שתף קטע נבחר

לא רק לילדים: המלצות לפסטיבל האנימציה בירושלים

פסטיבל אניניישן לאנימציה חוזר לירושלים ואנחנו פה עם ההמלצות. מסרט על צעירים מאוהבים באפגניסטן תחת משטר הטאליבן ועד למפגשים עם אנימטורים נחשבים מהעולם

פסטיבל אניניישן ייפתח מחר (ד') בסינמטק ירושלים וברחבי הבירה, ובמשך חמישה יציג סרטי אנימציה מכל העולם ויפגיש את הקהל המקומי עם אורחים נבחרים מתחום האנימציה. סרט הפתיחה, "הסנוניות של קאבול", הוצג בפסטיבל קאן ובפסטיבל ירושלים האחרון, וזכה בפרס בפסטיבל אנסי היוקרתי לסרטי אנימציה. אם פספסתם אותו זוהי הזדמנות מצוינת לצפות בו.

 

במרכז הסרט עומדת אהבתם של שני צעירים מאפגניסטן כשהיא נתונה תחת שלטון הטאליבן. הסרט נפתח בנערה גלוית פנים המציירת על קיר בחדר, כשבחוץ אישה עטויה בחיג'אב נסקלת באבנים. הפער בין הציורים היפים שמצוירים בצבעי מים לבין האישה שכולה גוש חסר פנים עטוף בחיג'אב כחול (ולא שחור, במכוון. כמעט ואין שחור בסרט), הוא רגע חזק ומטלטל.

 

מתוך
מתוך "הסנוניות של קאבול"

קיימים לא מעט סרטי אנימציה שעוסקים בנושאים בוערים שקשה לתעד אותם. אבל הסרט הזה מצליח להפתיע, הוא לא רק אפקטיבי, אלא עושה שימוש מעניין באנימציה עצמה, בדימויים ובצבעים, תוך כדי שהוא מאפשר הצצה לאנשים שחיים תחת משטר נוקשה ושבסך הכל שואפים לחיים נורמליים, לאפשרות ללכת לקולנוע או אפילו לדבר פעוט כמו לנעול נעליים לבנות. כל דבר הוא סכנת חיים, ועבור אמנים כמו הגיבורה, להסתיר את הרצון שלה לצייר הוא כמו להרוג את הנפש. זהו סרט לא פשוט אבל יפהפה ומומלץ מאוד.

 

"בוניואל במבוך הצבים"

סרט נוסף שלא כדאי לפספס הוא "בוניואל במבוך הצבים" - סרט אנימציה תיעודי מספרד, שעוסק בקולנוען לואיס בוניואל בשעה שהוא מביים את סרטו הקצר "אדמה ללא לחם". הסרט מתחיל בפריז בתחילת שנות ה-30, כאשר בונואל נמצא בברוך כלכלי לאחר פרסום סרטו השערורייתי "תור הזהב". חברו הטוב קונה כרטיס לוטו ומבטיח לו שאם יזכה יעביר לו את הכסף לטובת סרטו הבא. באופן מפתיע הוא זוכה - והשניים מגיעים להרים הנידחים של ספרד כדי לצלם את "אדמה ללא לחם". מדובר בסרט שמצליח למתוח את הדוקומנטרי אל הסוריאליזם בצורה מרהיבה וכובשת.

מתוך
מתוך "בוניואל במבוך הצבים"

הסרטים של חואן פבלו זרמלה

חואן פבלו זרמלה הוא אנימטור ארגנטינאי שיוצר סרטים קצרים ומצליחים. הוא יגיע לפסטיבל עם הסדרה החדשה שלו ומיטב סרטיו. זרמלה נחשב לאחד הסטארים של עולם האנימציה, ובאחת התוכניות בפסטיבל ניתן יהיה לפגוש אותו.

 

סרטו Luminaris, שיוקרן כחלק מהאסופה לכבודו, זכה בשנת 2011 בפרס הקריסטל בפסטיבל אנסי, שהוביל אותו להכנס לרשימה הקצרה לפרס האוסקר, ומשם למספר שיא של זכיות ב-324 פסטיבלים. כדי ליצור את הסרט בן שש הדקות הוא השתמש בטכניקת פיקסלציה, שמשלבת אנימציה של אנשים וחפצים. ההפקה נמשכה שנתיים ונחשבת למורכבת בין היתר כיוון שהסרט משתמש באור יום טבעי. הסרטים של זרמלה תמיד מרעננים וזו הזדמנות טובה לפגוש אותו ולראות את הסרטים שלו באיכות טובה.

 

 

סרטים קצרים נוספים

בגזרת הסרטים הקצרים, הגביע הקדוש של עולם האנימציה, אפשר למצוא את הסרט Oh Willy, סרט מצוין למבוגרים בן 17 דקות משנת 2012 שנעשה בסטופ מושן מיוחד בצמר. הוא יוצג באותה התוכנית ביחד עם This Magnificent Cake, סרטם החדש של אותם היוצרים. בנוסף יוקרן מקבץ של מיטב הסרטים של פסטיבל אנסי לאנימציה, אסופה של סרטי 2019 מפסטיבל שטוטגארט הגרמני, וגם תוכנית קצרים של אנימציה צ'כית.

 

אורחים ועוד

אורחים נוספים שיגיעו לפסטיבל הם גיילין סוסמן מאולפני פיקסאר, שתספר איך עושים סרט אנימציה באולפן מהתחלה ועד הסוף. בימים אלה היא עוסקת בפיתוח סרט חדש בפיקסאר, ויש סבירות גבוהה שהיא גם תדבר עליו. דורון מאיר, אמן סטוריבורד ומאייר ישראלי שעובד היום בקנדה, ייתן בהרצאתו סט כלים פרקטיים על איך להתמודד עם יצירה אישית. עוד יתארחו בפסטיבל ארון וורנר שמשמש כמפיק באולפני סוני ואוריאון רוס שמגיע מאולפני דיסני. את כולם ניתן יהיה לשמוע ביום שישי הקרוב ביום שיוקדש להרצאות שלהם. בנוסף יתקיים מפגש עם אופיר ששון, יוצר סנסציית הרשת "דיאלוג עם הכלבה" שיספר על תהליך היצירה שלו.

 

טל לוטן היא אנימטורית ומוזיקאית, מנהלת המחלקה הקלאסית במכללה הישראלית לאנימציה ועיצוב ובעלת בלוג האנימציה אנימטורית .

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתוך "בוניואל במבוך הצבים"
לאתר ההטבות
מומלצים