכז המחקר ביפן שבו שהתה בכל אותן שנים.

 

קאגה מתה ביום רביעי שעבר, שנה לאחר מותה של אחותה התאומה נוטו, שנמצאה במאי אשתקד מחוסרת הכרה באסם, בגיל 20. שתי הפרות המליטו עגלים בריאים בשנת 2000, והיו בכך לפרות המשובטות הראשונות שלהן עגלים.

 

 

בחודשיים שלפני מותה סבלה קאגה מבעיות בריאות והתקשתה לעמוד. בחודש זה ניתנו לה תוספי מזון וכן אינפוזיה אנטי-דלקתית. תוחלת החיים הממוצעת לפרה היא כ-20 שנה.

 

פריצת הדרך המדעית הייתה לא רק יצירתן של קאגה ונוטו, אלא גם העובדה ששתיהן לא סבלו מבעיות בריאות חמורות לאחר השיבוט. השתיים שובטו שנתיים אחרי הכבשה דולי – בעל החיים הראשון ששובט בהצלחה. דולי מתה ב-2003, בגיל 7. אחריה שובטו עכברים והפרות היו בעל החיים השלישי ששובט.  

 

כדי לשבט את קאגה ונוטו השתמשו החוקרים בטכנולוגיה ששימשה לשיבוט דולי. השתיים נוצרו באמצעות טכניקת העברת תא גופני גרעיני, שבו מידע גנטי מתרומת ביצית לא מופרית מוחלף ב-DNA של תא מבוגר.

הכבשה דולי (צילום: Gettyimages )
הכבשה דולי(צילום: Gettyimages )

שתי הפרות התאומות שובטו מאותה פרה, שה-DNA שלה נלקח מבית מטבחיים. תחילה יצרו שמונה העתקים זהים של אותה פרה, וקאגה ונוטו היו היחידות ששרדו את התהליך. המחקר נעשה במקור כדי לפתח בשר וחלב טובים יותר.

 

קאגה ונוטו, שחיו במרכז המחקר אישיקווה, היו הראשונות מבין 14 פרות ששובטו במעבדה היפנית עד שנת 2006. המחקר נעשה במקור כדי לפתח בשר וחלב טובים יותר, אך אז החליטו ביפן להגביל מכירת בשר בקר משובט. שתי הפרות הצליחו להימנע מלהגיע לבית המטבחיים, כי המדענים רצו לבחון עד איזה גיל הן יחיו באופן טבעי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים