שתף קטע נבחר

בני זוג גרושים הגיעו לביהמ"ש בגלל שם הבת

הילדה נקראת ע"ש סבתה מצד אביה, אבל אמה החלה לקרוא לה בשם אחר. כשהיא ביקשה להפוך את השינוי לרשמי, האב התערב - וניצח

בית המשפט למשפחה בנצרת דחה לאחרונה בקשה של אישה גרושה להוסיף לבתה הקטינה עוד שם פרטי. מאז פרידת ההורים כל אחד מהם קורא לילדה בשם אחר, אבל השופט אסף זגורי קבע שהשינוי אינו לטובת הילדה ואף עלול להוביל לניכור כלפי האב ומשפחתו.

 

לבני הזוג, ערבים נוצרים, שתי ילדות משותפות. בכתב התביעה עתרה האם להוסיף לשמה של הבת הצעירה שם פרטי נוסף. היא טענה כי בני כיתתה כבר מכנים אותה בשם האחר וכך גם כל בני משפחתה מהצד שלה. היא הוסיפה שהילדה עצמה ביקשה את השינוי. לדברי האם, הוספת השם תבטא טוב יותר את אישיותה של הילדה ותאפשר לה להתנהל בחופשיות רבה יותר בבית הספר, שם האב אוסר על הצוות החינוכי לכנות אותה בשמה השני ומתעקש על השם המקורי.

 

האב התנגד לשינוי. הוא הבהיר שהילדה נקראה על שם אמו והדבר מלמד על הזיקה למשפחתו, על רגש, מסורת ותרבות. לדבריו, היא מזוהה עם שמה הפרטי כל חייה ואין מקום לשינוי בנושא זה. הוא הדגיש כי גם אם הילדה עצמה מבטאת רצון לשינוי - אין לתת לכך משקל ממשי שכן מדובר בהחלטה שילדה בגילה לא יכולה להבין או לשקול לעומק. לשיטתו, היענות בחיוב לתביעה משמעותה חיזוק והשרשת הפיצול בעולמה של הילדה.

 

העובדת הסוציאלית שהגישה תסקיר בתיק התרשמה שהעתירה לשינוי השם נובעת ממחלוקות בין ההורים שטרם עובדו. בתסקיר נכתב כי הקטינה סיפרה שבכל בית קוראים לה בשם אחר והשינוי נובע מכמיהה רבת שנים של אמה שיכלה להתממש רק עם הגירושים. העובדת הסוציאלית התרשמה כי הוספת השם או כינוייה של הילדה בשני שמות מעמיקה את תחושת הפיצול שבה היא חיה.

 

מומחה מתחום הפסיכולוגיה שמונה מטעם בית המשפט כתב כי הוספת השם לא תשפיע באופן שלילי על התפתחותה ותפקודה של הילדה, שמצליחה בפועל להתמודד עם שני השמות. מאחר שלגישתו אי הוספת השם עלולה להחריף את הסכסוך בין ההורים המליץ הפסיכולוג להיעתר לתביעה.

 

אבל השופט זגורי דחה בתוקף את בקשת האם. הוא הדגיש כי לשם הפרטי יש משקל משמעותי בזהותה של הילדה ובגיבושה. הילדה נולדה בשם מסוים ורק לאחר גירושי הצדדים החליטה האם, ללא שיתוף האב או הסכמתו, לכנות אותה בשם אחר.

 

בפסק הדין נכתב כי הסכסוך בין ההורים הוא קשה ועניין שינוי שמה של הילדה מחריף מאוד את הפיצול שבו חיות בנותיהם. מצב זה עלול להשפיע באופן דרמטי על התפתחותה הרגשית של הילדה.

 

"הניסיון של האם לבחור שם פרטי אחר עבור הילדה ולמעשה למחוק חלק מזהות קיימת וליצור עולם חצוי אינו מתיישב כלל עם טובתה של הקטינה", כתב השופט. הוא הוסיף כי הלכה למעשה האם דורשת מהילדה להצטרף אליה לקואליציה כנגד האב ומדובר בחציית גבולות אסורה ומסוכנת.

 

בסופו של דבר קבע השופט זגורי ששמה של הילדה יישאר ללא שינוי. הוא הורה לאם להפחית באופן משמעותי את השימוש בשם הנוסף וחייב את ההורים לפנות לטיפול. האם חויבה בהוצאות בסך 4,000 שקל.

 

  • לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
  • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ התובעת: עו"ד אומיימה חאמד
  • ב"כ הנתבע: עו"ד קלאודיה שלאבנה
  • עו"ד דוד טובול עוסק בדיני משפחה
  • הכותב לא ייצג בתיק
  • ynet הוא שותף באתר פסקדין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
עו"ד דוד טובול
מומלצים