שתף קטע נבחר

אם העצורה הירדנית: "מפחדת שהיא תמות בכלא הישראלי"

רנדא, אמה של היבה אל-לבדי הירדנית שעצורה בישראל מאז אוגוסט, סיפרה בשיחה עם ynet מעמאן על החשש לחיי בתה בעקבות שביתת הרעב: "כל יום הוא סכנה לחייה, חוששת שתקבל שבץ". אמש החזירה ירדן את השגריר להתייעצויות ועצרה ישראלי, שעליו נאמר כי "ניתן להחזיקו כקלף מיקוח"

רנדא אל לבדי ()
"חוששת שהיבה תמות בכלא". רנדא אל-לבדי

רנדא אל-לבדי, אמה של היבה אל-לבדי, העצורה בישראל מאז חודש אוגוסט, סיפרה בצהריים (יום ד') בשיחה עם ynet מעמאן על תחושות המשפחה ועל החשש למצבה הבריאותי של הבת, שפתחה בשביתת רעב עם הוצאת הצו המנהלי נגדה: "אני חוששת שתקבל דום לב או שבץ. היא במצב בריאותי קשה וזקוקה לטיפול". האם הוסיפה: "אנחנו מקווים שהיא תשוחרר בקרוב ותחזור אלינו, אני רק רוצה לראות את בתי בריאה".

 

האם הדגישה כי מבחינת המשפחה, "כל יום שעובר הוא סכנה לחייה. אני מפחדת שהיא תמות בכלא. בכל פעם שעורכת הדין שלה מתקשרת אלינו הלב שלי צונח כי אני חוששת שתבשר לנו על מותה".

האזרחית הירדנית, היבה אל-לבדי ()
"הלב צונח בכל טלפון מעורכת הדין". היבה אל-לבדי

האם סיפרה כי ביום המעצר הגיעה למעבר אלנבי עם בתה בדרכה למשפחה בכפר יעבד שליד ג'נין. "היבה כבר נכנסה אל הגדה ויצאה ממנה עשרות פעמים במשך כל חייה ומעולם לא הייתה שום בעיה", אמרה האם. "לפתע, בצד הישראלי הפרידו בינינו ולקחו אותה לתשאול. חשבתי שזה יסתיים תוך זמן קצר, אבל זו הייתה הפעם האחרונה שראיתי אותה. חיכיתי 17 שעות במעבר עד שאמרו לי 'תמשיכי בדרכך, אנחנו ממשיכים בחקירה'". האם גם הכחישה כי בתה הייתה מעורבת במיוחס לה – מגע עם סוכן זר.

 

לדברי אל-לבדי, המשפחה מנסה להיאחז "בכל שביב של תקווה". "יש הרבה אנשים שמנסים לעזור לנו, אבל אנחנו לא יודעים מנוחה", אמרה האם. "עורכת דינה פנתה אלינו ואמרה שמצבה קשה. היא אזוקה בידיים וברגליים בחדר קטן, ואם היא צריכה לשירותים היא צריכה לבקש אישור ולחכות שעה. יש איתה אסירים בחדר ומספרים לי שעיניה נפוחות מחוסר שינה. מטרטרים אותה שעות באוטובוס לבתי החולים".

הפגנת תמיכה באזרחית הירדנית, היבה אל-לבדי ()
הפגנת תמיכה באל-לבדי

 

 

עו"ד חנאן חטיב, שמייצגת את היבה אמרה כי "אם היא אשמה, צריך להגיש נגדה כתב אישום, ואם היא מסוכנת למדינת ישראל שתוחזר לירדן. מצבה הבריאותי מידרדר ויש חשש ממשי לחייה מאחר ששב"ס מונע מעורכי הדין שלה לבקר אותה בבית החולים ומעכב את פגישתם כשהיא בבית סוהר קישון, דבר שאומר דרשני". בתוך כך, נודע כי השגריר הירדני ביקר אותה. 

 

אל-לבדי נעצרה בחודש אוגוסט האחרון במעבר אלנבי שממזרח ליריחו. לפי שב"כ, מעצרה בוצע בעקבות חשד למגע עם סוכן זר וסכנה לביטחון המדינה. היום ואתמול היא הועברה לבית החולים העמק בעפולה לקבלת טיפול רפואי בשל שביתת הרעב שבה פתחה לפני 37 ימים, ולאחר מכן הוחזרה לבית הסוהר. לאחר בדיקות, היא שוחררה והועברה חזרה לכלא.

 

ירדן החזירה את השגריר להתייעצויות. איימן ספדי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
ירדן החזירה את השגריר להתייעצויות. איימן ספדי(צילום: רויטרס)

אמש הודיע שר החוץ הירדני איימן ספדי כי הוא מחזיר את שגריר ירדן בישראל, רסאן אל מג'אלי, להתייעצות בעמאן על רקע מעצרם של אל-לבדי ושל אזרח ירדני נוסף, שנעצר באותן הנסיבות. זמן קצר לאחר מכן, הרשויות בירדן עצרו אזרח ישראלי, יוצא חבר העמים, שחצה את הגבול לאחר שרחץ בנהר הירדן וכל הנראה שחה יותר מידי מזרחה עד שנתפס. הוא תוחקר על-ידי כוחות הביטחון הירדניים.
 

בלילה אמר יו"ר הוועדה לענייני חוץ בפרלמנט הירדני, נידאל א-טעאני, כי "מבחינה פוליטית אי אפשר לדבר על חילופי אסירים עם הכיבוש, אבל ניתן להחזיק בישראלי כקלף מיקוח מול ישראל על מנת לשחרר את שני האסירים הירדנים".

 

בעיתון "אל-קודס אל-ערבי" דווח הבוקר כי חבר הפרלמנט הירדני חליל עטיה פנה לממשלת ירדן וביקש שלא לשחרר את העצור הישראלי אלא בחילופי אסירים שיכללו את כל האסירים הירדנים בישראל. לדבריו, "שחרור כל הירדנים על הפרק עכשיו. יש בבתי הכלא בישראל לפחות 22 אזרחים ירדנים".

 

רענן בן צור השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים