שתף קטע נבחר

הפגנת המיליון בצ'ילה, בוליביה עלתה על הגגות

במפגן הגדול ביותר מאז ימי הדיקטטורה יצאו מיליון איש – כ-5% מאזרחי צ'ילה – לרחובות סנטיאגו ודרשו צדק חברתי: "חיכיתי לזה הרבה. זה לא מפחיד, זה מרגש". 19 איש נהרגו בשבוע של מהומות. בבוליביה: מפגינים מכים בסירים ומחבתות אחרי שמוראלס הוכרז כמנצח בבחירות

כמיליון בני אדם הפגינו אמש (יום ו') בסנטיאגו, בירת צ'ילה, במה שהפך למפגן הכוח הגדול ביותר של המוחים מאז תחילת ההפגנות נגד הממשלה. ההפגנות, האלימות בחלקן, פרצו לפני כשבוע במחאה על יוקר המחיה וחוסר השוויון. המוני המשתתפים הניפו אמש את דגלי צ'ילה, רקדו, היכו בסירים בכפות מעץ וקראו לשינוי פוליטי וחברתי.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

הפגנות מחאה צ'ילה בוליביה (צילום: רויטרס, AFP)
מימין: צועדים בלה פאס, בוליביה. משמאל: המפגינים בצ'ילה(צילום: רויטרס, AFP)

מחאה בסנטיאגו דה צ'ילה (צילום: AFP)
מיליון ואולי יותר. ההמונים בסנטיאגו, אמש(צילום: AFP)

המפגינים התכנסו בכיכר איטליה, והתנועה בחלקים מהבירה הצ'יליאנית שותקה. לקראת המחאה נסגרו תחנות של התחבורה הציבורית. רוב המפגינים התפזרו לפני השעה 23:00 (שעון מקומי), השעה שבה נכנס לתוקף עוצר צבאי בסנטיאגו.

 

מושלת סנטיאגו קרלה רובילר אמרה שמיליון בני אדם – יותר מ-5% מאוכלוסיית צ'ילה כולה – צעדו בסנטיאגו. אם לשאול את המפגינים, המספר היה גבוה יותר. פרשנים מקומיים טוענים כי זו ההפגנה הגדולה ביותר שנערכה בצ'ילה מאז שלהי ימי הדיקטטורה של אוגוסטו פינושה.

מחאה בסנטיאגו דה צ'ילה (צילום: AFP)
"אנחנו מאוחדים". צ'ילה, אתמול(צילום: AFP)
 

מחאה בסנטיאגו דה צ'ילה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

גם בערים גדולות אחרות בצ'ילה יצאו מפגינים לרחובות. "זהו יום היסטורי", כתבה רובילר בטוויטר. "אנחנו מארחים הפגנה לא-אלימה של כמעט מיליון בני אדם המייצגים את החלום של צ'ילה חדשה".

 

רוצה שינוי לפני שאמות

המחאה בצ'ילה היא אחת מכמה מחאות הפוקדות בימים אלה מדינות בדרום אמריקה ובעולם – מביירות עד ברצלונה, מהאיטי עד עיראק. לכל המחאות הללו יש מניעים מקומיים, אבל הן חולקות גם קווים משותפים כגון הזעם על חוסר השוויון בחברה והכעס על האליטות השולטות.

מחאה בסנטיאגו דה צ'ילה (צילום: AFP)
20 אלף חיילים ברחובות. ההמונים בסנטיאגו(צילום: AFP)

בהפגנות בצ'ילה, שפרצו בסוף השבוע שעבר בעקבות ההחלטה להעלות את מחירי התחבורה הציבורית, נהרגו לפחות 19 בני אדם. המהומות כללו הצתות ומעשי ביזה, ומאות בני אדם נפצעו. יותר מ-7,000 איש נעצרו, ולמשק הצ'יליאני נגרמו הפסדים של יותר מ-1.4 מיליארד דולר. צבא צ'ילה קיבל לידיו את השליטה הביטחונית בסנטיאגו, עיר שבה גרים כשישה מיליון בני אדם, ובלילות מוטל בה כעת עוצר. 20 אלף חיילים מסיירים ברחובות.

 

קלוטידה סוטו בת ה-82, מורה בגימלאות, סיפרה שיצאה להפגין משום שהיא אינה רוצה ללכת לעולמה לפני שתראה שינוי לטובה במדינה. "יותר מהכול אנחנו צריכים משכורות גבוהות יותר ודמי פנסיה גבוהים יותר", הסבירה.

מחאה בסנטיאגו דה צ'ילה (צילום: AFP)
גם אחרי הוויתור, המחאה נמשכת. צ'יליאנים אתמול(צילום: AFP)

מחאה בסנטיאגו דה צ'ילה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

נשיא צ'ילה, איש המרכז-ימין סבסטיאן פיניירה, הנחית מכה על המרכז-שמאל בבחירות האחרונות, ב-2017, והיא הייתה הקשה ביותר שספג המחנה הזה מאז החזרה לדמוקרטיה ב-1990. אחרי פרוץ גל המחאה הנוכחי נאלץ פיניירה לגנוז תוכניות קודמות, והבטיח במקום זאת להעלות את שכר המינימום ודמי הפנסיה, לבטל את העלאת המחירים בתחבורה הציבורית ולתקן את מערכת הבריאות החולה של צ'ילה. למרות זאת, ברבות מהכרזות, מהקריאות ומכתובות הגרפיטי ברחבי סנטיאגו קראו לו המפגינים גם אתמול להתפטר.

 

פשוט תלך

"העם מאוחד, לעולם לא ינצחו אותנו", קראו המפגינים אמש. באטריס דמור בת ה-42, מורה ליוגה, הצטרפה למפגינים עם בתה, בת 22. "אנחנו רוצים שצ'ילה תהיה מקום טוב יותר", הסבירה. "האנשים החזקים ביותר במדינה הפריטו הכול. זה ככה כבר 30 שנה". בתה סיפרה: "חיכיתי לזה הרבה זמן. זה לא מפחיד, זה מרגש. זה מסמן שינוי".

 

אנאלי פארה, בת 26, באה עם בתה קטלינה בת ה-9 ובנה גדעון חסוס, בן חמישה חודשים. "זה לא ייעלם", אמרה. "פיניירה פשוט צריך ללכת".

מחאה בסנטיאגו דה צ'ילה (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)

מחאה בסנטיאגו דה צ'ילה (צילום: gettyimages)
לפחות 19 הרוגים. גם אמש הייתה אלימות - אבל פחותה(צילום: gettyimages)

סקר שפורסם בסוף השבוע מלמד ש-83% מהצ'יליאנים תומכים במטרות המפגינים, אבל 72.5% מתנגדים לשימוש באלימות בהפגנות שלהם. הסיבות הראשיות לתמיכה במחאה הן השכר הנמוך, מחירי החשמל הגבוהים, דמי הפנסיה הירודים וחוסר השוויון הכלכלי.

 

הבוליביאנים יצאו לחלונות

הפגנות נרשמו אתמול גם בבוליביה, שם פעילי אופוזיציה מוחים מאז תחילת השבוע על מה שהם מכנים "גניבה" של הבחירות על-ידי הנשיא אבו מוראלס. בבחירות שנערכו ביום ראשון, נזכיר, התמודד מוראלס מול הנשיא לשעבר קרלוס מסה, והצפי היה שלראשונה מאז עלייתו לשלטון לפני 14 שנה ייגרר מוראלס לסיבוב שני.

 

בתחילה אכן הצביעו התוצאות על כך שהוא מוביל על מסה בפחות מ-10% – הרף שאליו צריך מועמד להגיע כדי לנצח כבר בסיבוב הראשון לפי חוקת בוליביה – אבל אז הפסיקה לפתע ועדת הבחירות לעדכן בתוצאות, וכששבה לעדכן אחרי שעות ארוכות התקרב לפתע מוראלס לפער הזה וחצה אותו. אתמול הוכרז רשמית כמנצח בבחירות, עם פער של 10.57% ממסה.

 

משקיפים בינלאומיים וכן האיחוד האירופי, ארה"ב, ברזיל, ארגנטינה וקולומביה מתחו ביקורת חריפה על ניהול הבחירות בבוליביה, וטענו כי הוא סבל מחוסר שקיפות. רק ונצואלה, קובה ומקסיקו בירכו את מוראלס.

בחירות הפגנות בוליביה נגד הנשיא אבו מוראלס (צילום: EPA)
מפגינים בבוליביה בסוף השבוע(צילום: EPA)

בחירות הפגנות בוליביה נגד הנשיא אבו מוראלס (צילום: AP)
(צילום: AP)

בחירות הפגנות בוליביה נגד הנשיא אבו מוראלס (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

בחירות הפגנות בוליביה נגד הנשיא אבו מוראלס (צילום: AFP)
תומך של מנהיג האופוזיציה מסה חוסם כביש(צילום: AFP)

בחירות הפגנות בוליביה נגד הנשיא אבו מוראלס (צילום: EPA)
לא לשחיתות. מפגינים בבוליביה(צילום: EPA)

בחירות הפגנות בוליביה נגד הנשיא אבו מוראלס (צילום: רויטרס)
הג'וקר הפגין גם בלה פאס(צילום: רויטרס)

 

 

אמש מחו בוליביאנים זועמים בבירה לה פאס: הם עלו לגגות הבתים או יצאו אל החלונות והיכו בסירים ובמחבתות. זה היה היום החמישי ברציפות של ההפגנות נגד מוראלס בלה פאס ובערים אחרות במדינה.

 

קודם לכן אתמול חסמו מפגינים כבישים והקיפו את מטה ועדת הבחירות המרכזית. "הממשל של אבו מוראלס היה בסדר, אבל בדמוקרטיה בריא להחליף מנהיגים", אמר המפגין חוסה קאייסאיה, בן 38.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס, AFP
הפגנת המיליון בצ'ילה, אמש
צילום: רויטרס, AFP
מומלצים