שתף קטע נבחר

"הפרופסור" ששירת אצל סדאם: זהו יורשו של אל-בגדדי?

6 בכירים בדאעש נחשבים ליורשים פוטנציאליים של המנהיג שחוסל. אחד מהם, עבדאללה קרדאש, מוזכר כבעל הסיכויים הגדולים ביותר. האם יפרוץ מאבק ירושה שיוביל לפיצול בארגון, או שמנהיג כריזמטי יפיח רוח חדשה שתמריץ את הג'יהאדיסטים?

 

 

 

יום לאחר הצהרתו הדרמטית של הנשיא דונלד טראמפ על מותו של מנהיג דאעש אבו בכר אל-בגדדי, מנסים מומחי טרור ברחבי העולם לחזות כיצד תשפיע המכה הקשה שספג ארגון הטרור על עתידו ומי יירש את ה"חליפה" - מנהיג המוסלמים כביכול עלי אדמות. יש שמעריכים כי בקרב ירושה אפשרי יחול פיצול שיחליש את הארגון, או שמנהיג חדש וכריזמטי יוכל דווקא להזרים רוח חדשה, שתקטע את שרשרת הכישלונות שספג בשנים האחרונות.

 

הטרוריסט מספר 1 חוסל: כתבות נוספות

מעצר האישה והחשש לנקמה

מבצע החיסול ע"ש קיילה, שאל-בגדדי אנס בשבי

דאעש לא מת עם אל-בגדדי / רון בן ישי

 

עדיין לא ברור בדיוק מי יחליף את אל-בגדדי כמנהיג דאעש, אך כלי תקשורת שונים מעריכים כי גבוהה הסבירות שהוא דאג לקבוע לו יורש. לפי "ניוזוויק" - שהיה הראשון לדווח שלשום (שבת) על מותו של מנהיג דאעש בפשיטה הלילית של כוחות קומנדו אמריקניים על מקום מסתור באידליב שבצפון מערב סוריה - אחד היורשים האפשריים הוא עבדאללה קרדאש (שם משפחתו לעיתים נהגה קרשש), עיראקי בן 43, שלפי סוכנות הידיעות של דאעש, אעמאק, באוגוסט האחרון מינה אותו אל-בגדדי לשמש אחראי על הניהול השוטף של ארגון הטרור.

 

לפי הטיימס שיוצא לאור בלונדון, קרדאש ידוע בכינוי "הפרופסור", ושימש בעבר כקצין בצבאו של סדאם חוסיין. בוושינגטון פוסט ציינו כי קרדאש היה כלוא יחד עם אל-בגדדי במחנה בוקה האמריקני לפני יותר מעשור, אחרי הפלישה האמריקנית לעיראק ב-2003, וכי היה מקורב מאוד אליו. לפי הטענות הוא סייע בתכנון כמה פיגועים, ובהם הפיגוע ב-2005 בבתי מלון בירדן, אז נהרגו 57 איש שהגיעו לחתונה.

עבדאללה קורדאש, יורשו של אל בגדאדי  ()
עבדאללה קרדאש. האם זה היורש?

בתמונות של מקום החיסול בבוקר לכתוב – המתחם שבו חוסל מנהיג דאעש על פי דיווחים (צילום: רויטרס)
אל-בגדדי. עדיין לא ברור מי יהיה המנהיג הבא(צילום: רויטרס)

 

גורם מודיעיני באחת ממדינות האזור, שביקש מניוזוויק לא לציין את שמו או את שם המדינה שממנה הוא מגיע, אמר כי "נראה" שקרדאש יירש את אל-בגדדי בתפקידו כמנהיג דאעש. עם זאת, הוא ציין שהתפקיד הזה ריק מתוכן כבר זמן מה. "אל-בגדדי היה בובה. הוא לא היה מעורב בפעולות היום-יומיות", אמר הפקיד עלום השם. "כל מה שאל-בגדדי אמר היה כן או לא - בלי שום תכנון".

 

גורמים אמריקנים ששוחחו עם הוושינגטון פוסט היו יותר זהירים מאותו גורם מזרח תיכוני אנונימי. הם אמרו לעיתון האמריקני כי יש להם מידע מודיעיני על שישה בכירים בדאעש שכלולים בסדר הירושה להנהגת הארגון, וכי ארה"ב יודעת באופן "כללי" איפה הם נמצאים.

 

בניו יורק טיימס דיווחו במקביל כי בכיר אחר בארגון, אבו חסן אל מוהג'יר, דובר דאעש ויד ימינו של אל-בגדדי, נחשב גם הוא ליורש אפשרי. עם זאת, הוא חוסל אתמול לטענת הכוחות הכורדיים בסוריה, זמן קצר לאחר חיסול אל-בגדדי עצמו. בניו יורק טיימס ציטטו פעיל בשם חוסיין נאסר ששוחח עם עדי ראייה, והוא סיפר כי אל מוהג'יר חוסל בהפצצה אמריקנית מהאוויר, בעת שהוברח בצפון סוריה בחלקה האחורי של משאית נפט. מעט מאוד ידוע על אל מוהג'יר - שמו האמיתי ומדינת המוצא שלו לא ברורים - אבל בכל מקרה, לאור חיסולו, שמו ירד כמובן מרשימת היורשים הפוטנציאליים.

 

 
צעירים ב נג'ף עיראק צופים בחדשות על חיסול מנהיג דאעש אבו בכר אל-בגדדי (צילום: רויטרס)
צופים בעיראק בחדשות על סופו של אל-בגדדי(צילום: רויטרס)

בתמונות של מקום החיסול בבוקר לכתוב – המתחם שבו חוסל מנהיג דאעש על פי דיווחים (צילום: MCT)
הכפר שבו התחבא מנהיג דאעש, ביום שאחרי(צילום: MCT)

הישאם אל-האשמי, אנליסט שמייעץ לממשלת עיראק, העריך כי היורש העתידי לא יהיה ממוצא עיראקי, בניגוד לאל-בגדדי עצמו ולבכירים רבים אחרים בארגון שחוסלו בשנים האחרונות. אל-האשמי אמר לוושינגטון פוסט כי יש אפשרות שאת הארגון ינהיג אזרח סעודי בשם אבו סאלח אל-ג'זראווי, או אבו עות'מאן אל-תוניסי, שעמד לצד אל-בגדדי בסרטון הווידאו הנדיר שפרסם באוגוסט השנה.

 

קרב ירושה אפשרי בדאעש, מעריכים המומחים, עשוי להוביל לפיצול בין זרמים שונים בתוך הארגון. "זה יזעזע אותו", אמר אל-האשמי. "הם יצטרכו להתחיל מחדש בלי המנהיג הנערץ ובלי אנשי מפתח רבים. יהיו חילוקי דעות ויהיה מי שיעזוב".

 

ב-CNN ציינו בהקשר זה כי בשנים האחרונות גברו חילוקי הדעות בתוך דאעש, במיוחד בנוגע לסוגיית ה"תכפיר" (ההכרזה על מוסלמים שאינם דוגלים בגישה הקיצונית של הארגון כעל כופרים). אל-בגדדי, כך נראה, תיווך ופישר בין הצדדים. "אל-בגדדי ניסה לאזן בין שני הצדדים של הוויכוח האידיאולוגי", אמר לרשת החדשות האמריקנית קול בונזל, חוקר ג'יהאד מאוניברסיטת סטנפורד. "האיזון הזה היה בלתי יציב כבר זמן רב, ונראה יותר ויותר ככזה שלא ניתן עוד לשמור עליו".

 

אם אכן יהיו פיצולים, הם יכולים לשחק לטובתו של ארגון הטרור שדאעש גזל את יוקרתו - אל-קאעידה. ב-CNN העלו אפשרות כי ארגון הטרור שאותו הוביל בעבר אוסאמה בן לאדן, עד שחוסל בפשיטה לילית דומה לזו שבה חוסל אל-בגדדי, ינסה לתווך בחילוקי הדעות בתוך דאעש. דאעש נזכיר, הוקם תחילה כזרוע של אל-קאעידה בעיראק, וב-2013 הכריז אל-בגדדי על פרישה ממנו והקמת "המדינה האיסלאמית בעיראק ובלבנט" - שם שראשי התיבות שלו בערבית הם דאעש.

נשיא ארה
(צילום: gettyimages)

הרס ב כפר בארישא (צילום: AFP)
הכפר בארישא שעליו פשטו האמריקנים(צילום: AFP)

"השאלה היא איך אל-קאעידה ישחק בזה לטובתו", אמר ל-CNN עלי סופיאן, סוכן FBI לשעבר שסייע בפירוק רשתות טרור של אל-קאעידה. "איך הם ינסו להביא לשורותיהם את לוחמי דאעש?".

 

אבל מותו של אל-בגדדי אינו בהכרח מכה ניצחת. אף שהארגון הובס בקרב על השליטה בשטחים הנרחבים שאותם כבש בסוריה ובעיראק ב-2014, האידיאולוגיה הקיצונית שלו ממשיכה לשבות את לבם של מוסלמים ברחבי העולם, והוא ממשיך להחזיק בתאי טרור רבים, בעיקר בצפון עיראק ומזרחה ובמזרח סוריה.

 

סאם הלר, אנליסט בכיר בארגון "קבוצת המשבר הבינלאומית", אמר כי מותו של אל-בגדדי לא ישפיע באופן מיידי על הג'יהאדיסטים שלו, שכן קבלת ההחלטות בוזרה ולא נמצאת עוד בידי הנהגה מרכזית. לדברי הלר, התאים של הארגון פועלים באופן עצמאי, ומממנים את פעילותם בעזרת סחיטה של הקהילות המקומיות שבהן הם מוטמעים.

 

אפשרות נוספת היא שמנהיג חדש יפיח רוח כריזמטית בפעילות הארגון, שספג מפלות רבות בשנים האחרונות. "ההיסטוריה של המאבק בטרור עד כה מלמדת כי מתקפות כאלו (המבצע שבו חוסל אל-בגדדי) לא מובילות לקריסה אסטרטגית או תבוסה ארגונית", הזהיר ג'אבד עלי, שבעבר ניהל את פעילות המאבק בטרור בבית הלבן.

 

דניאל סלאמה השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים