שתף קטע נבחר

האם צריך ללמוד להיות הורים?

אנחנו עוברים קורסים והכשרות כמעט בכל תחום אבל אף אחד לא מלמד אותנו להיות הורים. האם מדובר ביכולת טבעית שיש לכל אחד ואחת או שאולי כדאי לחשוב ולתכנן אילו הורים אתם רוצים להיות, לפני שנולד הילד?

דמיינו לעצמכם יקום מקביל, שם קיים חוק או נוהל - קורס הורים בטרם הפיכתם להורים. בעידן המודרני אנו נדרשים לקורס מכובד בטרם נקבל רישיון נהיגה, בכול מקום עבודה נדרש לחפיפה, השתלמויות, קורסים ועוד, ורק ההורות יתומה, הזכות הטבעית והכי אנושית מגיעה גם ללא הכשרה. האם הגיע העת לקורס כזה? וכיצד הוא יכול להשפיע על הורים טריים?

 

אינסטינקט או למידה?

"תגדלו בנחת", כך נהוג לברך, וכבר מהלילה הראשון אתם לא ישנים. עד לא מכבר היה נהוג לייחס להורות יכולת טבעית, אינסטינקטיבית וכמעט מולדת. כן, יש דברים בסיסים שאמא מרגישה וגם אבא, אך אם האינסטינקט היה מספיק בפני עצמו אני מניח שכל יועצות השינה, ההנקה, ההתפתחות ועוד היו מובטלות.

 

 

תמיד קיים ויכוח על מה עדיף - למידה על "יבש" או "רטוב" והאם לא כדאי ללמוד תוך כדי תנועה? אני פוגש לא מעט הורים שבתוך בליל התחושות שהם חווים, קיימת אכזבה עמוקה מעצמם. לא כך הם דימו את החוויה של להיות הורה.

 

קראו עוד:

שינויים קטנים בכיתה שיעשו הבדל גדול

הילדים מתלוננים כל הזמן? כך תגיבו

סימנים שהילד שלכם עובר חרם

 

כאשר הורים רוכשים כלים בטרם הפכו להורים מדובר בידע שהוא תיאורטי, אך למרות זאת הוא מחדד חושים, וזה נעשה כאשר הם רגועים, עם אפשרות למחשבה ארוכה ועמוקה. מדי שנה בתי ספר  עושים השתלמות מורים ארוכות למורים חדשים, בטרם נשמעה המילה "שלום כיתה א'". המציאות היא מציאות אבל לאדם המוכן יש כלים באמתחתו שלבטח יעזרו מאוד.

 

מה חשוב ללמוד?

הפער בין המצוי לרצוי, יצירת מה שנקרא "החזון ההורי". מעט מאוד הורים מוצאים עצמם מנהלים שיחות על חינוך ברומו של עולם. לא מי מסיע מחר לחוג, אלא איזה מן ילד היינו רוצים לגדל ואילו כלים ישרתו מטרה זו. החזון ההורי מאפשר לחשוב במונחים של ערכים (מוסכמים על בני הזוג) שהם הערכים המשמעותיים עבורנו.

 

תקשורת זוגית/הורית - לניהול קונפליקט יש שיטה, דרך ועיקרון, כאשר הדבר נמצא במסגרת אימונים. כאשר אנחנו הופכים להורים לעיתים קרובות זה לוקה בחסר. הדמיה של סיטואציות, משחק תפקידים ועוד יכולים לסייע להורים לחשוב במונחים של נקודת המבט הסובייקטיבית של בן הזוג.

 

איך ננהל קונפליקט, מה כל אחד מאיתנו זקוק מהצד השני ועוד. כל אלו נושאים משמעותיים למחשבה, ותרגול בטרם המעבר להורות יכול לסייע.

 

סוכם כבר מי קם בלילה? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
סוכם כבר מי קם בלילה?(צילום: shutterstock)

סדר עדיפות - אחת התלונות השחוקות בתא המשפחתי היא "הכול נופל עליי" הולדת הילד תופסת הורים לעיתים לא מוכנים.לעיתים קרובות יש קושי לצפות את הקשיים והאתגרים שיגיעו עם הפיכתם להורים. הדבר גורם לעיתים לבריחה של הורים מהתמודדות, ונשיאת נטל רב יותר של בן הזוג השני, מצב שמוביל לשחיקה בזוגיות. הכנה ברורה לקראת הקשיים הצפויים תאפשר התמודדות נכונה בשלב מאוחר יותר.

 

אווירה משפחתית - שני בני הזוג הם נצר של תרבות בה גדלו, ומה גדול הוא המתח כאשר אין הלימה בין הדברים. תכנון נכון ושיחה פתוחה יאפשרו מקום נהדר בו כל אחד יספר על ילדותו, מה אהב בה ומה פחות, אילו חלקים/ערכים היה רוצה לשחזר בחייו כהורה ומאילו להימנע, זאת מתוך בחירה מלאה ולא מתוך התנהגות אוטומטית לא מודעת.

 

זוגיות- הייתם כאלה לפני וחשוב שתשמרו על זה גם אחריי,. אחד מהמנופים החשובים ביותר בהורות הוא כוחה של הזוגיות. היכולת שלנו לשמור על תלם זוגי נעוצה בתכנון וחשיבה, ולא רק לחכות לזיק מוטיבציה או מופע סטנד-אפ מתחת לבית.

 

אנחנו לא ביקום מקביל, וכמובן לא ניתן לחייב אף אחד לעבור קורס הורות, אבל אני נהנה להשתעשע ברעיון הזה. תודו שזה יכול להיות מאוד מעניין ומועיל.

 

הכותב הוא מנחה הורים , מאמן אישי ומרצה במוסדות חינוך. בוגר מכון אדלר, בעל תואר B.A במדעי הרוח והתמקדות בפסיכולוגיה, ותואר M.A בחינוך.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
דברו על הדברים מראש
צילום: shutterstock
מומלצים