שתף קטע נבחר

האם החפצים שלנו באמת משמחים אותנו?

בסדרת הראיונות "מסע חיפוש", בוחנת שלומית שרביט ברזילי שיטות טיפול שונות המסייעות להתפתחות אישית. הפעם סיוון גונן, מומחית לסדר וארגון בבתים ומשרדים, תציג את שיטת "קון מארי" היפנית לסידור הבית, תעזור לנו להיפטר מחפצים מיותרים, תציג שיטת אחסון וקיפול חדשני לבגדים בארון, תסביר מה הקשר בין סדר בבית לסדר בחיים ותלמד איך יוצרים בית נעים ומסודר שעושה לנו שמח בלב. צפו

תעודת זהות: שיטת קון מארי

שם השיטה: שיטת קון מארי לסדר וארגון.

 

על קצה המזלג:  שיטה יפנית חדשנית המלמדת איך לסדר ולארגן את הבית בצורה פרקטית, נעימה ומאווררת, ואיך לשמר סדר זה כך שיחזיק מעמד ויהפוך להיות המציאות החדשה של חיינו. את השיטה מיישמים בפועל דרך תהליך מעמיק ויסודי, אותו יש לעבור רק פעם אחת בחיים. אחריו  לא רק שנדע איך לתחזק את הסדר, אלא גם לא נחזור יותר לחוות את תחושת הבלגן והתסכול בבית.

 

 

שיטת "קון מארי" מייצרת הזדמנות חד פעמית לעבור תהליך יישומי ומנטלי, בו אנו משחררים מחיינו קילוגרמים עודפים של עומס פיזי ועומס רגשי שלא משרת אותנו יותר בחיים. הזדמנות לאוורר את האנרגיה הישנה בבית ולהחליפה באנרגיה חדשה של חפצים המייצרים עבורנו "שמחה בלב", כדי לייצר לעצמנו את החיים אותם אנו רוצים.

 

צפו בריאיון עם סיוון גונן - "קון מארי הישראלית":

 

איפה ומתי? השיטה התפתחה על ידי מרי קונדו בתחילת המאה ה-21. קונדו היפנית, שהתעניינה והתעסקה בסדר וארגון עוד מילדותה, חיפשה כל הזמן דרכים לייעל את שיטות הסדר והארגון בבית, עד שהבינה שעליה להתמקד בחפצים שמשמחים אותה ולא במה היא יכולה לזרוק. בהמשך בנתה שלבי עבודה קבועים ליישום השיטה דרך קטגוריות הסידור בבית "מהקל אל הקשה". השיטה פרצה בשנים האחרונות בעזרת ספריה רבי המכר ביניהם "סוד הקסם היפני", שתורגם לארבעים שפות ושינה את חייהם של מיליוני אנשים בעולם.

 

למי השיטה מתאימה? השיטה מתאימה לנשים וגברים, מהמבולגנים שנמאס להם לחיות בבלגן, ועד למסודרים שרוצים להתייעל וללמוד שיטת סידור חדשנית.

 

יתרונות השיטה:

 קלה להבנה ויישום בפועל - שיטה לוגית ופשוטה עם שלבים מובנים וקבועים שכל אחד יכול ליישם ולהצליח, במידה ויתחייב לתהליך ויתמיד בו.

 

  • לא חוזרים אחורה (שיטה חד סטרית) - כיוון שהשיטה בנויה מתהליך יסודי, עמוק, שלוקח זמן ומשלב עשייה פיזית ופנימית, היא מהווה את הפתרון האמיתי לבלגן בו אין חזרה אחורה למצב הקודם.

 

סיוון גונן עם קון מארי ()
מאר קונדו עם סיוון גונן "קון מארי הישראלית"

  

  • שיפור באיכות החיים ובמצב הנפשי - הסדר שמקיף אותנו משפיע על הסדר שאנו חווים מבפנים, לכן יצירת סדר במרחב הפיזי שלנו, מוביל לסדר פנימי ולשיפור במצבנו הרגשי, שיפור במערכות היחסים שלנו עם בני הבית, והפגת לחץ ותסכול.

 

  • חסכון בכסף - תוך יישום השיטה, התפיסה שלנו מבחינה צרכנית משתנה. כיוון שאנו משחררים את כל מה שלא משרת אותנו יותר בבית ובחיים, אנו הופכים למדויקים יותר לגבי מה אנחנו מכניסים הביתה. בפועל אנו נמנעים מקניות מיותרות ולא יוצרים כפילויות בבית, הקנייה הופכת למדויקת ולא בזבזנית.

 

חסרונות השיטה:

"יפנית מדי"- היפנים מאוד מינימליסטים בעוד שאנו הישראלים צרכנים מאוד גדולים. כמות החפצים שיש בבית ישראלי בכל קטגוריה,גדולה בהרבה מסך הקטגוריות כולן בבית יפני. לכן יש לחלק לעיתים לתת קטגוריות ובכך להנגיש את התהליך בצורה הדרגתית.

 

  • פחות דגש על מה פרקטי - לפי השיטה, ההחלטה להשאיר חפצים היא לפי רמת הרגש. אם החפץ הנבחר משמח אותנו יש להשאיר אותו. בפועל, יש לנו הרבה חפצים שאנו אוהבים אבל לא משתמשים בהם, ולא נשתמש בהם בעתיד, ולכן אינם פרקטיים עבורם בשום דרך. כדאי  לשים משקל רב גם על פרקטיקה וצורך במהלך מיון החפצים.

 

ארון בגדים מסודר יפה ()

 

 

טיפים ברוח השיטה מאת סיוון גונן - מומחית לסדר וארגון בבתים ומשרדים:

  • לכל חפץ בבית מקום מוגדר: להגדיר "בית" לכל חפץ בבית אליו החפץ חוזר בתום השימוש.
  • פעלו בסדר הנכון: ראשית - בחרו להשאיר את החפצים בהם אתם חפצים ושפרקטיים ושימושיים עבורכם. בסוף - שחררו את כל מה שאין לכם צורך בו ולא משרת אתכם.
  •  אם אתם חווים בלגן זמני במהלך התהליך, אין זה אומר שזו חזרה לאחור.
  •  יישום השיטה הוא תהליך, תנו לעצמכם את הזמן ללמוד, להפנים, ליישם, לשאול שאלות. רק לאחר זמן, השיטה תהפוך לדרך חיים.
  •  בית מבולגן לעולם לא יהיה נקי - סדר קודם לניקיון.
  • כשאנו אומרים "יום אחד אלבש את זה" או "יום אחד אולי אשתמש בזה",  סביר להניח שזה לא יקרה. "יום אחד" הוא יום דמיוני שנותן לנו אישור לא להתמודד עם שלב השחרור.

 

 מטפלים בשיטות שונות המעונינים להשתתף בסדרה "מסע חיפוש", מוזמנים לשלוח מייל ל: shlomit-sh@ynet.co.il  ולציין בנושא "למסע חיפוש".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סיוון גונן עם קופסאות יעודיות לקיפול בגדים בשיטה
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים