שתף קטע נבחר

ההאקר הרוסי הכלוא בישראל הועבר להשגחה באגף אחר

שב"ס הודיע כי בתום הערכת מצב עם הממשלה, אלכסיי בורקוב יעבור לאגף בעל אמצעי השגחה מוגברים. מדוע נעצר ועל מה ארה"ב מסתמכת בבקשת הסגרתו אליה?

 אלכסיי בורקוב רוסיה ישראל כלא ()
אלכסיי בורקוב

אלכסיי בורקוב (29) ההאקר הרוסי שנעצר בישראל בדצמבר 2015 בחשד להונאה ועבירות סייבר בארצות הברית, ועומד במרכזה של פרשת מעצרה של נעמה יששכר ברוסיה, הועבר לאגף בהשגחה שבו הפיקוח על האסירים הדוק יותר וכולל גם מצלמות אבטחה. 

 

כך הודיע היום (שלישי) שירות בתי הסוהר בתום הערכת מצב שקיים עם נציגי הממשלה, שהוסיף כי הוא עומד בקשר עם משרדי הממשלה הרלוונטיים לגבי החזקתו בארץ עד לקבלת החלטה בעניינו. 

 

דילמת ההסגרה והמלכוד המשפטי: "להתפלל עבור נעמה"

מאסר הישראלית והסגרת ההאקר: המפתח לפתרון בידי שר המשפטים?

 

הליכי ההסגרה בעניינו של בורקוב מתנהלים כבר תקופה ארוכה. מכיוון שמדובר באזרח רוסי, ארה"ב יכלה לבקש מן הרוסים להסגירו ישירות - אך לא ברור אם בקשה כזו נעשתה. לפני כחודשיים התקבלה החלטה בבית המשפט העליון לפיה ניתן להסגירו, אך הובהר כי ההחלטה היא בידי שר המשפטים.

 

בתוך כך, בימים האחרונים נערכו מספר התייעצויות בין גורמים מדיניים, בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו וגורמים משפטיים, לאור העובדה שגם ארה"ב וגם רוסיה מבקשות את הסגרתו. מהמסמכים הרשמיים המצויים במערכת המשפטית ומההחלטות של בית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון שדנו בערעוריו של בורקוב, עלה כי ארה"ב הייתה הראשונה שביקשה את הסגרתו של בורקוב לפני שלוש שנים וחצי. הוא עצמו לא ביקר בה מעולם.

 

  

תחילת החקירה הפלילית - והאישומים נגד ההאקר

השירות החשאי האמריקני פתח בחקירה פלילית נגד אתר אינטרנט בשם Cardplanet.cc, שעלה חשד כי שימש כפלטפורמה למכירה של נתוני כרטיסי אשראי וכרטיסי חיוב, שמרביתם שייכים לאזרחי ארה"ב או שהונפקו על ידי בנקים אמריקניים. החקירה העלתה כי בורקוב היה המנהל והרוח החיה מאחורי האתר, מאז הקמתו ועד לשנת 2013 לכל הפחות.

 

באוגוסט 2015, חבר מושבעים פדרלי (Federal Grand Jury) במחוז המזרחי של מדינת וירג'יניה הגיש נגדו כתב אישום, והוצא נגדו צו מעצר. כתב האישום ייחס לבורקוב אישומים בארבע עבירות שונות: קשירת קשר להונאה בנתוני גישה לחשבונות, הונאה בנתוני גישה לחשבונות, קשירת קשר לביצוע הונאה באמצעים אלקטרוניים וביצוע הונאה באמצעים אלקטרוניים.

 

בפברואר 2016, הוגש נגדו כתב אישום מתוקן - ונוסף לו אישום בגין עבירה של קשירת קשר לביצוע העבירות הבאות: הונאה בנתוני גישה לחשבונות, גניבת זהות, חדירה למחשב, הונאה באמצעים אלקטרוניים והלבנת הון.

 

לפי תצהירו של התובע בחודש זה, בשנים 2009-2013 בורקוב ניהל את האתר כאשר במהלך תקופה זו הוצעו למכירה נתונים של יותר מ-150 אלף כרטיסי אשראי וחיוב. עוד נכתב כי בורקוב פרסם את האתר בפורומים מחתרתיים, הנפוצים בקרב עברייני רשת. בתוך כך, נטען, הוא שידל אותם ואחרים לגנוב ולמכור נתונים אלו.

  

תצהיר נוסף הוגש על ידי סוכן חשאי, שרכש באופן סמוי מאתר זה 20 מספרים של כרטיסי אשראי וחיוב. בתצהיר של נציגת הבנק, תשעה מספרים מתוך ה-20 שרכש הסוכן ראסמוסן משוייכים לכרטיסי אשראי או לכרטיסי חיוב שהונפקו לאזרחי ארה"ב על ידי Bank of America, והמערער - בורקוב - אינו נמנה עם לקוחות אלה. 

 

בנוסף בתצהירו של אחד הסוכנים החשאיים בחודש מרץ 2016 נכתב בורקוב הקים וניהל פורום פשיעת רשת, המכונה בתצהיר

"Cybercrime Forum". מטרת הפורום הייתה לאפשר לפושעי רשת מקצועיים לחבור ולסייע זה לזה בביצוע פשעי רשת, בהתחמקות מרשויות אכיפת החוק וכן בביצוע סחר לא חוקי בנתוני כרטיסי אשראי וכרטיסי חיוב.

 

הסוכן הסביר כי בהתחשב בכתב האישום המתוקן, נזקי התרמית שביצע בורקוס באמצעות האתר מסתכמים ב-20 מיליון דולר. זאת, על בסיס נתונים שהתקבלו מבנקים ומחברות אשראי בארה"ב.

 

בקשת ההסגרה של בורוקב נתמכת בשני תצהירים של העוזר לפרקליט המדינה במחוז המזרחי של מדינת וירג'יניה, קלן דוואייר, בשלושה תצהירים של סוכן השירות החשאי וסוכן לשעבר בסוכנות. בורקוב מיוצג על-ידי הסנגוריה הציבורית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב
מומלצים