שתף קטע נבחר

דיאטת הקפה החדשה: הדרך המהירה לרדת במשקל

היא משלבת שתיית קפה עם תפריט דל-קלוריות מוקפד ומבטיחה ירידה מהירה במשקל. למי מתאימה הדיאטה הזו, כמה כוסות קפה מותר לשתות ביום ומהו החיסרון הכי בעייתי שלה? הדיאטנית מסבירה

דיאטת הקפה היא דיאטה חדשה יחסית הצוברת קהל מעריצים גדול ברחבי העולם. הדיאטה מבוססת על שתיית כמות מסוימת של כוסות קפה ביום בשילוב עם תפריט דל-קלוריות מוקפד.

 

יש תיעוד של ירידה במשקל בטווח הקצר בעת ביצוע הדיאטה, אך חשוב להביא בחשבון את החסרונות של הדיאטה לפני ששוקלים ברצינות להתחיל בה.

 

מומחים בתחום הבריאות והדיאטה שבחנו את עקרונות הדיאטה מציינים כי על אף שהדיאטה עשויה לסייע לירידה במשקל, קיים סיכון גבוה של חזרה למשקל הקודם לאחר סיום הדיאטה. בנוסף, כמויות הקפאין הגבוהות בדיאטה עלולות לגרום לתופעות לוואי.

 

קיראו גם:

הדיאטה הצמחונית הגמישה: גם בריאה וגם מרזה

דיאטת דוקאן: בלי פחמימות, לאכול חלבונים כפי יכולתכם - ולרזות

דיאטת "אתחול הגוף": 15 ימים של שייקים ואיבוד משקל

 

קפה לירידה במשקל (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
קפה לירידה במשקל(צילום: shutterstock)

 

מאיפה הכול התחיל?

קשה להאמין, אבל ההשראה לדיאטת הקפה הגיעה דווקא מ"הדיאטה הים-תיכונית".  הדיאטה התפרסמה לראשונה ב-2017 בספרו של ד"ר בוב ארנות (Dr. Bob Arnot): "הדיאטה של אוהבי הקפה" (“The Coffee Lover’s Diet”). בספר טוען ד"ר ארנות כי שתיית קפה כמה פעמים ביום יכולה להגביר את חילוף החומרים, לשרוף יותר שומן, לחסום את ספיגת הקלוריות ולהוריד את התיאבון.

 

הוא קיבל את ההשראה לכתוב את הספר לאחר שחקר את האנשים החיים באי היווני הקטן איקריה (Ikaria), שיש בו אוכלוסייה גדולה של קשישים בריאים. ד"ר ארנות מאמין כי הסיבה לאריכות החיים שלהם היא שתיית הקפה.

 

עקרונות הדיאטה

ד"ר ארנות טוען כי קפה יכול לדכא את התיאבון, ובכך לסייע בהפחתת צריכת הקלוריות היומית.

 

תוכנית הדיאטה כוללת שתייה ביום של לפחות 3 כוסות קפה (720 מ"ל). ד"ר ארנות שם דגש מיוחד על סוג הקפה שבוחרים לשתות ועל אופן ההכנה שלו; הוא ממליץ על שימוש בפולי קפה שעברו קלייה קלה/עדינה בלבד (light-roast coffee) ונטחנו בבית, ועל שימוש במים מסוננים. לפי ד"ר ארנות ניתן לשלב בין קפה רגיל לקפה נטול-קפאין בדיאטה, אך יש להימנע משימוש בסוכר, חלב או שמנת בקפה.

 

תוכנית הדיאטה היומית מבוססת על כמות של 1,500 קלוריות. ישנה המלצה להחליף את אחת הארוחות בתפריט בשייק ביתי עשיר בסיבים של ירקות ירוקים המתבסס על חלב סויה.

 

בגדול, תוכנית האכילה היומית מבוססת על מזונות דלים בקלוריות ובשומן ועשירים בסיבים תזונתיים. יש שילוב של דגנים מלאים, פירות וירקות. ד"ר ארנות מעודד בדיאטה להימנע ממזון מעובד מאוד כמו ארוחות קפואות, חטיפים ומעדנים. לדוגמה, ארוחות מתאימות לדיאטה זו יכללו טופו וערבוב ירקות מעל אורז מלא, או סלט עוף בגריל עם רוטב וינגרט.

  

ירקות ופירות צבעוניים (צילום: shutterstock)
לשלב ירקות ופירות בדיאטה(צילום: shutterstock)

 

מחקרים

מכיוון שמדובר בדיאטה שפורסמה לפני זמן קצר יחסית, אין עדיין מחקרים שבדקו לעומק את הצלחתה ואת בטיחותה לאורך זמן. מדיווחים של אנשים שיישמו את הדיאטה, יש עדויות על ירידה יפה במשקל. נראה שהסיבה לירידה במשקל היא ההגבלה הקלורית היומית, מה שאינו מעיד בהכרח על כך שהקפה הוא זה שזירז את הירידה.

 

כאמור, הטיעונים העיקריים של ד"ר ארנות הם שהקפה מסייע לירידה במשקל מכיוון שהוא מוריד תיאבון ומעלה מטבוליזם. האם טענות אלו הן בעלות ביסוס מחקרי?

 

הורדת תיאבון: כמה מחקרים מצביעים על כך שזה נכון במידה מסוימת. שתיית קפה זמן קצר לפני הארוחה עשויה להפחית את הכמות שאוכלים באותה ארוחה. עם זאת, נראה כי שתיית קפה 3–4.5 שעות לפני האכילה אינה משפיעה על הכמות שאוכלים בארוחה הבאה.

 

מחקר שנערך בקרב 33 אנשים שהיו בעלי עודף משקל או משקל תקין מצא כי שתיית קפה הפחיתה את צריכת הקלוריות אצל אלו הסובלים מעודף משקל. מחקרים אחרים הראו כי קפה המכיל קפאין עשוי לסייע בהפחתת צריכת הקלוריות עבור אנשים מסוימים, אך דרושים מחקרים נוספים לפני שניתן יהיה להעלות טענות מבוססות מבחינה מדעית על הקשר שבין קפה להורדת התיאבון ולירידה במשקל.

 

העלאת המטבוליזם: לדברי ד"ר ארנות, קפה וקפאין בפרט עשויים להגדיל את מספר הקלוריות ואת כמות השומן שהגוף מסוגל לשרוף, ובכך להקל על הירידה במשקל. במאמר מסוג סקירה ספרותית (Review) שכלל יותר מ-600 אנשים, החוקרים מצאו כי צריכת קפאין גבוהה יותר קשורה לירידה במשקל, במדד מסת הגוף (BMI) ובמסת השומן.

 

כאשר צריכת הקפאין של המשתתפים הוכפלה, משקלם, ה-BMI ומסת השומן שלהם ירדו בשיעור של 17%-28%. עם זאת, חלק ניכר מהמחקרים בנושא קפה ומטבוליזם נעשו בשנות ה-80 וה-90, ובמרבית המקרים על מדגם קטן של אנשים. דרושים מחקרים עדכניים יותר שיעזרו לחזק או לשלול את ההשערות האלו.

 

60 שניות על קפה:

 

 

יתרונות

התפריט מעודד אכילה של פירות, ירקות ודגנים מלאים.

התפריט שם דגש על מזונות עשירים בסיבים תזונתיים.

עידוד אכילה של מזון טרי ומזון המוכן בבית ופחות אכילה בחוץ.

הימנעות ממזון מעובד.

דגש על שתיית קפה שעובר קלייה קלה על מנת לשמור על רמת נוגדי חמצון גבוהה.

התפריט מאפשר לבחור ארוחות צמחוניות או בשריות לפי מה שמתאים לכל אחד.

קיימים מתכונים רבים לשילוב בתפריט היומי במסגרת הספר.

  

חסרונות

אין הגבלה של כמות הקפה היומית, וזה עלול לחשוף את מבצעי הדיאטה לרמות גבוהות מדי של קפאין ביום. שימו לב שמעל 600 מ"ג קפאין ביום מדברים על חשש מ"הרעלת קפאין" ומתופעות לוואי כמו הזעה רבה, כאבי ראש, חרדות, נדודי שינה, רעידות, דיכאון ועוד.

לא מתאים לאנשים הסובלים מיתר לחץ דם בשל ריבוי כוסות הקפה בדיאטה.

הגבלה קלורית של 1,500 קלוריות ביום לא מתאימה לכולם, ועלולה להיות דלה מדי עבור חלק גדול מהאוכלוסייה.

התייבשות: קפה בכמות גדולה עלול להיות משתן. חשוב לזכור להקפיד גם על שתייה נאותה של מים ולא להתבסס רק על קפה.

עבור אנשים הסובלים מבעיה בריאותית, יש צורך להתייעץ עם רופא לפני שמעלים את כמות הקפה היומית כפי שמומלץ בדיאטה.

עד כה הדיאטה נוסתה רק בטווח הקצר (כמה שבועות), ואין עדויות לגבי השפעתה בטווח הארוך.

  

קצב הירידה במשקל

על סמך עדויות של אנשים שיישמו את הדיאטה, קצב הירידה מהיר. הדיאטה מומלצת לטווח זמן של 7-2 שבועות.

 

האם הדיאטה יכולה להפוך לאורח חיים לשנים?

מצד אחד, הדיאטה מבוססת על מזונות בריאים ועל ניסיון לבנות שגרת אכילה בריאה, אך מצד שני כמות הקפה המומלצת בדיאטה אינה מומלצת לאורך זמן. לכן, שמירה על תוכנית דיאטת הקפה לאורך זמן אינה מומלצת.

 

 

  ( )

 יעל דרור היא דיאטנית קלינית ופיזיולוגית (M.Sc)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מומלצים