שתף קטע נבחר

מה עושה מכת ברק בגוף - ואיך מצילים?

בן 19 נפצע הערב (ראשון) באורח קשה מפגיעת ברק בשטח פתוח, סמוך ליקנעם, ולפני חודשיים חמישה בני משפחה נפגעו קשות בחוף זיקים, אחד מבני המשפחה, בן 14, נפטר. כיצד הברק פוגע בגוף, ואיך אפשר להציל את חייהם של הנפגעים?

התחשמלות קטלנית מהטבע: צעיר בן 19 נפצע הערב (ראשון) באורח קשה מפגיעת ברק בשטח פתוח, סמוך ליקנעם. הוא פונה עם כוויות קשות בכל חלקי גופו לבית החולים רמב"ם בחיפה, ואושפז במחלקה לטיפול נמרץ.

 

לפני כחודשיים חמישה בני אדם נפגעו בצהריים ממכת ברק בחוף זיקים שבמועצה האזורית חוף אשקלון. אז איך למרות העובדה שמדובר בתופעה נדירה, נוצר הברק, איך הוא פוגע בגוף, ואיך אפשר להעניק עזרה ראשונה מצילת חיים?

  

ברק נגרם ממתח חשמלי עצום בין בסיס ענן לבין הקרקע. כאשר קיים מטען שלילי גדול בבסיס הענן, נוצר הפרש פוטנציאליים, כלומר מתח חשמלי, הגובר על התנגדות האוויר, וזרם של אלקטרונים מתחיל לנוע כלפי מטה לעבר הקרקע.

 

גשמים חזקים וברקים בצפון הנגב: 

 

 

כשהזרם מגיע לגובה של כמה עשרות מטרים מעל פני הקרקע, מתחילים מטענים חיוביים לזרום לעברו מן הקרקע. מהנקודה שבה נפגשים שני הזרמים, ממשיך הזרם החיובי לעלות אל הענן. זרם נשלח שוב מן הענן, והפעם הוא מגיע עד פני הקרקע. זהו למעשה הברק.

 

התהליך מתרחש פעמים אחדות בזו אחר זו, בהפרש זמנים של מאיות שנייה, ולכן רואים הבזק יחיד שהוא בו זמני לכל אורכו. לרוב הברק נע בזיגזג או מסתעף, בתלות בהתנגדויות האוויר. בתהליך הזה מתשתחררת כמות אנרגיה אדירה, בעוצמה של עד 10 אלף אמפר ויותר, ובהספק של עד מיליארד קילווט. לצורך ההשוואה, חיבור לשקע חשמל ביתי סטנדרטי הוא 25 עד 80 אמפר, או 17 עד 55 אלף וואט.

 

פגיעת ברק בישראל נדירה, אולם בארה"ב מתים מדי שנה 70 איש מפגיעות ברק, וכ-650 נפצעים. מדובר למעשה בהתחשמלות, כשזרם החשמל מן הברק חודר לגוף וגורם לפגיעות רבות, שאת חלקן אפילו לא נראה בעין בלתי מזויינת. זרם החשמל הזה, עושה את המסלול הקצר ביותר אך ההרסני ביותר עד ליציאתו מן הגוף.

 

ברק (צילום: shutterstock)
עלול לפגוע באיברים שונים בגוף(צילום: shutterstock)

 

מה עלול להיפגע בגוף מהתחשמלות?

לב: זרם הברק גורם להפרעה בפעילות החשמלית של הלב, החל מהפרעת פרפור חדרים, בה הלב אינו מתכווץ באופן יעיל, אלא "מפרפר" בקצב של מאות פעמים דקה, עד לדום לב. ההתחשמלות עלולה לגרום למגוון הפרעות קצב נוספות, המובילות גם הן לדום לב.

 

ריאות: זרם הברק גורם לשיתוק של שרירים שונים, ובהם גם שרירי הנשימה. התוצאה היא אובדן שליטה על פעולות הנשימה, עד לדום נשימה, ומוות.

 

עור: הזרם גורם למגוון כוויות חום בעור וברקמות הרכות. ככל שעוצמת הזרם גדולה יותר, כך הכוויה תהיה חמורה יותר ומפושטת יותר. הכוויות לרוב קשות יותר באיזור כניסת הזרם, לרוב ביד או בראש, ובנקודות המגע הקרובות לרצפה, כלומר הרגליים.

 

רקמות רכות: זרם החשמל מן הברק עשוי לגרום גם לכוויות אחרות, הקרויות flash burns ונגרמות על ידי "קשת חשמלית" המגיעה לטמפרטורה של 5,000 מעלות הגורמת לפגיעות הרסניות גם ברקמות רכות כמו בפה.

 

מערכת העצבים: ההתחשמלות עלולה לפגוע בפעילות החשמלית המוחית, לגרום לבלבול, אובדן הכרה, שכחה, פרכוסים או הפרעות פסיכיאטריות כמו דיכאון או אגרסיביות. פגיעה בחוט השדרה עלולה לגרום גם לשיתוק.

 

מערכת השריר והשלד: זרם החשמל עלול לגרום לשברים ולשיתוק שרירים. הזרם גורם גם לפירוק תאי שריר, המגיעים לכליות ועלולים לגרום שם לאי ספיקת כליות.

 

ברק (צילום: shutterstock)
העבירו את הנפגע למקום בטוח(צילום: shutterstock)

איך מטפלים?

1. הזעיקו מגן דוד אדום: ככל שצוות מד"א יגיע מהר יותר, כך גדל הסיכוי להצלתו של הנפגע מסרו בבירור טלפון, כתובת ושם.

 

2. העבירו את הנפגע למקום בטוח: אם סופות הברקים נמשכות, יש להגיע למקום מחסה ולהעביר את הנפגע אליו.

 

3. בקשו להביא דפיברילטור: הפגיעה השכיחה ביותר כתוצאה מברק היא דום לב או פרפור חדרים. מכשיר הדפיברילטור המצוי בכל מקום ציבורי, עשוי להיות זה שיציל את הנפגע. המכשיר מאתר הפרעה בקצב לב ושולח זרם חשמלי ה"מבטל" את ההפרעה ואמור לגרום ללב לחזור ולפעום.

 

4. התחילו בהחייאה: עד להגעת הדפיברילטור, יש להתחיל בהחייאה בנפגע שאינו נושם או שאינו מגיב. ההחייאה כוללת עיסויי לב. אין חשש מביצוע החייאה, שכן הגוף אינו מעביר זרם חשמלי. עם זאת אמור להיווצר על גוף הנפגע פצע כניסה של זרם חשמלי ופצע יציאה. אם הזרם החשמלי לא "יצא" מהגוף, הוא בסיכון גבוה ביותר לפגיעות נוספות הרסניות.

ייעוץ רפואי: ד"ר אורן וכט, פראמדיק, המחלקה לרפואת חירום, אוניברסיטת בן גוריון


פורסם לראשונה 15/10/2019 15:56

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
יש להתחיל בהחייאה בנפגע שאינו נושם
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים