שתף קטע נבחר

חזיז ורעם: ההיסטוריה של פגיעות הברקים הקטלניות

שמעון פרס ופרנסואה הולנד נמנים עם רשימה ארוכה של ניצולי פגיעות ברקים ברחבי העולם. ברקע ההתחשמלות של חמשת בני משפחת חזות בחוף זיקים, חזרנו לאירועים הקשים שהותירו בנסיבות דומות כ-3,000 הרוגים באיטליה ו-600 נספים במצרים. וגם: אמין וראליה - הישראלים שלא יכלו לברקים

 

סופת ברקים בכפר מגאר (צילום: מגדי טואפרה)
סופת ברקים בצפון, השבוע(צילום: מגדי טואפרה)

אמנם הסיכוי להיפגע מברק נמוך מאוד, אך על פי מחקר שפורסם בנשיונל ג'יאוגרפיק עולה כי מדי שנה נהרגים כ-2,000 בני אדם מברקים. לפי נתונים אחרים, המספר גבוה הרבה יותר ומגיע לכ-6,000. מומחים מסבירים כי ההתחממות הגלובלית והתגברות תופעת השדות האלקטרו-מגנטים באוויר הן הגורם לעלייה במקרי פגיעת ברק.

 

פגיעת הברק בחוף זיקים - עדכונים ב-ynet:

אשר נפגע אנוש, גיסתו אפרת במצב קשה

 "בחור נופף בכיפה וצעק 'אמבולנס, אמבולנס'"

איך קורה שנפגעים מברק וכיצד להיזהר?

 

אחד האסונות הגדולים המתועדים מפגיעת ברק היה בעיר ברשיה שבצפון איטליה בשנת 1769, אז פגע ברק במבצר סן נזרו. כתוצאה מכך התפוצצו עשרות טונות של אבק שריפה והתוצאות היו נוראיות. כ-3,000 בני אדם נספו באסון. באוקטובר 1994 פגע ברק במכל דלק ענק בעיירה דורונקה שבמצרים. הדלק הבוער התפשט וכ-600 בני אדם נהרגו. לאחר האסון הפגינו אלפים ודרשו להעביר את המכלים לאזור לא מאוכלס.

 

אחת המדינות שבהם נהרגים מספר רב יחסית של בני אדם כתוצאה מפגיעת ברק היא הודו. ביוני 2016 נהרגו 74 בני אדם ביממה אחת בהודו מפגיעות ברק, רובם עובדי חווה שעבדו בשדות. רוב מקרי המוות אירעו במדינת ביהאר שבמזרח הודו, שם מתו 57 בני אדם מפגיעות ברק.

 

מנתוני שירות מזג האוויר הלאומי בארצות הברית עולה כי מדי שנה בעשור האחרון נהרגו בממוצע 27 בני אדם כתוצאה מפגיעת ברקים. 227 מההרוגים מאז שנת 2009 בארצות הברית היו גברים ו-64 נשים. כמחצית מההרוגים שנמנו בארצות הברית השנה היו ליד מאגר מים כשנפגעו, אחרים נפגעו כשעסקו בתיקון גג או ברכיבה על אופניים במזג אוויר סוער. ביוני נהרגו צעיר וצעירה בני 18 בזמן שדגו במחוז וסטמורלנד בפנסילבניה. בסוף אוגוסט נהרגו במדינת אוהיו שתי נשים, בזמן שהיו מתחת לעץ בבית קברות.

 

גם בישראל היו קורבנות

בעשורים האחרונים נהרגו שני בני אדם בישראל מפגיעת ברק. בנובמבר 2007 נהרג אמין סובח, בן 21 מהיישוב שייח דנון שבגליל המערבי, מפגיעת ברק סמוך לחוף אכזיב. הצעיר, שעסק באותה שעה בדיג, עמד על החוף כשלפתע ניחתה עליו מכת ברק.

 

במרץ 1997 נהרגה ראליה וולידי בת 21 מהשבט הבדואי אל עזזמה שבנגב מפגיעת ברק, בזמן שרעתה את צאנה. וולידי הייתה בשדות מושב חלץ במזג אוויר סוער ותחת גשם סוחף. בשלב מסוים היא החליטה לנוח מהעבודה ונעמדה סמוך לגדר בשדה. היא נשענה עליה כשלפתע ברק פגע בה. מותה נקבע בבית החולים ברזילי באשקלון.

אמין סובח  (צילום: גיל נחושתן)
אמין סובח(צילום: גיל נחושתן)

עיתון
מרץ 1997: הדיווח ב"ידיעות אחרונות" על מותה של ראליה וולידי(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")

עיתון
נובמבר 1994: הדיווח ב"ידיעות אחרונות" על כמעט אסון ליד אשקלון(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")

 

בסוף נובמבר 1994 כמעט אירע אסון גדול בישראל כתוצאה מפגיעת ברק. ברק פגע במכל דלק ענק ליד אשקלון והצית אותו. האש כובתה על ידי החברה הממשלתית קצא"א, אך האיש לא דיווח על השריפה שהשתוללה כקילומטר משכונה גדולה באשקלון.

 

גורם במערך ההצלה אמר אז ל"ידיעות אחרונות": "חייהם של תושבי אשקלון והאזור ניצלו בנס והם אפילו לא ידעו על כך ונשארו בבית תוך סכנת חייהם. אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה אילו אנשי הבטיחות לא היו מאתרים את הדליקה במכל ולא היו מכבים אותו בזמן אמת".

 

ברקים בלי נפגעים

ליד משגרי הענק בקייפ קנוורל שבפלורידה, משם שיגרו בני אדם לירח וחלליות שיצאו ממערכת השמש, מוצבים קולטי ברקים ליד המשגרים - על מנת שיקלטו את הברקים באזור ובכך להבטיח את שלומם של הטילים, המשגרים והחלליות.

שמעון פרס פרנסואה הולנד (צילום: AFP, חיים צח, לע
פרס והולנד. ניצלו מפגיעת ברק(צילום: AFP, חיים צח, לע"מ)

 

בעבר נרשמו לא מעט מקרים שבהם פגעו ברקים במטוסים. ביוני 2011 פגע ברק במטוס שבו טס נשיא המדינה דאז, שמעון פרס. הקברניט החליט להמשיך בטיסה שהמריאה ממילאנו כמתוכנן. בסיום הטיסה הודה הנשיא לצוות מטוס אל על.

 

במאי 2012 פגע ברק במטוסו של נשיא צרפת דאז, פרנסואה הולנד, בזמן שהיה בדרכו לביקורו הראשון בתפקיד, אצל בעלת הברית הקרובה גרמניה. איש לא נפגע, והטייסים החזירו את כלי הטיס לפריז כדי לא להסתכן בהמשך הטיסה שלא לצורך.

 

פגיעת ברק במטוסי נוסעים מתקדמים כמו אלה שחורכים את שמי העולם בימינו, לרוב אינה מהווה סיכון ממשי לטיסה. המטוסים מצוידים במכשור דוחה ברקים, המאפשר למטוס להמשיך ולטוס גם אם לכמה רגעים נגרמות רעידות בתא הנוסעים והתחושה כלל לא נעימה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
היסטוריה של פגיעות (ארכיון)
צילום: shutterstock
מומלצים