שתף קטע נבחר

ישראל אאוט, סעודיה אין: המוזיקאים נוהרים אחרי המיליונים

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, פתח את שערי המדינה לאירועי מוזיקה וספורט, בניסיון להפוך אותה למרכז תרבותי אמיתי במזרח התיכון. מתנגדיו טוענים שמדובר במצג שווא שנועד להסוות את הפרות זכויות האדם בסעודיה, אבל השמות הכי גדולים בעולם מוכנים להעלים עין ולהופיע שם - אך לישראל הם לא יגיעו. למה? כמו תמיד, התשובה היא כסף. הרבה מאוד כסף

בשנים האחרונות דובר לא מעט על השותפות המדינית בין ישראל לסעודיה, אחדות שורות שאינה מוצהרת באופן רשמי, בעמידה מול התעצמותה של איראן באיזור. אולם, גם בחזית התרבותית שתי המדינות מוצאות עצמן מתמודדות מול אתגרים דומים של נידוי בינלאומי. בעוד שארגוני החרם פועלים באופן נמרץ נגד ביקוריהם של מוזיקאים בישראל, מנהיגי סעודיה מוצאים עצמם מותקפים על ידי קמפיין דומה של פעילי זכויות אדם המוחים על המשטר המלוכני דכאני. כך מוצאות את עצמן שתי האומות כשהן נאבקות על שמן, תוך טיפוח הזיקה לתרבות המערב, ונתקלות בקשיים זהים עם הבדל אחד גדול: בסעודיה יש גם כסף, המון כסף, ואין דבר יותר מפתה עבור כוכבי הרוק מרחבי העולם.

 

 

לאורך שנים נחשבה סעודיה לאחת האומות הדתיות והשמרניות ביותר בעולם הערבי. הופעות של זמרים בינלאומיים לא היו על סדר היום הציבורי של האזרחים האדוקים, שמעדיפים לעלות לרגל בהמוניהם למכה ולהתכנס במתחם הכעבה לצורכי פולחן. מתוקף הציביון האיסלמי המוקפד שלה, סעודיה מעולם לא קידמה פעילות תרבותית, ובטח לא זו המזוהה עם הנהנתנות המערבית המושחתת והמשחיתה. אך לאחרונה משהו משתנה בממלכה. על רקע עלייתו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, סוג של כוכב רוק מקומי בזכות עצמו, פתחה סעודיה את שעריה לעולם, וכן למוזיקאים הפופולרים הפועלים בו. הנסיך בן ה-34 אמנם גדל והתחנך בחצר המלוכה, אך הוא מייצג את הדור החדש במדינה - זה שגולש באינטרנט, מתרחק קצת מהדת ובעיקר, כמה לחיכוך עם ארצות הברית ואירופה. עם זאת, מתנגדיו של הנסיך קובעים כי הפתיחות שהוא מקדם היא לא יותר מאשר מצג שווא שאמור להסוות ולטשטש את עוולותיו כמנהיג פוליטי קשוח ואלים.

 

ההתנגשות בין המניעים הגלויים לנסתרים של בן סלמאן עלו לפני השטח לראשונה בנובמבר 2018, במהלך פסטיבל מוזיקה רהבתני שנערך בבירה ריאד במשך שלושה ימים, כחלק מחגיגת סבב מירוצי המכוניות פורמולה E שהתארח בעיר. מדובר בצעד נוסף של התקרבות סעודיה למערב גם במסלול הספורטיבי. כוכב הפופ הספרדי אנריקה איגלסיאס, ההרכבים האמריקניים וואן-ריפבליק ובלאק אייד פיז, הדי.ג'יי. הצרפתי דיוויד גואטה והזמר המצרי דיאב, היו בין המוזיקאים הבינלאומיים שהוזמנו לאירוע ההיסטורי. לראשונה בתולדות הממלכה הורשו גברים ונשים לשהות יחד בקהל, כשהם רוקדים ושרים לצלילי הלהיטים שבקעו מן הבמה. הערבול המגדרי לא התקבל בשביעות רצון מצדם של אנשי הדת המקומיים, שהביעו לאורך שנים התנגדות חריפה להשחתה המוסרית לדידם, שאירועים מעורבים אלו מעודדים במתחמי ההופעות וגם בבתי הקולנוע.

 

אנריקה איגלסיאס, ניקי מינאז' ומריה קארי ()
אנריקה איגלסיאס, ניקי מינאז' ומריה קארי

יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן  (צילום: רויטרס)
יורש העצר של סעודיה, מוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס)
ההופעה המעורבת שמן הסתם לא הייתה מתקיימת ללא ברכת הדרך של בן סלמאן, היא על פניו צעד חיובי בכיוונה של הפתיחות והנאורות המערבית. אלא שרק חודש לפני כן הנסיך הואשם בסיכול ממוקד בעיתונאי ג'מאל חאשוגי הידוע כמתנגד המשטר. הרצח המזוויע שהתרחש בתוך שגרירות סעודיה באיסטנבול היכה גלים בתקשורת העולמית וחשף את אכזריותו של בן סלמאן, שבמעשיו הבהיר עד כמה הוא רחוק מהליברליזם הדמוקרטי המצופה ממנו. בעוד פוליטיקאים ואנשי עסקים מארצות הברית ומאירופה העדיפו לקחת צעד אחורה ולתפוס ממנו מרחק, המוזיקאים דווקא נהרו לריאד בהזמנת השלטונות שהציעו כמובן סכומי כסף מכובדים. מול רבבות מעריצים הם ביצעו את הלהיטים שלהם וירדו מהבמה עם כיסים מלאים. גואטה הגדיל לעשות כשניגן רמיקסים שלו לשירי הלל למלך סלמאן, אביו של נסיך הכתר. הקריאה "תחי המלך סלמאן" נשמעה בין ביט אלקטרוני אחד לשני, שנקלטו באוזניהם של המעריצים הנלהבים.

 

אל מול תגובות הקהל בשטח, הופיעה גם ביקורת קשה על האמנים. "זה מכעיס שהאמנים הללו - שמיליוני אנשים מעריצים וסוגדים להם - הסכימו לעשות עסקים עם המשטר הרצחני של מוחמד בן סלמאן. הצביעות של המוזיקאים הללו, שבעבר קראו למעריצים שלהם להילחם על צדק חברתי וזכויות אדם תהרוס את האמינות שלהם והשם שלהם", הצהיר גארי קספרוב, אלוף השחמט הרוסי שהפך לפעיל זכויות אדם. "מגעיל שדיוויד גואטה לא רק מופיע בסעודיה, אלא גם מנגן שירים שמהללים את המלך, בעוד שמגני זכויות האדם נמצאים בכלא ויש לנו דיווחים על כך שפעילות זכויות אדם חוות עינויים", צייצה פעילת זכויות האדם מבחריין מריאם אל-חוואג'ה שאף הזכירה את המערכה הצבאית שמנהלת סעודיה בשטח תימן השכנה. "בעוד דיוויד גואטה מהלל את סלמאן הסעודי, בתימן מיליונים סובלים מרעב, עשרות אלפי ילדים כבר גוועו למוות - תוצאה של מלחמת הסעודים. כמה הם שילמו לך דיוויד שהיה שווה לך למכור את המצפון שלך?"

 

דיוויד גואטה בסעודיה

 

על השאלה הזו אין תשובה מדויקת, אולם ברור שתוצאת המשוואה הזאת מוערכת בסכומים מכובדים של כשבע ספרות. בריאיון שהעניק לאחרונה לקראת שובו לאיזור, הפעם להופעה ענקית בדובאי, גואטה לא דיבר על כסף אך חזר והצדיק את גיחתו לסעודיה השכנה. "אני מאוד גאה שעשיתי זאת", אמר לעיתון דה-נשיונל היוצא לאור באיחוד האמירויות, "יש מאמץ גדול מאוד בסעודיה להיפתח למוזיקה וליוצרים, וכיוצר אני מנגן לאנשים והאנשים היו כל כך שמחים. זה היה נהדר לראות גברים ונשים רוקדים ומשתחררים מהכל. הרגשתי שאני חלק מהיסטוריה, וזה היה כבוד גדול להיות חלק מזה".

 

על אף המדיניות השנויה במחלוקת של בית המלוכה וההפרות החוזרות ונשנות של זכויות האדם, הכוכבים הבינלאומיים המשיכו להגיע לסעודיה כדי לבדר את הקהל המקומי ולחזור הביתה עם בוחטות. מריה קארי ושון פול שביקרו גם בישראל לאחרונה, הגיעו לעיר ג'דה כדי להופיע בפסטיבל מוזיקה במימון הרשויות ביחד עם די.ג'יי. טייסטו ההולנדי (עוד בן בית ותיק אצלנו) וכן הזמרת באלקי מדובאי, שלא נרתעה מלהופיע בסעודיה למרות שאביה ממוצא תימני. בנוסף הופיעו במדינה כוכבת הפופ ננסי אג'ראם והזמר הפלסטיני מוחמד עסאף. בזמן שההופעות הללו מתקיימות בן סלמאן פוזל הצידה לדובאי השכנה, שהפכה מנסיכות המתבססת אך ורק על תעשיית הנפט שלה למרכז פיננסי ותרבותי בו מבקרים הכוכבים הגדולים ביותר בעולם. הנסיך גם מישיר מבט קדימה אל העתיד עם תוכנית "חזון 2030" שלו, שאמורה לקדם את הממלכה כנקודת ציון מהבהבת על הגלובוס עבור אמרגנים וסוכנים בולטים.

 

מתוך פסטיבל ג'דה 2019

 

אבל הפופולריות הגוברת של סעודיה כאתר הופעות בינלאומי, שבו כוכבי על מארצות הברית ומאירופה יכולים לעשות סיבוב על השלטונות המקומיים ולחזור הביתה עם מלא כסף, ספגה מכה בקיץ האחרון. עונת המוזיקה הסעודית שנפתחה ביוני הייתה אמורה להגיע לשיאה בפסטיבל ג'דה העולמי (Jeddah World Fest) אליו הוזמנו מוזיקאים בינלאומים רבים ובראשם ניקי מינאז'. אלא שאז הודיעה הכוכבת האמריקנית כי היא מוותרת על השתתפותה מתוך הזדהות עם נשות הממלכה ורדיפת הלהט"בים שבה. "אחרי בדיקה זהירה, החלטתי כי אני לא אגיע להופעה המתוכננת בג'דה", מסרה בהצהרה פומבית, "למרות שאין דבר שארצה יותר מלהביא את המופע שלי למעריצים בסעודיה, אחרי שלמדתי יותר על הסוגיות, אני מאמינה שחשוב לנקוט בעמדה ברורה למען זכויות נשים, הקהילה הלהט"בית וחופש הביטוי".

 

ההברזה של מינאז' היתה מהלומה תדמיתית שזכתה לתהודה בכל העולם, וכיוונה עוד זרקור שלילי לעבר המתרחש בסעודיה - לדאבונם של הרשויות שמימנו ויזמו את האירוע, ולשמחתם של פעילי זכויות האדם שדחקו בראפרית להימנע מביקור בממלכה. "ככה נראית מנהיגות. אנחנו מודים לניקי מינאז' על ההחלטה המנומקת ומלאת ההשראה שלה לדחות את הניסיון השקוף של השלטון הסעודי להשתמש בה כתעלול יחצני", הצהיר ת'ור הלבורסן, נשיא קרן זכויות האדם, "העמדה המוסרית של מינאז' נבדלת מכוכבות ידועות כמו ג'יי-לו ומריה קארי שבחרו בעבר למלא את כיסיהן במיליוני דולרים ולעמוד לצד ממשלות דיקטטוריות במקום לעמוד לצד קהילות מדוכאות ופעילי זכויות אדם שיושבים בכלא". במקרה או שלא, נזכיר שהן מריה קארי והן ג'ניפר לופז הופיעו גם בישראל לאחרונה. לא ברור אם הביקורת של הלבורסן נגדן מביעה גם התנגדות לגיחתן לארץ הקודש.


בקסטריט בויז, סעודיה, הופעה, גד'ה (מהרשתות החברתיות)
הבקסטריט בויז מופיעים בפסטיבל ג'דה בסעודיה(מהרשתות החברתיות)

אולם אם פעילי זכויות האדם קיוו שכוכבים אחרים ילכו בעקבותיה של מינאז', הם התאכזבו לגלות כי כשמדובר במיליוני הדולרים שהממשלה הסעודית ונציגיה יכולים להציע, הפיתוי פשוט גדול מדי. וכך, לאחר הודעת הביטול של מינאז' הכריזו מארגני הפסטיבל בג'דה על שורה חדשה של כוכבים שיגיעו העירה ביניהם הבקסטריט בויז, ג'נט ג'קסון, הראפרים 50 סנט ופיוצ'ר, הדי.ג'ייז סטיב אאוקי וטייגה והזמר הבריטי ליאם פיין. בסופו של דבר, הפסטיבל שהתקיים במתחם איצטדיון המלך עבדאללה בעיר וזימן אליו עשרות אלפי צעירים מקומיים וחשיפה תקשורתית מסביב לגלובוס, השתלב היטב בהפצת מסר ההתמערבות של השלטונות. 50 סנט אף הגדיל לפרגן כשהעלה צילום שלו באינסטגרם כשהוא אוחז בטלפון לצד כיתוב: "נסיך הכתר אישר, אז הכל בתנועה. הייתי מסביב לעולם כמה פעמים אבל אין מקום כמו ג'דה".

 

 

ועכשיו כבר סתיו, ועונה חדשה נפתחת והיא מתמקמת בריאד אליה יגיעו בשבועות הקרובים אינספור אמנים מובילים בהזמנת רשות הבידור הכללית, הממומנת מכספי תעשיית הנפט ונענית להוראות הממשלה. בין הכוכבים שאישרו את הופעותיהם בבירת סעודיה אפשר למנות את ברונו מארס, פיטבול, ג'ון לג'נד, אלישיה קיז, פארל וויליאמס, אשר, ניקי ג'אם, גוון סטפאני, ניקול שרזינגר, אייקון, ג'יפסי קינגס ודי.ג'יי. מרטין סולווייג. גם ג'ניפר לופז שביקרה באיזור רק לפני כמה חודשים, תשוב לפינה המזרח תיכונית של העולם. ב-2010 היא נמנעה מלהתייצב להופעה בחלק הטורקי של קפריסין בגלל מחאות התושבים היוונים באי. לחץ לא קטן בוודאי יופעל עליה לבטל את ההופעה הקרובה בריאד, אולם הפיתוי שמציעים הסעודים עתירי הממון גדול הרבה יותר, וקשה לסרב לשכר של מיליוני דולרים לערב אחד.

 

בינתיים קפצו לסעודיה להקת הבנים הקוריאנית BTS, סנונית ראשונה של הסתיו המוזיקלי הלוהט שצפוי במדינה. ההופעה בשבוע שעבר הייתה הצלחה גדולה, אבל גם היא הייתה מלווה בהתלבטויות מצד חברי הלהקה הצעירים על רקע הקמפיין הציבורי שניסה להניע אותם מלהופיע. "לא הייתי אומר שזה היה קל, אבל הזמינו אותנו באופן רשמי והרבה זמן לא הופענו במזרח התיכון", אמר מנהיג ההרכב RM (ששמו האמיתי הוא קים נאמ-ג'ון) ל"הוליווד ריפורטר" מוקדם יותר החודש.

 

קמפיין חרם נגד סעודיה, ביטול של ניקי מינאז' ולחץ על הכוכבים שבאו אחריה. מעניין איך יגיב רוג'ר ווטרס אם יקבל הזמנה אישית מנסיך הכתר. בסך הכל מדובר בצרות של עשירים. עשירים כקורח. האם העובדה שמדובר בצרת רבים היא חצי נחמה עבורנו הישראלים? ממש לא. רק נזכיר שלמרות ששתי האומות חולקות אויב משותף, הן עדיין עוינות אחת לשנייה לפחות באופן מוצהר. ועל כן, כשכוכבים בינלאומיים שאמורים להגיע לפארק הירקון בתל אביב מודיעים על ביטול המופע בלחץ תנועת ה-BDS, לא פעם הם עושים את זה כי הם מפנטזים על הביקור העתידי שלהם באיצטדיון המלך פאהד בריאד. שם נמצא הכסף הגדול. מדובר בשכר של מיליוני דולרים שמאפשר את ההתעלמות משיימינג של פעילי זכויות אדם נגד סעודיה, אך מפנה אצבע נגד ישראל ומעורר עירנות למחאת הצעירים הערבים נגד המדינה הציונית. ועם יד על הלב, אם אתם הייתם מוזיקאים שרוצים לעשות כמה מיליוני דולרים בערב אחד, הייתם הורסים את ההזדמנות הכלכלית הקלה הזאת בגלל עוד חלטורה על הדרך בחיק המעריצים הישראלים?

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אנריקה איגלסיאס וניקי מינאז/
לאתר ההטבות
מומלצים