שתף קטע נבחר

חדשות האקדמיה: התמחות בטיפול זוגי ומשפחתי

באוניברסיטה העברית נפתחה תוכנית חדשה בטיפול זוגי ומשפחתי, במסגרת תוכנית המוסמך במגמת הטיפול הישיר בעבודה סוציאלית ובאוניברסיטה הפתוחה נפתח הקורס "פני העוני". חדשות האקדמיה - מדור שבועי

עובדות ועובדים סוציאליים מטפלים במסגרת עבודתם במשפחות המתמודדות עם קשת רחבה של בעיות כמו אלימות במשפחה, עוני, בריאות הנפש, טראומה, התמכרויות, גירושין, ילדים בסיכון ועוד. על מנת להתמודד עם מגוון כה רחב של אתגרים, עובדים סוציאליים זקוקים להכשרה מקיפה ויסודית בטיפול משפחתי, טיפול זוגי, וטיפול בהורות. בעקבות כך הוחלט בבית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית ע"ש פאול ברואלד באוניברסיטה העברית בירושלים להשיק עם תחילת שנת הלימודים התמחות חדשה בטיפול זוגי ומשפחתי, במסגרת תוכנית המוסמך במגמת הטיפול הישיר בעבודה סוציאלית.

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: Shutterstock)

 

באוניברסיטה העברית אמרו כי ההתמחות החדשה נמשכת כשנתיים ושווה ל-12 נקודות זכות אקדמיות. ההתחמות נועדה להרחיב ולהעשיר את הבסיס התיאורטי והמיומנויות הטיפוליות של העובדים הסוציאליים עם זוגות ומשפחות.

 

במסגרת הקורסים השונים, שאותם מציעה ההתמחות, ייחשפו הסטודנטים למגוון גישות טיפוליות המבוססות על ממצאים של מחקרים עדכניים בפסיכותרפיה. הקורסים ישלבו הקניית ידע תיאורטי ותרגול מעשי של מיומנויות בטיפול זוגי ומשפחתי. ההתמחות עונה לחלק מדרישות ההסמכה של האגודה הישראלית לטיפול זוגי ומשפחתי.

 

תואר שני במדעי הבריאות והשיקום בקריה האקדמית אונו

התואר השני בשיקום בקריה האקדמית אונו מאפשר ליהנות מהתפתחות מקצועית ולסייע למטופלים בדרכים חדשות. התואר מלמד להסתכל בצורה רוחבית על המטופל ולתת לו את איכות החיים הטובה ביותר.

 

בקריה האקדמית אונו הסבירו כי התפיסה היא שהעמקת הידע והמחקר במקצועות הבריאות נשענת על הרחבה בתחומי הידע הייחודיים לכל מקצוע ועל הרחבת המשותף בין המקצועות. התכנית כוללת תחומים בעלי חשיבות לפיתוח בשדה הקליני ובמחקר בקרב מטפלים וחוקרים ממקצועות הבריאות. בסיום התואר הבוגרים אמורים להיות בעלי ראייה רחבה ומעמיקה יותר והם יוכלו להסתכל על המטופל באופן אינטגרטיבי.

 

התואר מתאים לעוסקים במגוון מקצועות הבריאות - אחים/אחיות, מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת, פיזיותרפיסטים, ודיאטנים. בין נושאי הלימוד: תאוריות ומודלים בשיקום, מבוא ללימודי מוגבלות, קשב וקשיי קשב בלקויות התפתחותיות, שיקום מרחוק, תאוריית המיינד בקרב ילדים עם וללא לקות, סמינר בנושא קוגניציה שפה ותפקודים ניהוליים, התערבות קוגניטיבית דינאמית, מבוא לניהול ויזמות, סמינר בנושא טכנולוגיות מתקדמות בשיקום, התמודדות בני משפחה בטיפול ושיקום.

 

פני העוני באוניברסיטה הפתוחה

האם קרה לך שנתקלת באדם עני או נחשפת בתקשורת למידע על תופעת העוני, ומצאת את עצמך מהרהר - מיהם אותם אנשים עניים שמופיעים בנתונים הרשמיים? כיצד עוני נמדד ומוגדר? מהם המשמעויות של חיים בעוני? מדוע הוא ממשיך ומתקיים בחברת השפע שלנו? והאם יש דרכים אפקטיביות לצמצם את העוני? בקורס החדש פני העוני: היבטים חברתיים וכלכליים באונברסיטה הפתוחה יינתנו תשובות לשאלות אלו ולעוד נוספות.

 

מטרות הקורס הן להיחשף למורכבות תופעת העוני, ולחוויות הקיום של אנשים בעוני בפרט, מתוך גישות מחקר סוציולוגיות וכלכליות. נוסף על כך מבקש הקורס, לבחון אילו כלי מדיניות יעילים למאבק בעוני מציעות גישות אלו.

 

ד"ר תמיר ארז, מהמחלקה לניהול ולכלכלה, מרכז קורס "פני העוני: היבטים חברתיים וכלכליים" באוניברסיטה הפתוחה, אמר: "העניין שלי בעוני החל מילדות כשהפלגתי בדמיון עם תיאורי העוני הקשים בספריו של צ'ארלס דיקנס, או כשהתלוויתי לאבי לקניות בשוק בחמישי בערב בשכונת התקווה, מתבונן בסקרנות ובפליאה באנשים המחטטים בפחי האשפה בחיפוש אחר אוכל או בגדים. כבר מאז, נושא העוני ריתק אותי על כל פניו: מיהם אותם אנשים עניים וכיצד הם הגיעו למצבם? מהם המשמעויות של חיים בעוני ומדוע הוא ממשיך ומתקיים בחברת השפע שלנו? ולמול כל ההבטחות הפוליטיקאים 'למיגור העוני' שלא משנות דבר, האם יש למדע תשובות וכלים אפקטיביים לצמצום העוני?".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים