שתף קטע נבחר

דובי גל שר רוקנ'רול ביידיש

דובי גל עלה על הבמה, החל לרקוד ולשיר את Rock Around the Clock של בילי היילי והקומטס - והכל ביידיש: "בחזרות הראשונות הייתי גומר בלי אוויר, היה צריך להזמין שח"ל עוד שנייה". צפו

מה גרם לדובי גל לרקוד על הבמה תוך שהוא שר רוקנ'רול ביידיש? השחקן משחק בהצגה "מתפוצצים מצחוק" של תיאטרון היידישפיל, מה שהביא אותו לחרוך את הבמה לצלילי הרוקנ'רול בגרסה קצת אחרת.

 

"מנכ"ל תיאטרון היידישפיל זליג רבינוביץ' והמנהל האמנותי ששי קשת פנו אלי ושאלו מה דעתך לשחק ביידיש", הוא מספר. "זה עבד טוב, התחברתי לשפה והקהל התחבר אלי, אז אמרו לי 'יאללה בוא, אתה פותח את העונה הבאה עם יעקב בודו'. אמרתי סבבה".

 

ההצגה עוסקת בתולדות ההומור היהודי, משלום עליכם והסופרים המצליחים מרוסיה של המאה ה-19, ועד להומור הישראלי של הגשש החיוור וחנוך לוין. "בין השאר היה באמריקה קומיקאי יהודי בשם מיקי כץ שהיה שר והיה לו חוש קצב ומצחיק", מספר גל. "הוא היה לוקח את המילים של השלאגרים האמריקאים, ומערבב אותם עם היידיש. החלטנו לקחת את השיר Rock Around the Clock ואמרנו אם עושים את זה רוק אז עד הסוף.

 

"הכוריאוגרף תום אפלבאום קרע לי את הצורה ורקדתי שם כאילו אני ילד בן 20. בחזרות הראשונות הייתי גומר בלי אוויר, היה צריך להזמין שח"ל עוד שנייה. אבל זו באמת הנאה צרופה".

 

דובי גל (צילום: ענת מוסברג) (צילום: ענת מוסברג)
דובי גל(צילום: ענת מוסברג)

לפני העבודה עם המורה שהצמיד לו התיאטרון, גל ידע רק מילים בודדות ביידיש: "ההורים שלי לא דיברו יידיש, דחקו את השפה הזו כי רצו להיות יהודי חדש בארץ ישראל", הוא מספר. "ליידיש יש המון דיאלקטים - פולני ורוסי ואוקראיני וגרמני – כל מחוז יש לו יידיש שלו. ושי המורה מנסה לאחד אותנו. למרות שהיידיש מובנת לכולם כי כל אחד מזהה בניב או במוזיקה למה הכוונה. בנוסף לזה יש גם תרגום לעברית ורוסית בהצגה ככה שכולם מצליחים להבין ולעקוב אחרי הבדיחות, והיו מילים חדשות שהוא לימד אותנו כמו שפה חדשה, וזה זורם, זה רץ".

 

בימים אלה גל רץ עם מופע בשם "לוס פיקודוס צפונוס", שירים ומערכונים של להקת פיקוד צפון לדורותיה, וכן ממשיך להציג עם ההצגה המיתולוגית "קריוס ובקטוס", "הצגת הנצח", כך הוא קורא לה, בה הוא משתתף זה 37 שנה, משנת 1982.  

 

"הגענו לכמה מאות הצגות, ואני כבר עובר את השלב של העייפות ומתחיל ליהנות מתגובות קהל, יש איזה חידוש אוטומטי של הבטריות שמתמלאות", הוא עונה בתשובה לשאלה אם עדיין מצליח ליהנות מההצגה אחרי כל כך הרבה זמן. "בהתחלה קצת קשה לחזור אחרי 120 או 150 הצגות, ואז איזה פקק משתחרר ואתה נהנה מכל רגע".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים