שתף קטע נבחר

הם הגיעו אליה

המנהיגה הכורדית הוורין חלף נרצחה על ידי שכירי חרב של ארדואן. כשפגשתי אותה היא שאלה אותי שאלה שעדיין מהדהדת

 

הבארין חלאף הוורין חלף ()
הוורין חלף

לוחמים כורדים, חיילי הצבא הסורי וכאלה שהסתפחו לטורקיה נמצאים עכשיו על הקרקע במסגרת המבצע נגד הכורדים. חיילים טורקים עדיין אין, אבל המטוסים של רג'פ טאיפ ארדואן חגים בשמיים. כל הכוחות נערכים, כל אחד והאינטרס של מי ששלח אותו. ובין כל אלו, הרצח של הוורין חלף הצליח לטלטל את העולם.

 

 

לובשי מדים מנומרים, סורים בשירות ארדואן, עצרו בהפתעה את מכוניתה המשוריינת של פעילת זכויות האדם הכורדית על הגשר המחבר בין אזור אל-חסקה לקמישלי, שלפו מתוכה את הנהג, את המאבטח ואותה - והוציאו אותם להורג. לפי אחת הגרסאות, הנהג והמאבטח נרצחו ראשונים, ואילו היא נאנסה ועברה התעללות מינית לפני שצרור כדורים נורה לראשה.

 

היא הייתה רק בת 36, מהנדסת-חקלאית, שהתמנתה לפני פחות משנה למזכ"לית מפלגת "סוריה – העתיד" של הכורדים. כבר בהופעותיה הראשונות דאגה הוורין להבהיר שהיא מאמינה רק במשא ומתן פוליטי, ודרשה לצרף משקיפים מעיראק ומטורקיה, "אבל להוציא מהתמונה את ארדואן". לא במקרה: כבת למשפחה עם שאיפות פוליטיות, אביה סעד ואמה אמינה ניהלו מערכת קשרים הדוקה עם עבדוללה אוג'לאן, שותפו הצמוד שהפך ליריבו המר של נשיא טורקיה.

 

היא עצמה התרוצצה מסביב לשעון והסתובבה בשטח בלי פחד, בטוחה שהמכונית המשוריינת והמאבטח שומרים על חייה.

 

עם חיסולה המחריד מיהרו בוושינגטון להודיע שהם "מזועזעים". "אבידה גדולה", הכריזו בפריז, וקראו לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ להתערב. איברהים קפטאן, מנהיג מפלגת "סוריה – העתיד" של חלף, השתתף במסע ההלוויה ולא הפסיק לפזר הצהרות נגד ארדואן, נגד טורקיה ונגד "אויבי הכורדים".

 

פגשתי את הוורין פעמיים, באירופה. אישה צעירה, מרשימה ונחושה מאוד שהציגה את תמונת המצב מהצד הכורדי, הסבירה ש"עם הסורים נסתדר" ושפכה אש ורותחין על ארדואן. כבר אז, לפני שנתיים, כשעוד מילאה שליחויות הסברה, היא ידעה להצביע על תוכניותיו לכבוש שטחים בצפון-מזרח סוריה ולמחוק את הכורדים.

 

בפעם השנייה, גם כן באירופה, הסתגרנו לשיחה בנוכחות אדם שלישי. הוורין הציגה לי את השאלה ששואלים כל הכורדים: למה ישראל לא מתערבת? הלוא יש לכם חשבון ארוך עם ארדואן, אתם מכירים לא פחות מאיתנו את התוכניות של טורקיה, ולעומת זאת, הקשרים בינינו – שנשמרים עד היום, לפי גרסתה – הם קרובים, הדוקים ובנויים על הבנה משותפת. הקשבתי. רשמתי. עכשיו, כשהיא כבר איננה, מהדהדת שאלתה. מדוע אתם לא עושים דבר.

 

  • סמדר פרי היא פרשנית העולם הערבי של "ידיעות אחרונות"

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים