שתף קטע נבחר

הדברים שעזרו לנו אחרי ניתוח קיסרי

לבקש עזרה, לעשות מקלחות, להיות בתנועה ולא לנסות להיות גיבורה. נשים שעברו ניתוח קיסרי מספרות על ההחלמה שלהן ונותנות עצות איך לעבור את התקופה בדרך הטובה ביותר

"זר לא יבין זאת" הוא משפט שאפשר לומר בהקשר של תחומים רבים, אבל כשמדובר בניתוח קיסרי, ובעיקר בהתאוששות ממנו, כדאי לשמוע נשים שעברו זאת, כדי לקבל כמה עצות שיסייעו בשיפור ההרגשה בימים המאתגרים האלו.

 

לדאוג לעזרה בבית

הילה בארי אוליאל, אם לשלושה (8, 5 ו-3) מאורנית, עברה שלושה ניתוחים קיסריים. השניים הראשונים לא היו מתוכננים ובשלישי כבר ידעה שתעבור ניתוח קיסרי ועשתה בדיקות מקדימות.  

 

איך מתכוננים?

"קודם מנסים לתאם מראש את בית החולים והמקום שמעוניינים ללדת בו. בחלק מבתי החולים יש אפשרויות לאפס הפרדה. בלידה השלישית זכיתי לקיסרי ידידותי, כלומר שמניחים את התינוק על היולדת מיד אחרי יצאתו לאוויר העולם, וכך לפחות מרגישים את החוויה של הלידה. שמעתי על נשים שהצליחו להניק מיד אחרי. אני חושבת שהשהות עם התינוק בחדר ניתוח ובחדר ההתאוששות יכולה לשפר פלאים את התחושה".

 

אחרי הלידה - התינוק צמוד אליך או זמן להתאוששות?

 

 

בארי אוליאל מדגישה, כי לבן הזוג יש תפקיד חשוב לא פחות: "בדרך כלל בניתוח חירום לא מכניסים את בן הזוג, אבל שווה לנסות ולהיות אסרטיביים. אסף בעלי הצליח להיכנס וזה מאוד משמעותי - להיות שם בשביל האישה בניתוח כשהיא ערה וגם בשביל בן הזוג להיות נוכח בלידה של הילד, להחזיק את היד, לתמוך".

 

עצה נוספת שלה היא ליום שאחרי - "חשוב לדאוג לעזרה בימי אשפוז ולאחר מכן בבית, כמו בישולים והסעות. התנועה לא קלה, קשה להרים דברים כבדים, צריך עזרה מסביב לשעון, בטח אם יש ילדים גדולים בבית. את אחרי ניתוח לא פשוט, לילדים יש להם צרכים ורצונות ואת מוגבלת".

 

עצה להתמודד עם הכאב?

"זה פצע שבקלות מזדהם לכן חשוב לשמור על הגיינה. הימים הראשונים קשים אבל זה משתפר דרמטית. עוד התמודדות שלא מדוברת היא עצירות - קשה ומלחיץ ללכת לשירותים, ולכן כדאי לא להכביד עם האוכל ולשתות ולאכול סוגי מזון שיכולים לעזור".

 

ניתוח קיסרי (צילום: shutterstock)
בכל יום המצב משתפר(צילום: shutterstock)

תנועה ומקלחות

איילת לביא צעירי מחולון, אמא לעלמה בת השלוש וחצי, עברה קיסרי מתוכנן."ילדתי בגיל 43 וישר שמו אותה עליי", מספרת לביא צעירי. שחר בעלי הלך איתה למחלקה ואמא שלי הייתה שם. אותי לקחו להתאוששות ואני רק רציתי לראות אותה. היה לי חשוב ביות מלא, אבל זה לא התאפשר.

 

"בלילה הראשון הלכתי לתינוקייה עם דמעות בעיניים. הייתה שם אחות מדהימה שיעצה לי ללכת לישון ולהתחזק. אחר כך לא נפרדנו".

 

איך התמודדת עם הכאבים?

"כאב לי מאוד, אבל זה בטל בשישים לעומת הרצון והכמיהה לראות את הבת שלי ולהיות איתה. זה מאורע משמח, קבלתי את עלמה, אין יותר טוב מזה. התיישבתי וקמתי וכל פעם זה נהיה יותר טוב. בזכות התפקוד המהיר, הסכימו לשחרר אותי אחרי יומיים".

 

איך הייתה התאוששות בבית?

"המקלחת שחררה ועזרה מאוד, הקלה על הסיכות. שכנה שלי הגיעה כמה פעמים ביום לשמור עליה כדי שאוכל להתקלח, והחלמתי מהר. אני מאמינה שכנשים שיש לנו כוחות, הכול אפשרי. קיבלתי תינוקת שחיכיתי לה הרבה זמן".

 

ניתוח קיסרי (צילום: shutterstock)
"הכול אפשרי"(צילום: shutterstock)

לא לנסות להיות גיבורה

"בלידה הראשונה הכל היה מתוכנן, למרות שבסוף ילדתי חירום", מספרת דורית הלפרין, אם לשלישייה בני עשר ולבת ילדה בת שבע. "בגלל שזו הייתה שלישיה, ערכתי מראש סיור בפגייה, הכרתי את הצוות, ידעתי לאן אני הולכת וזה עזר מאוד נפשית, לקום בבוקר למקום מוכר.

 

"הייתי בשליטה בזכות ההכנה מראש: קראתי חומר, התייעצתי בפורומים, קראתי שכדאי לשטוף עם סבון, לקחתי איתי דברים שעזרו למנוע עצירות. אני מדריכת פילאטיס וידעתי שאני חייבת להיות בתנועה עם הכאבים והסיכות, תרגלתי שרירי בטן כשיכולתי, עשיתי צעדים ראשונים והתעקשתי ללכת לפגייה". 

 

קראו עוד:

הנשים שהחליטו מראש על ניתוח קיסרי

הסיכוי ללידה רגילה אחרי ניתוח קיסרי

סלפי עם התינוקת אחרי ניתוח קיסרי

 

איך התמודדת בלידה השנייה?

"היו לי כאבים בחתך מהלידה הקודמת שכאבו יותר מהצירים. דווקא אז, לקח לי זמן יותר להתאושש כי יצאתי מהרדמה מלאה. אבל מאוד עזרה לי הנוכחות של הילדים הגדולים. ידעתי שאני חייבת להיות חזקה עבורם".

 

מה העצות שלך לנשים שעברו קיסרי?

"אם את יודעת שתצטרכי לעבור קיסרי, עדיף קיסרי מתוכנן מאשר חירום כי את יכולה להתכונן וההתאוששות קלה יותר. לא לפחד לקחת משככי כאבים כשמותר, להיות בתנועה כי שיקום הגוף חשוב. בעיקר, לא לנסות להיות גיבורה".

 

היריון על פי המאיירת Line Severinsen:

 

 

לתת לגוף להתאושש

יונת גיאת, אם לשניים (3.5 ושנה וחצי) מירושלים, עברה ניתוח קיסרי ולידה רגילה. "בעלי היה נוכח בניתוח הקיסרי. כשלא יכולתי לקום, הוא קילח ולקח חופש גם לימי ההתאוששות בבית. הוא היה שותף פעיל וזה מאוד עזר", היא משתפת.

 

לנשים אחרות מייעצת גיאת לאפשר לסביבה לעזור: "כדאי שמישהו שיהיה עם התינוק ותוכלי לישון קצת, לאפשר לך לשטוף את עצמך עם מים פושרים שעוזרים להקל על הכאבים, בייחוד בקיסרי. לא להיות גיבורות, לתת לגוף להתאושש".

 

כואב אבל עובר

עדי דוידוביץ עברה שני ניתוחים קיסריים מבחירה ולידה רגילה. "זה כואב אבל עובר", היא אומרת. "אל תחששו מקיסרי". 

 

לדבריה, ההתאוששות לא קלה. "בפעם הראשונה לקח לי 20 דקות להגיע לתינוקייה", היא אומרת. "אני פיזיותרפיסטית, מומחית לרצפת האגן והבטן, וכשאפשרו לי לרדת מהמיטה, התחלתי לזוז. זו הדרך הנכונה - ככל שהולכים יותר, הגוף מחלים. בלידה השלישית, עם לביא, חזרתי הביתה ושטפתי את הבית".

 

החלק הקשה לדבריה של דוידוביץ הוא דווקא הרגשי: "אנשים לא מבינים שזה ניתוח לכל דבר, ולכן הם מצפים ממך להתנהל כמו אחרי לידה רגילה אבל את לא, את אחרי ניתוח ואסור לך להרים דברים כבדים וקשה להסתובב עם תינוק, או לקפוץ על כדור פיזיו, לעומת נשים שעברו לידה רגילה".

 

מה העצה שלך לנשים?

"אחרי ניתוח קיסרי נשים צריכות להיות מתודרכות לזוז ואיך להתנהל נכון לאחר ניתוח בטן. צריך ללמד אותן תנועה במיטה, התרוממות, איך להשתעל ולהתעטש נכון. טיפ קטן מפזיותרפיסטית - לקחת כרית וללחוץ אותה על הבטן באזור התפרים כדי שהבטן לא תזוז בזמן השיעול".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
כדאי להיות בתנועה בשלב ההחלמה
צילום: shutterstock
מומלצים