שתף קטע נבחר

השמאל חוזר לשלטון בארגנטינה, עם כריסטינה

אלברטו פרננדס ניצח בבחירות לנשיאות, וכסגניתו הוא מביא את הנשיאה לשעבר כריסטינה קירשנר, המתמודדת עם תיקי שחיתות. רבים מעריכים כי תיהנה מהשפעה רבה: "זאת כריסטינה. היא לא תהיה בלתי נראית לאורך זמן"

מחנה השמאל הפרוניסטי רשם הלילה (יום ב') ניצחון ברור בבחירות בארגנטינה, והוא חוזר לשלטון על חשבון הנשיא השמרן מאוריסיו מקרי. אחרי ספירת 90% מהקולות התברר שמועמד השמאל אלברטו פרננדס גורף 47.79% מהקולות – יותר מהרף של 45% שאליו יש להגיע כדי לנצח כבר בסיבוב הראשון ולא להידרש לסיבוב שני. מקרי גרף 40.71%.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ 

 

ארגנטינה בחירות ניצחון שמאל נשיא אלברטו פרננדס סגנית כריסטינה פרננדס דה קירשנר (צילום: רויטרס)
כריסטינה קירשנר על הבמה הלילה. "זאת האחריות שלך"(צילום: רויטרס)

ארגנטינה בחירות ניצחון שמאל נשיא אלברטו פרננדס סגנית כריסטינה פרננדס דה קירשנר (צילום: רויטרס)
"הצמד פרננדס" חוגג את הניצחון. לארמון כבר היום(צילום: רויטרס)

מקרי הודה הלילה בהפסד ובירך את פרננדס. הוא הזמין אותו לבוא היום לארמון הנשיאות כדי לדון בהעברה מסודרת של השלטון – צעד נחוץ בהתחשב במצבה הרעוע של כלכלת ארגנטינה, הכלכלה השלישית בגודלה באמריקה הלטינית. גם פרננדס נאם בפני תומכיו – כשלצדו סגניתו במרוץ, הנשיאה לשעבר כריסטינה פרננדס דה קירשנר – והכריז: "הימים המצפים לנו אינם קלים, אבל כמובן נשתף פעולה עם הנשיא היוצא בכל דרך אפשרית, משום שהדבר היחיד שחשוב לנו הוא שפעם אחת ולתמיד הארגנטינאים יפסיקו לסבול".

 

פרננדס היה המועמד המוביל מאז ניצחונו המוחץ בבחירות המקדימות שנערכו באוגוסט. הלילה הצליח מקרי להשיג תוצאה טובה בהרבה משניבאו לו, אך לא היה די בכך כדי להשאירו בשלטון.

 

"אלברטו ניצח ואני שמחה כל כך", אמרה פאולה פיורה, עובדת ציבור בת 35 שבאה למטה הבחירות של פרננדס. "היו לנו ארבע שנים קשות מאוד. ההתרגשות והציפיות שלנו נובעות מכך שאנחנו יודעים שתהיה שוב ממשלה שחושבת על העם".

ארגנטינה בחירות ניצחון שמאל נשיא אלברטו פרננדס סגנית כריסטינה פרננדס דה קירשנר (צילום: רויטרס)
תומכי פרננדס וקירשנר. כלכלה בסכנה(צילום: רויטרס)

עד השנה היה פרננדס אישיות לא-מוכרת במיוחד מחוץ לחוגים הפוליטיים של ארגנטינה, אבל לבחירות אתמול הוא הגיע עם יתרון של כ-20% בסקרים אחרי ניצחונו המוחץ באוגוסט. אחרי הניצחון ההוא נרשמה טלטלה בשווקים וצניחה בערך המטבע, כשברקע חששם של משקיעים מהמעבר לממשלה פופוליסטית.

 

מקרי עלה לשלטון ב-2015 והבטיח אז לחולל רפורמות בכלכלה הסגורה למדי של ארגנטינה בעזרת הסכמי סחר ומשיכת משקיעים זרים למיזמי אנרגיה ותשתיות, אבל תוכנית הרפורמה שלו ספגה אשתקד מכה קשה כשמשבר החוב והמטבע אילץ אותו לגבש הסכם עם קרן המטבע הבינלאומית על חבילת סיוע בשווי 57 מיליארד דולר לארגנטינה.

 

הברק של כריסטינה

אלברטו פרננדס מביא איתו בחזרה לשלטון את כריסטינה פרננדס דה קירשנר (אין קשר משפחתי), שהייתה נשיאת ארגנטינה בשנים 2015-2007. קירשנר, הנערצת על עניים רבים אך מעוררת דאגה בקרב אנשי עסקים ומשקיעים, חוזרת כסגניתו. הלילה עלתה לבמה לבושה אדום וקראה לנשיא היוצא מקרי לעשות כל שביכולתו כדי לייצב את הכלכלה עד שיפנה את הכיסא: "זו האחריות שלך", קבעה. בדרכה החוצה מהאולם עצרה לתמונות סלפי עם תומכיה.

 

קירשנר – הדמות המוכרת ביותר בתנועה הפרוניסטית בארגנטינה – הדהימה את כולם במאי השנה כשהודיעה שתתמודד כסגניתו של אלברטו פרננדס, ראש הסגל שלה לשעבר. אז הזהירו רבים שדמותה השנויה במחלוקת עלולה להבריח בוחרים הרואים בעצמם אנשי מרכז.

מאוריסיו מאקרי נשיא ארגנטינה (צילום: AFP)
הנשיא מקרי. שיעור העוני הגיע ל-35%(צילום: AFP)

קירשנר צברה תחילה את כוחה כגברת הראשונה של ארגנטינה, כשבעלה נסטור קירשנר כיהן כנשיא, בשנים 2007-2003. אחר כך היא ירשה את מקומו. ב-2010 הלך לעולמו. כהונתה השנייה הסתיימה ב-2015 כשמבקריה מאשימים אותה בהתנהלות אוטוריטרית-פופוליסטית שהביאה את כלכלת ארגנטינה לפשיטת רגל, ושכללה השקעה גדולה בתוכניות רווחה. תלויים ועומדים נגדה כמה תיקי שחיתות. היא מכחישה את כל הטענות נגדה.

 

לפני ארבע שנים סירבה קירשנר להשתתף בטקס ההשבעה של מקרי ולהעביר לו רשמית את השלטון, אחרי שהשניים התווכחו על השאלה היכן צריך הטקס להתקיים. החלטתה להצטרף למרוץ לנשיאות כסגניתו של אלברטו פרננדס הוכיחה את עצמה: הכוכבוּת שלה הוסיפה למחנה השמאל את הברק שהיה חסר לו. רבים מאמינים שמאחורי הקלעים היא תיהנה מהשפעה גדולה, אם כי מפלגתה מנסה להפחית בגודל ההשפעה הזו.

ארגנטינה בחירות ניצחון שמאל נשיא אלברטו פרננדס סגנית כריסטינה פרננדס דה קירשנר (צילום: רויטרס)
"ליהנות מהספק". המנצחים של הלילה(צילום: רויטרס)

"זאת כריסטינה. לא הגיוני לצפות ממנה להיות בלתי נראית לאורך זמן", אמר הלילה בנג'מין גדן, מנהל פרויקט ארגנטינה במרכז ווילסון בוושינגטון. "בהסתמך על כל מה שאנחנו יודעים על ההיסטוריה שלה ועל האישיות שלה, סביר להניח שהיא תרצה להיות שוב דמות גדולה מאוד בפוליטיקה הארגנטינאית".

 

במושב הנהג

במהלך הקמפיין דאגה קירשנר להישאר בשוליים. אפילו עמוד הטוויטר הפורה שלה, שבו הרבתה קודם לכן לתקוף את יריביה, הושתק. משקיעים מקווים שגם כעת, כשהיא חוזרת להחזיק בתפקיד רשמי בכיר, תהיה זו רק גרסה מרוככת שלה – בהשפעת כהונתו של אלברטו פרננדס כנשיא.

 

"השווקים ברובם נכונים לתת לפרננדס הזדמנות ליהנות מהספק", אומר האסטרטג איליה גופשטיין. "אנשים מקווים שכריסטינה לא תהיה זו שיושבת במושב הנהג. אבל בטווח הארוך, זה בהחלט האיום שמרחף מעל המערכת הפוליטית של ארגנטינה".

ארגנטינה בחירות ניצחון שמאל נשיא אלברטו פרננדס סגנית כריסטינה פרננדס דה קירשנר (צילום: רויטרס)
"לכריסטינה יש יותר ניסיון". החגיגות הלילה(צילום: רויטרס)

הנשיאה לשעבר נהנית מאהבת הבוחרים ומשנאתם כמעט במידה שווה. "אני מתה מפחד מהצמד פרננדס", אמרה אתמול מריסה מיסיסצ'יה, פסיכולוגית בת 52, בדרכה להצביע למקרי בקלפי בבואנוס איירס. "כריסטינה כבר הרסה בעבר את הכלכלה". קרלוס, גימלאי בן 71, היה בדרך להצביע לַשניים, והצהיר כי הוא מקווה שכריסטינה קירשנר היא זו שתקבע את הטון בממשלה החדשה. "לכריסטינה יש יותר ניסיון בהנהגה. אני חושב שהיא אדם משכיל, ישר ואינטליגנט".

 

פרננדס יורש ממקרי כלכלה חלשה, אבל בסיס התומכים שלו רוצה מאוד לראות חזרה למדיניות של סובסידיות סוציאליות נדיבות כמו בימי ממשלתה של קירשנר. העובדה הזו יכולה ליצור מתח.

 

רבים מהארגנטינאים זוקפים לזכות מדיניותה של קירשנר את יציאתם מהעוני – אם כי הממשל בראשותה לא נהג לפרסם נתונים קבועים על שיעור העוני. בתקופת מקרי הגיע השיעור הזה ל-35%, וארגנטינאים רבים התקשו לעמוד בהוצאות החודשיות שלהם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
כריסטינה קירשנר. מקבלת הזדמנות
צילום: רויטרס
מומלצים