שתף קטע נבחר

האימפריה השכנה שנפלה עקב סופות חול

נפתרה תעלומת קריסת האימפריה האכדית, לפני 4,200 שנה? ניתוח אלמוגים גילה מה היה מזג האוויר הקשה באותה עת

 

 

 

"ותהי ראשית ממלכתו (של נמרוד) בבל וארך ואכד וכלנה בארץ שנער". אכד, בירת האימפריה האכדית, מוזכרת פעם אחת בתנ"ך, בבראשית י', 10. האימפריה הזו הייתה האימפריה הראשונה במסופוטמיה, האזור המשתרע בין הפרת לחידקל. כעת סבורים החוקרים כי הם יודעים מה הוביל לדעיכתה.

 

האכדים שלטו במסופוטמיה למשך 200 שנה ולפי המחקר החדש, שפורסם במגזין "Geology", הם נפלו עקב רצף של סופות חול חורפיות שהובילו ליובש ולבצורת. החוקרים בחנו אלמוגים על מנת לבחון מה היה מזג האוויר באותם ימים ומצאו כי קריסת האימפריה אירעה בעקבות רצף של חורפים קרים.

 

האימפריה האכדית, ששגשגה במקביל להתפתחות ההשקיה, קמה בתחילת המאה ה-24 לפני הספירה ונפלה במאה ה-22 לפני הספירה. עם היעלמותה, לפני כ-4,200 שנה, נותר האזור נטוש למשך כ-300 שנה.

תל ליילאן בסוריה האימפריה האכדית אכד (צילום: אוניברסיטת הוקאידו)
ניתוח מאובני אלמוגים, במחקר בתל ליילאן(צילום: אוניברסיטת הוקאידו)

תל ליילאן בסוריה האימפריה האכדית אכד (צילום: אוניברסיטת הוקאידו)
בחנו את ההרכב של 6 אלמוגים(צילום: אוניברסיטת הוקאידו)

במחקרים קודמים הועלו השערות שהאימפריה קרסה כתוצאה מבצורת, מכשלים בחקלאות ומהתקוממות עממית, אבל הסיבה המדויקת נותרה בגדר תעלומה. הגאולוג צויושי וטנאבה מאוניברסיטת הוקאידו ביפן ושותפיו למחקר שחזרו את האקלים באותה תקופה בתל ליילאן, אתר ארכיאולוגי בצפון סוריה שנחשב ללב האימפריה האכדית.

 

כדי לעשות זאת הם ניתחו את ההרכב של שישה אלמוגים מסוג פוריטס ממפרץ עומאן, המתוארכים ללפני 4,100 שנה. הממצאים מאותם אלמוגים מאובנים, שגילם נקבע באמצעות תארוך פחמן, הושוו לאלמוגים מימינו אנו ולניתוח אקלים.

 

צוות החוקרים מצא כי בערך באותו הזמן שבו קרסה האימפריה כמות הגשמעים שירדה באזור בעונת החורף הייתה נמוכה מהממוצע. כיום רוחות שַׁמַאל יכולות להימשך 3-5 ימים, ומהירותן עשויה להגיע ל-70 קמ"ש. הנזק שנגרם מסופות החול, ביחד עם המחסור בגשמים, הסב כנראה נזק רב ליבולים החקלאיים. לפי החוקרים הדבר הוביל כנראה לבצורת ולאי-יציבות חברתית, שניהם פקטורים שהארכיאולוגים קישרו בעבר עם נפילת האימפריה האכדית.

 

"האות הרשמי לנפילת האימפריה האכדית היה הפלישה למסופוטמיה על ידי אוכלוסיות אחרות", אמר ד"ר וטנאבה, אך הבהיר כי "דגימות המאובנים הן חלונות בזמן שמראים לנו כי שינויים במזג האוויר השפיעו משמעותית על דעיכת האימפריה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוניברסיטת הוקאידו
מאובן מתל ליילאן
צילום: אוניברסיטת הוקאידו
מומלצים