שתף קטע נבחר

עמיר פלג

שבט אחים ואשליות / פלג בחמישי

יומיים אחרי שהגישו בקשת פירוק לרשת הפארם שלהם, חנכו בעלי הפועל ת"א מיזם חדש: מאמן כושל כמנהל, ומנהל כושל כמאמן

המפרקים

הניסנובים, סיני, קלינגר והנפילות

את השבוע הנוכחי פתחו שרון ואיציק ניסנוב בבית המשפט המחוזי בת"א. שנתיים אחרי שרכשו את הסניפים וחלק מהמלאי של רשת מוצרי פארם תמורת 11 מיליון שקל, והסבו את שמה ל"סמארט־פארם", הגישו האחים בקשת פירוק לרשת. ברשתות החברתיות של הכדורגל לא הרימו גבה. מה להם ולרפואה?

 

ההספק של האחים הלא רחמנים כלל סגירת סניפים, פיטורי עובדים, השמדת חלק ניכר ממלאי התרופות מאחר שהחוק אינו מאפשר את החזרתן ליצרן, וכתב אישום בחשד להפעלת עסק ללא רישיון בחיפה. סך חובות החברה לספקים, לעובדים, לרשויות ולמשכירי נכסים הגיע לכ־10.5 מיליון שקל. גם בהפועל ת"א הם פיטרו עובדים, ונתקעו עם מלאי שלא ניתן להחזיר ליצרן. אבל כאן הם העמידו בראש הרשת הקורסת מאמן מהבוידעם, עילוי בעברו, שניפק לאחר פרישתו כמה מרשמים לנפילות.

 

  (איור: אופיר בגון)
לא פוגעים. הניסנובים, סיני וקלינגר(איור: אופיר בגון)

 

"אם אצטרך להיות מאמן של ניצחון או הפסד, זה לא מדבר אליי", הודיע סיני לפני שנתיים, כשדחה הצעה מהניסנובים לחזור כמאמן. "אני מעדיף להיות מנהל מקצועי. להתוות את הדרך שלי". אתמול, האיש שחלם "להיות מנהל מקצועי ולהתוות דרך", כבר הבהיר: "אני לא מנהל מקצועי, אני נציג הבעלים". הכי טוב. ככה אתה לא תלוי בניצחון או הפסד.

 

לפני ארבע שנים, קצת אחרי שהוריד את מ.ס אשדוד ללאומית, גם ניר קלינגר כבר היה בטוח שהוא מסודר עם תפקיד שלא תלוי בניצחון או הפסד. "אני מעדיף לא לעסוק באימון כרגע", הוא הודיע לאחר הכתרתו כמנהל מקצועי במכבי שעריים מליגה א'. אבל אז באה הנפילה גם שם, מאמנים שמינה פוטרו, והמנג'ר חזר להיכשל בעצמו על הקווים. כך קרה גם בהפועל חיפה, שם הייתה לו עונה אחת מוצלחת, לפני ששוב איבד גובה, ערק לבית"ר ירושלים, נתקע איתה בפלייאוף התחתון וסיים את דרכו במועדון, לשמחת האוהדים.

 

מי זוכר שרק לפני שנה הוזכר קלינגר כמועמד לאמן את הנבחרת ואף נפגש עם המנהל הטכני שלה, וילי רוטנשטיינר. "הבנתי ממנו שהוא המנהל המקצועי", הסביר המאמן מדוע הוא והאוסטרי נפרדו כידידים, וגם שאל ביהירות: "בשביל מה שוכרים אותי, בשביל שאניח קונוסים? בשביל מה משלמים לי 200 אלף אירו לשנה?"... צודק. עדיף לעבוד בבית המרקחת של ניסנוב, תחת המתווך סיני, בשביל 30 אלף שקל בחודש. לפני הבונוסים והקונוסים.

 

וילי רוטנשטיינר באימון (צילום: ראובן שוורץ)
"שוכרים אותי כדי שאניח קונוסים באימון?". קלינגר על העבודה מול רוטנשטיינר(צילום: ראובן שוורץ)

 

הפרזנטורים

טמטום הטוטו של גוטמן ובר־און

צפייה בכדורגל בווליום סביר אף פעם לא הייתה כאן תענוג גדול, בגלל הברברת הנוראית של השדרים והפרשנים, אבל בשנה האחרונה נפלה עלינו גזרה נוספת: הצגת “התפלגות הניחושים של מהמרי הווינר”, וקיום דיון מעמיק באולפן. לא על המשחק, על ההימורים.

 

"ערב שחור לפרשנים ולמהמרי ווינר", אמר שלשום המנחה מודי בר־און, אחרי התיקו המאופס בין ברצלונה לסלביה פראג, כאילו שזה לא היה משחק בליגת האלופות, אלא קרב בין המהמרים בארץ - אלה שהלכו על בטוח נגד ההם שקיוו להפתעה.

 

לשיאה הגיעה החפירה יום קודם, במשחק בין הפועל ת"א למכבי חיפה. בהפסקה, כשהמארחים הובילו במפתיע 0:1, הוצגה על המסך השקופית הקבועה: התפלגות הניחושים של לקוחות ווינר - 15 אחוז חושבים שהפועל ת"א תנצח, 18 אחוז תיקו ו־67 אחוז מכבי חיפה.

 

"למי נפרגן?", שאל אלי גוטמן. "ל־15 אחוז שהלכו עם הפועל ת"א? בוא ניתן להם, ל־15 אחוז. בוני, מה אתה אומר?" גינצבורג דווקא לא זרם, אבל בשביל זה יש בר־און. "נסכם את הדיון" הוא אמר. "ח"י האחוזים שבתווך הם כרגע בעלי הסיכויים הגבוהים ביותר"... "נכון", העיר גוטמן. "למרות שה־15 אחוזים לא יוותרו".

 

אלי גוטמן (צילום: עוז מועלם)
פרשן של הימורים, גוטמן(צילום: עוז מועלם)

 

נגמר המשחק. הפועל שוב הפסידה, מאמנה (באותו רגע) התראיין ואמר שהוא לא מתייאש, ובר־און חזר לדקלם: "ניסו אביטן לא מתייאש ולא מרים ידיים, גם מהמרי הטוטו לא מתייאשים ולא מרימים ידיים. 67 אחוזים לא ראו את כספם מתבזבז לחינם".

 

גוטמן שוב הצטרף בהערה מטופשת: "הם האמינו, כמו שהשחקנים של מכבי חיפה האמינו", ובר־און סיכם: "15 האחוזים שהתאכזבו, בנו על זה שמכבי חיפה לא תצליח לפרוץ בונקר במשך דקות ארוכות"... ברור, ולפחות 90 אחוז הבינו ששוב קודחים להם במוח עם פרסומת סמויה.

 

החוצפן

הצינור אורנשטיין מחמיא לעצמו

כבכל שנה, גם בסוף השבוע האחרון לא התקיימו מרבית משחקי הכדורגל בליגות הנמוכות. למה? כי מרכז הפועל - ששיעבד את הספורט כאן לעסקנות הפוליטית - קיים את הספורטיאדה למקומות עבודה באילת, ויש סדרי עדיפויות.

 

מי שניצל את האירוע כדי לעשות לעצמו נפשות היה מנכ"ל המרכז יורם אורנשטיין שהעניק ראיון לעיתון "דבר" (יש דבר כזה). "צריך לציין את ההסתדרות שעם הכסף שהיא נותנת אנחנו מקבלים 'בק טו בק' לתמורה", אמר אורנשטיין. "מדינת ישראל יודעת להוקיר את הפועל. רואים את זה בתקציב השנתי שאנחנו מקבלים ממשרד התרבות והספורט, שיש לנו שותפות מלאה איתם. בערב הפתיחה (של הספורטיאדה) היו ראש מינהל הספורט ויושבת ראש הטוטו"... ככה זה כשאתה משמש צינור להעברת כספים. חשוב ללקק לפונקציונרים שידם על הברז.

 

"אני גאה להיות המנכ"ל של הפועל ורואה עצמי כאזרח שחשוב לו שיהיה כאן טוב", סיפר הנשמה, והוסיף בהתרגשות: "יש פה 600 מתנדבים שמפעילים את המערכת ב־14 ענפים שונים"... למה הם לא תוגמלו, בזמן שהוא השתכר למעלה מ־38 אלף שקל בחודש, אורנשטיין לא הסביר. וחבל שכתב הבית לא שאל אותו איך זה שבגיל 72 המנכ”ל מתעקש להחזיק בג'וב המפנק, ואילו עובדים אחרים בגילו נאלצו לפרוש לגמלאות כבר מזמן. בשביל זה כנראה יש הסתדרות. מסתדרים.

 

הצינור מפנק את עצמו. אורנשטיין (צילום: עינת אוליביר) (צילום: עינת אוליביר)
הצינור מפנק את עצמו. אורנשטיין(צילום: עינת אוליביר)

 

האינפנטילים

ה"אח" גולן והאח ברקוביץ'

בחודש שעבר, אחרי כמה ניצחונות יפים כמאמן הפועל אום אל־פאחם, ניר ברקוביץ' שוב הרגיש כמו יורגן קלופ ודיבר שטויות. "ההשוואה בין ערן זהבי לאיל ברקוביץ', זה כמו להשוות סובארו למרצדס", אמר ל"ידיעות אחרונות" הילד שאוהב לשחק במכוניות, ואפשר להבין לליבו. מדובר באחיו, בשר מבשרו, שסידר לו קריירה כמאמן.

 

זהבי וסובארו המשיכו בפס הייצור הרגיל שלהם, אך מי שנעלב היה דווקא הזמר אייל גולן, שהעלה צילום של הסקורר באינסטגרם וכתב: "אח יקר, ברכות על שבירת שיא הכיבושים. תמשיך לכבוש כל יעד אפשרי ואל תיתן לכל אלה שמקשקשים (ליגה חלשה וכאלה) להפריע לך. מבטיח לך שכל אחד מהם היה מתחלף גם עם חצי ממה שאתה עושה בקריירה המפוארת שלך".

 

זה היה ליקוק סטנדרטי, אלא שמלך הביצה התעקש להוסיף עקיצה: "איך אמר בשבוע שעבר מאמן זוטר מהליגה הלאומית? שלהשוות בינך לבין אחיו זה כמו להשוות בין מרצדס לסובארו? אז אני מסכים שאחיו זה מרצדס, אבל אתה מרצדס מייבאך גם כשחקן וגם כאדם". (פרשנות: הזמר נוסע ברכב נוצץ מסוג שופוני).

 

מימונה חיים רביבו (צילום: אמיר מאירי)
הלקקן ממרמורק, אייל גולן(צילום: אמיר מאירי)

 

האח הקטן לא שתק כמובן, נסחף להאשמות חסרות בסיס, והזמר

החליט להגיש נגדו תביעה בסך חצי מיליון שקל. לא ברור אם ההגנה תבקש להזמין לדוכן העדים סוכן שחקנים ושמאי רכב, אבל שני הקנטרנים הם תמונת מראה לתרבות הכדורגל השכונתי שלנו. כלומר מאמן שמקודם בזכות קשרים, וחובב כדורגל מליגה נמוכה, שמתעקש להזכיר לכולם שהוא בברנז'ה של כוכב הנבחרת. בכסף גדול אפשר לקנות הרבה דברים, וגם להעלים מס.

 

איך הפך הזמר אוהד בית"ר ירושלים, שתיזז בין מרמורק לשעריים, ל"אח" של הסקורר מהנבחרת ומהליגה הסינית? שאלה מעניינת, אבל הצורך של שני הצדדים לשרבב את זהבי לסיפור, מעלה שתי תחושות: אח של איל ב' לא חכם גדול, ואייל ג' מתעסק בקטנות.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איור: אופיר בגון
קלינגר, סיני והאחים ניסנוב
איור: אופיר בגון
מומלצים